Test digitální zrcadlovky Canon 40D

Canon představil pro předvánoční trh roku 2007 nový model digitální zrcadlovky střední třídy s označením EOS 40D. Jde o přímého nástupce modelu EOS 30D, se kterým má mnoho společného. Jaká jsou vylepšení nového modelu a jak se osvědčil v praxi, o tom se dozvíte více v obvyklém redakčním testu.

Objektivy

Jako obvykle musím tuto kapitolu začít připomenutím, že nejdůležitější součástí úplně každého fotoaparátu je použitý objektiv a to i v případě moderních digitálních přístrojů. Žádná elektronická funkce, či vymoženost snímacího čipu, totiž nenahradí kvalitní kresbu kvalitního objektivu. U modelu Canon EOS 40D se dá předpokládat, že jedním z nejčastějších adeptů na funkci základního objektivu bude EF-S 17–85mm f/4,5–5,6 IS USM a proto jsem jej použil pro pořízení většiny ukázkových a testovacích snímků. Několik snímků jsem však pořídil také špičkovým monofokálním objektivem EF 35mm f/1,4 L USM. Použité objektivy najdete na ukázkových snímcích č.12 a 14. Na obrázku č.13 je pak složení optické soustavy objektivu EF-S 17–85mm f/4,5–5,6 IS USM, kterému se budeme věnovat trošku podrobněji.

12. EF-S 17-85mm 13. Optická soustava EF-S 17-85mm
14. Objektiv EF 35mm

Objektiv Canon EF-S 17–85mm f/4,5–5,6 IS USM je asi nejoptimálnějším základním zoomem pro EOS 40D a dá se předpokládat, že s ním bude i nabízen v cenově zvýhodněném setu a několik obchodů tuto kombinaci nabízí již nyní. Jde o objektiv kvalitní mechanické konstrukce, vybavený nejmodernějšími prvky. Základem je kovový bajonet typu EF-S (objektiv určený a optimalizovaný pouze pro digitální zrcadlovky s formátem čipu APS-C jako je právě EOS 40D) a dvojice prstenců pro ovládání zoomu a ostření. Prstence nevykazují ani minimální náznak vůle a ostřící prstenec lze používat ručně i při nastavení na ostření automatické, díky ultrazvukovému motoru ostření USM. Manuální doostření pak má přednost před ostřením automatickým. V případě potřeby znovu zaostřit automaticky stačí pustit a znovu namáčknout spoušť fotoaparátu. Díky použití motorku USM je ostření také velmi rychlé, přesné a bezhlučné. Tubus s přední čočkou se při zoomování sice vysouvá ale neotáčí, což usnadňuje použití polarizačního či přechodového filtru. Ani při plném vysunutí pak nevykazuje žádnou vůli, což opět svědčí o kvalitním mechanickém provedení. Objektiv je dále vybaven účinným optickým stabilizátorem obrazu IS, který lze aktivovat i deaktivovat samostatným vypínačem. Vzhledem ke kategorii a hlavně ceně je však mrzuté, že součástí dodávky není obal ale hlavně ani sluneční clona, kterou je bohužel nutno dokoupit zvlášť. Další mrzutostí je, že Canon stále ještě nezačal vyrábět krytky objektivu, se kterými by bylo možno manipulovat i při nasazené sluneční cloně. To je opravdu škoda, protože téměř veškerá konkurence již tyto krytky používá a sluneční clony nabízí i k většině objektivů, včetně těch úplně nejlevnějších základních setových zoomů. Ve své fotografické praxi jsem se tak již mnohokrát setkat s tím, že majitelé objektivů Canon používají krytky jiných výrobců, což vypadá trošku divně a hlavně je to zase nějaká ta zbytečně vynaložená stokoruna navíc. Optická soustava objektivu je složena ze 17 čoček ve 12 skupinách a ekvivalentní rozsah ohniska je v kinofilmové rozsahu cca 28–135mm. Světelnost je f/4 – 5,6 a k dispozici je i makrorežim s minimální ostřící vzdáleností 35cm v celém rozsahu zoomu. Filtrový závit je 67mm. Rozměry jsou 79×92mm a hmotnost 475g.
V praktickém nasazení pak objektiv vynikal skutečně rychlým, spolehlivým a přesným ostřením. Také stabilizátor obrazu se projevil jako výtečně funkční a osvědčil se nejen v horších světelných podmínkách ale také při pořizování makrosnímků s nutností použití vyšších clonových čísel. Ostrost, kresba a bokeh se jevily jako dobré, nikoli však vynikající. Chromatická aberace se občas viditelně vyskytla i při jinak optimální cloně f/8, i když jen v úplných rozích snímků. Pro posouzení optické kvality objektivu i pro posouzení kvality snímků pořízené testovaným fotoaparátem EOS 40D pak poslouží následující série ukázkových snímků č.15 až 20, pořízených v nejvyšším rozlišení a kvalitě formátu JPEG. Poslední snímek č.20 je pak pořízen špičkovým objektivem EF 35mm f/1,4 L USM jako přibližná ukázka maximální kvality výstupu EOS 40D při použití skutečně nekompromisně kvalitního objektivu. Celkově bych pak objektiv EF-S 17–85mm f/4,5–5,6 IS USM hodnotil jako dobrý, i když s drobnými výhradami, které se vztahují i k ceně, která by mohla být při koupi objektivu samostatně mimo zvýhodněný set přeci jen o trošku nižší. Pro EOS 40D bude ale tento objektiv jistě dobrým základním zoomem. Náročnější uživatelé si pak jistě vyberou z bohatého sortimentu objektivů Canon.

15. EOS 40D + EF-S 17-85mm 16. EOS 40D + EF-S 17-85mm
17. EOS 40D + EF-S 17-85mm 18. EOS 40D + EF-S 17-85mm
19. EOS 40D + EF-S 17-85mm 20. EOS 40D + EF-S 17-85mm
21. Současná kompletní nabídka objektivů Canon

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Honza Čerbák
    Honza Čerbák
    20.12.2007 14:04

    Další recenze:
    http://www.digimanie.cz/art_doc-0A08B05354FD656AC12573AC005C43A1.html

    ...a taky v DIGIfotu

  • Zdenus
    Zdenus
    23.01.2008 21:13

    To Karel Ovesný (Kajoší):Vy jste se nevšimnul,jak
    si z Vás ten rádoby fotograf dělá srandu?Objektiv
    CANON EF 70-200 /2,8 L USM je jeden z nejlepších
    s promněnlivou ohniskovou vzdáleností.Většina diskutujících před sebou machruje,kdo má dražší
    foťák,či objektiv.Ale poradid začátečníkům - to nikoho nenapadne.Si myslím,že to degraduje jinak výbornou práci pana Michala Kupsy,neboť chytráci vědí vše a naopak neznalí se moc věcí navíc nedozvědí(z diskuzí).Ťoť můj názor - ikdyž jsem zde přihlášen jenom týden,ale z diskuzí mám velice špatný dojem.

  • jolo
    jolo
    13.05.2008 14:50

    Ahojte, potreboval by som poradit. Rozmyslam medzi Nikonom D80 s objektivom 18-200mm a Canonom 40D so setakom 17-85mm. Pouzivat to budem na vsetko (akcie, priroda, sport...) a v blizkej dobe nemam v plane kupovat objektivy. Co je lepsia kupa? dik

  • Branislav Kučera
    Branislav Kučera
    24.05.2008 22:54

    Neviem ci ti pomozem ale ja mam D80 a dva setove 18-70 a 70-300 ale toto mozes nahradit prave tou 18-200 takze odporucam D80 a 18-200 tento ma tusim i VR co je navyce pri vyuziti na 200mm velika vyhoda hlavne ked je sero alebo inak menej svetla.

  • klusak
    klusak
    18.08.2008 15:52

    Mam Canon 40D. Bohuzel. Mereni expozice je prumerne.
    Highlight Tone priority nema prakticky ten efekt, ktery by se ocekaval, zvysi sum v tmavych castech a spodni hranici pro citlivost na ekvivalent ISO 200. Pisu dle vlastnich zkusenosti. Vyssi vaha a L-kove skla ktere jsou nachylne na jakekoliv protisvetlo.
    Ale marketing na nej je dobry.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (77)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram