Full frame test objektivu Canon EF 135/2L USM

Přinášíme slíbený test objektivu Canon EF 135/2L USM na těle Canon EOS 5D, tedy o formátu senzoru plného kinofilmového políčka, pro který je konstruován. Jak to celé dopadlo, uvidíte v následujícím testu!

fotoaparát: Canon EOS 5D
čas: 1/125 s
clona: f20
ISO: 160
ohnisková vzdálenost: 135 mm

fotoaparát: Canon EOS 5D
čas: 1/1600 s
clona: f5,6
ISO: 200
ohnisková vzdálenost: 135 mm

fotoaparát: Canon EOS 5D
čas: 1/500 s
clona: f9
ISO: 200
ohnisková vzdálenost: 135 mm

fotoaparát: Canon EOS 5D
čas: 1/1000 s
clona: f5,6
ISO: 200
ohnisková vzdálenost: 135 mm

fotoaparát: Canon EOS 5D
čas: 1/2500 s
clona: f2,8
ISO: 200
ohnisková vzdálenost: 135 mm

fotoaparát: Canon EOS 5D
čas: 1/800 s
clona: f2
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 135 mm

Shrnutí a závěr

Přechod ze snímače velikosti APS-C na čip plné velikosti kinofilmového políčka byl pro Canon EF 135/2L USM zároveň výhodou i nevýhodou. Pojďme si tedy udělat malý přehled.
V ostrosti potvrdil testovaný objektiv vysoké kvality, když nedošlo k významnější ztrátě kresby na okraji snímku oproti APS-C formátu. Naopak příjemným překvapením se stala lepší úroveň ostrosti na vysokých clonách stejně jako citelně lepší výsledky laboratorního testu chromatické aberace. U zkreslení sice došlo k mírnému zhoršení, ale pro reálné focení v terénu je i nadále nepostřehnutelné. Co se týče vinětace, byl přechod na čip velikosti 36×24 mm citelný. Především na f2 se už stává vinětace na jednolitých plochách rušivou. Praktická vinětace pak nepředstavuje žádný problém. Protisvětlo se znovu ukázalo jako výrazná slabina Canonu EF 135/2L USM. U testovaného kusu (jiný než při APS-C testu) navíc docházelo kromě tvorby výrazného závoje i k výskytu nepříjemných reflexů. Kvalita bokehu je pak opět na velmi dobré úrovni, ale vzhledem k cenové hladině objektivu má drobné rezervy.
Sečteno podtrženo Canon EF 135/2L USM ukázal, že i ve spojení s Canonem EOS 5D dokáže podat velmi dobré až vynikající výsledky ve většině testovaných vlastností, ale zároveň potvrdil svou největší slabinu. Pokud tedy vyžadujete především výbornou obrazovou kvalitu a dokážete přijmout špatné chovaní v protisvětle, je testovaný objektiv určen právě vám a relativně vysoké ceny (cca 30 000 korun v internetových obchodech) nebudete litovat.
Závěrem bych chtěl poděkovat českému zastoupení firmy Canon (www.canon.cz) za zapůjčení objektivu spolu s profesionální digitální zrcadlovkou Canon EOS 5D k redakčnímu testu a také paní Libuši Medřické za zapůjčení polarizačního filtru pro test praktické vinětace.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jiří Polčák
    Jiří Polčák
    16.08.2007 11:20

    Můžete mi prosím napsat jak je to s tou rozlišovací schopností čipu nebo filmu? Na fakultě nás učili, že rozlišovací schopnost mají pouze optická zařízení což čip ani film nejsou. Nedošlo ke zmatení pojmů? Navíc srovnávání dvou zcela různých výstupů (objektivy na APS C a FF)ze zařízení nemá žádný smysl pokud nemáme k dispozici úplnou kontrolu tvorby obrazu na cestě od dopadu fotonu na čip po PC.Jirka Polčák

  • Mirek Elsner
    Mirek Elsner
    16.08.2007 21:25

    Martine, ptam se proto, ze tady mas ukazku na strane 3 se clonou 20 a v clanku s testem na APS zadny problemy videt nejsou.

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    19.08.2007 09:57

    Jirko, samozřejmě, že rozlišovací schopnost je Kvlastností objektivu. ke zmatení pojmů trochu došlo - za to se omlouvám!

    "Navíc srovnávání dvou zcela různých výstupů (objektivy na APS C a FF)ze zařízení nemá žádný smysl pokud nemáme k dispozici úplnou kontrolu tvorby obrazu na cestě od dopadu fotonu na čip po PC."

    Ano to máš naprostou pravdu! Psal jsem to už Markovi. To co v testu označuju za "velmi dobré" nebo "výborné" je odvozeno ze subjektivního sledování nafocených testovacích obrazců spolu se zkušenostmi z terénu. Srovnávání přímých hodnot má pak smysl pouze mezi testy na stejném tělě - třeba mezi minulými testy světelných záklaďáků pro APS-C formát. Tento objektiv tedy bude možné na FF srovnávat až tehdy, když k němu bude k dispozici FF test jiného objektivu stejné ohniskové vzdálenosti (třeba nějaký zoom 70-200 mm).

    Měj se fajn! Martin

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    19.08.2007 10:01

    Mirku, to je mi jasný. Je to ale jen jedna z mnoha testovacích fotek. Tuto jsem vybral, protže se na ní dá i dobře posoudit ostrost při vysoké cloně. I na ostatních to byl stejný problém. Každopádně testovací dvojitá fotografie se sluncem v záběru je focená při f14 a jak vidíš, tak k tvorbě "prasátek" taky dochází. Jen prosím nesrovnávej s testem na APS-C. Jak píšu v testu, byly to - z provozních důvodů - dva rozdílné kusy objektivu, tudíž srovnání není objektivní.

    Měj se fajn! Martin

  • Jiří Polčák
    Jiří Polčák
    20.08.2007 16:49

    Díky Martine.Více asi mailem.
    Jirka

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (19)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram