Test digitální zrcadlovky Canon 40D

Canon představil pro předvánoční trh roku 2007 nový model digitální zrcadlovky střední třídy s označením EOS 40D. Jde o přímého nástupce modelu EOS 30D, se kterým má mnoho společného. Jaká jsou vylepšení nového modelu a jak se osvědčil v praxi, o tom se dozvíte více v obvyklém redakčním testu.

Tělo – mechanické provedení a ovládání

1. Canon EOS 40D 2. Přídavný bateriový zdroj

Canon EOS 40D je typickým zástupcem své kategorie. Tělo je již tradičně postaveno na základu tvořeném kovovým korpusem z lehkých slitin na bázi hořčíku a již na první dotek je zjevně velmi robustní a odolné. Výrobce také udává úpravu celého těla se zvýšenou odolností proti stříkající vodě a prachu. O robustnosti celé konstrukce také výmluvně vypovídají firemní snímky samotného kovového šasi, které najdete na ukázkových snímcích č.7 a 8. Uživatel EOS 40D se tak rozhodně nemusí obávat nasazení fotoaparátu i v náročných klimatických podmínkách a to především, když použije také stejně mechanicky provedené a odolné objektivy dnes již téměř legendární série označené velkým červeným “L“. Podobnou úpravu dnes již dokonce nabízí i externí systémový blesk Speedlite 580 EX II.

3. Zadní strana aparátu 4. Horní pohled na Canon EOS 40D
5. Levá strana Canon EOS 40D 6. Pravá strana Canon EOS 40D

Tělo fotoaparátu je nejen robustní ale také dobře ergonomicky řešené a výborně padne do každé dlaně a to i těm fotografům, kteří disponují rozměrnější rukou. Pokud se podíváme na rozložení ovládacích prvků celé současné modelové řady digitálních zrcadlovek Canon, tak je zřejmé, že výrobce používá velmi podobná řešení, což lze jen chválit. Pokud se tedy uživatel fotoaparátu Canon rozhodne pro modernizaci své výbavy výměnou těla za vyšší model, tak nemusí mít strach, že by si na ovládání vyššího modelu musel dlouze zvykat. Rozdíly mezi jednotlivými modely samozřejmě jsou, ale základní principy ovládání jsou skutečně velmi podobné a to i z dlouhodobějšího hlediska. Nový Canon EOS 40D je tak z tohoto úhlu pohledu dost podobný svému předchůdci EOS 30D. Přesto však již pouhým okem odhalíme několik změn a vylepšení. Především je to větší LCD monitor, jehož úhlopříčka nyní dosahuje 3“ a má 230.000 obrazových bodů. Je na něm také možno zobrazit informace, které jsou na stavovém displeji a také nastavit režim živého náhledu Live View s možností zobrazení pomocné mřížky a živého histogramu. Zvětšení LCD monitoru bylo zřejmě příčinou, proč se pětice ovládacích tlačítek přesunula z levé strany monitoru pod něj a tlačítko “MENU“ nad něj vpravo. Za větší monitor to jistě stojí, ale mě osobně přijde, že předchozí řešení s tlačítky po straně monitoru u 30D bylo z hlediska ovládání pohodlnější. Je to však jen můj subjektivní dojem a možná je to jen otázka zvyku. Novinkou na zadní straně je také praktické tlačítko pro přímý vstup do nastavení barevného podání parametrů snímku. Vylepšení doznal také otočný volič jednotlivých snímacích režimů na horní straně aparátu, kde jsou navíc 3 nové polohy C1 až C3, do kterých lze uložit uživatelská nastavení aparátu pro různé konkrétní potřeby fotografa.

7. Robustní  kovový odlitek 8. Robustní  kovový odlitek
9. Výměnná matnice hledáčku

Dalšího vylepšení doznal hledáček. Velikost je sice stejná (nezaznamenal jsem rozdíl ani v případě, že jsem si dal na jedno oko 30D a na druhé 40D), ale umožňuje výměnu standardní matnice za velmi přesnou matnici Ef-S ale také za matnici Ef-D, která je vybavena pomocnou mřížkou pro snadnější a přesnější kompozici nejen architektonických záběrů. Nejpodstatnější změnou hledáčku je, že se na jeho displeji (a také na stavovém LCD displeji na horní straně aparátu) trvale zobrazuje aktuálně nastavená hodnota citlivosti ISO. Displej hledáčku (i ten stavový) krom celé palety obvyklých informací upozorňuje také na aktivaci černobílého snímacího režimu, zobrazením ikonky s písmeny B/W.
Mimo zmíněných úprav a vylepšení je princip ovládání, popis tlačítek i design menu prakticky stejný jako u předchozích modelů. Celkově bych tedy robustnost, ergonomii těla i systém ovládání aparátu hodnotil na výbornou až na již tradiční výhradu, kterou je umístění hlavního vypínače celého přístroje, jehož ovládání není možné pravou rukou, kterou držíme aparát. Pro jeho aktivaci či deaktivaci je vždy nutno použít levou ruku, což může být často dosti nepraktické, zejména při použití větších a těžších objektivů, které většinou podepírá právě ruka levá.

10. Pohled zepředu do přístroje 11. Pohled zezadu do přístroje

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Honza Čerbák
    Honza Čerbák
    20.12.2007 14:04

    Další recenze:
    http://www.digimanie.cz/art_doc-0A08B05354FD656AC12573AC005C43A1.html

    ...a taky v DIGIfotu

  • Zdenus
    Zdenus
    23.01.2008 21:13

    To Karel Ovesný (Kajoší):Vy jste se nevšimnul,jak
    si z Vás ten rádoby fotograf dělá srandu?Objektiv
    CANON EF 70-200 /2,8 L USM je jeden z nejlepších
    s promněnlivou ohniskovou vzdáleností.Většina diskutujících před sebou machruje,kdo má dražší
    foťák,či objektiv.Ale poradid začátečníkům - to nikoho nenapadne.Si myslím,že to degraduje jinak výbornou práci pana Michala Kupsy,neboť chytráci vědí vše a naopak neznalí se moc věcí navíc nedozvědí(z diskuzí).Ťoť můj názor - ikdyž jsem zde přihlášen jenom týden,ale z diskuzí mám velice špatný dojem.

  • jolo
    jolo
    13.05.2008 14:50

    Ahojte, potreboval by som poradit. Rozmyslam medzi Nikonom D80 s objektivom 18-200mm a Canonom 40D so setakom 17-85mm. Pouzivat to budem na vsetko (akcie, priroda, sport...) a v blizkej dobe nemam v plane kupovat objektivy. Co je lepsia kupa? dik

  • Branislav Kučera
    Branislav Kučera
    24.05.2008 22:54

    Neviem ci ti pomozem ale ja mam D80 a dva setove 18-70 a 70-300 ale toto mozes nahradit prave tou 18-200 takze odporucam D80 a 18-200 tento ma tusim i VR co je navyce pri vyuziti na 200mm velika vyhoda hlavne ked je sero alebo inak menej svetla.

  • klusak
    klusak
    18.08.2008 15:52

    Mam Canon 40D. Bohuzel. Mereni expozice je prumerne.
    Highlight Tone priority nema prakticky ten efekt, ktery by se ocekaval, zvysi sum v tmavych castech a spodni hranici pro citlivost na ekvivalent ISO 200. Pisu dle vlastnich zkusenosti. Vyssi vaha a L-kove skla ktere jsou nachylne na jakekoliv protisvetlo.
    Ale marketing na nej je dobry.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (77)

Tisknout článek

Tip na článek

Nový profesionální teleobjektiv M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO a nový firmware k E-M1X
Nový profesionální teleobjektiv M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO a nový firmware k E-M1X

Olym­pus před­sta­vil nový su­per te­le­ob­jek­tiv M.Zu­iko Di­gi­tal ED 150–400mm F4.5 TC1.25× IS PRO vhodný zejména pro fo­to­grafy wil­d­life a sportů. Tento ob­jek­tiv je vy­ba­ven ve­sta­vě­ným 1,25× te­le­kon­ver­to­rem a 5osým sta­bi­li­zá­to­rem ob­razu. K dis­po­zici bude i s vo­li­tel­ným te­le­kon­ver­to­rem M.Zu­iko Di­gi­tal 2× MC-20. Zá­ro­veň <a href=„https:/­/www.olym­pu­sob­chod.cz/“ tar­get=„_blank“>Olym­pus uvádí i nový fir­m­ware k fo­to­a­pa­rátu E-M1X s re­ži­mem na sle­do­vání a za­ost­řo­vání ptáků a vý­stu­pem RAW vi­dea.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram