Tamron SP AF 17-50/2,8 XR LD Asp. Di II

Po zástupcích firem Canon a Sigma přinášíme test dalšího člena z rodiny světelných „záklaďáků“ pro formát snímacího čipu APS-C. Tentokrát jsme se v našem tradičním testu zaměřili na objektiv Tamron SP AF 17-50/2,8 XR LD Asp. Di II. Jak si poradil s obvyklými nástrahami, si můžete přečíst v následujícím článku.

Technická specifikace

Rozsahem ohniskových vzdáleností 17–50 mm (EQ 27–80 mm) se Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II řadí do kategorie základních „zoomů“ pro DSLR o velikosti čipu APS-C, pro kterou je primárně určen a nelze ho tedy použít na těle o formátu senzoru plného kinofilmového políčka (full-frame). Vysoká světelnost v celém rozsahu (f2,8) pak poukazuje na vysoké ambice výrobku japonské firmy.

Na první dotek dělá Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II dojem poměrně solidně zpracovaného kusu fotovýbavy. I přesto, že je konstrukce objektivu z velké části tvořena plastovými díly, působí robustně. Ostřící prstenec je, jak je zvykem, umístěn před zoomovacím a ani jeden z nich nevykazuje žádnou vůli. Přední člen se během ostření neotáčí, což usnadňuje práci s filtry a filtrovými systémy, pro které budeme v případě testovaného objektivu volit rozměr 67 mm.

Stejně jako u předchozích zástupců této kategorie, dochází i zde k vysouvání předního členu při změně ohniskové vzdálenosti. To sice není (vzhledem k cenové hladině) nijak neobvyklé, ale malým zklamáním je mírná vůle vysunutého tubusu. Bajonet je kovový a přepínač AF/MF je umístěn na levé straně objektivu, kde by neuškodilo více prostoru mezi přepínačem a samotným tělem fotoaparátu. Stejně jako u Sigmy 18–50/2,8 EX DC Macro i zde nalezneme možnost uzamčení objektivu na nejkratší ohniskové vzdálenosti (17 mm – EQ 27 mm). K objektivu je standardně přibalena tvarovaná sluneční clona. Pouzdro není součástí balení.

Další (pro test nepodstatné) detaily technické specifikace objektivu si můžete najít na českých stránkách výrobce www.tamron-objektivy.cz. A nyní se pojďme podívat, jak se Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II osvědčil v praxi!

Rozlišení objektivu – MTF 50 v LW/PH

Metodika: jde o laboratorní měření, kterým zjišťujeme rozlišovací schopnost objektivu. Spočívá ve vyfocení speciálního obrazce při rovnoměrném osvětlení. Snímky jsou pak následně zpracovány v počítači a míra rozlišení je uvedena v jednotkách LW/PH neboli „Line Widths per Picture Height“. Číslo tedy udává počet horizontálních čar, které je ještě objektiv schopen vykreslit. Všechny fotografie jsou z formátu RAW převedeny v programu Digital Photo Professional 3.2 a to pouze s minimálním softwarovým doostřením (úroveň 2 z 10). Při vyšší intenzitě doostření by sice bylo dosaženo lepších výsledků, ale zároveň by se rozdíly stávaly méně viditelnými a to rozhodně není pro případné porovnávání objektivů vhodné. Maximální hodnota pro Canon EOS 350D (8 Mpx) je přibližně 2100 LW/PH. Jde ale o jakousi „metu snů“, které prakticky žádný objektiv (pokud budeme brát průměr rozlišovací schopnosti uprostřed a na okraji snímku) nemůže dosáhnout a pokud ano, jedná se o objektiv, který je daným rozlišením omezen. Obecně nad 1600 LW/PH považuji výsledky za velmi dobré a nad 1800 LW/PH jako vynikající. Více o této metodě si můžete přečíst na stránkách výrobce softwaru www.imatest.com.

Na krátkém konci podává Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II velmi dobrý výkon. Už při odcloněném objektivu je kresba celkově na velmi dobré úrovni – patrný je pouze větší rozdíl mezi středem a okrajem snímku. Ten ovšem po zaclonění prakticky mizí a v rozmezí f4-f11 je ostrost vynikající. Na dalších clonových číslech se už začíná projevovat difrakce a také (od f22 výše) se prohlubuje rozdíl mezi středem a okrajem snímku.

Na 20 mm je situace podobná té na 17 mm. Při f2,8 je kresba velmi dobrá s tím, že v celém snímku jsou výsledky naprosto vyrovnané. Chování testovaného objektivu mezi clonami f4 a f11 je celkově velmi dobré až vynikající, nicméně rozdíl mezi okrajem a středem je větší než na 17 mm. Poté se opět kresba stává měkčí díky difrakci, ale už nedochází k tak výraznému odlišení středu od okraje snímku při nejvyšších clonách.

Na 28 mm podává Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II výborný výkon. Na „plnou díru“ je ostrost ve středu snímku vynikající, ale na okraji je relativně horší. Tento rozdíl opět mizí už po malém zaclonění a v úseku f4-f11 je kresba vynikající a rozdíly mezi středem a okrajem jsou nepostřehnutelné. Na nejvyšších clonách se opět projevuje negativní vliv difrakce.

Při ohniskové vzdálenosti 35 mm se prakticky opakuje situace z 20 mm. Pouze absolutní hodnoty v LW/PH jsou nepatrně vyšší.

Na dlouhém konci podává testovaný objektiv nejstabilnější výkon. Už na f2,8 je ostrost velmi dobrá a při dalším zaclonění až po f11 velmi dobrá až vynikající. Na nejvyšších clonách se znovu projevuje difrakce. Za pozornost ovšem stojí prakticky nepostřehnutelné rozdíly mezi středem a okrajem snímku na všech clonách.

Sečteno podtrženo podává Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II v laboratorním testu ostrosti až překvapivě dobrý výkon. Za zmínku stojí především vyrovnaná kresba mezi středem a okrajem snímku i na nejnižších clonách a také vynikající výkon ve „zlatých clonách“ v celém rozsahu.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • vojkovsky.com
    vojkovsky.com
    04.12.2007 16:13

    za jedna Martas .)

    Taky jsem ho mel moznost testovat, a vse jak rikas .)

    Co se tyka pomeru: kvalita/vykon/cena = nena konkurenci !

    Zalezi co s nim clovek hodla fotit :)

    Cao Karlos

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    04.12.2007 16:37

    No nestacim se divit.Nevim zdali to je tim, ze jej mam na nikonu, nebo se jedna o zalezitost vyrobniho kousku, kazdopadne co se tyce aberace, vinetace a predevsim chovani v protisvetle, tak mi to prijde, jako by se jednalo o uplne jiny objektiv nez vlastnim.Prostisvetlo je primo vynikajici(rad dodam ukazku, budeli mit nekdo zajem), koneckoncu v digifotu ho za to vynaseli do "nebes".S vinetaci nemam absolutne zadny problem ani s nasazenym polarizakem ci ochrannym filtrem a aberace je u vyssich clonovych cisel v podstate miziva, pouze pri plnem odcloneni se mirne vyskytuje.
    Zkresleni je plus minus identicke, stejne tak jako rozliseni, kde na 17mm je kresba vytecna uz na 2,8 ve stredu snimku, naopak na 50mm je treba priclonit alespon na F3,5, jinak je kresba hodne mekka.
    Co se ostreni tyce, sem velice rad, ze nejsem nucen vyuzivat tech levnych motorku u objektivu.S ostrenim nemam absolutne zadny problem, jak co se tyce rychlosti, tak spolehlivosti.

  • vojkovsky.com
    vojkovsky.com
    04.12.2007 17:19

    2Petr Lunak : urcite zalezi na mire posouzeni, a na ruznych situacich... Ale urcite kladny komentar .)

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    04.12.2007 20:22

    2 Petr Lunak: Rozdíly mezi jednotlivými kusy jsou u každého výrobce. V podstatě je to jedna z největších komplikací testů, protože je prakticky nemožné testovat např. 5 kusů stejného objektivu (hlavně z časových důvodů). Mojí prací je v podstatě jen otestovat to, co mi pošle zástupce výrobce pro ČR. Proto může mít nevyrovnaná produkce vliv i na výsledek testu (někdy větší a někdy menší), ale v podstatě s tím nejde nic dělat. Každopádně díky za koment!

  • abcdefg
    abcdefg
    04.12.2007 21:00

    taky mám tuhle potvoru.... statický věci nefotim, ale když sem to porovnával s pevnejma sklama od nikkoru (28/2.8, 35/2 a 50/1.4), tak kresba je u tamronu horší, trošku, na plnou díru, kolem f/8 neni rozpoznatelnej rozdíl.... ostření je nanic, to je pravda, ale nějak mi přijde jeho kresba při otevřené cloně přijemná, neostrost na krajích mi prostě nevadí, a stejně je velmi mírná. ve srovnání s 18-70, kterou jsem měl dříve, je to všestranně lepší objektiv. a taky se mi nějak nezdá, že by tak moc aberoval (ale je to prostě jinej kus, mno).

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    04.12.2007 21:01

    Martin H.: ja jsem to urcite nemyslel jako kritiku clanku, ten je vybornej a jen vic takovych podrobnych tstu!
    Jen me zkratka zarazily tak markantni rozdily.Ze jsou rozdily, nebo ze muzou byt rozdily mezi kusy, to vim, ale ze by az tak dramaticke?Nejvic me zarazilo to protisvetlo, to je skutecne ostresne, bohuzel ted nemam po ruce zadnou idealni fotku, ale snad toto by mohlo poslouzit alespon castecne:
    http://home.tiscali.cz/fz30foto/protisvetlo.jpg
    Jinak co se aberace tyce, dalsi vzorky, bez uprav a bez zmenseni(F2,8 a F11):
    http://home.tiscali.cz/fz30foto/F2,8.jpg
    http://home.tiscali.cz/fz30foto/F11.jpg

  • Petr Stříbrcký
    Petr Stříbrcký
    04.12.2007 21:21

    Přesně mé poznatky, těším se na další testy:)

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    04.12.2007 21:24

    Petře, pozor na to, co bereš jako protisvětlo!!! Na tvém snímku se sice o protisvětlo jedná, ale v žádném případě nejde o PŘÍMÉ protisvětlo, protože sis slunce "zakryl" pouliční lampou a tudíž ti paprsky nešly přímo do optické soustavy objektivu. Musel bys udělat ještě jednu fotku, ale tentokrát s malým úkrokem do strany a pak je porovnat. Na stejném principu jsou založeny testovací záběry zde, kde je na jednom snímku slunce zakryté krytkou od objektivu a na druhém nikoliv.

    Co se týče aberace, tak nevidím příliš velký rozdíl mezi tvou fotkou na f2,8 (hlavně v prosklení nahoře) a mým ukázkovým snímkem s informační tabulí.

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    04.12.2007 21:47

    Martin H. : ja vim, ja vim, proto sem psal castecne.Pri primem slunci neni prasatko zadne taktez, ale tam kde mam slunce v zaberu je ve stredu fotky, takze pockam na fotak ze servisu a pak to schvalne vyzkousim stejnym zpusobem, aby bylo slunce mimo stred, aby paprsky nedopadaly kolmo na objektiv.
    Ad aberace.Ano, na plnou diru se jedna o shodny vysledek zhruba, coz jsem v prvnim prispevku zminil, ale na F11 nevidim vubec zadnou, coz uz "rozpor" s namerenou tabulkou je.

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    04.12.2007 21:57

    Ano "rozpor" to je, ale je na 99% způsobený 2 faktory a to:

    1) Měření rozsahu aberace je v našem případě čistě laboratorní metoda a v terénu vše vypadá trochu jinak. Naměřené "sterilní" hodnoty slouží hlavně pro porovnání mezi objektivy (stejně jako hodnoty MTF50 v LW/PH), protože testovací podmínky jsou neměnné.

    2) Už zmíněná větší nebo menší nevyrovnanost produkce.

  • Pavel Vabrousek
    Pavel Vabrousek
    04.12.2007 21:59

    Gratuluji autorovi, opravdu dobre odvedena prace.

    Sam mam vetsiho bratricka Tamron 28-75/2.8 a jsem s nim velmi spokojen (kresbou jemnych detailu strcil do kapsy L koveho Canona 24-105IS, barevna vada nepozorovatelna, protisvetlo bez problemu).
    Mechanicka konstrukce po dvou letech pouzivani jako hlavni sklo porad drzi...

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    04.12.2007 23:13

    Martin H. : ja jen ze v textu je zmineno, ze v praxi mohou byt vysledky jeste "horsi", nez jsou hodnoty namerene v testu, coz by mohlo treba nekoho vydesit, tak sem chtel s ukazkou poukazat na to, ze to praxi je nastesti spis naopak, nic ve zlem pochopitelne;)

    A jinak abych jenom nechvalil, tak ac sem zpocatku zadne viklani nepozoroval, nedavno, po zhruba 3/4 roce pomerne intenzivniho pouzivani se mi znicehoz nic predni cast objektivu zacla znacne viklat a s nasazenou clonou to bylo dost rusive, tak sem zacal badat kde je zakopany pes a vysledkem byla nutnost sejmuti predni vnitrni casti objektivu a dotazeni 3 sroubku ukrytych pod ni.To jen takova zajimavost, kdyby s tim mel nekdo podobny problem.Puvodne jsem uvazoval o servisu, ale znate to, jak se dnes kazdy muze pretrhnout, aby to bylo opravene co nejdriv, ze ano;)
    http://home.tiscali.cz/fz30foto/rozdelany%20objektiv%201.jpg
    http://home.tiscali.cz/fz30foto/rozdelany%20objektiv%202.jpg

  • Leoš Suchánek Trhač
    Leoš Suchánek Trhač
    05.12.2007 00:11

    Tak za prvé - vynikající test! Z takového provedení, pečlivosti a fundovanosti by si mohl vzít příklad kdokoli u nás i ve světě! Klobouk dolů!

    Za druhé - já o něm uvažuji pro Minoltu D5D. Takže mě "vlastnosti motorku" nezajímají. Při prvním vyzkoušení u Škody se mi s ním pracovalo znamenitě. Průměr 67 mm je mile málo, v ruce sedí dobře, práce s clonou 2,8 v přirozeném světle byla velice dobrá, AF rychlý. Mám vytipovaný obchod s dobrou cenou (http://www.digitalni-foto-shop.cz/Tamron-SP-AF-17-50-2-8-XR-Di-II-LD-Sony-Minolta-gid1895.htm) a málo alternativ - Minolta 18-70/3,5-5,6 je přeci jen seťák, Minolta (by Tamron) 17-35/2,8-4 je znamenité filmové sklo, ale na DSLR jako stand. zoom má krátký rozsah, Zeiss 16-80/3,5-4,5 má poloviční světelnost a dvojnásobnou cenu...

  • Slavomír Džadoň
    Slavomír Džadoň
    05.12.2007 10:06

    Chválim autora ze recenziu - super.
    Tak isto vlastním tento kus a jednoducho mi sadol a vyhovuje mojim potrebám (fotím prevažne krajinu). Ostrosť, kresba, svetelnosť je špičková.Ak by som sa mal rozhodovať podľa týchto informácii asi by som veľmi váhal - naštastie som si ho kúpil už dávnejšie a vôbec neľutujem.
    Teším sa na dlašie recenzie!!

  • Jiří Oravec
    Jiří Oravec
    07.12.2007 11:42

    Chtel jsem tento objektiv zakoupit s Nikonem(D80 mozna D200) misto setoveho skla Nikkor 18-70. Nevim jestli toto rozhodnuti bude spravne po precteni teto recenze. Chtel bych zakladni zoom max. do 20.000. Chci fotit portrety, momentky a prirodu. Diky za kazou radu.

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    08.12.2007 16:10

    2 jirio: Jak je na tom Nikkot 18-70 (a další Nikkory) ti bohužel neřeknu, protože s nimi nemám zkušenost, ale Michal Kupsa s ním fotí, tak mu zkus napsat. Pokud bude testovaný objektiv dobrou volbou si už musíš odpovědět ty sám. Každý má jiné priority a záleží jen na tobě, jaké vlastnosti jsou pro tebe nejdůležitější. Pokud bych ti ale měl poradit na základě tvých fototémat:

    portréty: Tady bych neviděl problém, objektiv kreslí velmi dobře už na "plnou díru" a světelnost f2,8 není k zahození ani v tomto oboru. Pomalý AF ti pravděpodobně nebude vadit.

    momentky: Tady je prvořadá pohotovost obejktivu, ale já jsem tento Tamron testoval na Canonu a bohužel ti nedokážu říct, jak je tom při nasazení na tělo Nikon.

    příroda: Není příroda jako příroda. Musel bys specifikovat, co tím myslíš. Pokud krajinu, tak bych ti testovaný obejktiv mohl vřele doporučit až na jednu situaci a tou je fotografování se sluncem v záběru. Zbytek neduhů objektivu tě nemusí moc zajímat, protože aberaci se dobře vyhneš přicloněním a pomalý AF ti taky nebude vadit.

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    08.12.2007 23:33

    Prolezl jsem archiv a k tematu protisvetlo pridam dva snimecky:
    http://home.tiscali.cz/fz30foto/slunce.jpg
    http://home.tiscali.cz/fz30foto/mesic.jpg

  • Miro Hriňák
    Miro Hriňák
    10.12.2007 10:06

    2Petr Lunak: Mal som rovnaky problem s mojim objektivom, pouzivany na D80. Po troch mesiacoch pouzivania sa uvolnila predna objimka (montuju sa na nu filtre). Nechal som si to spravit v servise 3K Foto, Praha 2, za 290kc skoro na pockanie. Je to autorizovany servis na Tamrona, mam nato zaruku 6 mes.

  • Forex
    Forex
    10.12.2007 11:27

    Proč se ten test dělal až rok po tom, co se již prodává? A další otázka - proč se děkuje za zapůjčení zastoupení firmy? Půjčili by nějaký špatný? Jděte ho koupit do krámu nebo si půjčte nějaký běžně prodávaný. Rád bych Vám dal třeba ten můj. První mi v 3K Foto vzali zpět a rovnou poslali pro peníze s tím, že je špatný (jedna strana přiměřeně ostrá, ale druhá mázlá v celém rozsahu), kresba v rozích je strašná. Myslím, že i tady na foru jsem se dozvěděl něco o tom, že za rohy by se styděl i mobil. Vinětace - ano, je tam. Normálně nic tragického, jednolitá modrá obloha je pak dost nepříjemná. To samé bylo i u druhého. Kresba na 5,6 byla tragická skoro na každém ohnisku. U třetího jsem to již vzdal. Asi to nebyly chyby, ale ten objektiv je opravdu takový a to ostatní bylo ještě horší (ostatní mé objektivy jsou v pohodě). Abych kupoval orig Nikon 17-55, tak to je zase trochu drahá sranda. Takže jsem si ho nechal, ale fotím s ním s krajním odporem.

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    10.12.2007 12:03

    2 Forex: Test se dělal rok po jeho uvedení na trh z nekolika důvodů - testovaly se i jiné objektivy, dohodnutí vypůjčení a samotný test taky něco trvá, testování objektivů mě neživí a mám i jiné povinnosti - jmenovitě studium na medicíně. Poděkovat firmě za to, že nám umožní zcela zadarmo fotit s jejich fototechnikou (a že mnohdy nejde o nic levného) není podle mého názoru nic jiného než obyčejná slušnost. Konkrétní kus si opravdu nevybíráme, ale pokud tě to zajímá, objektiv dorazil v originálním balení a podle všeho byl můj fotoaparát ten první, na kterém byl nasazen. Samozřejmě je tu i možnost vypůjčení objektivu od samotných uživatelů, ale osobně neznám nikoho, kdo by se vzdal svého objektivu na měsíc i déle. Podle toho, co popisuješ, jsi měl asi smůlu na kusy s nějakou výrobní vadou a pak je ovšem na místě reklamace.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (33)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram