Canon EOS 1D Mark III

Canon před nedávnem představil nejnovější verzi svého modelu řady EOS 1D s označením Mark III. Ten se tak stal asi nejzajímavější a nejsledovanější novinkou Canon tohoto roku. V tradičním redakčním uživatelském testu se podíváme na tento špičkový aparát podrobněji.

Obrázek č. 1
Obrázek č. 2 Obrázek č. 3

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Canon EOS 1D Mark III je ukázkovým představitelem nejvyšší třídy fotoaparátů této značky a tomu plně odpovídá i jeho mechanické provedení. Tělo je již tradičně postaveno na mimořádně robustním základu, kterým je kovové šasi z lehkých slitin na bázi hořčíku a již zde je patrné první vylepšení oproti svému předchůdci, kterým byl model Canon EOS 1D Mark II. N – nový aparát je podstatně lehčí, zhruba o 400g což je skoro 30% původní hmotnosti. Rozměry přístroje přitom zůstaly přibližně stejné. Samozřejmostí je utěsněná úprava těla odolná proti prachu a vodě. Také ergonomie je vynikající a to včetně držení těla na výšku, které umožňuje integrovaný vertikální grip, včetně samostatného tlačítka spouště pro vertikální snímání. Drobnou výhradu mám snad jen také tradičně proti umístění hlavního vypínače, který nelze ovládat při pevném držení a pro zapnutí nebo vypnutí je nutné aparát jednou rukou pustit. Řada uživatelů to však obchází tím, že má aparát trvale zapnutý a mají aktivované automatické vypínaní po volitelném, relativně krátkém časovém úseku.

Obrázek č. 4 Obrázek č. 5

Dalším zásadním vylepšením je skutečně obří 3“ LCD monitor na zadní stěně, který disponuje rozlišením 230.000 obrazových bodů a uživatelským nastavením jasu v sedmi krocích. To ale zdaleka není vše, LCD monitor umožňuje také živý náhled Live View, zobrazující 100% obrazového pole s volitelně aktivovanou pomocnou mřížkou a také označením poměru stran snímku. Také hledáček je mimořádně zdařilý, je realizován pětibokým optickým hranolem, je velký a jasný, zobrazuje 100% fotografované scény, umožňuje výměnu matnice a dokonce disponuje i integrovanou závěrkou okuláru. Ostřící body jsou viditelné přímo na matnici a ty aktivní jsou zvýrazněny červeně. Dvojice displejů v hledáčku pak zobrazuje všechny myslitelné údaje potřebné pro pohodlné fotografování bez nutnosti nahlížení na některý ze dvojice stavových LCD displejů a to včetně zobrazení aktuálně nastavené citlivosti ISO, či zda se soubory ukládají ve formátu JPEG nebo RAW.

Obrázek č. 6 Obrázek č. 7
Obrázek č. 8

Také všechny ovládací prvky a tlačítka jsou výborně ergonomicky rozmístěny a to i s ohledem na vertikální držení fotoaparátu. Všechny důležité funkce jsou vyvedeny do samostatných tlačítek, která jsou dobře popsaná obvyklými popisky či ikonkami. Výhrady nelze mít ani k jejich velikosti či rozeznatelností dorazů. Výborné je také ovládání pohybu v menu pomocí velkého otočného kolečka na zadní stěně, kde oproti předchůdci přibylo i středové potvrzovací tlačítko. Mechanické provedení tak lze celkově hodnotit jako skutečně nekompromisní a na špičkové úrovni, snad s jedinou již zmíněnou výhradou k umístění vypínače. Také rozměr a hmotnost umožňují skutečně výborný úchop a to i uživateli s větší rukou. Naopak uživatelům menších tělesných proporcí může i přes odlehčení připadat aparát trošku velký a těžký, což je však nutná daň za bezkonkurenční odolnost a robustnost, která jistě obstojí i v těch nejnáročnějších podmínkách. Tito uživatelé navíc mohou sáhnout po menší a lehčí alternativě z portfolia Canonu v podobě fotoaparátu EOS 5D.

