Test digitální zrcadlovky Samsung GX-10

Dnes se podíváme na další digitální zrcadlovku Samsung, kterou bude zatím nejnovější model této značky a sice GX-10. Uživatelskou recenzi i fotografie v plném rozlišení najdete v obvyklém redakčním testu.

Objektivy

Velmi důležitá je také kvalita a šíře nabídky výměnných objektivů. Především tady se projevila spolupráce Samsungu s Pentaxem, protože GX-10 je vybavena bajonetem Pentax a veškeré objektivy obou značek jsou vzájemně plně kompatibilní. V základním setu se fotoaparát dodává se setovým objektivem Schneider-Kreuznach D-XENON 18–55mm f/3,5–5,6. Jde o klasický setový objektiv s obvyklou optickou kvalitou, která nezaostává, ale ani nepředčí své konkurenty tradičních značek. Předčí je však v mechanickém provedení, které je na tento typ objektivu skutečně vynikající. V prvé řadě překvapí kovový bajonet, který je v této třídě skutečně nevídaný. Také ostřící i zoomovací prstence jsou velmi kvalitně provedené, jsou dostatečně široké a nevykazují ani náznak jakékoli vůle. Přední příruba se sice vysouvá, ale neotáčí, což usnadňuje použití fotografických filtrů a umožňuje konstrukci účinné tvarované sluneční clony, která je navíc součástí balení. Zajímavostí je také fakt, že objektiv dovoluje manuální doostření i při režimu automatického ostření a to i přesto, že není vybaven ultrazvukovým motorem ostření. Samotné automatické zaostřování je také poměrně rychlé, i když relativně hlučné. Pokud by se někomu tento objektiv zdál pro GX-10 nedostatečný, tak může sáhnout po kvalitním objektivu střední třídy Samsung 16–45mm f/4. Ten vyniká vyšší optickou kvalitou, širším úhlem záběru a konstantní světelností f/4 v celém rozsahu zoomu. Stejných kvalit jako základní setový zoom dosahuje také setový teleobjektiv Schneider-Kreuznach D-XENON 50–200mm f/4–5,6 pouze s výjimkou sluneční clony a ostření. Přední příruba se totiž v tomto případě otáčí a tak je i sluneční kruhová, místo tvarované.

7. D-XENON 18-55mm f/3,5-5,6 8. Samsung 16-45mm f/4
9. D-XENON 50-200mm f/4-5,6

Pomineme-li nabídku objektivů Pentax a podíváme-li se pouze na objektivy Samsung, tak zjistíme, že i těchto objektivů přibylo a nabídka začíná být velmi zajímavá a široká. K těm nejzajímavějším patří superširokoúhlý Schneider-Kreuznach D-XENON 12–24mm f/4 nebo ještě širší Samsung 10–17mm f/3,5–4,5 Fisheye, který je na nejširším ohnisku rybím okem s úhlem záběru 180°. Za zmínku stojí také Schneider-Kreuznach D-XENOGON 35mm f/2 nebo makroobjektiv Schneider-Kreuznach D-XENON 100mm f/2,8 Macro. Objektivů Samsung je tak zatím sedm (viz. ukázkový obrázek č.13) a k tomu si ještě připočtěme nabídku Pentaxu a případně i dalších třetích výrobců, jako je Sigma, Tokina nebo Tamron. Případní uživatelé fotoaparátu Samsung GX-10 tak již rozhodně mají z čeho vybírat při rozšiřování své výbavy.

10. 10-17mm f/3,5-4,5 11. D-XENOGON 35mm f/2
12. D-XENON 100mm f/2,8 13. Sada sedmi objektivů Samsung

Pro ukázku kvality kresby obou setových objektivů, u kterých se dá předpokládat, že budou s GX-10 používány nejčastěji, přikládám několik ukázkových snímků, které si můžete prohlédnout v plném rozlišení a zcela bez úprav, přímo tak jak jsem je nafotil do formátu JPEG v nejvyšší dostupné kvalitě, jakou nastavení aparátu umožňuje. Snímky č.14 až 16 jsou pořízeny základním objektivem a z výsledků je patrné, že výsledek je na obvyklé úrovni v této kategorii nebo mírně lepší. Při ostrém kontrastním světle a vyšším zaclonění je kresba velmi dobrá, při odclonění a horších světelných podmínkách je kresba samozřejmě méně dobrá a objeví se také chromatická aberace, avšak na přijatelné úrovni.

14. D-XENON 18-55mm 15. D-XENON 18-55mm
16. D-XENON 18-55mm 17. D-XENON 50-200mm
18. D-XENON 50-200mm 19. D-XENON 50-200mm

Snímky pořízené teleobjektivem najdete na ukázkách č.17 až 19 a byly pořízeny při velmi dobrých světelných podmínkách i optimálním nastavení a představují tak přibližně maximum toho, co lze tímto objektivem pořídit. Při horším světle a menším zaclonění je zhoršení kvality zhruba stejné jako u základního objektivu, tedy vzhledem k dané kategorii na slušné úrovni. Ze snímku č.18 je navíc patrné, že i s méně světelným objektivem lze efektivně pracovat s hloubkou ostrosti, i když samozřejmě při použití vysoce světelného teleobjektivu je kresba lepší a možnosti práce s hloubkou ostrosti větší. Takový objektiv zatím v nabídce Samsungu není, nicméně lze sáhnout například po oblíbené alternativě, kterou je kvalitní objektiv Sigma 70–200mm f/2,8 EX DG, který se však bohužel zatím v provedení s bajonetem Pentax s ultrazvukovým motorem ostření HSM nevyrábí. První (nejen vysoce světelné) teleobjektivy s ultrazvukovým motorem nedávno představil právě samotný sesterský Pentax a tak se v tomto ohledu i uživatelům Samsungu blýská na lepší časy. Bohužel však zatím (konec května 2007) nejsou k dispozici ani pro zapůjčení naší redakci.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lenka Moravčík
    Lenka Moravčík
    19.06.2007 16:11

    ahoj poradíte mi medzi FujiFilm FinePix S6500 a Panasonic DMC-FZ8??? neviem si vybrať, podľa mňa má každý svoje klady aj zápory ďakujem

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    20.06.2007 06:49

    Lenka: Obratte se na meho redakcniho kolegu Petra Koritinu, ten je specialista na tuto tridu aparatu.

  • cc355
    cc355
    06.07.2007 16:18

    Ještě bych se zeptal, který z objektivů by byl pro tento foťák lepší. Pentax 16-45/4 nebo Sigma 17-70?? Srovnání těchto dvou objektivů jsem nikde nenašel.Děkuji za odpověď.:-)

  • Karel Mořický
    Karel Mořický
    31.07.2007 22:16

    Trváte pane Kupsa na informaci ve vaší recenzi,že se u objektivu Schneider-Kreuznach D-XENON 50-200mm f/4-5,6 přední člen otáčí, nebo je to z vaší strany chybná informace? Stanovisko šesti náhodně vybraných prodejců tohoto objektivu je jiné, neotáčí se.
    Předem děkuji za vysvětlení.

  • Ales Adamek
    Ales Adamek
    07.01.2008 21:38

    Zajímalo by mě z jakého důvodu je u snímku pro ISO 1600 uvedenještě snímek ISO 1600 + NR? Noise reduction ve fotoaparátech přece nemá vůbec nic společného s omezováním šumu vznikajícího vlivem vyšších ISO. Ta fukce je zde pro omezení HOT PIXELŮ, které se objevují na snímcích při dlouhých expozicích. NR funguje na principu druhé stejně dlouhé expozice se zavřenou záverkou, tzv. DARK FRAME a výsledek se potom od původního snímku odečte. Proto bych NR považoval logičtější zapnout u ISO 100, protože bude potřeba delší doba expozice. Potom věta auta článku "Pořízen byl právě nejvyšší citlivostí ISO 1600 a s vypnutou redukcí šumu, která však není nijak zvlášť účinná." je úplně mimo mísu.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (45)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram