Bitva objektivů 70-200 mm – Canon vs. Sigma

Vysoce světelné telezoomy s rozsahem ohnisek 70-200 mm jsou u amatérských a profesionálních fotografů velmi populární. Z nabídky těchto objektivů jsme pro srovnávací test vybrali dva zástupce konkurenčních firem - Canon EF 70-200/2,8L USM a Sigmu AF 70-200/2,8 EX DG HSM Macro. Jak dopadl jejich vzájemný souboj v tradičních „disciplínách“ na čipu o formátu APS-C se dozvíte v následujícím článku.

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/1250 s
clona: f5,6
ISO: 200
ohnisková vzdálenost: 130 mm (EQ 208 mm)
komentář: výborná kresba; přesné zaostření na pohybující se motiv; velmi dobré potlačení chromatické aberace; dobrá kvalita bokehu

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/640 s
clona: f6,3
ISO: 200
ohnisková vzdálenost: 70 mm (EQ 112 mm)
komentář: výborná kresba; dobrý až velmi dobrý bokeh

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/1250 s
clona: f5,6
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 157 mm (EQ 251 mm)
komentář: výborná kresba; přesné zaostření na pohybující se motiv; velmi dobré potlačení chromatické aberace; dobrá až velmi dobrá kvalita bokehu

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/400 s
clona: f5,6
ISO: 200
ohnisková vzdálenost: 168 mm (EQ 269 mm)
komentář: výborná kresba; přesné zaostření na pohybující se objekt za horších světelných podmínek

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/400 s
clona: f2,8
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 200 mm (EQ 320 mm)
komentář: relativně měkčí kreba na „plné díře“; velmi dobrý bokeh

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/640 s
clona: f4
ISO: 200
ohnisková vzdálenost: 200 mm (EQ 320 mm)
komentář: velmi dobrá úroveň ostrosti ve středu snímku – pokles v okrajových částech; výrazná chromatická aberace (slabina Sigmy na dlouhém konci oproti Canonu)

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 13 s
clona: f14
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 93 mm (EQ 149 mm)
komentář: velmi dobrá kresba v celém rozsahu snímku; nadprůměrně zvládnuté protisvětlo z pouličního osvětlení (velmi mírný závoj + tvorba menšího počtu malých reflexí)

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/1000 s
clona: f9
ISO: 200
ohnisková vzdálenost: 200 mm (EQ 320 mm)
komentář: velmi dobrá až výborná ostrost; přesné zaostření na pohybující se objekt; v pozadí viditelná chromatická vada

Shrnutí a závěr

Bitva mezi Canonem EF 70–200/2,8L USM a Sigmou AF 70–200/2,8 EX DG HSM Macro na těle o formátu snímacího čipu APS-C je u konce. Neuškodí tedy malé shrnutí.

Mechanické zpracování obou objektivů je na výborné úrovni. Ovladatelnost spolu s pohotovostí patří také mezi silné stránky obou „soupeřů“, přičemž každý z nich má jiné přednosti. Sigma umožňuje zaostření na menší vzdálenost a také lepší výkon při „sledování“ pohybujícího se motivu, zatímco Canon nabízí omezení rozsahu zaostřitelných vzdáleností a tím zvýšení rychlosti „zacílení“ AF v terénu. Kresba Canonu i Sigmy je velmi dobrá až výborná. Za povšimnutí stojí především malé rozdíly mezi středem a okrajem snímku. Canon ovšem nabízí lepší ostrost na „plné díře“ a také menší negativní vliv difrakce na nejvyšších clonách. Potlačení chromatické aberace je pak lepší u Canonu, který (kromě krátkého konce) podává výrazně lepší výkon než Sigma. Úroveň zkreslení je u obou testovaných objektivů minimální a nečiní v reálném nasazení žádné problémy. Stejně tak normální vinětace je při použití objektivů konstruovaných pro kinofilm (velikost snímacího média 24×36 mm) na formátu snímacího čipu APS-C velmi dobře potlačena. U Canonu i Sigmy může představovat problém pouze při úplném odclonění (f2,8) – nejvíce pak na dlouhém konci. Praktická vinětace je pak u obou zástupců zcela bezproblémovou záležitostí. V protisvětle najdeme chyby u obou objektivů. Jasně však vyhrává Sigma díky podstatně lepšímu přenosu kontrastu a také menšímu počtu reflexí proti pouličnímu osvětlení. Bokeh Sigmy je na velmi dobré úrovni, zatímco Canon má problémy s tvarem rozptylových kroužků již po malém zaclonění a dosahuje jen „dobrého“ výkonu.

Nakonec zbývá uvést poslední parametr, který je pro mnoho uživatelů klíčový, a tím je cena. Reálná cena na internetových obchodech se v současnosti u Canonu pohybuje kolem 34 000 korun a u Sigmy kolem 25 000 korun – rozdíl tedy činí cca 9000 korun. Otázkou je, který z testovaných objektivů nabízí lepší poměr cena/výkon. Pokud bych měl „sečíst“ jednotlivé kvality obou zástupců, došel bych k takřka zcela vyrovnanému výsledku. V některých vlastnostech má převahu Canon a v jiných Sigma, ale rozdíly jsou většinou velmi malé. Poměrem cena/výkon se tedy stává jasným vítězem Sigma, která se ukázala být výbornou alternativou Canonu za výrazně lepší cenu především pro amatérské fotografy. Canon je spíše volbou pro profesionály do velmi náročných podmínek, kteří ocení především lepší ostrost při odcloněném objektivu a další drobnosti, které Sigma nenabízí.

Závěrem bych chtěl poděkovat firmám Canon (www.canon.cz) a Hama (www.sigma-foto.cz) za zapůjčení objektivů k redakčnímu testu. Děkuji!

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • prekůpek
    prekůpek
    03.06.2009 01:36

    Abych ten "vakl" upřesnil. S objektivem lze otáčet kolem jeho podélné osy zhruba o čtvrt milimetru na jeho obvodě. Nic hroznýho, proto píšu MÍRNÝ "vakl", občas to jakoby cvakne při dorazu na druhou stranu a všimnu si toho. Na fotky to nemá žádný vliv. Je to ostrá raketa.

  • Petra Ownah
    Petra Ownah
    01.07.2009 20:06

    Mna by zaujímala ale takáto vec.ja mám doma Nikon D60.a od viacej ľudí som počula ,že na Nikonoch robi automatické zaostrovanie u Sigmi dosť veľký problém.Buď im nejde,alebo nevedia zaostriť,alebo takto.No a kedže ja som "odkázaná" na automaticke ostrenie v objektíve,ako to teda je?Podľa toho čo som videla tu to bolo testované na Canone.A na Nikkor bohužial nieje dosť € :/ A tak ked mi s týmto Sigma nebude na moje telo vyhovovať tak už jedine Tamron,ale popravde radšej by som brala túto Sigmu,len nemám možnosť niekde ju vyskúšať,a tak sa pýtam

  • Boris Moskovský
    Boris Moskovský
    13.12.2009 12:18

    Do nedávna jsem jěště měl také sigmu 70-200 mm f2.8 . Říkáse o Sigmách že jsou to kusovky a tak jsem neváhal a zašel si do prodejny porovnat sigmu 70-200 mm f2.8 a canon 70-200mm f2.8 udělal se test na tabulku a vyhrál canon 70-200mm f2.8 na plné čáře !!!!!!! a co mě ktomu vedlo ??? Měl jsem možnost podívat se na výsledky z canon 50D + canon 70-200mm f2.8 překvapení bylo veliké jelikož já měl canon 5D Mark II + sigmu 70-200 mm f2.8 a mohu upřímně říci že já nebyl schopen stakovou sestavou dosáhnout toho co canon 50D + canon 70-200mm f2.8 Bylo to dost trbké zklamání a proto jsem neváhal prodal sigmu a ihned koupil objektiv od canonu .....

  • Jan Kutik
    Jan Kutik
    04.05.2010 14:47

    Len taka poznamka, osobne by som sa nedivil ze je canon horsi v protisvetle kedze ide v podstate o najstarsi model z rady 70-200 tympadom nemozeme od neho cakat take kvalitne antireflexne natery na sosovkach ako ma napr sigma ktora je o par rokov novsie sklo. Osobne mam tuto sigmu a pri zacloneni na f4 a viac je velmi dobra, zistil som vsak ze jej najvacsia slabost je macro, resp. pri zaostrovani na male vzdialenosti a dlhom ohnisku sa obraz stava velmi makkym, plati to vzorec ze cim dlhsie ohnisko a cim blizsie je objekt tak tym je maksi a co mi vsak osobne nevadi kedze radsej fotim macro s plnokrvnym macro sklom. Inak je ostrost OK, hlavne na vacsie vzdialenosti ako 1.5m takze napr portrety su OK! Co sa tyka AF tak je rychly a tichy nema problem ani v servo mode a v pohode stiha aj sport, avsak je trochu na skodu to ze moj dslr v kombinacii s touto sigmou pravdepodobne trpi front focusom co sa prejavuje pri malych DOF a ze obcas sa AF netrafi co vo vyslednom meritku moze sposobit ze sa objektiv zda neostry. Nejde vsak o opticku vadu ako skor o mechanicku, kedy proste AF netrafi tam kde by som chcel a fotka je neostra. Kedze nemam dslr s moznostou micro adjustment, po prechode na novsie telo si jednoducho doladim AF. chromaticka vada mi tiez neprekaze kedze fotim do RAW tak je to sekundova zalezitost...

  • Jan Kutik
    Jan Kutik
    04.05.2010 14:47

    ...Na canon som cital uz viacej staznosti co sa tyka protisvetla a vyraznych odleskov a poklesu kontrastu, v tomto je sigma urcite lepsia. Aj 9 lamelova clona urcite napomaha super bokehu takze aj v tomto je lepsia ako canony 70-200 ktore maju 8 lamelovu. Ide hlavne o preferencie, kto chce 100% istotu a nezalezi mu na cene kupi si canon 70-200 f2.8 USM a neriesi kompromisy (pokial teda nechce fotit v protisvetle a nepotrebuje 100% bokeh). Kedze ja neplanujem dat za 1 sklo 1000eur tak som si zohnal spodruky za polovicnu cenu pouziteho canonu tuto sigmu a som s nou spokojny. Ked neberiem do uvahy CA ktora sa da lahko odstranit, slaby macro vykon ktory ani nepotrebujem a FF pri malom DOF ktory si kompenzujem manualne (napr f2.8 pri 200mm rucne ostrenie) tak je to dobre sklo za tu cenu. A kedze planujem prechod na novsie telo tak FF ma uz nebude dlho trapit takze si budem spokojne so 100% istotou fotit. Ak ma niekto sigmu podla mna sa prechod na Canon oplati iba za rozumnu cenu s podruky alebo ak si to sklo na seba dokaze zarobit.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (76)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram