Tamron SP AF 17-50/2,8 XR LD Asp. Di II

Po zástupcích firem Canon a Sigma přinášíme test dalšího člena z rodiny světelných „záklaďáků“ pro formát snímacího čipu APS-C. Tentokrát jsme se v našem tradičním testu zaměřili na objektiv Tamron SP AF 17-50/2,8 XR LD Asp. Di II. Jak si poradil s obvyklými nástrahami, si můžete přečíst v následujícím článku.

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/2000 s
clona: f2,8
ISO: 200
ohnisková vzdálenost: 17 mm (EQ 27 mm)

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/100 s
clona: f20
ISO: 200
ohnisková vzdálenost: 24 mm (EQ 38 mm)

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/125 s
clona: f10
ISO: 200
ohnisková vzdálenost: 32 mm (EQ 51 mm)

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/1250 s
clona: f4
ISO: 200
ohnisková vzdálenost: 22 mm (EQ 35 mm)

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/800 s
clona: f2,8
ISO: 200
ohnisková vzdálenost: 25 mm (EQ 40 mm)

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/1600
clona: f2,8
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 50 mm (EQ 80 mm)

Shrnutí a závěr

Na závěr se dostáváme k ukazateli, který je pro současného průměrného uživatele DSLR jeden z klíčových – ceně. Reálná cena Tamronu SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II se na internetových obchodech pohybuje kolem 12 000 korun. V průběhu celého testu podával testovaný objektiv různorodé výsledky. Pojďme si je tedy v krátkém přehledu připomenout!

Konstrukce objektivu je – vhledem k cenové hladině – velmi dobrá. Jediným skutečným nedostatkem je mírná vůle vysunutého tubusu na delších ohniskových vzdálenostech. Na druhé straně pohotovost objektivu v klíčových situacích je díky relativně pomalému a ne vždy přesnému AF jednou z nejslabších stránek Tamronu SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II a ani ovladatelnost v režimu MF není bezchybná (viz výše). Kresba je velmi dobrá a až na pár výjimek můžeme hovořit o výborném výkonu, se kterým se testovaný objektiv bez obav vyrovná i mnohem dražším konkurentům. Chromatická aberace je pak slabším místem a to hlavně na kratších ohniskových vzdálenostech v kombinaci s malým zacloněním. Úrovní zkreslení Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II zcela zapadá do své skupiny a nelze mu v tomto ohledu nic zásadního vytknout. U zkoušky normální vinětace se projevuje specializace pro snímací čip velikosti APS-C, ale i přesto si objektiv s tímto handicapem poradil dobře – v testu praktické vinětace už hůře. Zde musíme počítat s vážnějšími komplikacemi při použití kombinace CPL a Cokin P-systému na nejkratších ohniscích (cca do 20 mm). S protisvětlem má Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II velké problémy. Při focení se sluncem v záběru dochází k tvorbě velkých reflexů a výrazné ztrátě kontrastu, kterou můžeme v malé míře pozorovat i při fotografování nočních scén s pouličním osvětlením. Kvalita bokehu je lehce nadprůměrná a její hlavní slabinou jsou příliš ostré rozptylové kroužky bodových odlesků mimo DOF na nejnižších clonových číslech.

V konečné bilanci se žádné „rozvázání gordického uzlu“ na poli světelných „záklaďáků“ nekoná. Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II sice těží z velmi příznivé ceny, ale především jako objektiv vhodný pro fotografování statických motivů za dobrých světelných podmínek (např. bez silného protisvětla), kde využijete hlavně jeho výbornou kresbu a relativně pomalý a místy nepřesný AF režim vám nebude na obtíž. Pokud ovšem uvažujete o koupi objektivu pro „akční fotografii“ a záleží vám na dobré kvalitě snímků v protisvětle, bude lepší se poohlédnout po jiném kandidátovi.

Závěrem bych chtěl poděkovat českému zastoupení firmy Tamron (www.tamron-objektivy.cz) za zapůjčení objektivu k redakčnímu testu. Děkuji!

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    10.12.2007 13:53

    MiroHrinak : mno, za dotahnuti tri sroubku 3 kilca, to je panecku kseft.

  • Taffey
    Taffey
    22.12.2007 22:36

    No, vidím z testů, že jediný skvělý model od tamronů bude asi ta 90/2,8 makro, ten je brilantiš vždycky. Protože se chci vyhnout problémům, v testu(ech) obsaženým, fotím zásadně značkovými skly s pevnými ohnisky. Mimochodem-David Karas i jiní se tady podivují nad tím, že se tady tento model do nebes vychvaluje, ale v testu vyšel ne zrovna dobře. Abych pravdu řekl, mě to vůbec nepřekvapuje. System tady ve fóru, že zde může ( to je v pořádku ) a taky mluví kdejaký trouba a papouškuje ( to už ne ) názory, co si včera přečetl tady ve fóru od sobě podobného, se mi nejeví jako prostor, kde by měl kdokoli čerpat jakékoli relevantní informace při rozhodování, kam nastrká kupu peněz. Líbí se mi, tady v této diskusi, že tady majitelé uvedeného skla jsou ochotni poslat fotografie v plném rozlišení, třeba na udělání v labu. To je pak hned jiná a informace jsou z první ruky. Proto mám tyhle recenze rád, kór, když devótně nepřizvukují zapůjčovateli vercajku. Tenhle článek se mi líbí. Díky Martine. 7+ Taffey.

  • Zdenus
    Zdenus
    20.01.2008 14:52

    J

  • Jaroslav Kortus
    Jaroslav Kortus
    18.02.2008 23:30

    Pokud mám zkušenosti, mezi zoom objektivy jsou skutečně velké rozdíly, v rozsahu do 100 mm dokonce i mezi těmi nejlepšími originály. Např. Nikkor 17-55/2,8 výše zmíněný má rozptyl dost velký, o Nikkoru 12-24 ani nemluvě. Naproti tomu takové 70-200VR či 80-200/2,8 (Nikkory-nové) jsou vynikající z 99%. Stejně tak u pevných skel jsou největší odchylky od 24 do 35 mm, nad 50 včetně bez problémů (statisticky vzato z pár desítek, které jsem měl možnost zkusit).

  • PeterB
    PeterB
    24.07.2008 16:42

    super recenzia a test, jeden z najobjektivnejsich.

    mal som tento objektiv 4 tyzdne, presiel som s nim 6 statov USA, nafotil viac ako tisic fotiek. Ostrost vyborna, aj na okrajoch, este lepsia ako v testovanom kuse, ale....

    Kupoval som ho v BaH a uz druhy den sa objavil problem, ze nezaostril, musel som vypnut a zapnut fotoaparat (Nikon D50). Stavalo sa to stale castejsie, ked som par krat prezoomoval obidva konce, tak proste neostril. Niekedy som ho musel dat dole z tela a naspat. A potom este dost vyrazny FF.

    Po 4 tyzdnoch som sa vratil do NY do BaH a siel som ho reklamovat, zobrali ho bez problemov spat a bol som rozhodnuty, ze si zoberiem dalsi kus. Ale ked som sedel a cakal, kedy som dostanem na rad na vratenie v predajni, boli predomnou 4 ludia, z toho traja s tyto objektivom, jeden mal dokonca 2. Ked som videl, kolko sa ich vracia len v takomto kratkom case a uz som mal len jeden den v NY, rozhodol som sa, ze uz to riskovat nebudem.

    Kupil som na odporucanie predavaca sigmu 18-50/2.8. No, co sa tyka ostrosti najma v krajoch, nie je to Tamron, ten bol ostry ako ziletka, prava strana je na tom troska horsie ako lava, ale nie je to nic dramaticke. Ma vacsi zavit na filter, takze drahsi polarizak, ale to je zanedbatelne. Ostrost v strede sa vyrovna tamronu, aberacie je o poznanie horsia na Sigme. Sigma je tichsia, rychlejsia, lepsie spracovana, nejako lepsie mi padla do ruky.

    Ani jeden z tychto objektivov nebol dokonaly. Keby ta Sigma bola taka ostra ako ten Tamron, tak nevaham a nehladam nic lepsie. Takto je to kompromis. Ale za necelych 9000 SKK sa asi nemozem stazovat. Keby som mal viac casu, siel by som do Tamrona a vzmienal by som ho dovtedy, dokukial by nebol dobry. Ale problem s FF a BF je udajne velky a je dost stastie dostat dobry.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (33)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram