Test digitální zrcadlovky Nikon D60

Nikon nedávno představil novou amatérskou digitální zrcadlovku s označením D60. Na její vlastnosti, funkce i obrazovou kvalitu se podíváme podrobněji v obvyklém redakčním testu a to opět s využitím výsledků laboratorních testů asociace DIWA, jíž je FotoAparát.cz členem.

Čip a obrazová kvalita

Digitální zrcadlovka Nikon D60 je vybavena snímacím čipem technologie CCD formátu APS-C o rozměrech 23,6×15,8mm. Efektivní rozlišení je 10,2 milionu obrazových bodů s poměrem stran 3:2 a v rozložení 3872×2592 pixelů. Citlivost čipu lze nastavit v rozsahu ISO 100 až 1600. V uživa­telských funkcích lze povolit ještě další rozšíření až na ekvivalent citlivosti ISO 3200. O zpracování obrazu se stará obrazový procesor Nikon Expeed, známý již z vyšších modelů Nikon D3 a D300. Výsledné snímky se ukládají na paměťovou kartu SD, případně SDHC ve formátu JPEG s volitelnou kompresí, nebo ve 12-ti bitovém formátu RAW (NEF). Ukládat lze také ve vzájemných kombinacích obou formátů. Snímací čip je nově vybaven také systémem pro automatické čištění od prachu, setřásáním z nízkoprůchodového vnitřního filtru. Doplňkem je pak systém Airflow control, který zajišťuje lepší prodění vzduchu v šachtě se zrcadlem bez jeho víření.

Obrázek č. 15 – Snímací čip Obrázek č. 16 – Systém čištění nízkoprůchodového filtru

Nyní se podívejme na výsledky laboratorních testů obrazové kvality, provedené v laboratoři asociace DIWA, jíž je FotoAparát.cz členem. Pro srovnání jsem vybral ještě dvojici konkurenčních modelů Olympus E-510 a Sony Alfa 200. Zajímavé by jistě bylo i srovnání s modelem Canon EOS 450D, ale tomu se budeme věnovat až v samostatné recenzi tohoto modelu, který bude brzy následovat. Napřed se podíváme na trojici grafů, které znázorňují závislost míry šumu na použité citlivosti ISO.

Obrázek č. 17 – Graf míry šumu v závislosti na citlivosti ISO pro Nikon D60 Obrázek č. 18 – Graf míry šumu v závislosti na citlivosti ISO pro Olympus E-510 Obrázek č. 19 – Graf míry šumu v závislosti na citlivosti ISO pro Sony Alfa 200

Z výsledků je patrné, že mezi jednotlivými modely jsou docela zajímavé rozdíly. Při nejnižších citlivostech ISO jsou výsledky Nikonu a Sony velmi podobné, zatímco Olympus má již na ISO 100 nežádoucího šumu o poznání více. Při vysoké citlivosti ISO 1600 dosahuje Nikon D60 stále ještě velmi dobrého výsledku, kdežto u Sony Alfa 200 již dochází k rozptylu šumu v jednotlivých barevných kanálech. Především úroveň šumu v červeném a modrém spektru je již o poznání vyšší. Pro Olympus E-510 je ISO 1600 maximální hodnotou, kde všechny barevné kanály dosahují vyrovnaných hodnot, které jsou však slabší v porovnání s oběma konkurenty. Při citlivosti ISO 3200 je rozdíl mezi Nikonem a Sony podobný, jako u ISO 1600, kde Sony dosahuje horších výsledků především v červeném a modrém kanále. Zvláště červený kanál již s mírou šumu vyskočil docela dost vysoko. V celkovém porovnání tak Nikon D60 vychází rozhodně nejlépe.

Obrázek č. 20 – Graf odstupu signálu od šumu v závislosti na citlivosti ISO pro Nikon D60 Obrázek č. 21 – Graf odstupu signálu od šumu v závislosti na citlivosti ISO pro Olympus E-510 Obrázek č. 22 – Graf odstupu signálu od šumu v závislosti na citlivosti ISO pro Sony Alfa 200

Dalším zajímavým parametrem je odstup samotného obrazového signálu od šumu. Tady je situace podobná, i když už ne tak výrazná. Nikon i Sony jsou na tom při nižších a středních citlivostech zhruba stejně, kdežto výsledek Olympusu je slabší. Při vysoké citlivosti ISO 1600 již Olympus ztrátu dotahuje, ale ne úplně. Nikon a Sony jsou na tom podobně, jen s tím rozdílem, že výsledek Nikonu je ve všech kanálech vyrovnaný, kdežto u Sony již opět dochází k rozptylu mezi jednotlivými barevnými kanály. Tato situace se pak opakuje i při nejvyšší citlivosti ISO 3200. I v tomto parametru tak D60 vychází oproti konkurenci nejlépe, i když rozdíl je podstatně menší a hlavně ve srovnání se Sony spíše zanedbatelný.

Obrázek č. 23 – Graf dynamického rozsahu v závislosti na citlivosti ISO pro Nikon D60 Obrázek č. 24 – Graf dynamického rozsahu v závislosti na citlivosti ISO pro Olympus E-510 Obrázek č. 25 – Graf dynamického rozsahu v závislosti na citlivosti ISO pro Sony Alfa 200

Do třetice se ještě podíváme na výsledky testování dynamického rozsahu při jednotlivých citlivostech. Tady jsou výsledky opět podobné jako u předchozích testů. Nikon a Sony dosahují téměř stejných výsledků, pouze s rozdílem rozptylu u Sony v jednotlivých kanálech. Olympus dosahuje horších výsledků v celém rozsahu.

Tolik zatím k nejdůležitějším a nejpodstatnějším výsledkům laboratorních testů DIWA. Pokud vás však zajímají i další podrobnější detaily výsledků, navštivte speciální stránky laboratoře DIWA.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jiří Vyvlečka
    Jiří Vyvlečka
    15.04.2008 22:54

    Na zrcadlovce je nejcennější rychlost zaostřování a možnost manuálního zoomování a to D60 určitě bude splňovat. Je to vlastně jediný důvod proč DSLR mám. Motor mám, ale kdybych ho neměl tak si koupím objektivy s motorem.

  • abc
    abc
    16.04.2008 22:22

    Též si myslím, že D40 či D60 je dosti diskutabilní proti D50. Já koupil z posledního D50 kit za super 14750,- a po zvyknutí si na stavovej displej bych D40 a D60 nemohl použít - to vidím u sebe jako největší problém. Navíc malinkatá těla jsou tak pro holky. Dnes bych jistě volil D80 - tělo okolo 16000 je paráda za poloprofi až bych skoro řekl profi tělo ...

  • Jaroslav Beňo
    Jaroslav Beňo
    23.04.2008 14:37

    Nemyslim si, ze by nikon mal niekde pridat. Sami dobre vedia, kde je sever a ake maju zisky na trhu. A z coho...
    Ak budu chciet pridat, tak len preradia rychlostny stupen...
    Presiel som cez D50 potom D80 a zaparkoval som na D300...kto bude chciet vysiu radu a viac funkcii...dokupi si ich v inom modely. Ponuku maju dostatocne siroku...

  • afariz
    afariz
    19.01.2009 16:51

    Dobrý den, mám menší problém s recenzemi, které se tu uveřejňují. Protože se rozhoduji "jít do zrcadla" a protože jsem začátečník a hodlám jím víceméně zůstat, zdálo se mi, že by mi mohly vyhovovat přístroje jako je třeba Canon450D, Pentax K200d, případně Sony A350 nebo některý z Nikonů atd. anebo i nějaký jiný podobné úrovně. Začal jsem tedy shánět info, jako mnozí jiní, a narazil jsem při tom na fakt, že grafy různých parametrů, které jsou ve vašich recenzích uváděny k dokreslení hodnocení, se u různých recenzí liší, byť by se mělo jednat o stejné přístroje. K dokreslení toho mého pocitu doporučuju použít třeba recenzi přístroje Canon 450d a Nikon D60. Grafy, které by se měly vztahovat k Nikonu a to jak u sledování obrazového šumu, tak i u míry odstupu signálu od šumu se liší, byť tendence, které naznačují, jsou podobné. Snad jen grafy pro porovnání dynamického rozsahu z obou recenzí by se daly považovat za identické. Přiznávám, že jako začátečník těmto parametrům víceméně nerozumím, ale protože pracuju v oboru, kde se často používají grafy a jiná podobná grafická znázornění, mám za to, že pokud jsou laboratorní výsledky prováděny přesně, tak by k takovým diferencím prostě dojít nemělo. A recenze , používající takové grafy se pak stávají poněkud nedůvěryhodnými. Můžete mi to prosím vysvětlit? Díky.

  • jakub frank
    jakub frank
    16.01.2010 19:17

    daji se na d60 pouzivat i af objektivy (konkretne Sigma 28-70mm f/2,8-4)? dekuji.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (24)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram