Objektivy pro Sony Alpha 700 – díl II.

Sonnar 16-80mm & Planar 85mm
V pokračování o Alfa700 si řekneme něco málo o dalších objektivech, kterých je díky bajonetu Minolta "požehnaně". Je tu řada nových od Carl Zeiss. Sony tak výrazně rozšířila okruh objektivů použitelných pro své DSLR Alpha100 i Alpha700, navíc kompatibilita zůstala zachována i pro DSLR Minolta typu Dynax 7D, 5D.

Carl Zeiss Vario-Sonnar T* DT 16–80/3.5–4.5 ZA

Konstrukce a ovládání

Objektiv je malé a pevné konstrukce se specificky strohým, ale pěkným designem nové řady objektivů Sony Alpha. Povrch je z tvrzeného plastu se dvěma širokými kroužky bez výrazné vůle, které mají jemně vroubkovanou gumu po obvodu. Kroužek blíže tělu, který slouží ke změně ohniska, jde příjemně ztuha, takže nehrozí samovolné vysunování, když máte fotoaparát přes rameno. Ostřící kroužek jde otáčet lehce, ale boční vůli rozhodně netrpí. Součástí dodávky je i tvarovaná sluneční clona s uchycením bajonetového typu na přední přírubě, která se při ostření neotáčí.

Objektiv se skládá ze 14 čoček v 10 skupinách, z nichž 2 jsou asférické. Kruhová clona má 7 lamel. Rozsah objektivu je 16 – 80 mm (ekvivalent pro kinofilm je 24 – 120mm), světelnost je f3,5 – f22 při širokém, a f4,5 – f29 při dlouhém ohnisku. Jak už je zřejmé z označení objektivu, jedná se o konstrukci DT (Digital Technology), která je právě určena výhradně pro DSLR s čipem APS-C a crop faktorem 1,5×. Pokud tedy použijete objektiv na klasické kinofilmové zrcadlovce (bajonet to samozřejmě umožňuje), budete mít sice rozsah ohniska 16–80mm, ale v rozsahu 16–25mm bude v rozích snímku vidět okrajová příruba objektivu. Písmeno T* v názvu znamená, že zadní člen objektivu je opatřen speciální antireflexní vrstvou. Závit pro filtry je 62mm. Hmotnost objektivu je 445g.

Změna ohniska a zaostřování

Jak ukazuje snímek, při změně ohniska dochází ke změně délky objektivu. V základní délce při ohnisku 16mm měří cca 83mm a při nastavení na ohnisko 80mm je délka zhruba o 6cm delší. Tubus objektivu je stabilní a bez bočních vůlí.

Minimální zaostřovací vzdálenost je 35cm. Objektiv sice využívá vnitřního ostření, ale přední ostřící kroužek se při ostření pohybuje, což není moc vhodné. Ostřící kroužek je při AF ostření blokován, ale při použití s Alpha 700 je možné využít funkci DMF (direct manual focus), kdy je možné po AF zaostření ručně doostřovat. AF ostření je poměrně rychlé a přesné.

Rozsah zoomu a kvalita zobrazení

16mm, 1/400s, f8, ISO 200 80mm, 1/500s, f8, ISO 200

Jak je vidět z fotografií, záběr zoomu je celkem slušný od širokého ohniska 24mm (35mm ekv.) až po mírný teleobjektiv s ohniskem 120mm (35mm ekv.). Objektiv trpí nectnostmi typickými pro zoomy levnější třídy. Jak je vidět na následujících snímcích při širokém ohnisku, pokud máme při krajích snímku rovné linie, dochází k viditelnému soudkovitému efektu. Při dlouhém ohnisku je lehce patrný poduškovitý efekt. Při středním ohnisku okolo 24mm (36mm ekv.) je obraz bez deformace. Pokud bych porovnával s některým ze starších objektivů Minolta, tak třeba jeden z posledních 17–35/2,8–4 takové soudkovité zkreslení neměl.

16mm, 1/60s, f5,6, ISO160     24mm, 1/100s, f5,6, ISO160
80mm, 1/200s, f8, ISO160

Co se týká chromatické aberace, jsem trochu v rozpacích. U některých snímků je a u jiných naopak není. Rozhodně však pokud je, tak je viditelná a to v rozsahu až 5 pixelů ve vodorovném směru. Např. u prvního snímku v této kapitole je patrná aberace u obrysu věže kostela v levém rohu a rohů budov v levém spodní rohu snímku – viz. následující snímky (výřezy 1:1).

16mm, 1/400s, f8, ISO 200 16mm, 1/400s, f8, ISO 200

Objektiv kreslí ostře a jeho kontrast je velmi dobrý, jak je vidět z následujících ukázek, které jsou neupravenými výřezy ze středu i kraje snímku. Vinětace je celkem slabá (ale viditelná) při ohnisku 16mm, při prodlužování ohniska se rychle ztrácí. I když je ostrost velmi dobrá, řekl bych, že při plně otevřené cloně je nejslabší při širokém ohnisku a zlepšuje se směrem k delšímu ohnisku. Při zaclonění o dvě clonová čísla je již ostrost prakticky stejná v celém rozsahu.

80mm, 1/500s, f8, ISO 200 16mm, 1/250s, f5,6, ISO160

Z ostrosti se ještě přesuneme na „druhý konec“, a to na rozostřené pozadí neboli bokeh. V následujících snímcích je ukázka bokehu u nejširšího a nejdelšího ohniska při minimálních clonách. I když clony 3,5 a 4,5 nejsou zrovna nejmenší, je bokeh velmi pěkný. Zvláště při ohnisku 80mm se dá objektiv použít jako dobré portrétní sklo.

16mm, 1/640s, f3,5 , ISO100 80mm, 1/1000s, f4,5 , ISO160

A ukázka MTF křivek. V poslední ukázce je vidět kvalita zobrazení při ohnisku 16mm a 80mm a zaclonění na jednotlivé clony od f/3,5 až po clonu f/29. Je patrné, že při otevřené cloně a plně zavřené je kresba výrazně měkčí.

A ještě dvě fotografie v plné velikosti:

45mm, 1/1000s, f4,5, ISO160 (R) 16mm, 1/320s, f8, ISO 200 (R)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Štefek
    Petr Štefek
    13.01.2008 19:11

    Chlapci, myslím, že nám bude lépe, když se smíříme s tím, že fototechniku musíme nakupovat mimo ČR...:-)

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    15.01.2008 05:59

    Někde ze závěru zmizela věta že ". Původní montážní linka se tak z Činy přestěhovala zpět do Japonska"

  • Quibek
    Quibek
    10.02.2008 20:50

    hezky se to čte,hlavně mi to pomohlo v rozhodnutí nechat či opustit 16-80 a pokračovat s Min.28-75/2,8.Přibudou řádky o Sony 70-200 SSM ?
    Díky Q.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    14.02.2008 06:11

    pokud bude možnost zapůčení tak určitě....

  • Jan Brok
    Jan Brok
    23.02.2008 11:15

    Tak tyhle skla mají prorazit cestu fy Sony, společně s novým FF tělem cestu do profi sféry. Teď jen jestli už nebude pozdě Bycha (Canon) honiti !
    Bročák

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (22)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram