Tomáš Matějček: fotoaparáty nás v Megapixelu baví

„Spojení obživy se zábavou je nejen pro mne, ale také pro drtivou většinu našich zaměstnanců, příjemným důsledkem práce v Megapixelu,“ říká Tomáš Matějček, majitel dvou kamenných prodejen a jednoho z nejvýznamnějších e-shopů na českém trhu s digitálními fotoaparáty. Další zajímavé informace o Tomáši Matějčkovi a vzniku Megapixelu naleznete v následujícím rozhovoru.

Stativy Leofoto

FotoAparát.cz pro vás připravil rozhovor s majitelem a zároveň ředitelem společnosti Megapixel Tomášem Matějčkem. Přestože tento prodejce fototechniky začal podnikat až 12 let po listopadové revoluci, nyní již dosahuje obratu blížícímu se největšímu prodejci na trhu v ČR. V době, kdy „kamenní prodejci“ zcela opomíjeli internet a „internetoví prodejci“ zavrhovali kamenné obchody jako neperspektivní, Megapixel provedl jednoduchou věc – oba dva přístupy namíchal dohromady tak, že vznikla synergie těchto dvou cest. A tato strategie doplněná o tisíce hodin cílevědomé práce jej vynesla do pozice megaprodejce.

Tomáš Matějček

Jak Vás vlastně napadlo začít prodávat fotografickou techniku? Měl jste k fotografování blízko již předtím?

Fotografování je mým koníčkem již od doby, kdy se otec rozhodl, že jsem dostatečně silný a šikovný na to, abych jeho fotoaparát při prvních pokusech neupustil na zem. Spojení obživy se zábavou je tak nejen pro mne, ale také pro drtivou většinu mých zaměstnanců, příjemným důsledkem práce v Megapixelu.

Jaký byl zrod Megapixelu? Začínal rovnou jako internetový obchod, nebo jako klasická kamenná prodejna?

V roce 2001 jsme se s mým bývalým společníkem Janem Zajícem rozhodli otevřít klasickou kamennou prodejnu v Žitné ulici v Praze. V té době jsme na webu měli jednoduchou prezentaci firmy se statickým katalogem zboží a možností objednávky vyplněním jednoduchého formuláře. Pokud se nepletu, tak klasický e-shop jsme začali provozovat v roce 2003.

Aktuálně si v Praze pronajímáme více než 400 m2 plochy, na kterých provozujeme dvě kamenné prodejny, sklady a kanceláře. Každým rokem se však podíl zboží, které prodáme prostřednictvím internetového obchodu, zvyšuje. Letos je to zhruba 32 %. Přesto stále zůstáváme hlavně kamennými prodejnami, které dávají našim zákazníkům možnost vyzkoušet si prodávané zboží tak říkajíc na vlastní kůži, což považujeme za velmi důležité.

V roce 2001, kdy Megapixel vznikl, již určitě existovala poměrně silná konkurence. Bylo těžké se na trhu prosadit?

Dnes se na to dívám ze dvou úhlů pohledu. Bylo 12 let po revoluci a obchodů s fototechnikou bylo prakticky všude dost. Měli vybudované silné dodavatelsko-odběratelské vztahy a nebylo snadné se do českého „fotografického rybníka“ dostat.

Na druhou stranu se v tomto období začal v ČR silně rozmáhat internet a to nejen jako marketingový nástroj prezentace firmy, ale také jako nástroj prodejní. Uvědomili jsme si, že web prodejce, není jen otázkou zveřejnění produktů a nákupního košíku, ale že je potřeba zákazníkům poskytnout také dostatečné množství informací o jednotlivých výrobcích, navázat s nimi bližší vztah a patřičně toho využili. Tak vznikl náš web Megapixel.cz, který plně zapadá do konceptu Megapixelu jakožto Centra digitální fotografie, a kterým jsme oslovili spoustu nových zákazníků a zjednodušili si tak vstup na trh.

Co bylo pro Vás v začátcích podnikání nejtěžší?

Snadné nebylo vůbec nic. Museli jsme si vybojovat svoje místo na slunci. Největší potíže jsme ale měli, jak jinak, s penězi. Na začátku bylo nutné hodně investovat a vzhledem k nejistotám, které jsme jako začínající podnikatelé měli, nebylo snadné veškeré životní úspory a nejen ty, věnovat firmě. Nakonec se však dílo podařilo a Megapixel se dostal až do dnešní podoby významného hráče na trhu.

Jakými výraznými změnami ve své historii Megapixel prošel?

První opravdu významnou změnou byl odchod Jana Zajíce z firmy v roce 2004. Honza měl na starosti webovou prezentaci a marketing, a proto nebylo snadné jej nahradit. Další výraznou změnou bylo otevření druhé kamenné prodejny, která sídlí v Lidické ulici na Praze 5, na sklonku stejného roku.

Zatím poslední, velmi důležitou změnou, byl začátek spolupráce s poradenskou firmou H1.cz a vývojáři webu PeckaDesign. Ta se udála v létě 2005 a jejím výsledkem je aktuální podoba našich internetových stránek, které se staly vynikajícím prodejním a marketingovým nástrojem.

Váš web získal nedávno dvě prvenství v soutěži WebTop 100. Co to pro Vás znamená?

Nejen pro mě, ale také pro všechny, kteří se na webu podílejí, to byla obrovská satisfakce za opravdu mnoho hodin strávených péčí o náš web. Prvenství v kategorii Obchod a prodej pro mě kromě jiného znamená, že náš web je informačně velmi hodnotný. To jistě ocení i vaši čtenáři, protože tolik informací o produktech, jako je možné najít u nás, jistě jinde v ČR nenaleznou. Rozhodnutí poroty, že Megapixel.cz je také nejlepším českým e-shopem, je pro mě potvrzením dobře odvedené práce všech zúčastněných a pro zákazníky velká jistota při nákupu.

Změnil se za dobu Vašeho podnikání nějak typický český zákazník?

To určitě ne. Typický český zákazník je většinou konzervativní, rozvážný a vsází na jistotu. I když v souvislosti se změnami ve společnosti se setkáváme s přibývajícím počtem zákazníků, kteří nakupují impulzivně, pocitově a bez ohledu na cenu.

Chystáte v blízké době nějaké novinky? Plánujete například otevření dalších kamenných prodejen?

Již delší dobu cítím v tomto ohledu potřebu významné změny. Rád bych otevřel Centrum digitální fotografie na Moravě, kde hledáme vhodné prostory. Nezapomínám ovšem ani na Prahu, kde potřebujeme rovněž posílit naše prodejní kapacity. Intenzivně se také v poslední době věnujeme naší webové prezentaci, kde začátkem nového roku představíme novou verzi webu se spoustou jedinečných novinek.

Nyní z trochu jiného soudku. Čemu se věnujete ve svém volném čase, pokud Vám tedy ještě nějaký vůbec zbývá?

Možná vás překvapím, ale běžně nepracuji více než 40 hodin týdně a nikdy tomu nebylo jinak. Mojí životní prioritou je rodina. Jsem ženatý a mám tříletou dceru. Té se snažím věnovat jak je to jen možné a trávím s ní většinu volného času. V tom zbývajícím se snažím doplňovat své vzdělání a také trochu sportovat.

Na závěr mi dovolte ještě jednu otázku. Blíží se čas Vánoc a digitální fotoaparáty se staly v poslední době celkem vyhledávaným vánočním dárkem. Plánujete i Vy obdarovat své blízké některým z „digitálů“?

To bohužel není možné. Digitální fotoaparát totiž všichni moji blízcí již dlouhou dobu vlastní, a proto budu muset projevit více snahy a vyhledat něco originálnějšího.

Rád bych při této příležitosti popřál týmu Fotoaparát.cz a všem jeho čtenářům hezké vánoční svátky a úspěšný nový rok!

     

Líbil se vám článek?

Tisknout článek

Tip na článek

Doporučujeme: Nejlepší širokáče pro zrcadlovky
Doporučujeme: Nejlepší širokáče pro zrcadlovky

Ši­ro­ko­úhlé ob­jek­tivy ne­boli ši­ro­káče jsou mezi fo­to­grafy ob­lí­bené, ale ne vždy je snadné se mezi nimi vy­znat. Proto při­ná­šíme pře­hled nej­lep­ších ši­ro­ko­úh­lých ob­jek­tivů pro Ni­kon a Ca­non.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram
Setkani fotografu

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace