Test digitální zrcadlovky Samsung GX-10

Dnes se podíváme na další digitální zrcadlovku Samsung, kterou bude zatím nejnovější model této značky a sice GX-10. Uživatelskou recenzi i fotografie v plném rozlišení najdete v obvyklém redakčním testu.

Čip

Mimořádně důležitou součástí digitální zrcadlovky je však také její snímací čip. V tomto případě je jím CCD RGB senzor s maximálním rozlišením 3872×2592 obrazových bodů, což je přibližně 10 megapixelů. Rozměry čipu jsou 23,5×15,7 mm, což je obvyklý formát označovaný jako APS-C, který je cca 1,5× menší, než je rozměr kinofilmového políčka. Jeho citlivost lze nastavit v rozmezí 100 až 1600 ISO. Čip je navíc vybaven integrovaným systémem pro čištění především od prachu a také stabilizátorem, který vibrace redukuje přímo pohybem celého čipu. Čištění lze aktivovat buď automaticky vždy po zapnutí přístroje, nebo manuálně. Stabilizaci obrazu pak zapínáme samostatným vypínačem na zadní stěně fotoaparátu. Stabilizace pomocí pohybu čipem je velmi výhodná především s ohledem na fakt, že tak stabilizujeme bez ohledu na použitý objektiv. V praktickém nasazení se mi systém stabilizace osvědčil a jeho účinnost je podobná jako například u konkurenčního systému Sony, který pracuje na podobném principu. Poslední dobou se často diskutuje také na téma, zda je účinnější stabilizace čipu či stabilizace optické soustavy objektivu. Srovnání účinnosti stabilizátorů je však prakticky neproveditelné, protože je závislé na mnoha okolnostech (například i na fyzické kondici fotografa). Výkon stabilizátoru GX-10 však vhodně doplňuje již zmíněná dostatečná robustnost a dobrá ergonomie celého fotoaparátu.

20. Testovací noční scéna 21. Výřezy při ISO 100 až 1600
22. Testovací noční scéna

Fotografie je možno pořizovat rychlostí 3 snímků za vteřinu a vyrovnávací paměť jich pobere 10 ve formátu RAW. Ve formátu JPEG je pak možno fotografovat v nekonečné sérii až do zaplnění paměťové karty. Zajímavé je, že GX-10 již využívá novou variantu formátu RAW, kterou je formát DNG, který vyvinul Adobe jako otevřenou univerzální variantu přístupnou všem výrobcům. Teď je však otázkou, zda se jednotliví výrobci fotoaparátů odhodlají k jeho využití. Samsung jim jde příkladem. Testovací snímky jsem však nafotil do formátu JPEG pro minimalizaci vlivu jejich zpracování a použil jsem je v surovém stavu. Pojďme se však již podívat na tradiční testovací noční scénu. Na ukázce č.20 je celkový pohled na scénu. Snímek je pořízen při základní citlivosti ISO 100 a slepen ze dvou polovin, lišících se pouze nastavením vyvážení bílé. Levá polovina pořízená předvolbou na žárovku vychází o něco lépe, ale rozdíl není nijak závratný. Automatiku vyvážení bílé bych označil za standardní a stejně jako u všech ostatních digitálních aparátů doporučuji všem uživatelům fotografujícím do JPEG nespoléhat se na automatiku a používat přednastavených hodnot nebo v horších podmínkách uživatelské měření. Daleko více nás však bude zajímat úroveň šumu při jednotlivých citlivostech ISO. To můžeme posoudit ze snímku č.21, který je složen ze 100% výřezů nočních scén pořízených za stejných podmínek, pouze se změnou citlivosti ISO. Z výsledku je patrné, že i v tomto ohledu je výsledek na obvyklé úrovni a GX-10 si nijak nezadá se svými konkurenty v této kategorii. Překvapující je pouze fakt, že maximální citlivost končí na ISO 1600 i když starší model GX-1S uměl i citlivost ISO 3200 a kterou zvládá i většina konkurence. Pokud si budete chtít prozkoumat snímek s maximální citlivostí, tak si obrázek č.22 můžete stáhnout v plném rozlišení. Pořízen byl právě nejvyšší citlivostí ISO 1600 a s vypnutou redukcí šumu, která však není nijak zvlášť účinná. Zajímavou funkcí je režim priority citlivosti Sv, ve kterém lze přímo měnit citlivost uživatelsky zvoleným kolečkem. Alternativou je ještě režim TAv, kdy se kolečky nastavuje clona a čas, a automatika pak pohybuje citlivostí čipu v celém, nebo uživatelsky omezeném rozsahu možností.

Další funkce

Samsung GX-10 je kromě již zmíněných možností vybaven i celou řadou dalších obvyklých i méně obvyklých funkcí. Podívejme se například na systém automatického ostření. Ten je vybaven jedenáctibodovým senzorem, přičemž devět z těchto ostřících bodů je zdvojených, křížových. V praktickém nasazení bylo automatické ostření bezproblémové a to i za vysloveně špatných světelných podmínek. Pokud jsou podmínky skutečně špatné, je možno uživatelsky aktivovat přisvícení vestavěným bleskem. Zajímavé jsou také možnosti expozičního bracketingu, který je možný nejen jako klasický expoziční, ale také jako stupňování kontrastu, saturace, ostrosti a vyvážení bílé. Také některé expoziční režimy nejsou úplně obvyklé. Kromě obvyklých předvoleb nabízí GX-10 také obdobu tzv. hyperprogramu z dílny Pentaxu, který se vyznačuje tím, že otáčením předního kolečka se chová jako v režimu předvolby clony a otáčením zadního jako v režimu předvolby času. Návrat na hodnoty zvolené aparátem se provede stiskem samostatného zeleného tlačítka. Výrobce dále také myslí na uživatele staršího příslušenství. Aparát je kompatibilní i s manuálními objektivy, případně přes redukci s levnými a u části fotografů stále oblíbenými objektivy se závitem M42. To by ale samo o sobě nebylo ještě nic tak zajímavého, kdyby výrobce nemyslel i na uživatele starších blesků. Těm slouží speciální program X, který nastaví fixní čas na 1/180 vteřiny a uživatelsky se mění pouze clona. Podobná solidarita s majiteli staršího vybavení již dnes není bohužel příliš obvyklá a je proto jedním z výraznějších plusů tohoto testovaného modelu a to zvláště u nás, kde je popularita často i velmi letitých objektivů značně vysoká. Výhoda je to také pro začínající fotografy, kteří mohou nákupem bazarového příslušenství ušetřit značné částky a sortiment například objektivů M42 je v našich bazarech stále poměrně velmi slušný a ceny mírné.

23. Přídavný bateriový zdroj 24. Externí blesk
25. IR dálkové ovládání

Příslušenství, cena a závěr

V základním balení fotoaparátu najdeme standardní vybavení v podobě baterie, nabíječky, popruhu, AV i USB kabelu, CD-ROMu a podobně. Zajímavější je ale otázka dalšího volitelného příslušenství. Nechybí třeba přídavný vertikální grip se samostatnou spouští na výšku a otočnými voliči. Samsung dále nabízí i několik systémových externích blesků a nechybí ani bezdrátové IR dálkové ovládání a řada dalších doplňků. Hlavním tématem k diskuzi tak zůstává nabídka objektivů. Díky spojení s Pentaxem je nabídka obou značek celkem slušná. Obecně vzato tedy v nabídce celého systému nechybí nic skutečně zásadního, pouze s výjimkou již zmíněných vysoce světelných teleobjektivů vyšších tříd s ultrazvukovým motorem ostření, na kterých ovšem již Pentax pracuje.
Důležitým faktorem je také samozřejmě cena. Aktuální cena (5/2007) v internetových obchodech je cca 23 až 24.000,– Kč včetně DPH za tělo v setu se základním setovým objektivem Schneider-Kreuznach D-XENON 18–55mm f/3,5–5,6. Tuto cenu bych bez váhání označil za velmi dobrou. Jde tak vlastně o bezkonkurenčně nejlevnější fotoaparát s vodě a prachu odolnou úpravou na současném trhu. Pokud bych tedy měl ještě závěrem shrnout hlavní přednosti, tak jde dále o integrovaný stabilizátor obrazu, automatické čištění čipu a také velký hledáček s pentaprizmatickým hranolem. Ergonomie a robustnost jsou také vynikající, i když jde o plastové tělo a zaujmou také některé funkce a dobrá kompatibilita se starším příslušenstvím. Pokud jde o nedostatky, tak jsem neobjevil nic skutečně zásadního, ale zmínit přece jen musím například absenci přímých tlačítek pro vyvážení bílé a citlivosti ISO. Dále mírně hlučnější chod AF se setovými objektivy a také subjektivně hrubší chod sklápění zrcadla. Diskutabilní tak zůstává pouze již probíraná nabídka objektivů, což je však otázka značně individuální a záleží na konkrétních potřebách konkrétních fotografů.

Další technické informace najdete na stránkách výrobce – Samsung.

Fotografie pořízené tímto aparátem najdete zase v naší FotoGalerii.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lenka Moravčík
    Lenka Moravčík
    19.06.2007 16:11

    ahoj poradíte mi medzi FujiFilm FinePix S6500 a Panasonic DMC-FZ8??? neviem si vybrať, podľa mňa má každý svoje klady aj zápory ďakujem

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    20.06.2007 06:49

    Lenka: Obratte se na meho redakcniho kolegu Petra Koritinu, ten je specialista na tuto tridu aparatu.

  • cc355
    cc355
    06.07.2007 16:18

    Ještě bych se zeptal, který z objektivů by byl pro tento foťák lepší. Pentax 16-45/4 nebo Sigma 17-70?? Srovnání těchto dvou objektivů jsem nikde nenašel.Děkuji za odpověď.:-)

  • Karel Mořický
    Karel Mořický
    31.07.2007 22:16

    Trváte pane Kupsa na informaci ve vaší recenzi,že se u objektivu Schneider-Kreuznach D-XENON 50-200mm f/4-5,6 přední člen otáčí, nebo je to z vaší strany chybná informace? Stanovisko šesti náhodně vybraných prodejců tohoto objektivu je jiné, neotáčí se.
    Předem děkuji za vysvětlení.

  • Ales Adamek
    Ales Adamek
    07.01.2008 21:38

    Zajímalo by mě z jakého důvodu je u snímku pro ISO 1600 uvedenještě snímek ISO 1600 + NR? Noise reduction ve fotoaparátech přece nemá vůbec nic společného s omezováním šumu vznikajícího vlivem vyšších ISO. Ta fukce je zde pro omezení HOT PIXELŮ, které se objevují na snímcích při dlouhých expozicích. NR funguje na principu druhé stejně dlouhé expozice se zavřenou záverkou, tzv. DARK FRAME a výsledek se potom od původního snímku odečte. Proto bych NR považoval logičtější zapnout u ISO 100, protože bude potřeba delší doba expozice. Potom věta auta článku "Pořízen byl právě nejvyšší citlivostí ISO 1600 a s vypnutou redukcí šumu, která však není nijak zvlášť účinná." je úplně mimo mísu.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (45)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram