APS-C test objektivu Canon EF 135/2L USM

I přes velkou oblíbenost objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdáleností mají pevná ohniska stále své nezastupitelné místo. Vyhledávají je především fotografové, kteří požadují nekompromisní kvalitu obrazu bez ohledu na ztrátu variability „zoomu“. Canon EF 135/2L USM patří mezi nejvyšší „L-třídu“ objektivů tohoto výrobce. Jak se osvědčil spolu s digitální zrcadlovkou Canon EOS 350D o formátu čipu APS-C, si může přečíst v následujícím testu.

Technická specifikace

Celkový pohled

Ohnisková vzdálenost 135 mm (EQ 216 mm) klade Canon EF 135/2L USM na pomezí mezi „krátké“ a „dlouhé“ teleobjektivy. Toto ohnisko upadlo v poslední době vlivem nástupu populárních „zoomů“ s rozsahem 70–200 mm trochu v zapomnění. Nicméně i tak může hodně nabídnout – fotografování portrétů, halových sportů, „street foto“ atd. Další věcí, která nás na objektivu upoutá je jeho vysoká světelnost (f2). Pro uživatele systému Canon EOS jde o nejsvětelnější „stopětatřicítku“, jakou mohou použít (mezi objektivy vyráběnými v současnosti pak drží primát Sony AF 135/1,8 ZA Sonnar T* Carl Zeiss pro systém Sony Alpha). Objektiv navíc využívá systému ostření USM, který nám dovoluje kdykoliv zasáhnout a přeostřit jinam, přičemž nejkratší vzdálenost, na kterou můžeme zaostřit, je 0,9 m. Objektiv je navíc kompatibilní s 1,4× a 2× telekonvertory.

Bez a se sluneční clonou

V ruce dělá Canon EF 135/2L USM dojem výborně zpracovaného kusu fotovýbavy. Právě technické provedení je jednou ze silných stránek testovaného objektivu. Drtivá většina dílů je poctivě vyrobena z kovu a jednotlivé komponenty mezi sebou nevykazují žádnou vůli. Ostřící prstenec je dostatečně široký a je doplněn ukazatelem vzdálenosti, na kterou je zaostřeno. Přepínač AF/MF je umístěn na levém boku objektivu spolu s dalším přepínačem. Ten nám umožňuje přepnout objektiv do režimu s nejkratší zaostřitelnou vzdáleností 1,6 m. To využijeme zejména při fotografování vzdálenějších motivů. Díky vnitřnímu systému ostření se na objektivu nic nevysouvá ani neotáčí. První vlastnost přijde velmi vhod v prašném nebo vlhkém prostředí, protože tubus objektivu je díky tomu velmi dobře utěsněn a druhá při použití filtrů a filtrových systémů (průměr závitu je 72 mm). Pokud bych měl Canonu EF 135/2L USM z dílenského zpracování něco vytknout, byly by to dvě věci. Objektiv i přes svou cenovou třídu postrádá těsnící pryžový kroužek pro utěsnění mezi tělem fotoaparátu a objektivem (jak jsme zvyklí i u levnějších objektivů „L-třídy“ – např. Canon EF 17–40/4L USM). Druhou věcí, kterou bych u objektivu s pevnou ohniskovou vzdáleností uvítal, je stupnice hloubky ostrosti na jednotlivých clonách.

Bajonet a přední člen

K objektivu je standardně dodávána jednoduchá (netvarovaná) sluneční clona a jednoduché kožené pouzdro. Další (pro test nepodstatné) detaily technické specifikace objektivu si můžete najít na českých stránkách výrobce www.canon.cz. A nyní se pojďme podívat, jak se Canon EF 135/2L USM osvědčil v praxi.

Rozlišení objektivu – MTF 50 v LW/PH

Metodika: jde o laboratorní měření, kterým zjišťujeme rozlišovací schopnost objektivu. Spočívá ve vyfocení speciálního obrazce při rovnoměrném osvětlení. Snímky jsou pak následně zpracovány v počítači a míra rozlišení je uvedena v jednotkách LW/PH neboli „Line Widths per Picture Height“. Číslo tedy udává počet horizontálních čar, které je ještě objektiv schopen vykreslit. Všechny fotografie jsou z formátu RAW převedeny v programu Digital Photo Professional 2.1 a to pouze s minimálním softwarovým doostřením (úroveň 2 z 10). Při vyšší intenzitě doostření by sice bylo dosaženo lepších výsledků, ale zároveň by se rozdíly stávaly méně viditelnými a to rozhodně není pro případné porovnávání objektivů vhodné. Maximální hodnota pro Canon EOS 350D (8 Mpx) je přibližně 2100 LW/PH. Jde ale o jakousi „metu snů“, které prakticky žádný objektiv (pokud budeme brát průměr rozlišovací schopnosti uprostřed a na okraji snímku) nemůže dosáhnout a pokud ano, jedná se o objektiv, který je daným rozlišením omezen. Obecně nad 1600 LW/PH považuji výsledky za velmi dobré a nad 1800 LW/PH za vynikající. Více o této metodě si můžete přečíst na stránkách výrobce softwaru www.imatest.com.

V laboratorním testu ostrosti potvrdil Canon EF 135/2L USM vysoké ambice. Už při f/2 podává velmi dobrý až vynikající výkon. V rozsahu clon f2,8 – f8 je kresba na skutečně excelentní úrovni. Po dalším zaclonění už pozorujeme mírný pokles rozlišovací schopnosti objektivu, ale i přesto se (až do f16) pohybuje ve velmi dobrých hodnotách. Na f22 je už kresba měkčí a konečně nejvyšší clona f32 je až příliš omezena difrakcí. Pro náročné použití je tedy zcela nevhodná a stává se spíše „doplňkem“ v rozsahu clon. Celkově podal Canon EF 135/2L USM v laboratoři vynikající výkon. Za zmínku stojí především výborný výkon na „plné díře“ a také minimální rozdíly v ostrosti mezi středem a okrajem snímku.

Chromatická aberace

Metodika: chromatická aberace je další věc, kterou můžeme přesně změřit na stejném obrazci jako hodnoty rozlišení v LW/PH. Obecně platí, že pokud je menší než 0,5 px, nepředstavuje většinou žádný problém. V rozsahu 0,5 – 1 px ji nevidíme, pokud ji nehledáme. Pokud překročí velikost 1 px, stává se již velkým problémem, protože je jasně viditelná a nad 2 px se už jedná o velmi špatný, ne-li katastrofální, výsledek. Jelikož bývá chromatická aberace problémem hlavně na okrajích snímku, zaměřil jsem se pouze na tuto část. Je nutné si ale uvědomit, že testovací obrazec není focen v nijak extrémních světelných podmínkách a proto může být chromatická aberace, v závislosti na světelných podmínkách, v terénu mnohem větší!!!

V laboratorním testu chromatické aberace podal Canon EF 135/2L USM rovněž výborný výkon, když rozsah vady nikdy nepřekročil hranici 0,5 px. V praktickém použití se však ukázalo, že na extrémních světelných přechodech není ani tento objektiv vůči chromatické aberaci zcela imunní (viz ukázkové snímky).

Zkreslení

I zde Canon EF 135/2L USM potvrzuje, že míří vysoko. Úroveň zkreslení je prakticky nulová a v reálném užití nehraje žádnou negativní roli.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    23.07.2007 12:23

    Vypadá to, že je to objektiv kategorie "naprosto super", stejně jako článek.
    Jako velmi drobnou vadu na kráse vidím samostatně nasazovací sluneční clonu, což se mi zdá nepraktické.
    Přímému protisvětlu je nutné se vyhnout, pokud je to o objektivu takto známo, asi v tom nebude problém.
    Klasická výsuvná by jistě byla pohodlnější.
    Pěkná recenze. PL

  • JH 1
    JH 1
    23.07.2007 15:43

    klasická výsuvná? neznám žádný moderní af sklo s výsuvnou clonou

    sklíčko bude, až bud full, 85 pak nestačí ;)

  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    23.07.2007 16:09

    No právě, chyba, že to výrobci zrušili.
    U manuálních objektivů to bylo běžné - 105, 135, 180, všechny to mají, je s tím dokonale pohodlná manipulace, jen "válec" 1,4/85 to nemá, a je to otrava, pořád to šroubovat sem a tam. PL

  • JardaS 1
    JardaS 1
    23.07.2007 16:58

    cau muzu jen potvrdit na FF super sklo na portrety reportaz...ostrost kresba bokeh parada,jinak mam nejaky fotky z promoci kdybys chtel poslat na ukazku.
    Jarda

  • Tomáš Rak tomatito
    Tomáš Rak tomatito
    23.07.2007 18:57

    no po tomto skle tuzim uz vyse roka takze hadam do par mesiacov pribudne do zbierky :)

  • abcdefg
    abcdefg
    23.07.2007 18:57

    AF Nikkor 105/2 DC má výsuvnou clonu.... AF 135/2 DC snad taky

  • Milos Elner
    Milos Elner
    23.07.2007 21:13

    AF Minolta 135/2,8 má vysunovací clonu taky :o)

  • Adrian Svec 1
    Adrian Svec 1
    24.07.2007 09:31

    tak takto si predstavujem test! Super praca! Fajn citanie

  • Máří
    Máří
    24.07.2007 11:21

    Škoda, že testy objektivů zde nejsou častějším tématem.

  • JF
    JF
    24.07.2007 15:06

    jen malá výhrada, pokud je to sklo pro FF, má cenu ho recenzovat na APS-C? Na FF se může chovat jinak kresbou. Na malém čipu využíváš jen jeho "střed"...

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    24.07.2007 17:37

    Jirko, ma, protoze precijen uzivatelu FF je dnes proti APS-C jako safranu. Proto budeme u FF skel delat oba testy - jak APS-C tak FF test. Az bude vetsina uzivatelu na FF, upustime od APS-C testu, ale to se urcite jen tak nestane.

  • JH 1
    JH 1
    24.07.2007 22:11

    myslím že vzhledem k velikosti buňěk u ff bude na tom s kresbou ještě líp, problém možná tak s vinětací..

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (17)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram