APS-C test objektivu Canon EF 135/2L USM

I přes velkou oblíbenost objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdáleností mají pevná ohniska stále své nezastupitelné místo. Vyhledávají je především fotografové, kteří požadují nekompromisní kvalitu obrazu bez ohledu na ztrátu variability „zoomu“. Canon EF 135/2L USM patří mezi nejvyšší „L-třídu“ objektivů tohoto výrobce. Jak se osvědčil spolu s digitální zrcadlovkou Canon EOS 350D o formátu čipu APS-C, si může přečíst v následujícím testu.

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 6 s
clona: f16
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 135 mm (EQ 216 mm)

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 2,5 s
clona: f11
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 135 mm (EQ 216 mm)

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 30 s
clona: f18
ISO: 200
ohnisková vzdálenost: 135 mm (EQ 216 mm)

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/400 s
clona: f8
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 135 mm (EQ 216 mm)

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/400 s
clona: f6,3
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 135 mm (EQ 216 mm)

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/3200 s
clona: f2,8
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 135 mm (EQ 216 mm)

fotoaparát: Canon EOS 350D
čas: 1/4000
clona: f2
ISO: 100
ohnisková vzdálenost: 135 mm (EQ 216 mm)

Shrnutí a závěr

Na samotný konec zbývá uvést poslední, ale vůbec ne nepodstatný, údaj a tím je cena. Reálná cena Canonu EF 135/2L USM se v současnosti na internetových obchodech pohybuje na hranici 30 000 korun. Během celého testování podával objektiv, až na pár výjimek, výborné výsledky. Pojďme si tedy na závěr udělat malé shrnutí!
Konstrukce objektivu je na výborné úrovni. Jediným negativem se stávají dva detaily – absence těsnícího kroužku na bajonetu spolu s absencí ukazatele hloubky ostrosti na jednotlivých clonách. Rychlost a ovladatelnost objektivu jsou rovněž na velmi dobré úrovni. Citelnou výhodou je zejména přítomnost USM technologie, která nám (mimo jiné) dovoluje kdykoliv zasáhnout a přeostřit jinam. Zároveň si ale musíme dát (díky velmi malé hloubce ostrosti) pozor na chyby AF. Co se týče kresby, patří Canon EF 135/2L USM k tomu nejlepšímu, co současný trh pro systém Canon EOS nabízí. Za pozornost stojí především výborný výkon již na „plné díře“. Chromatická aberace je výborně potlačena a až na extrémní světelné situace nepředstavuje žádný problém stejně jako zkreslení, které je naprosto nepostřehnutelné. S vinětací (normální i praktickou) si kromě nejnižší clony f2, kdy může být viditelná na jednolitých plochách, také nemusíme dělat starosti. Jednoznačně největším šrámem na štítu Canonu EF 135/2L USM je chování v silném protisvětle, kdy vzniká přes celý snímek závoj, který mnohdy odsuzuje fotku k nepoužitelnosti. Kvalita bokehu je velmi dobrá, ale vzhledem k cenové hladině objektivu by mohla být přece jen lepší.
V konečné bilanci se jako jediná vážná slabina Canonu EF 135/2L USM ukázalo chování v protisvětle. V ostatních vlastnostech dosahuje Canon EF 135/2L USM velmi dobrých až vynikajících výsledků. Pokud tedy dokážete využít poměrně specifické ohnisko, rádi si hrajete s hloubkou ostrosti, požadujete excelentní kvalitu obrazu a smíříte se s problematickým chováním v silném protisvětle, pak je tento objektiv určen právě vám a relativně vysoké ceny rozhodně nebudete litovat!
Závěrem bych chtěl poděkovat českému zastoupení firmy Canon (www.canon.cz) za zapůjčení objektivu k redakčnímu testu a také paní Libuši Medřické za zapůjčení polarizačního filtru pro test praktické vinětace. Děkuji!

Zajímá vás, jak by výsledky dopadly na FF? Pak to budete velmi brzo vědět, protože test objetivu na těle 5D bude následovat.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • JF
    JF
    24.07.2007 23:02

    no, když už, tak v jedné recenzi...

  • JF
    JF
    24.07.2007 23:05

    no, když už, tak v jedné recenzi... ona právě ta vinětace bude rozdílná. I když u takovéhohle telete zrovna vinětaci nemá moc cenu testovat

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    25.07.2007 08:20

    Jirko, to bylo prave moje nejvetsi dilema. FF a APS-C test dohromady nebo zvlast? Nakonec rozhodly dva fakty a to:

    1) Pokud se nekdo rozhoduje o danem objektivu, vetsinou jde bud o uzivatele pouze APS-C formátu (drtiva vetsina DSLR) nebo FF (vetsinou kinofilmova SLR). Takovy ctenar by se pak musel v recenzi prokousavat i informacemi, ktere nepotrebuje a to by pro nej nebylo moc pohodlne. Lidi co uziva oba formaty je pak mene.

    2) U FF testu nejsem zavisly pouze na zapujceni objektivu samotneho, ale take na zapujcce 5Dcka. S objektivem vetsinou neni problem, ale s telem uz ano. Pak by mohlo dochazet k tomu, ze diky FF casti testu by byl cely test vydan pozdeji i presto, ze APS-C test by byl uz davno hotov.

    Toz tak. Mej se fajn!;-)

    PS: Omlouvam se za interpunkci, ale jsem na Slovensku a ceskou klavesnici tu nevedou...:-(

  • JH 1
    JH 1
    26.07.2007 23:31

    myslím že odděleně je to vpoho, spíš až bude full recenze, mohli byjste přidat srovnání třeba s 70-200/2.8 (bokeh, kresba na 2.8..), to by bylo najs

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    27.07.2007 09:07

    Jakube, přímé srovnání nechystám, ale testovací scéna pro bokeh bude +/- stejná. Když si pak stáhneš oba obrázky, můžeš si udělat dobré srovnání.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (17)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram