16. FotoVýstava - Pavel Krásenský

Entomologa a fotografa Pavla Krásenského znáte jako lektora našich workshopů na téma makrofotografie. Jeho fotografie najdete v naší galerii nebo jste si mohli poslechnout jeho přednášky na "makro" téma na některém ze Setkání fotografů. Nyní se Pavla zeptáme, zda má novinky pro focení makra a zda fotí také něco jiného. A snímky? Jsou...

1) Ahoj Pavle, pro ty, kdo tě ještě tolik neznají, začněme na téma makrofotografie. Vím, že se na mě možná budeš trošku mračit, ale vůbec nepřeháním, když řeknu, že patříš k největším entomologům u nás. Kdy ses začal o „broučky“ zajímat? A jak vzniklo spojení této vášně s fotografií? 

Samozřejmě se trošku mračit budu, ale ten, kdo se v entomologii pohybuje ví, jak složitá je to věda. Určitě nepatřím k největším entomologům, na to ještě nemám věk. Pravdou však je, že jsem studiu hmyzu propadl. A když se tak zamyslím, je to už pořádná řádka let. Již v útlém věku jsem trávil skoro veškerý volný čas v přírodě, nosil domů nejrůznější přírodniny a postupem času také živé tvory. Aktivně jsem začal sbírat hmyz v roce 1996, kde jsem měl ve sbírce první brouky, motýly a kobylky. Nevěděl jsem jak na to a tak to byla spíše jen změt neupravených hmyzích těl. Postupem času jsem se začal věnovat některým skupinám hmyzu, které mě nejvíce zaujaly. V současnosti se zabývám především drabčíky, naší nejpočetnější čeledí, která mi stále přináší nové a nové objevy a poznatky. Hodně jsem cestoval a pravidelně jsem s sebou bral i fotoaparát. Zlom nastal asi v Jižní Americe, kde jsem viděl neuvěřitelné tvory a litoval, že nemám pořádné fotografické vybavení. Po návratu domů jsem začal fotit lokality a první druhy hmyzu. S nástupem digitální fotografie jsem se i já začal ještě více zajímat o makrofotografii a díky zájmu o hmyz bylo jasné jakou cestou se dám. Aby člověk mohl dobře fotografovat hmyz, je potřeba proniknout i do jeho života. A jako entomolog jsem prostě nemohl jinak.

2) Na tvých workshopech nás šokuješ vlastnoručně vytvořenými pomůckami – inovacemi na fotografování makra, které úžasně fungují. Kam na ty nápady chodíš? Plynou z tvé praxe nebo inspiraci k nim někde vyhledáváš? Máš pro nás připraveno něco pod pokličkou na letní workshopy? 

Už jsem to říkal mnohokráte, ale patřím mezi fotografy, kteří před zmáčknutím spouště více přemýšlejí. To, že si vyrábím pomůcky doma sám, je jasné. Makro má speciální nároky na vybavení. A ne vždy je možné sehnat to, co by člověk potřeboval. A díky tomu že jsem štír, který má trošku perfekcionalistické sklony, začal jsem řešit především světlo. Trávil jsem desítky hodin zkoušením, jak co funguje, které světlo se na co hodí, jak jej rozptýlit a kde atd. Stále je co objevovat a já někdy čistě náhodou přijdu na nějakou drobnost, která mě zase posune o krok vpřed. Samozřejmě, že většina nápadů je z mé hlavy, ale nikdy jsem nestudoval fotografii a tak jsem se samozřejmě ptal, kde to jen šlo. Hodně inspirace jsem nalezl v cizině. Nejvíce však vděčím Rosťovi Stachovi, se kterým jsem několik let pracoval a vlastně ještě pracuji. Nadšeně jsme se bavili o fotografování, o technice a o tom, jak proniknout do tajů fotografie. A zda mám připravené nějaké novinky na letní workshopy? Samozřejmě že mám opět pár triků, jak vylepšit světlo. Trochu jsem to opět zjednodušil a tak se určitě můžete těšit na nějaký ten „úchylný“ nápad.

3) Co na makrofotografii považuješ za nejdůležitější? Můžeme ji pojmout umělecky nebo popisně. Kterému druhu dáváš přednost? Nebo bys makro rozdělil úplně jinak? 

Z mých předchozích odpovědí je asi jasné, že za nejdůležitější považuji, aby člověk věděl, co fotí a co se techniky týká tak se naučit využívat světlo. V makrofotografii je to to nejdůležitější. Čím větší zvětšení tím větší nároky na kvalitní světlo. A pokud neumíme dobře pracovat se světlem, můžeme se s kvalitními snímky rozloučit. Fotografie má samozřejmě mnoho podob. Určitě se neřadím mezi umělecké fotografy a své fotografie považuji převážně za dokumentární. Snažím se však nabídnout něco navíc. Tím jsou nejčastěji nějaké zajímavé situace, které nám příroda nabízí. Chvilky, které spatříte třeba jen jednou v životě. A hmyz je pro podobné situace jedinečný. Stačí se naučit pozorně se dívat všude kolem sebe.

4) Makro je hodně o práci s hloubkou ostrosti. S tím souvisí použití správného objektivu. S jakým máš dobré zkušenosti a doporučil bys ho zájemcům o makro? 

V posledních letech se mě spousta lidí ptala, jaký objektiv bych jim doporučil. Odpověď není nikdy úplně jednoduchá. Nemusíme si nalhávat, že nejlepších výsledků dosáhneme se speciálními makro objektivy. Důležitý je samozřejmě výběr ohniska a s tím úzce spjatý výběr toho, co vlastně chceme fotit. Myslím, že ideální jsou objektivy s ohniskem kolem 100mm. Já sám používám CANON 100/2,8 Macro USM, který považuji za základní výbavu makrofotografa. Poměrně slušná vzdálenost od fotografovaného objektu, výborné světelné vlastnosti a rychlost jsou důvody proč jsem si jej pořídil. V poslední době však nejčastěji využívám CANON MPE-65 1–5× macro. Tento objektiv je velmi specifický a vyžaduje trpělivost a cvik. Nutností je také použití blesku. Tento objektiv však nabízí opět pohled někam dál. Pohled na tvory, kteří jsou před našimi zraky ukryti, a které pouhým okem jen sotva rozeznáme.

5) Kterého fotografa na světové úrovni si v této oblasi zvláště ceníš? Pověz nám o něm více – čerpáš z jeho fotografií? Co na nich obdivuješ? 

Tuto otázku jsem již několikrát dostal a vždy jsem měl problém jednoznačně odpovědět. Já bych si dovolil tuto otázku malinko upravit a zůstal bych v okruhu svých přátel. Asi nejvíce obdivuji Huberta Poláčka, který mi mnoho dal a pamatuji se na naše vzrušené debaty o světle, o tvorech, které máme na fotografiích, o tricích jak co fotit atd. Od Huberta určitě čerpám a jsem rád, že jsem s ním mohl být i v terénu. Obdivuji na něm trpělivost a nápaditost, se kterou k fotografiím přistupuje. A také mně blízké nadšení pro věc. Nechce fotit jen pouhý dokument, ale nabídnout něco navíc.

6) Vím, že rád a dobře fotíš také portréty, hodně cestuješ…Jakému fotografickému tématu by ses chtěl kromě makra věnovat podrobněji? 

V poslední době jsem přišel opravdu na chuť portrétům. I když v nich nemám mnoho zkušeností, chtěl bych se jim trochu více věnovat. Proto jsem si pořídil i nějaké nové věci, které budu postupně zkoušet. A právě v portrétní a glamour fotografii je z čeho čerpat. Chtěl bych opět začít více cestovat, a tak přibudou i nějaké krajinky, i když je to opravdu jen okrajový zájem. Makro, pokud jej chce člověk dělat dobře, vyžaduje hodně času. Ale na druhé straně si myslím, že je dobré mít ještě nějaké únikové téma, které nám dodá sílu. Já bych si přál, aby to u mě byl právě portrét a glamour. I když vím, že se musím hodně učit.

7) Co fotografické plány do budoucna? Můžeme se těšit na tvé výstavy nebo knihy? 

Plánů do budoucna mám docela dost. V současné době probíhá výstava v Klášterci nad Ohří. V průběhu jara by se měla přestěhovat do muzea v Karlových Varech a v druhé polovině roku do Děčína. V posledních měsících jsem spolupracoval na řadě knih a časopisů, tak se můžete na některé snímky těšit i zde. Sám jsem si dal do tohoto roku pár cílů, které bych rád splnil. Rád bych vyfotografoval několik dalších myrmekofilních brouků. Jsou to tvorové, kteří žijí v blízkosti mravenců, nebo dokonce uvnitř mravenišť. Jsou velmi bizardní a jen málo lidí je mohlo pozorovat. V tomto roce jsem jich několik fotografoval, ale ty nejzajímavější mě teprve čekají. A co se týká knihy. Určitě o tom přemýšlím, nějaké nabídky už přišly, ale stále si říkám, že se věnuji fotografii pár let a pokud bych měl jednou něco napsat, chtěl bych, aby to stálo za to.

8) Na závěr – co bys poradil fotografům z Fotoaparátu.cz, aby na své „fotocestě“ neopomíjeli? Co bys jim popřál? 

Jak mám uvedeno ve svém profilu právě na Fotoaparátu.cz, je zde řada opravdu skvělých fotografů. Víš, to co je asi nejdůležitější pro začínající fotografy, je umět naslouchat. Umět přijmout konstruktivní kritiku a z každé chyby si vzít ponaučení. Nevzdávat se při prvních neúspěších a ptát se, proč to není ono. Vše je pak jen otázkou času. A pokud se rozhodnete pro makrofotografii, obrňte se pořádnou dávkou trpělivosti. Všem bych pak popřál, aby si našli právě to své fotografické téma, které je bude těšit, uspokojovat a měli chuť se stále zdokonalovat. K tomu samozřejmě přeji dobré světlo, pevnou ruku a již zmiňovanou trpělivost. A Tobě samozřejmě děkuji za pozvání a snad se brzy uvidíme na nějaké společné akci.

Děkuji Pavlovi za přínosný rozhovor. Jeho krásné fotografie najdete na http://www.macrophotography.cz. Pokud chcete navstivit workshop s Pavlem, sledujte přehled kurzů na www.fotoinstitut.cz.

S Pavlem se můžete setkat osobně v sobotu 19. ledna na Setkání fotografů v Hostivaři buď na jeho přednášce Makrofotografie nebo na mikroworkshopu Ma­kro.

A nyni si prohlédněme fotografie, které pro nás připravil.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Martin Zíta
    Martin Zíta
    07.01.2008 08:33

    Ahoj Pavle, těším se na setkání v PH!! M.

  • Vlastimil Koutný
    Vlastimil Koutný
    07.01.2008 16:48

    No jo, Pavel je profík, nedělá machra a přitom by určitě mohl, protože jeho fotky jsou jakýmsi etalonem kterým by se každý fotograf makra mohl řídit.
    Velmi zdraví V.Koutný

  • VOJTa Herout
    VOJTa Herout
    07.01.2008 20:02

    Nu Pavle, hodně štěstí do další tvorby, vždycky si budu moc rád tvoje fotky prohlížet!
    VOJTa

  • Ivan Tomášek
    Ivan Tomášek
    09.01.2008 11:37

    Hoděn štěstí a úspěchů v další tvorbě. Těším se na setkání.
    ivan

  • vojkovsky.com
    vojkovsky.com
    21.01.2008 10:57

    Ať se daří nadále, makro jak má být .)
    Karlos

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram