Full frame test objektivu Canon EF 135/2L USM

Přinášíme slíbený test objektivu Canon EF 135/2L USM na těle Canon EOS 5D, tedy o formátu senzoru plného kinofilmového políčka, pro který je konstruován. Jak to celé dopadlo, uvidíte v následujícím testu!

Chování v protisvětle

Se sluncem v záběru Noční město

Protisvětlo se znovu ukázalo jako velká slabina Canonu EF 135/2L USM. V silném slunečním protisvětle se opět tvoří extrémně výrazný závoj přes celý snímek. Navíc (pro FF test byl na testovací snímky používán z provozních důvodů jiný kus objektivu) dochází k tvorbě výrazných reflexů. Se snižující se intenzitou světla (např. při fotografii nočního města – fotografii si v ukázkových snímcích můžete stáhnout v plném rozlišení) se závoj vytrácí, ale přesto dochází k tvorbě poměrně výrazných „prasátek“, které může být velký problém vyretušovat.

Bokeh

Výrazem bokeh se označují estetické kvality částí snímku, nacházejících se mimo hloubku ostrosti (DOF). Vzhled a tvar rozptylových kroužků (míst, do nichž se zobrazí nezaostřený bod) ovlivňuje velké množství faktorů, mimo jiné konstrukce objektivu, tvar a počet lamel clony a nastavené zaclonění. Za příjemně působící jsou obvykle považovány rovnoměrně osvětlené rozptylové kroužky s neostrými okraji („krémový bokeh“), rušivě naopak působí ostře ohraničené mnohoúhelníky, které vznikají při výraznějším zaclonění, má-li clona v objektivu malý počet lamel – tento efekt do jisté míry omezuje použití zakřivených lamel. Samotná velikost otvoru clony samozřejmě ovlivňuje i hloubku ostrosti, takže čím menší clonu použijeme, tím jsou rozptylové kroužky větší.

I v testu bokehu se prakticky opakoval výsledek z předešlé recenze. Zobrazení oblastí mimo hloubku ostrosti je na velmi slušné úrovni. Navíc (což je pro mnohé žánry výhodou) můžeme díky absenci crop-factoru při stejném úhlu záběru využít menší hloubky ostrosti. Nicméně i zde má bokeh své rezervy (vzhledem k cenové třídě) a to projevy „nekruhové“ clony (tvorba osmiúhelníků) spolu s občasnými příliš ostrými okraji rozptylových kroužků za hloubkou ostrosti. Další fotografie s využitím hloubky ostrosti si můžete stáhnout v plném rozlišení v ukázkových snímcích.

Ukázkové snímky

Všechny snímky jsou k dispozici v plném rozlišení ke stažení. Při převodu z RAW do JPG formátu v programu Digital Photo Professional 2.1 bylo provedeno pouze vyvážení bílé a minimální doostření (úroveň 2 z 10). Poté byly fotografie komprimovány na takovou úroveň, aby nebyl poznat rozdíl mezi originálem a komprimovaným snímkem.

fotoaparát: Canon EOS 5D
čas: 1/500 s
clona: f11
ISO: 200
ohnisková vzdálenost: 135 mm

fotoaparát: Canon EOS 5D
čas: 1/100 s
clona: f20
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 135 mm

fotoaparát: Canon EOS 5D
čas: 1/500 s
clona: f5
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 135 mm

fotoaparát: Canon EOS 5D
čas: 1/125 s
clona: f11
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 135 mm

fotoaparát: Canon EOS 5D
čas: 1/200 s
clona: f6,3
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 135 mm

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jiří Polčák
    Jiří Polčák
    16.08.2007 11:20

    Můžete mi prosím napsat jak je to s tou rozlišovací schopností čipu nebo filmu? Na fakultě nás učili, že rozlišovací schopnost mají pouze optická zařízení což čip ani film nejsou. Nedošlo ke zmatení pojmů? Navíc srovnávání dvou zcela různých výstupů (objektivy na APS C a FF)ze zařízení nemá žádný smysl pokud nemáme k dispozici úplnou kontrolu tvorby obrazu na cestě od dopadu fotonu na čip po PC.Jirka Polčák

  • Mirek Elsner
    Mirek Elsner
    16.08.2007 21:25

    Martine, ptam se proto, ze tady mas ukazku na strane 3 se clonou 20 a v clanku s testem na APS zadny problemy videt nejsou.

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    19.08.2007 09:57

    Jirko, samozřejmě, že rozlišovací schopnost je Kvlastností objektivu. ke zmatení pojmů trochu došlo - za to se omlouvám!

    "Navíc srovnávání dvou zcela různých výstupů (objektivy na APS C a FF)ze zařízení nemá žádný smysl pokud nemáme k dispozici úplnou kontrolu tvorby obrazu na cestě od dopadu fotonu na čip po PC."

    Ano to máš naprostou pravdu! Psal jsem to už Markovi. To co v testu označuju za "velmi dobré" nebo "výborné" je odvozeno ze subjektivního sledování nafocených testovacích obrazců spolu se zkušenostmi z terénu. Srovnávání přímých hodnot má pak smysl pouze mezi testy na stejném tělě - třeba mezi minulými testy světelných záklaďáků pro APS-C formát. Tento objektiv tedy bude možné na FF srovnávat až tehdy, když k němu bude k dispozici FF test jiného objektivu stejné ohniskové vzdálenosti (třeba nějaký zoom 70-200 mm).

    Měj se fajn! Martin

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    19.08.2007 10:01

    Mirku, to je mi jasný. Je to ale jen jedna z mnoha testovacích fotek. Tuto jsem vybral, protže se na ní dá i dobře posoudit ostrost při vysoké cloně. I na ostatních to byl stejný problém. Každopádně testovací dvojitá fotografie se sluncem v záběru je focená při f14 a jak vidíš, tak k tvorbě "prasátek" taky dochází. Jen prosím nesrovnávej s testem na APS-C. Jak píšu v testu, byly to - z provozních důvodů - dva rozdílné kusy objektivu, tudíž srovnání není objektivní.

    Měj se fajn! Martin

  • Jiří Polčák
    Jiří Polčák
    20.08.2007 16:49

    Díky Martine.Více asi mailem.
    Jirka

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (19)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram