Objektivy pro Sony Alpha 700 – díl II.
Sonnar 16-80mm & Planar 85mm
V pokračování o Alfa700 si řekneme něco málo o dalších objektivech, kterých je díky bajonetu Minolta "požehnaně". Je tu řada nových od Carl Zeiss. Sony tak výrazně rozšířila okruh objektivů použitelných pro své DSLR Alpha100 i Alpha700, navíc kompatibilita zůstala zachována i pro DSLR Minolta typu Dynax 7D, 5D.
Carl Zeiss Vario-Sonnar T* DT 16–80/3.5–4.5 ZA
Konstrukce a ovládání
Objektiv je malé a pevné konstrukce se specificky strohým, ale pěkným designem nové řady objektivů Sony Alpha. Povrch je z tvrzeného plastu se dvěma širokými kroužky bez výrazné vůle, které mají jemně vroubkovanou gumu po obvodu. Kroužek blíže tělu, který slouží ke změně ohniska, jde příjemně ztuha, takže nehrozí samovolné vysunování, když máte fotoaparát přes rameno. Ostřící kroužek jde otáčet lehce, ale boční vůli rozhodně netrpí. Součástí dodávky je i tvarovaná sluneční clona s uchycením bajonetového typu na přední přírubě, která se při ostření neotáčí.
Objektiv se skládá ze 14 čoček v 10 skupinách, z nichž 2 jsou asférické. Kruhová clona má 7 lamel. Rozsah objektivu je 16 – 80 mm (ekvivalent pro kinofilm je 24 – 120mm), světelnost je f3,5 – f22 při širokém, a f4,5 – f29 při dlouhém ohnisku. Jak už je zřejmé z označení objektivu, jedná se o konstrukci DT (Digital Technology), která je právě určena výhradně pro DSLR s čipem APS-C a crop faktorem 1,5×. Pokud tedy použijete objektiv na klasické kinofilmové zrcadlovce (bajonet to samozřejmě umožňuje), budete mít sice rozsah ohniska 16–80mm, ale v rozsahu 16–25mm bude v rozích snímku vidět okrajová příruba objektivu. Písmeno T* v názvu znamená, že zadní člen objektivu je opatřen speciální antireflexní vrstvou. Závit pro filtry je 62mm. Hmotnost objektivu je 445g.
Změna ohniska a zaostřování
Jak ukazuje snímek, při změně ohniska dochází ke změně délky objektivu. V základní délce při ohnisku 16mm měří cca 83mm a při nastavení na ohnisko 80mm je délka zhruba o 6cm delší. Tubus objektivu je stabilní a bez bočních vůlí.
Minimální zaostřovací vzdálenost je 35cm. Objektiv sice využívá vnitřního ostření, ale přední ostřící kroužek se při ostření pohybuje, což není moc vhodné. Ostřící kroužek je při AF ostření blokován, ale při použití s Alpha 700 je možné využít funkci DMF (direct manual focus), kdy je možné po AF zaostření ručně doostřovat. AF ostření je poměrně rychlé a přesné.
Rozsah zoomu a kvalita zobrazení
Jak je vidět z fotografií, záběr zoomu je celkem slušný od širokého ohniska 24mm (35mm ekv.) až po mírný teleobjektiv s ohniskem 120mm (35mm ekv.). Objektiv trpí nectnostmi typickými pro zoomy levnější třídy. Jak je vidět na následujících snímcích při širokém ohnisku, pokud máme při krajích snímku rovné linie, dochází k viditelnému soudkovitému efektu. Při dlouhém ohnisku je lehce patrný poduškovitý efekt. Při středním ohnisku okolo 24mm (36mm ekv.) je obraz bez deformace. Pokud bych porovnával s některým ze starších objektivů Minolta, tak třeba jeden z posledních 17–35/2,8–4 takové soudkovité zkreslení neměl.
Co se týká chromatické aberace, jsem trochu v rozpacích. U některých snímků je a u jiných naopak není. Rozhodně však pokud je, tak je viditelná a to v rozsahu až 5 pixelů ve vodorovném směru. Např. u prvního snímku v této kapitole je patrná aberace u obrysu věže kostela v levém rohu a rohů budov v levém spodní rohu snímku – viz. následující snímky (výřezy 1:1).
Objektiv kreslí ostře a jeho kontrast je velmi dobrý, jak je vidět z následujících ukázek, které jsou neupravenými výřezy ze středu i kraje snímku. Vinětace je celkem slabá (ale viditelná) při ohnisku 16mm, při prodlužování ohniska se rychle ztrácí. I když je ostrost velmi dobrá, řekl bych, že při plně otevřené cloně je nejslabší při širokém ohnisku a zlepšuje se směrem k delšímu ohnisku. Při zaclonění o dvě clonová čísla je již ostrost prakticky stejná v celém rozsahu.
Z ostrosti se ještě přesuneme na „druhý konec“, a to na rozostřené pozadí neboli bokeh. V následujících snímcích je ukázka bokehu u nejširšího a nejdelšího ohniska při minimálních clonách. I když clony 3,5 a 4,5 nejsou zrovna nejmenší, je bokeh velmi pěkný. Zvláště při ohnisku 80mm se dá objektiv použít jako dobré portrétní sklo.
A ukázka MTF křivek. V poslední ukázce je vidět kvalita zobrazení při ohnisku 16mm a 80mm a zaclonění na jednotlivé clony od f/3,5 až po clonu f/29. Je patrné, že při otevřené cloně a plně zavřené je kresba výrazně měkčí.
A ještě dvě fotografie v plné velikosti:
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruChlapci, myslím, že nám bude lépe, když se smíříme s tím, že fototechniku musíme nakupovat mimo ČR...:-)
Někde ze závěru zmizela věta že ". Původní montážní linka se tak z Činy přestěhovala zpět do Japonska"
hezky se to čte,hlavně mi to pomohlo v rozhodnutí nechat či opustit 16-80 a pokračovat s Min.28-75/2,8.Přibudou řádky o Sony 70-200 SSM ?
Díky Q.
pokud bude možnost zapůčení tak určitě....
Tak tyhle skla mají prorazit cestu fy Sony, společně s novým FF tělem cestu do profi sféry. Teď jen jestli už nebude pozdě Bycha (Canon) honiti !
Bročák
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.