Snímací čip

Srdcem digitální zrcadlovky je použitý snímací čip. V případě Canon EOS 1D Mark III. je jím senzor typu CMOS s rozlišením 10 Mpix, což je v praxi 3888×2592 obrazových bodů. Senzor má poměr stran 3:2 a jeho rozměry jsou 28,1×18,7 mm. Je tedy 1,3× menší než je plný formát kinofilmového políčka a tento formát označujeme jako APS-H. Zpracování obrazových informací zajišťuje dokonce dvojice obrazových procesorů DIGIC a to již třetí generace. Jejich činnost podporuje velká vyrovnávací paměť, která fotoaparátu dovolí pořídit sérii až 110 snímků nejvyšší kvality formátu JPEG nebo 30 snímků ve formátu RAW. Oba formáty lze ukládat současně a nejen to, lze je ukládat na dva typy paměťových karet. Aparát má totiž dva sloty na paměťové karty a to jednak pro obvyklý formát CompactFlash a také pro formát Secure Digital, včetně jeho nejnovější modifikace SDHC (Secure Digital High Capacity). Obě karty pak mohou být v přístroji uloženy současně a uživatelsky lze zvolit, na kterou se mají snímky ukládat.

Obrázek č. 9 Obrázek č. 10

Ale zpět k obrazovému senzoru. Dalším důležitým parametrem je rozsah citlivosti ISO. V našem případě je rozsah 100 až 3200 ISO, přičemž tento rozsah lze ještě uživatelsky rozšířit i o nejvyšší a nejnižší hodnoty ISO 50 a ISO 6400. Nás bude samozřejmě asi nejvíce zajímat, jak je na tom v konečném výsledku aparát s úrovní šumu při jednotlivých a především při vyšších citlivostech ISO. Pro posouzení úrovně šumu jsem použil svou obvyklou testovací noční scénu.

Obrázek č. 11 Obrázek č. 12
Obrázek č. 13 Obrázek č. 14

Na snímku č.11 je celkový pohled na použitou noční scénu. Snímek byl pořízen (stejně jako ostatní testovací snímky) novým objektivem Canon EF 16–35mm f/2,8 L USM II, při citlivosti ISO 100, časem 15“, při cloně f/4. Snímek je složen ze dvou polovin při různém nastavení vyvážení bílé. Rozdíl mezi oběma nastaveními je minimální a aparát se s agresivním výbojkovým světlem vypořádal zhruba stejně, jako jiné digitální zrcadlovky. Mnohem zajímavější je ale ukázka č.12, na které najdete 100% výřezy z jednotlivých testovacích snímků pořízených při všech dostupných citlivostech. Výsledek je skutečně excelentní a mohu ho hodnotit pouze tak, že jde o nejlepší výsledek, jaký jsem zatím za svou praxi viděl a to jsem měl možnost vyzkoušet prakticky všechny digitální zrcadlovky, které kdy byly na trhu. Vynikající výsledek lze posoudit i na ukázce č.13, kde najdete snímek testovací noční scény při maximální citlivosti ISO 6400, pořízený bez použití funkce redukce šumu. Myslím, že pohled na snímek již asi nepotřebuje komentář a další snímky s použitím vysoké citlivosti najdete i dále v článku. Na závěr jsem ještě sestavil srovnání aplikace redukce šumu na snímek pořízený nejvyšší standardní citlivostí ISO 3200. Vzhledem k vynikající kvalitě základního snímku ale není použití redukce šumu příliš zřetelně viditelná.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ondřej Záruba
    Ondřej Záruba
    17.07.2007 21:32

    Prosím poraďte. Mám 350D a hledám něco na sport, co rychle ostří. Podle reklamních informací by právě tento foťák měl být ten, který hledám. Podle vašich komentářů ale o tom přestávám být přesvědčený. Je snad na rychlé kontinuální měření malých a rychlých objektů 30D lepší? (používám jen "L" objektivy)

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    17.07.2007 23:05

    Ondřeji, upřímně řečeno, 1D z tebe sportovního fotografa neudělá. Foť klidně s 350D, objektivy máš víc než slušné a pokud zjistíš, že tě bude tělo omezovat, tak kup 1D. Osobně si myslím, že zatím ho nepotřebuješ.

  • Roman Macák
    Roman Macák
    18.07.2007 16:01

    E-1 Doceal škoda že nějak vyšuměl E-1 od Olympusu já ho koupil za 15000 jako výprodej. A má spoustu vychytávek jako tělo z hořčíkový slitiny vodědolnost a podobně jako tohle železo.

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    18.07.2007 16:02

    Roman: jo, ale tím veškerá podobnost končí :D

  • Karel Svoboda
    Karel Svoboda
    19.07.2007 16:29

    s tim pympusem me to strasne pobavilo romane:o)nebudem to pitvat ale bylo to fakt vtipny:o))))

  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    19.07.2007 16:45

    :o) Nechci urazit Olymuponisty, ale kdyz jsem si vybiral zrcadlovku, tak mi prodavac v prodejne rekl pamatnou vetu:,, Olympus? To nejsou fotaky". :o) Snad nerozpoutam bitvu, jen pisi co jsem slysel od "profika".

  • Karel Svoboda
    Karel Svoboda
    19.07.2007 19:41

    olympus jsou nahodou uzasny fotaky a maji vyborny skla.jenze to se netyka tech digitalnich.to jenom pro poradek:o))) takovem OM2Ti hmmm

  • Jiří Cvrk
    Jiří Cvrk
    19.07.2007 21:18

    naděje na vypořádání se s blbnoucím autofokusem MarkIII a rozplizlými náhledy snímků dávají uživatelé do nového firmware 1.0.9, otázkou je, zda nový software je všelék na nový hardware a nebo jen záplata nejkřiklavějších průserů

  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    19.07.2007 21:28

    Karel: jasny, myslel digitaly a skla co jsem slysel maji fakt luxusni.
    Cvrk: pekne napsane:o)

  • Rostislav Stach
    Rostislav Stach
    20.07.2007 09:25

    Pánové, já ten foťák mám už měsíc a žádné problémy s AF při kontinuálním ostřením nemám. Je tam spousta CF funkcí, které se nastavují pro různé druhy focení. Pokud se např. zapne funkce pro superteleobjektivy aby v případě ztráty objektu ze zaostřovacího bodu (třeba proti obloze) neprojížděl foťák celou zaostřovací vzdálenost, ale počkal si na nové zachycení objektu, musí se při výrazné změně vzdálenosti zaostřovaného objektu předostřit ručně. Dá se tam nastavit i rychlost autofokusu, rozšíření zaostřovacího bodu atd. atd. Z toho jasně vyplývá, že není jedno univerzální nastavení na všechno. Musí se s tím foťákem pracovat a pak podává vynikající výsledky. Já mám např zaregistrované jiné nastavení na statické snímky, jiné na letovky proti obloze a jiné na letovky v terénu. Jde mezi tím velmi rychle přepínat a s výsledky jsem spokojený. Rozhodně je i vynikající funkce individuální nastavení front a back focusu, kterou si můžete nastavit až pro dvacet objektivů nebo kombinací objektiv+TC.
    RS www.fotolovy.cz

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    20.07.2007 09:33

    Ahoj Rosťo, díky za doplnění. Jinak ja jsem s AF taky nemel problem.

  • Rostislav Stach
    Rostislav Stach
    20.07.2007 09:35

    Ahoj, no jasně, je to všechno o tom, jak se to nastaví :-) Miro Zumrík ho má taky a problémy taky nemá. Přešl od Nikonu a nemůže si ho vynachválit ;o)
    RS www.fotolovy.cz

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    20.07.2007 10:30

    RS: ano a všechny ty komentáře rozhořčených uživatelů na netu, testy Roba Galbraitha pod. jsou vymyšlené...

