Test objektivu Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM

S rozšířením DSLR vybavených snímačem APS-C přišla také poptávka po objektivech, které jsou pro tuto velikost snímače svou konstrukcí uzpůsobené. U značky Canon nesou tyto objektivy označení EF-S, které ukazuje, že je lze použít pouze ve spojení DSLR s formátem čipu APS-C. Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM je v této řadě v současnosti jasnou vlajkovou lodí.

Technická specifikace

Rozsahem 17–55 mm (EQ 27–88 mm) se objektiv řadí mezi typické „záklaďáky“. Potěšující záležitostí je vysoká světelnost (f2,8) v celém rozsahu a systém ultrarychlého ostření (USM). Přítomnost stabilizátoru obrazu (IS) pak právem řadí tento kus mezi elitu řady Canon.

První dojem, který vás asi napadne, když dostanete objektiv do ruky je robustnost. Objektiv působí opravdu velmi robustním dojmem a ve velikosti předčí i mnohá skla podobného rozsahu (např. Canon EF 17–40/4L USM). Z ovládacích prstenců jasně dominuje „zoomovací“, který je umístěn v přední části tubusu a za ním je mnohem užší ostřící prstenec (obr. 1.). Ani jeden z prstenců nevykazuje sebemenší vůli. Nechybí ani ukazatel vzdálenosti na kterou zaostřujeme. Ovládací prvky AF a IS jsou umístěny pohodlně na boku tubusu po levé straně. Navzdory tomu představuje konstrukce – vzhledem k cenové hladině – jedno ze slabších míst objektivu. Konstrukce není celokovová, ale obsahuje velké množství plastových dílů. Navíc při změně ohniska dochází k vysouvání předního členu, který pak ve vysunuté poloze vykazuje drobné vůle. To v některých podmínkách nemusí být optimální z hlediska utěsnění proti prachu a vlhkosti (obr. 2).

Obrázek 1: Pohled z boku Obrázek 2: Posun předního členu při změně ohniska

Bajonet objektivu je už poctivě vyroben z kovu (obr. 3). Přední část je osazena filtrovým závitem o průměru 77 mm (obr. 4), který se během ostření neotáčí, což usnadňuje práci s filtry. O dalších podrobnostech technické konstrukce by se daly psát romány, ale nemyslím si, že jsou až tak důležité vzhledem k jiným – pro uživatele mnohem důležitějším – vlastnostem. Navíc vše o vymoženostech konstrukce, jako jsou detaily optické konstrukce, USM, IS a jiné, si může přečíst na stránkách výrobce. Přejděme tedy k tomu hlavnímu!

Obrázek 3: kovový bajonet Obrázek 4: pohled zepředu

Rozlišení objektivu – MTF50 v LW/PH

Jedná se o laboratorní měření rozlišení objektivu na speciálním obrazci pomocí Imatestu. Výsledky jsou uváděny v jednotkách LW/PH (line widths per picture height = počet horizontálních linií na výšku fotografie, které je schopen objektiv vykreslit). Více o této metodě si můžete přečíst na stránkách Imatestu. Všechny fotografie v tomto testu jsou převedeny z formátu RAW do JPG v programu Digital Photo Professional 2.1 v nejvyšší kvalitě. Softwarové doostření při převodu je pouze minimální (2/10). Při vyšším doostření by bylo sice dosaženo lepších výsledků, ale tím pádem by se snížily rozdíly mezi objektivy a porovnávání pomocí laboratorních výsledků by ztrácelo na významu. Maximální hodnota pro Canon EOS 350D je cca 2100 LW/PH. Jde ale spíše o „hodnotu snů“, ke které se prakticky žádné sklo nemůže dostat. Obecně nad 1600 LW/PH považuji výsledky za velmi dobré a nad 1800 LW/PH jako vynikající.

Na 17 mm podává objektiv obecně velmi dobré výsledky. Pouze při nejnižší cloně f2,8 je kresba relativně měkčí, ale tento problém je již z velké části odstraněn po zaclonění na f4. Při nejvyšších clonách se naopak začíná projevovat difrakce a dochází k poměrně strmému poklesu ostrosti a to hlavně na okraji snímku. Rozdíl mezi středem a okrajem snímku je poněkud větší, ale nijak dramatický.

Na 20 mm se již situace zlepšuje. Obecně se zde objektiv pohybuje také ve velmi dobrých hodnotách, ale i nadále se projevuje měkčí kresbou při f2.8 a relativně silnou difrakcí při nejvyšších clonách. Rozdíl mezi středem a okrajem snímku je většinou už jen slabě rozpoznatelný.

Na 28 mm se již objektiv na některých clonách „dotýká“ hranice vynikajícího výkonu. Potěšující jsou hlavně velmi dobré výsledky na „plnou díru“. Kresba na okraji snímku při nejvyšších clonách opět podléhá relativně silné difrakci. Rozdíly mezi středem a okrajem snímku jsou opět o něco menší a na vyšších clonách prakticky nepozorovatelné (kromě f22).

Na 35 mm (částečně spolu s 28 mm) podává v laboratoři objektiv nejlepší výsledky a pohybuje se na hranici velmi dobrého a vynikajícího výkonu. Za pozornost stojí především zanedbatelný rozdíl mezi středem a okrajem snímku při f22 a celkově menší negativní vliv difrakce.

Dlouhý konec (55 mm) se v laboratoři ukázal jako slabší místo objektivu. Velmi dobrých výsledků bylo dosaženo jen v rozsahu clon f5,6 – 11. Především došlo k prohloubení rozdílu kresby mezi středem a okrajem snímku a to zejména na clonách f2,8 – 4 a f22.

Obecně podává v laboratorním testu ostrosti Canon EF-S 17–55/2,8 IS USM velmi dobré výsledky a lze říci, že celková ostrost je jedním ze silných míst testovaného objektivu. Jedinou vážnější slabinou je výkon na dlouhém konci a částečně poměrně strmý pokles ostrosti na nejvyšších clonách vlivem difrakce. Rozdíly mezi středem a okrajem snímků jsou až na několik výjimek jen slabě postřehnutelné až neznatelné.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    27.02.2007 11:25

    ad PP a MK: Michal má jistě pravdu. Neboť, co je to "význam"? Pokud je to vezmu z pohledu marketingu, tak jednoznačně pravdu má (5D Canona neuživí). Pokud z pohledu nezávratného počtu majitelů FF aparátů, pak však jistě ne. A proto se výrobci orientují na APS-C čipy.

  • iggy
    iggy
    27.02.2007 11:27

    K článku: FAjn,ale ten objektív ma vobec nezaujíma :))

    ADD FF: No ja som si i kvoli FF kupil SLR a je to hned iný svet. Momentálne bych inú ako FF Digi zrkadlovku nechcel...preto dufam,ze za dva tri roky ked bude 6D mi bude 5D cenovo prístupnejšia. Ak Kapsa tvrdí že FF stráca význam...tak tomu fakt nerozumiem...drvivá väčšina napr. modnych fotografov prechadza na 5D či 1Ds II. Aký to má význam aj pre krajinkárov ani snad nemusím písať...to iste platí pre reportáž. Je mi ale jasné,že na vážky to bude zbytočná investícia.

  • Gwann - Nejširší muzejník kustod širokých sbírek
    Gwann - Nejširší muzejník kustod širokých sbírek
    27.02.2007 11:45

    Martine, skvela recenze.

  • Pavel Petruška
    Pavel Petruška
    27.02.2007 12:43

    PK: myslím, že v té zkratce Michal pravdu nemá, resp. plete ve svém komentu hrušky s jablky - a slovo "význam" používá 2x, takže výklad je nasnadě. Protože je redaktor, měl by z mého pohledu líp vážit slova.
    Nicméně pro redakci by měl být podstatný spíš názor zastoupení Canonu. Pokud to pokládají za "šťastné prohlášení", je vše v nejlepším pořádku.

    Podle vašich argumentů se zdá, že mi asi není rozumět tak, jak bych chtěl. Už bych se jen opakoval, končím.

  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    27.02.2007 14:29

    Rád bych se zeptal ohledně vinětace - na zkušebním snímku 6 je výrazná - hlavně u max. nastaveného ohniska, ale na zkušebních snímcích 11,12,13,14,15 se to už tak nejeví. Je to nějak sw odstraněno nebo se mi to jenom tak zdá?
    Vinětace je ale celkem běžný stav, např. Nikon 1,4/50 taky na plnou díru vinětuje. PL

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    27.02.2007 14:45

    Jiří Farkaš: jeslti se nepletu některé objektivy jsou konstruované, takže jejich délka se při zoomování nemění;)

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    27.02.2007 14:50

    jinak do dalších testů bych měl návrh, co přidat. některé objektivy rozsahem ohniska neodpovídají tomu co udává výrobce. Třeba sigmy bývají kratší apod. a někdy je to docela dost třeba na delším konci chybí 20mm a to není málo.šlo by jen o měření úhlu záběru.jedinej, kdo to zatím měří(měří i skutečnou světelnost) je popphoto.com. a třeba Nikkor 18-135..ma delší konec dokonce 143..v tomto případě se jedná o pozitivní odchylku ale dost často je tomu naopak.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    27.02.2007 14:50

    Pavel Petruška: Od toho jsem novinar, abych mohl prezentovat sve nazory nezavisle na vyrobcich - nebo mam rikat jen to co chteji ? ;o))) Je to jako by se treba MF napred zeptala premiera, zda o nem muzou napsat svuj nazor. ;o)))
    Ale hlavne - nemam nic proti FF ani proti Canonu, to jsem nikdy nerekl, jen rikam, ze podle meho mineni je APS-C vyhodnejsi investici - viz srovnani telo 5D versus 30D + 18-55/2,8 + 580 EX za stejny prachy ....

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    27.02.2007 15:14

    jinak ohledně boje o FF tady. bych to tak nehrotil. Michal Kupsa (Kapsa) jen tvrdí, že cena/výkon u FF není nijak ohromující. kromě vyšší ceny těla je i vyšší cena(váha) především zoomů objektivů. A pro drtivou většinu amatérů FF nebude něco, co jejich fotografii posune nějak výrazně dál.

  • iggy
    iggy
    27.02.2007 15:15

    Kapsa: Zabúdaš na jednu vec a stále sa na to kukáš len ako obchodník,nie ako fotograf! Človek čo sa hodlá investovať do 5D,teda do FF zrejme má na to dôvod a zrejme má i na drahšie sklo ako 18-55 či 17-55 ;)

    Mna by zaujímali názory ludí čo prešli s 1.6x crop fotakov Canon na FF 5D...aký by mali na to názor,že či by dnes menili...myslím,že väčšina(ak nie všetci) ani nie.

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    27.02.2007 15:24

    Iggy: máš jistě pravdu, že hodně fotografů je spokojeno s 5D. Ale podle čeho chceš měřit užitek z foťáku, když ne podle ceny? takovej středoformát se v reklamě, módě taky celkem používá ale...cena. Tak jako jsou lidí, co čekali na 5D a dočkali se, protože si jí můžou dovolit. tak jsou lidi, co čekají třeba na Pentax 645D a těší se, že budou mít středformát za pro ně dosažitelné peníze.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    27.02.2007 15:29

    Iggy: Neboj, nezapominam myslet jako fotograf, porad jeste dost fotim ;o)) a taky jsem rekl uz v jednom z predchozich prispevku - pokud se to nekomu vyplati nebo pokud na to nekdo ma, tak mu to opravdu zcela uprimne preju a at se mu dari. Ja ale uvazuji jinak - na to, abych udelal vystavu ve formatech 60x40 mi staci i APS-C a usetrene penize radeji investuju do skel a nebo treba do dalsi expedice do zahranici (za rozdil ceny 5D a 30D muzu jet treba na mesic do Mongolska), z ktere muzu udelat dalsi vystavu - a to uz je uvazovani fotografa, nebo ne ?

  • iggy
    iggy
    27.02.2007 15:36

    Pavel: Nerozumiem presne čo si mal na mysli...ale v reklame sa často používajú aj velkoformátové mašiny s diapozitívmi. Je to drahé,ale... :) Je jasné,že toto či stredoformát s digi stenou si amater nekupi na hranie :)

    Kapsa: To mi je jasné,takto uvažujem i ja...preto som písal,že pre FF som si zaobstaral SLR :))) Ale chcem len povedať,že som na to dovod mal...ten rozdiel je v tom hladáčiku proste vidieť. O tom,že obraz pri Iso 1250 u FF 5D je ešte čistejší ako u mojej 300D pri Iso 400 :)) O expozičnej pružnosti tiež nehovorím.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    27.02.2007 15:51

    Iggy: Ano, mas pravdu, chapu tve duvody a vubec ti to neberu (naopak ti drzim palec - ja uz na film nemam nervy, i kdyz na nej casto vzpominam a svym zpusobem obdivuji ty, kteri se stale zabyvaji klasikou) a ani nepochybuju o rozdilu mezi 300D a 5D - chtel jsem ale rict neco uplne jineho ....

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    27.02.2007 15:54

    Iggy: předpokládám, že expoziční pružností myslíš dynamickej rozsah:-) Ten je u 5D srovnatelnej s foťákama APS-C.
    http://www.imaging-resource.com/PRODS/E5D/E5DIMATEST.HTM
    pokud chceš foťák, který je v tomhle lepší tak Fuji S3Pro respektiva nová S5.
    jinak si sám skončil u peněz...při hledání důvodů proč si to amatér na hraní nekoupí;)

  • j b
    j b
    27.02.2007 16:54

    Recenze je super, pokud budou i dalsi testy takto pojaty tak jen dobře.

    Vinětace - kde jsou ti rejpalové, co kritizovali 5D za příšernou vinětaci a že na APS je to v poho. Tenhle objektiv vinětuje víc než 24-70/2,8 na 5D.

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    27.02.2007 17:01

    2 Jiří Farkaš: Jirko jako negativum to míněno je a myslím, že právem. Samozřejmě vzhledem k ceně. Jako protiargument můžu uvést vlastní Canon EF 17-40/4L USM, kde se nic nevysunuje mimo základní tubus objektivu.

    2 Petr Lavička: Žádné SW úpravy! Musíš si na druhou stranu uvědomit dvě věci a to:

    a) Vinětace na testovacím obrazci je zvýrazněna (viz doprovodný text).
    b) Na ukázkových snímcích nejde v žádném případě hovořit o rovnoměrném osvětlení!;-)

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    27.02.2007 17:04

    2 Pavel Staněk: Zajímavý návrh. Nicméně si nemyslím, že jde až o tak zásadní vlastnost, abych ji testoval. Krom toho odchylky jsou v těchto případech jen minimální.

  • Tomáš Valenta Macro-world -OFFLINE
    Tomáš Valenta Macro-world -OFFLINE
    02.03.2007 17:57

    heh, koukám že ste dělali tenkovrstvou papírovou chromatografii :-D

  • Martin Holek
    Martin Holek
    Autor
    02.03.2007 22:01

    Tome, snad taky nejsi z oboru?:-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (48)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram