Digitální zrcadlovka Nikon D200 se stále ještě těší velké oblibě a už je tu nástupce v podobě nového modelu s označením D300. Již na první pohled je jasné, že D300 navazuje na to nejlepší z D200 a přitom v mnoha ohledech jde o kus dále. Náročnější fotografové pokukující po novém profesionálním těle se mají opět na co těšit. Více v dalším článku.
Tělo – mechanické
provedení a ovládání
Již při prvním doteku s D300 je zřejmé, že jde o mimořádně
robustní a odolný přístroj. Celokovové tělo z hořčíkových slitin je
doplněno o utěsnění proti stříkající vodě a prachu. Také ergonomie,
rozmístění ovládacích prvků a jejich označení jsou na vynikající
úrovni. Prostě tělo padne do ruky jako ulité a jeho držení je přirozené,
spolehlivé a bezpečné. Na první pohled na něm zaujme 3“ LCD monitor
s rozlišením 920.000 obrazových bodů s pozorovacími úhly až 170°.
Také jas a kontrast jsou vynikající a monitor je tak skvělým nástrojem
nejen pro kontrolu pořízených snímků. Menu je dobře rozčleněné a
barevně rozlišené, takže orientace je velmi snadná a intuitivní. Složení
menu lze navíc zobrazit jako úplné, zkrácené na hlavní funkce a nebo si
vytvořit své vlastní uživatelské menu, podle svých osobních potřeb a
zkušeností. Toto nastavení lze navíc uložit v několika variantách pro
různé fotografické situace nebo pro různé uživatele jednoho aparátu.
Uložená nastavení je možné pro větší přehlednost i pojmenovat. Na LCD
monitoru je samozřejmostí také běžný i RGB histogram a indikace
přeexponovaných míst v obraze. V podstatě lze zobrazit také úplně
veškeré další informace o snímku, včetně uživatelského komentáře,
polohy GPS (pokud byla navigace připojena) nebo o použitých zaostřovacích
bodech. Chybí (bohužel) pouze indikace podexponovaných partií. Snímky lze
prohlížet pomocí kabelu na televizoru (což by samo o sobě nebylo nic
divného) ale D300 nabízí krom obvyklého video výstupu také konektor HDMI
(s nastavitelným rozlišením pro konkrétní TV) s vysokým rozlišením,
takže prohlížení na moderních LCD nebo plazmových televizorech tak
nabývá úplně jiných kvalit a z pořízených snímků lze spustit
i prezentaci se Slide Show.
 |
 |
 |
 |
Také pohled do hledáčku je velmi příjemný. Je totiž velký, jasný,
vybavený optickým pentagonálním hranolem a hlavně zobrazuje 100%
fotografované scény. Tradicí u Nikonu je také matnice realizovaná
průhledovým displejem, takže přímo v hledáčku vidíme nejen
zaostřovací body ale také případné upozornění na docházející baterii.
Chcete-li vidět pomocnou mřížku (tolik užitečnou například při
fotografování architektury), nemusíte vyměňovat matnici a mřížku si
prostě jen zapnete v uživatelských funkcích. Také vnitřní displej
v hledáčku je dobře vyřešen a zobrazuje všechny důležité informace,
včetně aktuální citlivosti ISO. Informace o nastavení aparátu je možné
zobrazit také na LCD monitoru (s možností automatického přizpůsobení
jasu vzhledem k okolnímu osvětlení). Tady se však informace o citlivosti
ISO z nepochopitelných důvodů bohužel nezobrazuje. Informuje ale
například i o takových detailech, jako je aktivace uživatelského
komentáře k fotografiím, aktivace a typ uživatelského menu, připojení
satelitní navigace GPS či typ použitých baterií v přídavném battery
packu a jejich nabití. Tyto informace najdeme i na skutečně velkém a
podsvíceném stavovém displeji na horní straně aparátu. Ten je pro
pohodlnější čitelnost mírně nakloněn směrem k uživateli, ale bohužel
ani on nezobrazuje informaci o použité citlivosti ISO.
 |
 |
 |
 |
Řešení ostatních prvků na těle pak vychází z tradiční koncepce
Nikonu a podobá se předchozímu modelu D200. Všechny důležité funkce jsou
vyvedeny do samostatných tlačítek a některé z nich i jištěné aretací.
Všechny jsou dostatečně velké a dobře popsané – prostě vše tak, jak
to má být. Jediným drobným nedostatkem převzatým z D200 je nemožnost
současné aktivace předsklopení zrcadla a samospouště. Celkově lze ale
mechanické provedení, jeho odolnost i celkovou konstrukci a koncepci těla
aparátu hodnotit na výbornou.
Objektivy
Základní součástí každého fotoaparátu je jeho objektiv. K Nikonu
D300 je jich na výběr skutečně velké množství a jen jejich výpis by
zabral mnoho prostoru. Jedním z nejvhodnějších kandidátů na základní
objektiv je bezpochyby vynikající a léty osvědčený model střední třídy
AF-S 18–70mm f/3,5–4,5 G IF-ED, konstruovaný speciálně pro použití na
digitálních zrcadlovkách s formátem čipu APS-C. Ten se již také dodává
s D300 v jednom z cenově zvýhodněných setů. Tento set lze jen
doporučit, protože tak tento objektiv vyjde jen zhruba na polovinu ceny,
oproti jeho koupi samostatně. Objektiv má kovový bajonet, ultrazvukový motor
ostření (umožňující manuální ostření bez přepínání AF/MF),
vnitřní ostření (přední příruba se při ostření ani zoomování
neotáčí) a obsahuje moderní optické členy v podobě speciálních
asférických čoček a čoček z nízkorozptylového ED skla. Součástí
dodávky objektivu je i účinná tvarovaná sluneční clona a praktický
měkký obal.
 |
 |
 |
 |

K dispozici je také novější verze tohoto objektivu s rozsahem ohniska
AF-S 18–135mm f/3,5–5,6 G IF-ED. Náročnější uživatelé pak mohou
sáhnout po vysoce světelném základním objektivu AF-S DX Nikkor 17–55mm
f/2,8 G IF-ED. Pro cestovatele pak bude jistě zajímavým i objektiv
s velkým rozsahem ohniskových vzdáleností AF-S DX VR 18–200mm
f/3,5–5,6 G IF-ED, který je navíc doplněn i o optický stabilizátor
obrazu druhé generace. Současně s uvedením Nikonu D300 na trh byla uvedena
také trojice špičkových teleobjektivů nejvyšší kategorie (viz.
ukázkový snímek č.14), které jistě uspokojí i nejnáročnější
fotografy volně žijících zvířat, či jiných vzdálenějších objektů.
Celková nabídka objektivů je však samozřejmě mnohem širší a vybere si
jistě každý. Ukazkou č.15 ještě doplňuji snímek pořízený základním
objektivem AF-S 18–70mm f/3,5–4,5 G IF-ED v plném rozlišení a
nejvyšší kvalitě formátu JPEG v surové podobě, zcela bez úprav. Při
pohledu na jemné detaily například větví stromů na snímku pak lze
konstatovat, že tento objektiv opět obhájil svou dřívější dobrou pověst
a to i na tomto 12 Mpix snímacím čipu.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fórutaky mam made in thailand, a myslim ze nema chybu :))))
Zatím si to myslím skoro také, psáno na pbase:
...
Is it just me? but IMHO the colours look better from the D200 than the D300. I'm planning to upgrade my D50, not sure if I should go for the D200 or D300, but for me the colours are more important than an extra 2mpx.
In my subjectivity as a human mind I agree with James. But don't merely listen to me. Look at the photos here compared to the photos of the D70 thru D40. I'm happily keeping my D50. Just looking at Pbase examples, the D300's color is just not natural. When it is not bland greeny-purple at normal saturation levels, at higher levels it is technicolor over-saturated. The preeminent Nikon commentator on the internet who states the opposite may be half color-blind and needs to see an optometrist, or maybe he's transgressed into a Nikon insider? And then in difficult lighting situations, I just cannot say I like the grain. Just too much digital smear, similar to what started slightly with the d200; and a disease in the insane point-and-shoot megapixel race. Or perhaps there is something wrong with my monitor or my own opti-cognitive processing. I am just a little tired of the kneejerk way the market is going. See also my comments 2nd and 3rd from the bottom.
.....
Is it just me? but IMHO the colours look better from the D200 than the D300. I'm planning to upgrade my D50, not sure if I should go for the D200 or D300, but for me the colours are more important than an extra 2mpx.
http://www.shop-com.co.uk/Nikon_D300_Body_NEW_only_163_519_99_when_you_trade_in_D200_!-88552733-109474841-p!.shtml?sourceid=309
dakujem za clanok. :)
Pri "nemožnost aktivace předsklopení zrcadla současně se samospouští" by som rad upozornil na funkciu d9-Exposure delay mode. Oddiali zaciatok snimania o 1 sekundu po predsklopení zrcadla, cim eliminuje otras.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.