  • Jiří Cvrk
    Jiří Cvrk
    20.07.2007 10:34

    fotolovy, vždyť ty děláš supr fotky i s 20D, takže jak můžeš zaznamenat pokrok? ;o) Na druhou stranu ale:

    http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-8740-9006

    http://www.prophotohome.com/forum/pro-photo-reviews-articles/73606-canon-1d-mark-iii-full-review-expanded-updated.html

    http://www.digitaljournalist.org/issue0707/tech-tips.html

  • Rostislav Stach
    Rostislav Stach
    20.07.2007 11:11

    MK - taky jsem to četl, vím o tom, ale nic to nemění na faktu, že já s tím problém nemám. Na to moje focení ten foťák úplně stačí :-)
    J.Cvrk - děkuji za poklonu :-) ale fakt bych řekl, že proti 20D a 30D tam posun k lepšímu je. Ta rychlost snímání v rozhodujících okamžicích a výdrž v ukládání nemá chybu. Škoda že jsem to neměl, když jelen napadl muflona, nabral ho na parohy a mával s ním jako s kusem hadru. Mít tenhle foťák, tak by ty fotky vypadaly jinak a bylo by jich víc...
    RS www.fotolovy.cz

  • Ondřej Prosický
    Ondřej Prosický
    20.07.2007 13:33

    Trochu bych rozepsal svůj úvodní příspěvek a doplnil Rosťu:

    1. Fotil jsem (to je myslím důležité!) jak s 1D Mk II N (intezivně) tak 1D Mk III (krátce). Proto mám možnost srovnání AF. Z Mk III byly výsledky horší, ale...

    2. Bylo to jen tím, že jsem jistě nevyzkoušel všechny možnosti, spoustu souvislostí mi došlo až doma. Jak popisuje Rosťa, chce to vychytat v uživatelských fukcích.

    3. Bohužel to ale vypadá tak, že je nutné na každého ptáka (příklad) nastavit jinak foťák, podle toho jak je velký a jak létá. U Mk II N, to na všechny pohybující se objekty fungovalo "automaticky" dokonale stejně.

    Mk III je bezpochyby dokonalý foťák, s drobnými porodními bolestmi, který není určen pro sběratele fototechniky a laboratorní testery ale pro lidi kteří s ním opravdu fotí, jen ti jej nastaví podle svých potřeb.

    Ondřej P / NaturePhoto.cz

  • Jiří Cvrk
    Jiří Cvrk
    20.07.2007 14:38

    hele, a to ti řekne ten pták, jak to nastavit? Já jsem pták uživatelská funkce ta a ta tak a tak a ta a ta jinaka tak? A co když do toho vlítne jinej pták? Safraporte.

  • Jiří Cvrk
    Jiří Cvrk
    20.07.2007 14:52

    to měli vyvést ty ptáky na tlačítka na tělo, používání funkcí na každýho ptáka, to musí bejt průda, já než přepnu všechny nutnosti na ptáka na 30D, tak všichni vždycky uletěj, a to ještě musím přepnout i na samotným objektivu a ještě i na blesku, je to tak udělaný schválně, aby se mi blbě fotilo, ptáky, od Canonu.

  • omar gore
    omar gore
    20.07.2007 14:59

    Teda Jirko, já si po přečtení Vašeho džouku málem naďál do zánovních trenýrek... více podobného humoru bych nemusel přežít:O)

  • Ondřej Prosický
    Ondřej Prosický
    20.07.2007 15:39

    cvrk.com:
    :-)
    Nevěš hlavu, i s 20D (30D) lze vyfotit čelně letícího papuchalka, chce to trochu cviku (jako na kolibříky). Ono, když držíš foták v ruce 8-12 hodin za den (to se mi občas stává), docela se s ním zžiješ, pak tě ale nesmí překvapit, že ti doktor zakáže focení kvůli chronickým zánětům loktů a problémům se zápěstím. Někdy je ta náklonost ještě větší; když jsem po dvou letech prodával 20D, normálně jsem se před kupujícím rozbrečel, kdyby mi to někdo vyprávěl, tak mu neuvěřím...

    Co tím chci říci, čím víc foťák používaš, tím bude pro tebe práce s ním jednoduší, u řady 1D to platí dvojnásob.
    Pěkný víkend všem,

    Ondřej P / NaturePhoto.cz

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (46)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram