Bitva objektivů 70-200 mm – Canon vs. Sigma

Vysoce světelné telezoomy s rozsahem ohnisek 70-200 mm jsou u amatérských a profesionálních fotografů velmi populární. Z nabídky těchto objektivů jsme pro srovnávací test vybrali dva zástupce konkurenčních firem - Canon EF 70-200/2,8L USM a Sigmu AF 70-200/2,8 EX DG HSM Macro. Jak dopadl jejich vzájemný souboj v tradičních „disciplínách“ na čipu o formátu APS-C se dozvíte v následujícím článku.

Chromatická aberace

Metodika: chromatická aberace je další věc, kterou můžeme přesně změřit na stejném obrazci jako hodnoty rozlišení v LW/PH. Nové jsou jednotky, ve kterých je měřena a to v % vzdálenosti středu a rohu snímku (polovina diagonály). Měření rozsahu vady v px znevýhodňuje čipy o velkém rozlišení a naopak zvýhodňuje senzory o menším rozlišení. Obecně platí, že pokud je vada menší než 0,04% této vzdálenosti, nepředstavuje většinou žádný problém. V rozsahu 0,04 – 0,08% ji nevidíme, pokud ji nehledáme. Pokud překročí velikost 0,08%, stává se již velkým problémem, protože je jasně viditelná a nad 0,15% se už jedná o velmi špatný výsledek. Jelikož bývá chromatická aberace problémem hlavně na okrajích snímku, zaměřil jsem se pouze na tuto část. Je nutné si ale uvědomit, že testovací obrazec není focen v nijak extrémních světelných podmínkách a proto může být chromatická aberace, v závislosti na světelných podmínkách, v terénu mnohem větší.

Na krátkém konci je chromatická aberace u Sigmy velmi dobře potlačena a v celém rozsahu clon nepřekračuje hodnotu 0,03%. Naproti tomu si Canon vede viditelně hůře a jeho hodnoty se pohybují v rozmezí 0,04–0,07%. U delších ohnisek je situace zcela opačná. Canon na 135 mm překročí hodnotu 0,04% je na nejvyšší cloně f32, kterou ale v praxi takřka nevyužijeme (viz výše), zatímco Sigma (kromě f2,8) je nad touto hranicí. Na dlouhém konci podává Canon velmi dobrý výkon s naměřenými hodnotami pod 0,04%. Rozsah vady je u Sigmy na tomto ohnisku výrazně větší a po zaclonění nad f5,6 přesahuje hranici 0,08%. V celkové bilanci z laboratorního testu chromatické aberace vyšel lépe Canon, který je výrazně lepší na delších ohniscích. Na druhé straně Sigma podává lepší výkon na 70 mm.

Zkreslení

Canon a Sigma vykazují úroveň zkreslení typickou pro objektivy s proměnlivou ohniskovou vzdáleností. Při 70 mm můžeme pozorovat velmi mírné soudkovité zkreslení, které se s prodlužujícím se ohniskem mění na velmi mírné poduškovité zkreslení. Rozdíly mezi testovanými objektivy jsou v praktickém nasazení zcela nepozorovatelné a samotná úroveň zkreslení není nijak rušivá.

Vinětace

Metodika: normální vinětaci objektivu můžeme velmi dobře demonstrovat na rovnoměrně nasvíceném „puntíkovaném“ obrazci. Všechny snímky jsou vyfoceny s korekcí expozice 0EV a následně bez jakýchkoliv úprav histogramu převedeny do formátu JPG. V počítači je pak v úrovních nastaven bílý bod na střed snímku, čímž je vinětace ještě zvýrazněna pro pohodlnější srovnávání objektivů mezi sebou. Druhou částí je ověření praktické vinětace (úprava snímků je stejná jako u normální vinětace). Hlavní myšlenkou této metody je skutečnost, že v některých žánrech fotografie (např. krajinářská fotografie) se málokdy obejdeme bez použití obroučkových filtrů (např. CPL), filtrových systémů (např. tolik rozšířený Cokin P-systém) nebo obojího naráz. Obecně platí, že s nasazeným klasickým (ne slim verze!) CPL by objektiv neměl vinětovat, pokud se nepohybuje v ultraširokoúhlých ohniscích. U Cokin P-sytému je hlavním kritériem ohnisková vzdálenost 28 mm (EQ pro kinofilm), od které je Cokin P-systém doporučen. Nasazení CPL spolu s Cokin P-systémem je pak už jen jakousi „bonusovou zkouškou“ schopností testovaného objektivu. Ve všech měřeních je držák Cokin P-systému otočen do své nejchoulostivější polohy a to do náklonu cca 45°.

Testované objektivy jsou konstruovány pro velikost snímacího média plného kinofilmového políčka 36×24 mm (full frame). Díky tomu je u nich na čipu o formátu APS-C vinětace obecně menším problémem. Potvrzuje to i laboratorní test normální vinětace u Canonu a Sigmy. S rušivým vlivem vinětace se můžeme setkat jen při odcloněném objektivu. Nejvýraznější je na dlouhém konci jak u Canonu, tak u Sigmy. Na kratších ohniscích je vinětace nepatrně znatelnější u Sigmy. V praxi si vinětace můžeme povšimnout hlavně na jednolitých plochách (modrá obloha, sníh aj.). Už po malém zaclonění vada zcela mizí nebo je potlačena natolik, že není v reálném použití viditelná. Malé rozdíly mezi Canonem a Sigmou jsou v praktickém využití nepozorovatelné.

Telezoomy v drtivé většině případů nemají s praktickou vinětací problémy – zvlášť pokud jsou konstruovány pro velikost snímacího média 36×24 mm a jsou použity na formátu APS-C. Canon ani Sigma nejsou výjimkou a jejich použití v kombinaci s obroučkovými filtry a filtrovými systémy je bezproblémové. U obou objektivů dochází pouze k mírnému nárůstu normální vinětace. Rozdíly mezi Canonem a Sigmou jsou v praktickém využití opět nepostřehnutelné.

Ovládání v praxi

Ovladatelnost a především pak pohotovost je jednou z priorit při výběru teleobjektivu. MF režim obou testovaných zástupců je na výborné úrovni. Ovládací prstence mají příjemnou tuhost a velmi pohodlnou úchopovou plochu. Malé rozdíly v jejich velikosti (viz výše) nejsou v praktickém nasazení žádnou překážkou. „Roztažení“ rozsahu vzdáleností u ostřícího prstence je v případě Canonu i Sigmy plně dostačující pro přesné manuální zaostření (cca 160°). U Sigmy můžeme navíc využít ukazatel DOF na vybraných clonách.

Hlavní role u telezoomů ovšem patří AF, na který jsou díky velmi malé DOF kladeny vysoké nároky. U obou „rivalů“ najdeme moderní mechanismy AF, které dovolují manuální zásah bez nutnosti přepínání AF/MF (USM u Canonu; HSM u Sigmy). Kromě toho jsou ostřící motorky těchto systémů velmi rychlé a tiché. Při fotografování statických motivů nepocítíte mezi testovanými objektivy žádný rozdíl. Sigma má ale jasnou výhodu ve své nejmenší zaostřitelné vzdálenosti (viz výše), která ji předurčuje i pro close-up fotografii (viz přiložený obrázek).

Zcela jiné podmínky nastávají u „akčního“ focení. Srovnání rychlosti AF obou zástupců jsem provedl na těle Canon EOS 350D v režimu AF-servo, kdy objektiv spolu s fotoaparátem „sleduje“ pohybující se předmět (v mém případě lidé na sjezdovce). Rychlost a přesnost AF Canonu i Sigmy byla velmi dobrá s relativně vysokou úspěšností. Výkon jednotlivých objektivů však nebyl zcela vyrovnaný. Canon díky možnosti omezení rozsahu zaostřitelných vzdáleností (viz výše) zaměřil svůj „cíl“ rychleji než Sigma, která byla v tomto kroku citelně pomalejší. V několika případech Sigma potřebovala „pomoc“ v podobě manuálního zásahu. Po prvním zaostření na fotografovaný objekt se ale už jako lepší ukázala Sigma, která v obtížnějších situacích dokázala rychleji a především pak přesněji reagovat na změnu vzdálenosti fotografovaného motivu. Rozdíl však nebyl nijak dramatický.

V konečném součtu je rychlost a přesnost obou systémů AF v kombinaci s tělem Canon EOS 350D velmi dobrá, přičemž každý z testovaných objektivů má své přednosti i slabiny. Canon těží především z pohotovějšího „zacílení“ a Sigma pak z rychlejších a přesnějších reakcí na změnu vzdálenosti od fotografovaného objektu. Právem tedy můžeme označit ovladatelnost a pohotovost jako silnou stránku obou zástupců.

Ostrost v praxi

Na krátkém konci podávají oba testované objektivy výsledky prakticky shodné s laboratorním měřením. Při odclonění je ostrost Canonu velmi dobrá, ale u Sigmy je viditelně měkčí jak ve středu, tak na okraji snímku. Po dalším zaclonění se už rozdíly vyrovnávají a konečně na f5,6 můžeme hovořit o naprosto vyrovnaném výkonu v celém rozsahu obrazového pole. Difrakce se na nejvyšších clonách projevuje – stejně jako v laboratorním testu – více u Sigmy. Rozdíly mezi středem a okrajem jsou u obou zástupců minimální. Za povšimnutí stojí také lepší potlačení chromatické aberace v okrajových částech záběru u Sigmy.

Na ohnisku 135 mm je situace rovněž podobná té na testovacím obrazci. Úroveň kresby při f2,8 ve středu snímku je u Canonu i Sigmy velmi dobrá. U Sigmy dochází k poklesu rozlišení na okraji. Po přiclonění je ostrost obou „soupeřů“ velmi dobrá až vynikající, přičemž Sigma má mírnou převahu uprostřed záběru, kde podává vynikající výkon. Na nejvyšších clonách jsou znovu projevy difrakce více viditelné u Sigmy. Rozdíly mezi středem a okrajem snímku jsou u obou testovaných objektivů velmi malé až nepostřehnutelné (kromě Sigmy při f2,8). Stejně jako na 70 mm si můžete i zde povšimnout rozdílů v potlačení chromatické aberace. V praxi se zde potvrzují výsledky laboratorního testu, kde se na delších ohniskových vzdálenostech ukázala vyšší náchylnost k optické vadě u Sigmy.

Na dlouhém konci Canon potvrzuje svoji převahu na „plné díře“, kdy je kresba Sigmy relativně měkčí (ovšem bez rozdílu mezi středem a okrajem). V rozsahu clon f4-f11 je ostrost obou objektivů na velmi dobré až vynikající úrovni. Po dalším přiclonění se ke slovu dostává difrakce (více u Sigmy). Rozdíly v jednotlivých oblastech obrazového pole jsou zcela zanedbatelné. Na závěr si ještě můžete porovnat rozsahy chromatické aberace na okraji záběru, kde je opět vidět jasná převaha Canonu.

V celkovém součtu Canon i Sigma potvrdily velmi dobré výsledky z laboratorního měření. Malým rozdílem vítězí Canon a to hlavně díky lepšímu výkonu při odcloněném objektivu a menšímu negativnímu vlivu difrakce na nejvyšších clonách.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • prekůpek
    prekůpek
    03.06.2009 01:36

    Abych ten "vakl" upřesnil. S objektivem lze otáčet kolem jeho podélné osy zhruba o čtvrt milimetru na jeho obvodě. Nic hroznýho, proto píšu MÍRNÝ "vakl", občas to jakoby cvakne při dorazu na druhou stranu a všimnu si toho. Na fotky to nemá žádný vliv. Je to ostrá raketa.

  • Petra Ownah
    Petra Ownah
    01.07.2009 20:06

    Mna by zaujímala ale takáto vec.ja mám doma Nikon D60.a od viacej ľudí som počula ,že na Nikonoch robi automatické zaostrovanie u Sigmi dosť veľký problém.Buď im nejde,alebo nevedia zaostriť,alebo takto.No a kedže ja som "odkázaná" na automaticke ostrenie v objektíve,ako to teda je?Podľa toho čo som videla tu to bolo testované na Canone.A na Nikkor bohužial nieje dosť € :/ A tak ked mi s týmto Sigma nebude na moje telo vyhovovať tak už jedine Tamron,ale popravde radšej by som brala túto Sigmu,len nemám možnosť niekde ju vyskúšať,a tak sa pýtam

  • Boris Moskovský
    Boris Moskovský
    13.12.2009 12:18

    Do nedávna jsem jěště měl také sigmu 70-200 mm f2.8 . Říkáse o Sigmách že jsou to kusovky a tak jsem neváhal a zašel si do prodejny porovnat sigmu 70-200 mm f2.8 a canon 70-200mm f2.8 udělal se test na tabulku a vyhrál canon 70-200mm f2.8 na plné čáře !!!!!!! a co mě ktomu vedlo ??? Měl jsem možnost podívat se na výsledky z canon 50D + canon 70-200mm f2.8 překvapení bylo veliké jelikož já měl canon 5D Mark II + sigmu 70-200 mm f2.8 a mohu upřímně říci že já nebyl schopen stakovou sestavou dosáhnout toho co canon 50D + canon 70-200mm f2.8 Bylo to dost trbké zklamání a proto jsem neváhal prodal sigmu a ihned koupil objektiv od canonu .....

  • Jan Kutik
    Jan Kutik
    04.05.2010 14:47

    Len taka poznamka, osobne by som sa nedivil ze je canon horsi v protisvetle kedze ide v podstate o najstarsi model z rady 70-200 tympadom nemozeme od neho cakat take kvalitne antireflexne natery na sosovkach ako ma napr sigma ktora je o par rokov novsie sklo. Osobne mam tuto sigmu a pri zacloneni na f4 a viac je velmi dobra, zistil som vsak ze jej najvacsia slabost je macro, resp. pri zaostrovani na male vzdialenosti a dlhom ohnisku sa obraz stava velmi makkym, plati to vzorec ze cim dlhsie ohnisko a cim blizsie je objekt tak tym je maksi a co mi vsak osobne nevadi kedze radsej fotim macro s plnokrvnym macro sklom. Inak je ostrost OK, hlavne na vacsie vzdialenosti ako 1.5m takze napr portrety su OK! Co sa tyka AF tak je rychly a tichy nema problem ani v servo mode a v pohode stiha aj sport, avsak je trochu na skodu to ze moj dslr v kombinacii s touto sigmou pravdepodobne trpi front focusom co sa prejavuje pri malych DOF a ze obcas sa AF netrafi co vo vyslednom meritku moze sposobit ze sa objektiv zda neostry. Nejde vsak o opticku vadu ako skor o mechanicku, kedy proste AF netrafi tam kde by som chcel a fotka je neostra. Kedze nemam dslr s moznostou micro adjustment, po prechode na novsie telo si jednoducho doladim AF. chromaticka vada mi tiez neprekaze kedze fotim do RAW tak je to sekundova zalezitost...

  • Jan Kutik
    Jan Kutik
    04.05.2010 14:47

    ...Na canon som cital uz viacej staznosti co sa tyka protisvetla a vyraznych odleskov a poklesu kontrastu, v tomto je sigma urcite lepsia. Aj 9 lamelova clona urcite napomaha super bokehu takze aj v tomto je lepsia ako canony 70-200 ktore maju 8 lamelovu. Ide hlavne o preferencie, kto chce 100% istotu a nezalezi mu na cene kupi si canon 70-200 f2.8 USM a neriesi kompromisy (pokial teda nechce fotit v protisvetle a nepotrebuje 100% bokeh). Kedze ja neplanujem dat za 1 sklo 1000eur tak som si zohnal spodruky za polovicnu cenu pouziteho canonu tuto sigmu a som s nou spokojny. Ked neberiem do uvahy CA ktora sa da lahko odstranit, slaby macro vykon ktory ani nepotrebujem a FF pri malom DOF ktory si kompenzujem manualne (napr f2.8 pri 200mm rucne ostrenie) tak je to dobre sklo za tu cenu. A kedze planujem prechod na novsie telo tak FF ma uz nebude dlho trapit takze si budem spokojne so 100% istotou fotit. Ak ma niekto sigmu podla mna sa prechod na Canon oplati iba za rozumnu cenu s podruky alebo ak si to sklo na seba dokaze zarobit.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (76)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram