Tamron SP AF 17-50/2,8 XR LD Asp. Di II

Po zástupcích firem Canon a Sigma přinášíme test dalšího člena z rodiny světelných „záklaďáků“ pro formát snímacího čipu APS-C. Tentokrát jsme se v našem tradičním testu zaměřili na objektiv Tamron SP AF 17-50/2,8 XR LD Asp. Di II. Jak si poradil s obvyklými nástrahami, si můžete přečíst v následujícím článku.

Chromatická aberace

Metodika: chromatická aberace je další věc, kterou můžeme přesně změřit na stejném obrazci jako hodnoty rozlišení v LW/PH. Obecně platí, že pokud je menší než 0,5 px, nepředstavuje většinou žádný problém. V rozsahu 0,5 – 1 px ji nevidíme, pokud ji nehledáme. Pokud překročí velikost 1 px, stává se již velkým problémem, protože je jasně viditelná a nad 2 px se už jedná o velmi špatný, ne-li katastrofální, výsledek. Jelikož bývá chromatická aberace problémem hlavně na okrajích snímku, zaměřil jsem se pouze na tuto část. Je nutné si ale uvědomit, že testovací obrazec není focen v nijak extrémních světelných podmínkách a proto může být chromatická aberace, v závislosti na světelných podmínkách, v terénu mnohem větší!!!

Chromatická aberace je jedno ze slabých míst testovaného objektivu a to hlavně na nejnižších clonách – především pak na nejkratších ohniskových vzdálenostech, kde rozsah vady na „plnou díru“ poměrně výrazně překračuje 1 px a nedostává se pod 0,6 px ani po větším zaclonění. Na delších ohniskových vzdálenostech je chromatická aberace po zaclonění nad f4 dobře kontrolována.

Zkreslení

Úrovní zkreslení zapadá Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II plně do své kategorie. Na krátkém konci vykazuje relativně silné soudkovité zkreslení, které se (už méně) projevuje i na 20 mm. Od ohniskové vzdálenosti 28 mm se objevuje poduškovité zkreslení, které je nejmarkantnější na dlouhém konci, ale i přesto není v praktickém použití příliš viditelné.

Vinětace

Metodika: normální vinětaci objektivu můžeme velmi dobře demonstrovat na rovnoměrně nasvíceném „puntíkovaném“ obrazci. Všechny snímky jsou vyfoceny s korekcí expozice 0EV a následně bez jakýchkoliv úprav histogramu převedeny do formátu JPG. V počítači je pak v úrovních nastaven bílý bod na střed snímku, čímž je vinětace ještě zvýrazněna pro pohodlnější srovnávání objektivů mezi sebou. Druhou částí je ověření praktické vinětace (úprava snímků je stejná jako u normální vinětace). Hlavní myšlenkou této metody je skutečnost, že v některých žánrech fotografie (např. krajinářská fotografie) se málokdy obejdeme bez použití obroučkových filtrů (např. CPL), filtrových systémů (např. tolik rozšířený Cokin P-systém) nebo obojího naráz. Obecně platí, že s nasazeným klasickým (ne slim verze!) CPL by objektiv neměl vinětovat, pokud se nepohybuje v ultraširokoúhlých ohniscích. U Cokin P-sytému je hlavním kritériem ohnisková vzdálenost 28 mm (EQ pro kinofilm), od které je Cokin P-systém doporučen. Nasazení CPL spolu s Cokin P-systémem je pak už jen jakousi „bonusovou zkouškou“ schopností testovaného objektivu. Ve všech měřeních je držák Cokin P-systému otočen do své nejchoulostivější polohy a to do náklonu cca 45°.

Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II je svou konstrukcí přizpůsoben pro snímací čip formátu APS-C, což znamená, že v rovině senzoru vykresluje menší kruh než kinofilmové objektivy. To se obecně projevuje zvýšenou úrovní vinětace. Normální vinětace se může stát rušivou především při f2,8 (hlavně na jednolitých plochách), ale už po malém přiclonění je dobře potlačena a v reálném použití prakticky nepostřehnutelná (pozn.: testovaný kus navíc v průběhu testu vykazoval zvláštní druh velmi slabé vinětace v levé části snímků, která definitivně mizela až po zaclonění na f32 (u nejdelších ohnisek méně) – ovšem v praktickém využití byl tento jev zcela neviditelný). Celkově tedy můžeme mluvit o dobrém výkonu.

S testem praktické vinětace si už Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II poradil hůře. Použití polarizačního filtru je zcela bezproblémové. S nasazeným Cokin P-systémem dochází pouze ke zvýraznění vinětace v rozích snímku, ale ani na 17mm se držák nedostává přímo do záběru. Při současném použití CPL a Cokin P-systému už ale není situace tak optimistická a s komplikacemi musíme počítat až do ohniskové vzdálenosti cca 20 mm. V konečném součtu jde o průměrný výkon – objektiv se drží „pravidel“ s CPL a Cokin P-systémem, ale s jejich kombinací má problémy.

Ovládání v praxi

Ovladatelnost a především pak pohotovost je jedním z největších šrámů na štítu Tamronu SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II. Zatímco „zoomovací“ prstenec má dobrou plochu úchopu i přiměřenou tuhost, ostřící prstenec vykazuje obvyklý neduh současných AF objektivů nižších cenových tříd – příliš malé „roztažení“ zaostřitelných vzdáleností a příliš malou tuhost. Největší slabinou se ovšem stává samotný AF režim. Objektiv je vybaven poměrně pomalým a hlučným motorkem, který u focení pohybujících se předmětů relativně často nestíhá reagovat na změnu vzdálenosti objektu a navíc nedovoluje manuální zásah do ostření. Také chyby v AF (zaostření na jinou vzdálenost, než kterou signalizoval AF bod) se vyskytovaly častěji, než u jiných testovaných objektivů stejné třídy.

Ostrost v praxi

V reálném nasazení v terénu podal Tamron SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II výsledky podobné těm laboratorním. Ostrost ve středu snímku je v celém rozsahu ohniskových vzdáleností výborná. Pouze na „plnou díru“ je kresba měkčí – ovšem i tak na velmi dobré úrovni. Na nejvyšších clonách se negativně projevuje difrakce a to zejména při maximálním zaclonění (f32) – je ale nutné si uvědomit, že takto vysoké zaclonění v praxi takřka vůbec nevyužijeme. V rozích snímků už byla v praktickém použití situace o něco horší a to na ohniscích 17 a 35 mm, kdy pro vyrovnání úrovně kresby se středem snímku došlo až po přiclonění na f5,6. Celkově podal testovaný objektiv v praktickém testu ostrosti velmi dobrý výkon.

Chování v protisvětle

Fotografování proti přímému slunečnímu svitu je u Tamronu SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II velkým zklamáním. V celém snímku dochází k výrazné ztrátě kontrastu. Navíc ani tvorba „prasátek“ není nijak výrazně potlačena a jejich případná retuš je mnohdy prakticky nemožná. Při fotografování noční scény si už objektiv vede lépe. Tvorba reflexí je už výrazně menší, ale na druhé straně i zde dochází k tvorbě lehkého závoje hlavně v okolí světelných zdrojů. V konečné bilanci je chování v protisvětle velmi špatné a stává se velkou slabinou.

Bokeh

Výrazem bokeh se označují estetické kvality částí snímku, nacházejících se mimo hloubku ostrosti (DOF). Vzhled a tvar rozptylových kroužků (míst, do nichž se zobrazí nezaostřený bod) ovlivňuje velké množství faktorů, mimo jiné konstrukce objektivu, tvar a počet lamel clony a nastavené zaclonění. Za příjemně působící jsou obvykle považovány rovnoměrně osvětlené rozptylové kroužky s neostrými okraji („krémový bokeh“), rušivě naopak působí ostře ohraničené mnohoúhelníky, které vznikají při výraznějším zaclonění, má-li clona v objektivu malý počet lamel – tento efekt do jisté míry omezuje použití zakřivených lamel. Samotná velikost otvoru clony samozřejmě ovlivňuje i hloubku ostrosti, takže čím menší clonu použijeme, tím jsou rozptylové kroužky větší.

Na přiloženém obrázku si můžete prohlédnout celkové pohledy a 100% výřezy z oblastí mimo hloubku ostrosti při použití Tamronu SP AF 17–50/2,8 XR LD Asp. Di II. Rozptylové kroužky si ponechávají kruhový tvar zhruba do clony f8. Po dalším přiclonění se už projevují jako mnohoúhelníky. Větší slabinou bokehu jsou ovšem poměrně ostré okraje rozptylových kroužků a to jak na f2,8, tak i po malém přiclonění (viditelné jsou hlavně u bodových odlesků mimo DOF). Celkově můžeme hovořit o lehce nadprůměrném výkonu. Další fotografie s využitím hloubky ostrosti si můžete stáhnout v plném rozlišení v ukázkových snímcích.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • vojkovsky.com
    vojkovsky.com
    04.12.2007 16:13

    za jedna Martas .)

    Taky jsem ho mel moznost testovat, a vse jak rikas .)

    Co se tyka pomeru: kvalita/vykon/cena = nena konkurenci !

    Zalezi co s nim clovek hodla fotit :)

    Cao Karlos

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    04.12.2007 16:37

    No nestacim se divit.Nevim zdali to je tim, ze jej mam na nikonu, nebo se jedna o zalezitost vyrobniho kousku, kazdopadne co se tyce aberace, vinetace a predevsim chovani v protisvetle, tak mi to prijde, jako by se jednalo o uplne jiny objektiv nez vlastnim.Prostisvetlo je primo vynikajici(rad dodam ukazku, budeli mit nekdo zajem), koneckoncu v digifotu ho za to vynaseli do "nebes".S vinetaci nemam absolutne zadny problem ani s nasazenym polarizakem ci ochrannym filtrem a aberace je u vyssich clonovych cisel v podstate miziva, pouze pri plnem odcloneni se mirne vyskytuje.
    Zkresleni je plus minus identicke, stejne tak jako rozliseni, kde na 17mm je kresba vytecna uz na 2,8 ve stredu snimku, naopak na 50mm je treba priclonit alespon na F3,5, jinak je kresba hodne mekka.
    Co se ostreni tyce, sem velice rad, ze nejsem nucen vyuzivat tech levnych motorku u objektivu.S ostrenim nemam absolutne zadny problem, jak co se tyce rychlosti, tak spolehlivosti.

  • vojkovsky.com
    vojkovsky.com
    04.12.2007 17:19

    2Petr Lunak : urcite zalezi na mire posouzeni, a na ruznych situacich... Ale urcite kladny komentar .)

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    04.12.2007 20:22

    2 Petr Lunak: Rozdíly mezi jednotlivými kusy jsou u každého výrobce. V podstatě je to jedna z největších komplikací testů, protože je prakticky nemožné testovat např. 5 kusů stejného objektivu (hlavně z časových důvodů). Mojí prací je v podstatě jen otestovat to, co mi pošle zástupce výrobce pro ČR. Proto může mít nevyrovnaná produkce vliv i na výsledek testu (někdy větší a někdy menší), ale v podstatě s tím nejde nic dělat. Každopádně díky za koment!

  • abcdefg
    abcdefg
    04.12.2007 21:00

    taky mám tuhle potvoru.... statický věci nefotim, ale když sem to porovnával s pevnejma sklama od nikkoru (28/2.8, 35/2 a 50/1.4), tak kresba je u tamronu horší, trošku, na plnou díru, kolem f/8 neni rozpoznatelnej rozdíl.... ostření je nanic, to je pravda, ale nějak mi přijde jeho kresba při otevřené cloně přijemná, neostrost na krajích mi prostě nevadí, a stejně je velmi mírná. ve srovnání s 18-70, kterou jsem měl dříve, je to všestranně lepší objektiv. a taky se mi nějak nezdá, že by tak moc aberoval (ale je to prostě jinej kus, mno).

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    04.12.2007 21:01

    Martin H.: ja jsem to urcite nemyslel jako kritiku clanku, ten je vybornej a jen vic takovych podrobnych tstu!
    Jen me zkratka zarazily tak markantni rozdily.Ze jsou rozdily, nebo ze muzou byt rozdily mezi kusy, to vim, ale ze by az tak dramaticke?Nejvic me zarazilo to protisvetlo, to je skutecne ostresne, bohuzel ted nemam po ruce zadnou idealni fotku, ale snad toto by mohlo poslouzit alespon castecne:
    http://home.tiscali.cz/fz30foto/protisvetlo.jpg
    Jinak co se aberace tyce, dalsi vzorky, bez uprav a bez zmenseni(F2,8 a F11):
    http://home.tiscali.cz/fz30foto/F2,8.jpg
    http://home.tiscali.cz/fz30foto/F11.jpg

  • Petr Stříbrcký
    Petr Stříbrcký
    04.12.2007 21:21

    Přesně mé poznatky, těším se na další testy:)

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    04.12.2007 21:24

    Petře, pozor na to, co bereš jako protisvětlo!!! Na tvém snímku se sice o protisvětlo jedná, ale v žádném případě nejde o PŘÍMÉ protisvětlo, protože sis slunce "zakryl" pouliční lampou a tudíž ti paprsky nešly přímo do optické soustavy objektivu. Musel bys udělat ještě jednu fotku, ale tentokrát s malým úkrokem do strany a pak je porovnat. Na stejném principu jsou založeny testovací záběry zde, kde je na jednom snímku slunce zakryté krytkou od objektivu a na druhém nikoliv.

    Co se týče aberace, tak nevidím příliš velký rozdíl mezi tvou fotkou na f2,8 (hlavně v prosklení nahoře) a mým ukázkovým snímkem s informační tabulí.

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    04.12.2007 21:47

    Martin H. : ja vim, ja vim, proto sem psal castecne.Pri primem slunci neni prasatko zadne taktez, ale tam kde mam slunce v zaberu je ve stredu fotky, takze pockam na fotak ze servisu a pak to schvalne vyzkousim stejnym zpusobem, aby bylo slunce mimo stred, aby paprsky nedopadaly kolmo na objektiv.
    Ad aberace.Ano, na plnou diru se jedna o shodny vysledek zhruba, coz jsem v prvnim prispevku zminil, ale na F11 nevidim vubec zadnou, coz uz "rozpor" s namerenou tabulkou je.

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    04.12.2007 21:57

    Ano "rozpor" to je, ale je na 99% způsobený 2 faktory a to:

    1) Měření rozsahu aberace je v našem případě čistě laboratorní metoda a v terénu vše vypadá trochu jinak. Naměřené "sterilní" hodnoty slouží hlavně pro porovnání mezi objektivy (stejně jako hodnoty MTF50 v LW/PH), protože testovací podmínky jsou neměnné.

    2) Už zmíněná větší nebo menší nevyrovnanost produkce.

  • Pavel Vabrousek
    Pavel Vabrousek
    04.12.2007 21:59

    Gratuluji autorovi, opravdu dobre odvedena prace.

    Sam mam vetsiho bratricka Tamron 28-75/2.8 a jsem s nim velmi spokojen (kresbou jemnych detailu strcil do kapsy L koveho Canona 24-105IS, barevna vada nepozorovatelna, protisvetlo bez problemu).
    Mechanicka konstrukce po dvou letech pouzivani jako hlavni sklo porad drzi...

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    04.12.2007 23:13

    Martin H. : ja jen ze v textu je zmineno, ze v praxi mohou byt vysledky jeste "horsi", nez jsou hodnoty namerene v testu, coz by mohlo treba nekoho vydesit, tak sem chtel s ukazkou poukazat na to, ze to praxi je nastesti spis naopak, nic ve zlem pochopitelne;)

    A jinak abych jenom nechvalil, tak ac sem zpocatku zadne viklani nepozoroval, nedavno, po zhruba 3/4 roce pomerne intenzivniho pouzivani se mi znicehoz nic predni cast objektivu zacla znacne viklat a s nasazenou clonou to bylo dost rusive, tak sem zacal badat kde je zakopany pes a vysledkem byla nutnost sejmuti predni vnitrni casti objektivu a dotazeni 3 sroubku ukrytych pod ni.To jen takova zajimavost, kdyby s tim mel nekdo podobny problem.Puvodne jsem uvazoval o servisu, ale znate to, jak se dnes kazdy muze pretrhnout, aby to bylo opravene co nejdriv, ze ano;)
    http://home.tiscali.cz/fz30foto/rozdelany%20objektiv%201.jpg
    http://home.tiscali.cz/fz30foto/rozdelany%20objektiv%202.jpg

  • Leoš Suchánek Trhač
    Leoš Suchánek Trhač
    05.12.2007 00:11

    Tak za prvé - vynikající test! Z takového provedení, pečlivosti a fundovanosti by si mohl vzít příklad kdokoli u nás i ve světě! Klobouk dolů!

    Za druhé - já o něm uvažuji pro Minoltu D5D. Takže mě "vlastnosti motorku" nezajímají. Při prvním vyzkoušení u Škody se mi s ním pracovalo znamenitě. Průměr 67 mm je mile málo, v ruce sedí dobře, práce s clonou 2,8 v přirozeném světle byla velice dobrá, AF rychlý. Mám vytipovaný obchod s dobrou cenou (http://www.digitalni-foto-shop.cz/Tamron-SP-AF-17-50-2-8-XR-Di-II-LD-Sony-Minolta-gid1895.htm) a málo alternativ - Minolta 18-70/3,5-5,6 je přeci jen seťák, Minolta (by Tamron) 17-35/2,8-4 je znamenité filmové sklo, ale na DSLR jako stand. zoom má krátký rozsah, Zeiss 16-80/3,5-4,5 má poloviční světelnost a dvojnásobnou cenu...

  • Slavomír Džadoň
    Slavomír Džadoň
    05.12.2007 10:06

    Chválim autora ze recenziu - super.
    Tak isto vlastním tento kus a jednoducho mi sadol a vyhovuje mojim potrebám (fotím prevažne krajinu). Ostrosť, kresba, svetelnosť je špičková.Ak by som sa mal rozhodovať podľa týchto informácii asi by som veľmi váhal - naštastie som si ho kúpil už dávnejšie a vôbec neľutujem.
    Teším sa na dlašie recenzie!!

  • Jiří Oravec
    Jiří Oravec
    07.12.2007 11:42

    Chtel jsem tento objektiv zakoupit s Nikonem(D80 mozna D200) misto setoveho skla Nikkor 18-70. Nevim jestli toto rozhodnuti bude spravne po precteni teto recenze. Chtel bych zakladni zoom max. do 20.000. Chci fotit portrety, momentky a prirodu. Diky za kazou radu.

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    08.12.2007 16:10

    2 jirio: Jak je na tom Nikkot 18-70 (a další Nikkory) ti bohužel neřeknu, protože s nimi nemám zkušenost, ale Michal Kupsa s ním fotí, tak mu zkus napsat. Pokud bude testovaný objektiv dobrou volbou si už musíš odpovědět ty sám. Každý má jiné priority a záleží jen na tobě, jaké vlastnosti jsou pro tebe nejdůležitější. Pokud bych ti ale měl poradit na základě tvých fototémat:

    portréty: Tady bych neviděl problém, objektiv kreslí velmi dobře už na "plnou díru" a světelnost f2,8 není k zahození ani v tomto oboru. Pomalý AF ti pravděpodobně nebude vadit.

    momentky: Tady je prvořadá pohotovost obejktivu, ale já jsem tento Tamron testoval na Canonu a bohužel ti nedokážu říct, jak je tom při nasazení na tělo Nikon.

    příroda: Není příroda jako příroda. Musel bys specifikovat, co tím myslíš. Pokud krajinu, tak bych ti testovaný obejktiv mohl vřele doporučit až na jednu situaci a tou je fotografování se sluncem v záběru. Zbytek neduhů objektivu tě nemusí moc zajímat, protože aberaci se dobře vyhneš přicloněním a pomalý AF ti taky nebude vadit.

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    08.12.2007 23:33

    Prolezl jsem archiv a k tematu protisvetlo pridam dva snimecky:
    http://home.tiscali.cz/fz30foto/slunce.jpg
    http://home.tiscali.cz/fz30foto/mesic.jpg

  • Miro Hriňák
    Miro Hriňák
    10.12.2007 10:06

    2Petr Lunak: Mal som rovnaky problem s mojim objektivom, pouzivany na D80. Po troch mesiacoch pouzivania sa uvolnila predna objimka (montuju sa na nu filtre). Nechal som si to spravit v servise 3K Foto, Praha 2, za 290kc skoro na pockanie. Je to autorizovany servis na Tamrona, mam nato zaruku 6 mes.

  • Forex
    Forex
    10.12.2007 11:27

    Proč se ten test dělal až rok po tom, co se již prodává? A další otázka - proč se děkuje za zapůjčení zastoupení firmy? Půjčili by nějaký špatný? Jděte ho koupit do krámu nebo si půjčte nějaký běžně prodávaný. Rád bych Vám dal třeba ten můj. První mi v 3K Foto vzali zpět a rovnou poslali pro peníze s tím, že je špatný (jedna strana přiměřeně ostrá, ale druhá mázlá v celém rozsahu), kresba v rozích je strašná. Myslím, že i tady na foru jsem se dozvěděl něco o tom, že za rohy by se styděl i mobil. Vinětace - ano, je tam. Normálně nic tragického, jednolitá modrá obloha je pak dost nepříjemná. To samé bylo i u druhého. Kresba na 5,6 byla tragická skoro na každém ohnisku. U třetího jsem to již vzdal. Asi to nebyly chyby, ale ten objektiv je opravdu takový a to ostatní bylo ještě horší (ostatní mé objektivy jsou v pohodě). Abych kupoval orig Nikon 17-55, tak to je zase trochu drahá sranda. Takže jsem si ho nechal, ale fotím s ním s krajním odporem.

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    10.12.2007 12:03

    2 Forex: Test se dělal rok po jeho uvedení na trh z nekolika důvodů - testovaly se i jiné objektivy, dohodnutí vypůjčení a samotný test taky něco trvá, testování objektivů mě neživí a mám i jiné povinnosti - jmenovitě studium na medicíně. Poděkovat firmě za to, že nám umožní zcela zadarmo fotit s jejich fototechnikou (a že mnohdy nejde o nic levného) není podle mého názoru nic jiného než obyčejná slušnost. Konkrétní kus si opravdu nevybíráme, ale pokud tě to zajímá, objektiv dorazil v originálním balení a podle všeho byl můj fotoaparát ten první, na kterém byl nasazen. Samozřejmě je tu i možnost vypůjčení objektivu od samotných uživatelů, ale osobně neznám nikoho, kdo by se vzdal svého objektivu na měsíc i déle. Podle toho, co popisuješ, jsi měl asi smůlu na kusy s nějakou výrobní vadou a pak je ovšem na místě reklamace.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (33)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram