Přibližně před rokem jsme měli v redakci model fotoaparátu Panasonic FZ7. A nyní zde přinášíme recenzi jeho nástupce Panasonic DMC-FZ8. K jakým došlo změnám, zda pouze kosmetickým, nebo i nějakým podstatným, se dočtete v následujícím testu.

Provozní časy a výdrž fotoaparátu

Poslední snímek měl číslo 484. Snímků s bleskem bylo však jen asi 20. Ale zase jsem musel veškerá data „přetahovat“ přímo z fotoaparátu, kde se negativně projevila přenosová rychlost. Celková doba přenosu snímků do PC byla cca 45 minut. Na zcela vybité baterie (červeně bliká kontrolka stavu baterie) jsem nafotil ještě cca 20 snímků. Výdrž je tedy excelentní.

Snímek v režimu P s automatickým ostřením za dobrých světelných podmínek včetně reakční doby na podnět, která může činit cca 0,2s.

  • první snímek do 3,3 s od zapnutí
  • bez blesku bez namáčknutí 0,6 s
  • bez blesku s namáčknutím 0,2 s

Sekvence je exponována frekvencí 3 sn./s (max. sedm snímků v maximální kvalitě jpg) nebo frekvencí 2 sn./s až do zaplnění karty podle zvoleného režimu.

Rychlost ukládání snímků v nejvyšší kvalitě JPG nijak neomezuje potřebu další rychlé expozice. V RAW nelze sekvenci použít.

Blesk

Vestavěný blesk má při ISO Auto a nejširším ohnisku dosah od 30 cm do 6 m. Lze nastavit všechny běžné režimy. K dispozici je pouze spouštění na první lamelu, tedy při otevření závěrky. Je možná i korekce expozice záblesku +/-2EV po 1/3EV. Připojení externího blesku není možné.

Funkce dostupné u aparátu

Režimy dostupné na otočném voliči jsou naprosto běžné a běžných vlastností. Ze scénických režimů jsou to například portrét, sport, krajina,noční krajina, noční portrét a další. Zajímavým scénickým režimem je Vysoká citlivost, při kterém je k dispozici ISO 3200 či Hvězdná obloha – až 60s expozice. Pro nejméně zkušené uživatele je určen režim „Srdíčko“.

LCD v režimu snímání

Aparát umožňuje použití časů od 60 s do 1/2000 s a clon od F8 do F2,8. Nelze použít jakoukoliv jejich kombinaci. Možné kombinace závislé na režimu expozice naleznete v manuálu. Další důležitou funkcí je kompenzace expozice v rozsahu +/- 2EV s krokem 1/3 EV. Dále volba bracketingu v rozsahu +/-1EV po 1/3EV. Všechny tři snímky se exponují po jediném stisku (bez držení) spouště. Volba bracketingu blesku je na stejném místě. Ze sekvenčních režimů lze volit rychlou sekvenci (nejvýše sedm snímků frekvencí tři snímky za sekundu) nebo pomalou sekvenci (nejvýše sedm snímků s frekvencí dva snímky za sekundu) a režim nekonečného snímání (dva snímky za sekundu do zaplnění karty). Hodnoty platí při nejvyšším rozlišení pro nejvyšší kvalitu ve formátu jpg. Na horní straně je tlačítko pro změnu druhu stabilizace – vypnutá stabilizace, stabilizace stálá, stabilizace v okamžiku expozice.Tlačítko rychlé volby – joystick – umožňuje okamžitý přístup k nejpoužívanějším funkcím. Mezi dostupné funkce patří (v režimu snímání) režim ostření, druh měření expozice, vyvážení bílé, citlivost, rozlišení a druh komprese. Nepříjemná vlastnost u FZ7 byla opravena – joystick lze již použít i pro listování v Menu.

Z podstatných pro režim fotografování lze v menu volit vyvážení bílé – včetně dvou manuálních nastavení, „doladění“ bílé (nově), citlivost (100, 200, 400, 800, 1250 ISO). Dále formát obrazu (4:3, 3:2, 16:9), rozlišení, kvalitu uložení snímků (2 stupně komprese jpg, RAW), zvukové poznámky (MOV formát), režim měření expozice (poměrové měření, se zdůrazněným středem, bodové měření), režim zaostření (9ti bodový autofokus, rychlý 3í bodový autofokus, rychlé ostření na středovou oblast, středová oblast zaostření, bodové zaostření), kontinuální ostření, barevné efekty (teplý tón, studený nádech, černobílý obraz, sepie), nastavení snímku (ostrost, saturace, kontrast a redukce šumu ve třech krocích). Funkce Animace umožňuje tvorbu videa z exponovaných snímků.

V případě snímání do RAWu se současně ukládá i snímek do JPG s vyšší kompresí.

Setup Menu v režimu snímání

V Setupu najdeme z podstatnějších voleb nastavení druhu zobrazení při manuálním ostření a ještě například volbu jazyka včetně výborně zpracované češtiny. U FZ7 se dalo zapnout zobrazení přepalů, zde však chybí.

Video

Fotoaparát disponuje pro záznam ozvučeného videa ve formátu MOV rozlišením 640×480 bodů, případně 320×240 bodů s možností volby 30 snímků či 10 snímků za sekundu. Natáčet lze do zaplnění karty. Netradiční je volba širokoúhlého rozlišení 848×480 bodů. Do interní paměti lze však ukládat pouze video 320×240 bodů. Nelze použít žádný zoom, zůstává ohnisko zvolené v okamžiku počátku záznamu (včetně možnosti použítí digitálního zoomu). Máte také možnost naexponovat fotografie tak, že je fotoaparát spojí do videosekvence s vámi vybraným počtem snímků za sekundu (volba Animace v Menu).

Prohlížení fotografií

LCD v režimu přehrávání Menu v režimu přehrávání

Prohlížení fotografií je intuitivní a velmi jednoduché s běžnými možnostmi. V režimu rychlého náhledu po stisku tlačítka REVIEW lze fotografie prohlížet a zvětšit. Po volbě prohlížení na hlavním voliči se zobrazí po stisku tlačítka MENU širší možnosti práce se snímky (viz. obrázky). Obrázky lze otáčet, označit je pro tisk (DPOF), nechat je zobrazovat postupně za sebou, či k nim přidat zvukovou poznámku (MOV formát). Zajímavé jsou rozšířené možnosti práce s fotografiemi – změna velikosti a ořez. Množství zobrazených informací ovlivníte tlačítkem DISPLAY. Zobrazit lze mj. histogram. Poslední volbou v Menu při přehrávání je formátování karty.

Připojení k PC a tiskárně

Aparát podporuje režim přímého tisku PictBridge a připojení k PC jako zařízení USB Mass Storage. O propojení se stará rozhraní USB 2.0. Máte-li nastaven na hlavním voliči přímý tisk, „hledá se tiskárna“. V ostatních případech dojde k připojení k PC. Protože jsem měl k dispozici 4GB SDHC kartu potřeboval jsem data z karty přetahovat do PC přímo pomocí fotoaparátu. Reálná přenosová rychlost byla malá. 1,15 GB se přenášelo cca 25 minut (cca 800kB/s). Otázkou je, zda to zlepší instalace ovladačů USB. (Při použití SD 1GB karty Panasonic je přes tělo přenášení stejně rychlé, pomocí čtečky je však skoro 5× rychlejší –3,7MB/s).

SDHC karty

4GB SDHC karta Panasonic

Tento nový standard karet přináší vyšší kapacitu až do 32GB. Měl jsem k dispozici 4GB verzi. Na nižší přenosovou rychlost 5MB/s, která je 4× menší než u předchozích SD Pro High Speed verzí (20MB/s), jsem si nikde nemohl stěžovat a to včetně ukládání do RAWů. Subjektivně jsem totiž porovnal oba druhy karet, takže základní otázka, zda rychlejší, či pomalejší kartu, se u většiny fotoaparátů mění na otázku: Kdy větší…?

Převod z RAWu

Dříve či později každý fotograf zkusí fotit do tzv. RAW formátu. Především proto, že chce výslednou fotografii ovlivnit co nejvíce a také proto, že tak lze z fotoaparátu dostat skutečně vše, co v něm je. To, že fotoaparát tento formát dat ukládá, však ještě neznamená, že máte vyhráno. Je třeba mít legální software na jeho převod do obrazových formátů. Panasonic dodává SILKYPIX Developer Studio. Práce s ním je relativně příjemná, pokud ovládáte alespoň základy angličtiny. Veškeré důležité položky najdete v levém sloupci a po potažení za posuvníky ihned vidíte výsledky. Ukládat výsledky lze mj. i v 16bit tiffu. Některé (označené) snímky v testu jsou tímto SW z RAWu převedeny. Osobně se domnívám,že vzhledem k tomu, že je Silkypix v ceně fotoaparátu, tak se jedná o velmi příjemný a praktický software.

SILKYPIX Developer Studio SILKYPIX Developer Studio
SILKYPIX Developer Studio

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Čozek
    Čozek
    31.05.2007 01:16

    vaham mezi timhle a Sony H5.Muzete nekdo poradit?

  • Miroslav Umlauf
    Miroslav Umlauf
    06.06.2007 03:34

    Taky jsem dlouho váhal mezi Sony H5, Olympusem FZ50 a tímto kouskem. Olympus FZ50 je dražší (a těžší) a z toho co jsem si přečetl pro mě osobně nedává nic víc - v recenzích co jsem četl vycházel i obecně zhruba nastejno s FZ8. Proto jsem ho relativně rychle (po 2 dnech) vyloučil. S FZ8 a Sony H5 to bylo na mnohem delší trať, cenově jsou srovnatelné - H5 i FZ8 nyní nejlevněji okolo 9000. Po podrobném prostudování rozsáhlých recenzí na dpreview.com a mnoha dalších (mimo jiné i zde), shlédnutí fotek jsem se pro nerozhodnost vrátil k technickým parametrům. FZ8 je téměř 2x lehčí než Sony H5, podle testů má údajně o něco lepší optiku, zapisuje na SD, SDHC a MMC. Naproti tomu má problém s šumem - ano při ISO 400 a dál je to na fotkách hodně znát, ale z druhé strany, u kterého foťáku v této cenové kategorii ne? V porovnání na dpreview.com se mi individuálně jeví lepší H5 - doporučuji si tam prohlédnout detaily fotek, jsou pěkně vedle sebe. Nicméně je tam také uvedeno, že je možné s FZ8 nechat plavat JPEG, fotit na RAW a s šumem si pak hrát osobně, což u Sony nelze. Závěrem tedy můžu říct pouze to, že pro mě o fous vyhrál FZ8 nad H5 díky pár drobnostem a nakonec i taková blbost, že se mi designově prostě více líbí. Doporučit ale můžu s klidným svědomím oba, rozhodnutí je jen na Vás :-).

  • Miroslav Umlauf
    Miroslav Umlauf
    06.06.2007 04:18

    Velice se omlouvám, celou dobu jsem psal Olympus, ale myslel jsem tím samozřejmě Panasonic. Ach jo už jsem z toho týdenního kolotoče zblbnul :-).

  • Lenka Moravčík
    Lenka Moravčík
    15.06.2007 23:48

    ahoj poradíte mi medzi FujiFilm FinePix S6500 a Panasonic DMC-FZ8??? neviem si vybrať, podľa mňa má každý svoje klady aj zápory ďakujem

  • Felky
    Felky
    21.06.2007 18:19

    Rozhodně FZ-8. Má Leica optiku, to myslím hovoří za vše. Navíc šel teď dost dolů, tady ho maj v zajímavý akci: http://www.extraceny.cz/index.php?search_text=fz8&katalog=search&jazyk=cs&id=2&search_sekce=all
    Fuji je poslední dobou docela pozadu nejen v polozrcadlovkách.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (18)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram