Arthur Morris - The Art of Bird Photography II

Jedna z nejrespektovanějších publikací o fotografování (nejen) ptactva se dočkala druhého velmi zásadně přepracovaného vydání.

Několik slov úvodem

Mnoho fotografů zajímajících se o fotografování ve volné přírodě se jistě setkalo se jménem Arta Morrise. Tento americký fotograf se zabývá fotografováním zvířat a zejména ptáků již dlouhá léta. Na internetu lze v první řadě najít jeho internetové stránky “Birds as Art”, řada lidí si dále zaregistrovala jeho zdarma rozesílaný mailový zpravodaj se stejným jménem. Přirozeně neudiví, že po čase došlo i na několik knih a jedna z nich – “ The Art of Bird Photography“ s podtitulem „The Complete Guide To Professional Field Techniques“ se stala bez velké nadsázky jakousi biblí všech fotografů s podobným zájmem. Knihu jsem před časem recenzoval na Paladixu a skoro bych doporučoval původní recenzi přečíst ještě před pokračováním čtení tohoto článku. The Art of Bird Photography II (dále ABPII) totiž na původní knihu v řadě ohledů navazuje, nedá se ale říci, že jde o její přímou náhradu – viz dále.

Formát a pořízení

První velmi zásadní změnou je fakt, že ABPII je dostupná výhradně na CD ve formátu PDF. Někoho to nadchne, někoho otráví, ale je to prostě fakt, který je třeba akceptovat – podle Arta se s “papírovým” vydáním nepočítá ani do budoucna. S ohledem na rozsah knihy by asi klasické vydání nabylo právě levné, možná tu svou roli sehrály i obchodní zájmy Arta Morrise, který knihu prodává sám bez prostředníků, každopádně se rozhodl tak, jak se rozhodl…

Pořízení knihy je velmi snadné – na webu Arta Morrise zvolíte nákup knihy, provedete platbu přes systém PayPal (40 USD kniha, 8 USD je poštovné do ČR) a asi za týden máte CD doma. Opravdu nemám k této operaci co dalšího napsat, proběhlo to bez sebemenšího zádrhele.

Čtení

S ohledem na to, že publikace na CD jsou přeci jen méně obvyklé si dovolím několik poznámek k tomu, jak s PDF publikací nejlépe zacházet. Není to žádná věda, ale přeci jen chvíli tápaní jsem si užil a třeba to někomu ušetří čas. K pohodlnému čtení knihy v elektronické podobě je nutno splnit dvě podmínky – musí trochu myslet autor textu a následně si musíme správně nastavit Acrobat Reader.

První podmínka je splněna – na CD ABPII najdeme knihu ve dvou alternativních PDF souborech. První je po jednotlivých stránkách, druhá po dvou stránkách. Strany jsou většinou orientovány naležato – opět optimalizováno pro počítačový monitor. Z hlediska nastavení monitoru tedy stačí soubor otevřít, nastavit měřítko tak, aby se vše vešlo na obrazovku a následně zvolit v Acrobat Readeru zobrazení po jednotlivých stránkách – viz obr1. Při tomto nastavení je čtení velmi příjemné, nic nikam neutíká. Velikost stránky je zcela rozumná, předchozí screenshot je z malého displeje notebooku s úhlopříčkou jen 12 palců a s rozlišením 1024×768 – aspoň pro moje požadavky je to čitelné velmi dobře. Alternativní soubor po dvou stránkách je na tomto displeji dost nanic, viz obr 2, ale pozor – při pokusu na notebooku Ondry Prosického s dnes módním širokoúhlým displejem byl výsledek mnohem lepší, proto se dá předpokládat, že uživatelé LCD s poměrem stran 16:9 či 16:10 tuto variantu velice ocení. Ještě dodávám, že doporučuji stáhnout nový Acrobat Reader 8 – podle mého názoru má přehlednější možnosti pro zobrazení obsahu a náhledů, viz obr 3, přirozeně ale to je jen otázka vkusu, pokud někdo nechce či nemůže použít nové verze, tak mu bude vše fungovat tuším již od verze 5.

A teď již k obsahu

Prvních 16 stran je úvodní slovo a další komentáře – není třeba rozebírat i když přečtení doporučuji – okolnosti vzniku knihy jsou každopádně zajímavé.

Pojďme ale k první skutečné kapitole – “Photography equipment – what’s new? ”, tedy co je nového ve fotografické technice. Kapitola zabírá 160 stran a již z názvu je asi jasné, proč jsem doporučoval podívat se na recenzi původní papírové podoby ABP – je tu velmi patrná návaznost. Z hlediska obsahu jsou zde asi dvě hlavní novinky. Tou první je Artův kompletní přechod k digitálu a přirozeně doplnění popisu o digitální těla, nicméně přibyl ještě i popis analogového EOSu 1V (předchozí kniha končí EOSem 1N). Druhou zásadní novinkou je podrobný popis zkušeností s novými teleobjektivy Canon doplněnými o Image Stabilizer. Stojí to za přečtení, zejména v souvislosti s často se rozvíjejícími debatami na toto téma v českých diskusních fórech. Co je ale v této souvislosti docela poučné – Art tu na rovinu píše, že také zpočátku IS nebral jako zásadní argument, skoro víc ho zaujalo, že 600/4 v IS verzi je proti původní 600/4 skoro o kilo lehčí a má menší minimální vzdálenost zaostření. Obrovskou cenu IS zjistil až v praxi při některých extrémních snímcích, které by bez této funkce prostě nedokázal… A další věc typická pro tuto knihu – po textu následuje obsáhlá galérie snímků pořízená různými popisovanými objektivy, u všech snímků jsou uvedena i kompletní technická data a často i komentář k vzniku snímku – pro každého velice poučné čtení a navíc jde o krásné snímky. Kromě Canonu je zde jistý prostor věnován i některým objektivům a tělům od Nikonu, je ale třeba jasně vidět, že Art je zařízen na Canon. Nicméně i nikonisté zde najdou pěknou galérii snímků, podklady poskytl Todd Gustaffson a fotky to jsou opět perfektní a opět včetně kompletního popisu, který je užitečný pro uživatele všech značek fotopřístrojů.

Druhá kapitola, “Advanced composition and image design” zabírá 90 stran. K této kapitole není moc co napsat – je to nutno důkladně prostudovat a přemýšlet jak nad textem, tak přirozeně i nad další galérií ilustračních snímků. Těch je tu opět víc než dost…

O třetí kapitole dost jasně mluví název “Digital photography”. Jde tedy opět o zcela novou kapitolu zabírající 230 stran napsanou až pro ABPII. Rozdělil bych ji na tři hlavní části. V první části Art popisuje svůj osvědčený workkflow od stažení (Downloader Pro) přes práci s RAW (Breeze Browser) až po Photoshop. První dva kroky mi připadají trochu diskutabilní, ale seznámení s nimi nemůže uškodit, postupy pro Photoshop jsou ale už použitelné zcela reálně. Musím přiznat, že ač jsem v práci s digitálními daty poměrně pokročilý, tak jsem zde našel několik postupů, které jsem dosud neznal a velice se mi osvědčily. Pro méně pokročilé to pak bude jistě ještě zajímavější. Následuje trochu diskutabilní galérie fotografií s označením “Digital advantage gallery”. Diskutabilní proto, že je pojata jako demonstrace předností digitálu proti analogu, ale popravdě řečeno je tam dost snímků, kde nejsem tak docela přesvědčen o tom, zda by jejich zvládnutí na film bylo opravdu o tolik problematičtější. Nicméně pokud odhlédneme od tohoto, tak jde opět o zajímavé snímky s kompletními technickými daty a komentářem o vzniku, takže i zde se lze mnoho věcí přiučit. Následuje část označená jako “Photoshop Gallery”, tedy ukázky snímků, kde byly provedeny dodatečné úpravy. Hodně zajímavé, ve většině případů máme vedle sebe originál a upravenou verzi přirozeně s kompletním popisem. Jen nevím, jak by na tuto kapitolu zareagovali někteří puristé z diskusních fór :-(.

Kapitola čtvrtá “Practicalities” popisuje Artovy zkušenosti z cestování letadlem, osvědčené sestavy pro různé druhy focení, atd. Není moc co dodat – zajímavé čtení, praktická využitelnost bude u každého čtenáře záviset na jeho individuálních možnostech a požadavcích.

Následuje kapitola s dlouhým názvem “Advanced sharpness techniques and creating pleasing blurs”. Jinými slovy spousta triků pro to, jak dosáhnout na jedné straně dokonale ostrých snímků, ale z druhé strany jak dosáhnout zajímavých efektů s cíleným rozmazáním atd. V tomto případě nejde o úplnou novinku, hodně věcí již bylo v původní verzi ABP, přirozeně jsou ale doplněny informace ohledně IS a dalších nových možnostech.

V podstatě to samé se dá říci i o další kapitole “Exposure and flash simplified & Autofocus essay”. Opět jde o doplněné a rozšířené informace z původní knihy. Nově jsou ale velmi podrobně rozepsány zkušenosti se 45ti bodovým AF systémem užívaným u řady EOS 1Dx a u analogových těl EOS 3 a EOS1V. Pro uživatele těchto těl defakto povinné čtení :-). Ale pozor – nerad bych, aby to vyznělo jako zlehčení – rady o expozici jsou nesmírně ucelené a zejména pokud na rozdíl ode mě nejste vlastníky původní knihy, tak bych tuto kapitolu označil možná za jednu z vůbec nejcennějších!

Kdybych měl něco přeci jen kritizovat, tak možná sedmou kapitolu “It ain’t just birds”, ale je to spíš taková kritika, aby se neřeklo :-). Teď vážně – tato kapitola obsahuje 100 stran snímků savců a plazů z Artových cest do Afriky a dalších lokalit. Fotky to jsou opět vesměs dobré, přirozeně s technickým popisem, takže i zde se lze mnoho věcí přiučit. Nicméně se přeci jen nelze zbavit dojmu, že je tato kapitola přidaná tak nějak navíc a ne zcela zapadá do koncepce knihy. Ale taky ničemu neškodí…

Závěrečné kapitoly 8 “Bird photography hotspots” a 9 “Recent work: An overview” bych shrnul do jediného popisu. Jde v podstatě o popis a galérie snímků z různých vynikajících lokalit pro focení ptáků (nejen) v USA. Lidé, kteří rady z této oblasti měli možnost využít se najdou i mezi čtenáři FA, pro ostatní je to minimálně opět spousta zajímavých fotografií s podrobným popisem vzniku.

Závěr a hodnocení

Stručně řečeno – po přečtení ABP II jsem hodně nadšen a myslím si, že pro lidi, které více zajímá focení ptáků jde o téměř povinnou četbu. Ovšem vedle nadšení to i lehce deprimuje – člověk tak nějak smutně cítí, že tolik času a peněz, aby objel vše, čím ho Morris inspiruje asi opravdu nesežene :-((. Z hlediska pojetí knihy není vlastně co kritizovat. Je si ale třeba uvědomit, že zdaleka ne vše se dá aplikovat i na české podmínky. Koupi nicméně mohu s čistým svědomím doporučit, jsem velmi spokojen!

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram