Tamron SP AF 17-50/2,8 XR LD Asp. Di II

Po zástupcích firem Canon a Sigma přinášíme test dalšího člena z rodiny světelných „záklaďáků“ pro formát snímacího čipu APS-C. Tentokrát jsme se v našem tradičním testu zaměřili na objektiv Tamron SP AF 17-50/2,8 XR LD Asp. Di II. Jak si poradil s obvyklými nástrahami, si můžete přečíst v následujícím článku.

Technická specifikace

Rozsahem ohniskových vzdáleností 17–50 mm (EQ 27–80 mm) se Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II řadí do kategorie základních „zoomů“ pro DSLR o velikosti čipu APS-C, pro kterou je primárně určen a nelze ho tedy použít na těle o formátu senzoru plného kinofilmového políčka (full-frame). Vysoká světelnost v celém rozsahu (f2,8) pak poukazuje na vysoké ambice výrobku japonské firmy.

Na první dotek dělá Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II dojem poměrně solidně zpracovaného kusu fotovýbavy. I přesto, že je konstrukce objektivu z velké části tvořena plastovými díly, působí robustně. Ostřící prstenec je, jak je zvykem, umístěn před zoomovacím a ani jeden z nich nevykazuje žádnou vůli. Přední člen se během ostření neotáčí, což usnadňuje práci s filtry a filtrovými systémy, pro které budeme v případě testovaného objektivu volit rozměr 67 mm.

Stejně jako u předchozích zástupců této kategorie, dochází i zde k vysouvání předního členu při změně ohniskové vzdálenosti. To sice není (vzhledem k cenové hladině) nijak neobvyklé, ale malým zklamáním je mírná vůle vysunutého tubusu. Bajonet je kovový a přepínač AF/MF je umístěn na levé straně objektivu, kde by neuškodilo více prostoru mezi přepínačem a samotným tělem fotoaparátu. Stejně jako u Sigmy 18–50/2,8 EX DC Macro i zde nalezneme možnost uzamčení objektivu na nejkratší ohniskové vzdálenosti (17 mm – EQ 27 mm). K objektivu je standardně přibalena tvarovaná sluneční clona. Pouzdro není součástí balení.

Další (pro test nepodstatné) detaily technické specifikace objektivu si můžete najít na českých stránkách výrobce www.tamron-objektivy.cz. A nyní se pojďme podívat, jak se Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II osvědčil v praxi!

Rozlišení objektivu – MTF 50 v LW/PH

Metodika: jde o laboratorní měření, kterým zjišťujeme rozlišovací schopnost objektivu. Spočívá ve vyfocení speciálního obrazce při rovnoměrném osvětlení. Snímky jsou pak následně zpracovány v počítači a míra rozlišení je uvedena v jednotkách LW/PH neboli „Line Widths per Picture Height“. Číslo tedy udává počet horizontálních čar, které je ještě objektiv schopen vykreslit. Všechny fotografie jsou z formátu RAW převedeny v programu Digital Photo Professional 3.2 a to pouze s minimálním softwarovým doostřením (úroveň 2 z 10). Při vyšší intenzitě doostření by sice bylo dosaženo lepších výsledků, ale zároveň by se rozdíly stávaly méně viditelnými a to rozhodně není pro případné porovnávání objektivů vhodné. Maximální hodnota pro Canon EOS 350D (8 Mpx) je přibližně 2100 LW/PH. Jde ale o jakousi „metu snů“, které prakticky žádný objektiv (pokud budeme brát průměr rozlišovací schopnosti uprostřed a na okraji snímku) nemůže dosáhnout a pokud ano, jedná se o objektiv, který je daným rozlišením omezen. Obecně nad 1600 LW/PH považuji výsledky za velmi dobré a nad 1800 LW/PH jako vynikající. Více o této metodě si můžete přečíst na stránkách výrobce softwaru www.imatest.com.

Na krátkém konci podává Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II velmi dobrý výkon. Už při odcloněném objektivu je kresba celkově na velmi dobré úrovni – patrný je pouze větší rozdíl mezi středem a okrajem snímku. Ten ovšem po zaclonění prakticky mizí a v rozmezí f4-f11 je ostrost vynikající. Na dalších clonových číslech se už začíná projevovat difrakce a také (od f22 výše) se prohlubuje rozdíl mezi středem a okrajem snímku.

Na 20 mm je situace podobná té na 17 mm. Při f2,8 je kresba velmi dobrá s tím, že v celém snímku jsou výsledky naprosto vyrovnané. Chování testovaného objektivu mezi clonami f4 a f11 je celkově velmi dobré až vynikající, nicméně rozdíl mezi okrajem a středem je větší než na 17 mm. Poté se opět kresba stává měkčí díky difrakci, ale už nedochází k tak výraznému odlišení středu od okraje snímku při nejvyšších clonách.

Na 28 mm podává Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II výborný výkon. Na „plnou díru“ je ostrost ve středu snímku vynikající, ale na okraji je relativně horší. Tento rozdíl opět mizí už po malém zaclonění a v úseku f4-f11 je kresba vynikající a rozdíly mezi středem a okrajem jsou nepostřehnutelné. Na nejvyšších clonách se opět projevuje negativní vliv difrakce.

Při ohniskové vzdálenosti 35 mm se prakticky opakuje situace z 20 mm. Pouze absolutní hodnoty v LW/PH jsou nepatrně vyšší.

Na dlouhém konci podává testovaný objektiv nejstabilnější výkon. Už na f2,8 je ostrost velmi dobrá a při dalším zaclonění až po f11 velmi dobrá až vynikající. Na nejvyšších clonách se znovu projevuje difrakce. Za pozornost ovšem stojí prakticky nepostřehnutelné rozdíly mezi středem a okrajem snímku na všech clonách.

Sečteno podtrženo podává Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II v laboratorním testu ostrosti až překvapivě dobrý výkon. Za zmínku stojí především vyrovnaná kresba mezi středem a okrajem snímku i na nejnižších clonách a také vynikající výkon ve „zlatých clonách“ v celém rozsahu.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • David Karas
    David Karas
    04.12.2007 10:43

    Všichni tady tento objektiv hodně vychvalovali a ted mám dojem že zas tak dobrý není. Co mi ale doporučíte jako lepšího, rychlejšího v této cenové kategorii?

  • Petr Louženský
    Petr Louženský
    04.12.2007 11:03

    Zrovna přemýšlím, že vyměním svůj seťák na KM Dynax 5D za něco lepšího a tohle byl docely horký kandidát. Po přečtení tohoto testu mě ale chuť docela přešla. Další o kterých přemýšlím jsou Sigma AF 17-70/2,8-4,5 DC, Sigma 24-70/2,8 EX, nebo Sigma 18-50/2,8 EX. Máte někdo zkušenosti? Dokážete poradit? Díky.

  • Nikdo 4
    Nikdo 4
    04.12.2007 11:04

    Zkus Sigma 15-30/3.5-4.5 EX DG ASPHERICAL... mám jí... její nevýhoda je velikost a váha. Ale pokud není problém s váhou. Problém je ještě, že někteří lidí (na esnici) nejsou zvyklí na foceni, tak to má špatný pschol.účinek, jelikož to je hoodně velky. Ale s kvalitou snímku jsem spokojen....

  • Petr Louženský
    Petr Louženský
    04.12.2007 11:07

    Já bych chtěl trošku širší rozsah. Líbí se mi ta 24-70, ale nevím co ten krátký konec, jak mi to bude vadit. Přece jen jsem teď zvyklej na 18-70.

  • Petr Louženský
    Petr Louženský
    04.12.2007 11:07

    Já bych chtěl trošku širší rozsah. Líbí se mi ta 24-70, ale nevím co ten krátký konec, jak mi to bude vadit. Přece jen jsem teď zvyklej na 18-70.

  • Štefan Kačurák
    Štefan Kačurák
    04.12.2007 13:05

    no neviem... mam ten objektiv a som s nim nad mieru spokojny... nic podobne v tejto cenovej relacii sa kupit, aspon pokial mam info, neda...

  • Honza Kameník
    Honza Kameník
    04.12.2007 14:16

    Měl jsem Sigmu 24-70/2.8 a velice rychle jsem ji vrátil. Kresba v rozsahu clon 2.8-4 byla příšerná a i v porovnání s obyčejným Canonem 18-55/3.5-5.6 byla kresba u Sigmy při stejném zaclonění a ohniskové vzdálenosti horší...
    Nevím jestli to byla vada jen jednoho kusu, ale při reklamaci mě vrátili peníze a nic jsem se nedozvěděl.
    Nadruhou stranu mám Sigmu 50-500 a s tou jsem spokojený.

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    04.12.2007 16:06

    Omlouvám se za pozdní odpovědi, ale bohužel dříve to nešlo.

    2 David Karas: Bohužel podle zatím otestovaných objektivů této kategorie nevidím žádné ideální řešení. Patrně budeš muset více investovat nebo se spokojit s horší kvalitou (optickou nebo mechanickou). Co ti je milejší, si už musíš rozhodnout sám - každý má jiné priority. Navíc "vychvalování" uživateli hodně záleží právě na jejich speacializaci. Kdybych s objektivem fotil jen statické motivy za dobrých světelených podmínek, byl bych taky velmi spokojen, ale...

    2 Petr Louženský: Test Sigmy 18-50/2,8 EX DG Macro je tady také. Jak je na tom starší verze bohužel nevím - stejně jako u tvých dalších kandidátů.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (33)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram