Uživatelský test objektivu Sigma 100-300mm f/4 EX DG HSM

Uvažujete o koupi nového teleobjektivu a nespokojíte se s běžnými nejlevnějšími variantami? Požadujete přijatelnou cenu, ale zároveň kvalitu a možnost použití telekonvertorů? Tak právě vás by mohl zaujmout teleobjektiv Sigma 100-300mm f/4 EX DG HSM, který si představíme v následujícím uživatelském testu.

Troška teorie – aneb proč světelnost f/4

1. Sigma 100-300mm f/4 EX HSM

Řada náročnějších fotografů často řeší problém, jaký zvolit teleobjektiv. Běžné nejlevnější zoom teleobjektivy s ohniskem kolem 70–300mm a proměnnou světelností cca f/4–5,6 uspokojí jen ty méně náročné a to nejen pro nižší kvalitu kresby, ale také pro nemožnost použití telekonvertorů prodlužujících ohniskovou vzdálenost. Naopak špičkové profesionální objektivy s ohniskem 300mm nebo delším a světelností f/2,8 jsou zase extrémně drahé, ale také velké a těžké. Řada fotografů proto do kandidátky na modernizaci výbavy zahrnuje buď zoomy s ohniskem cca 70–200mm se světelností f/2,8, nebo pevné ohnisko 300mm se světelností f/4. Tyto objektivy jsou už prakticky všechny na špičkové optické úrovni a nejsou přitom zase tak drahé ani příliš velké a těžké. Navíc je lze používat s telekonvertory. Může se však stát, že někomu je u zoomu 200mm nejdelšího ohniska bez telekonvertoru málo a pevné ohnisko zase odmítají ze zřejmého důvodu obtížnějšího využití. Právě pro tyto fotografy je tu objektiv Sigma 100–300mm f/4 EX DG HSM. Je o něco větší a těžší než 70–200/2,8 a má nižší světelnost f/4. Nicméně má zase delší základní ohnisko bez telekonvertoru a k dosažení výsledného ohniska 400mm se světelností f/5,6, mu stačí telekonvertor x1,4, což má příznivý vliv na kvalitu snímku. V případě nutnosti skutečně velmi dlouhého ohniska pak lze také použít telekonvertor x2,0, čímž získáme výsledné ohnisko 600mm se světelností f/8. U této kombinace sice již většinou nefunguje automatické ostření kvůli vysokému clonovému číslu, ale jinak je kompatibilita bezproblémová a můžeme stále využívat výhod proměnného ohniska při stále ještě poměrně vysoké obrazové kvalitě. Navíc pokud použijeme digitální zrcadlovku s formátem čipu APS-C, tak získáme ekvivalent až 900mm a ořezem menšího formátu čipu se oříznou právě nejméně kvalitní okrajové partie snímku. Celkem tedy dost důvodů, proč právě tento objektiv zařadit do úvah o modernizaci fotografické výbavy.

2. Optická soustava 3. Tvarovaná sluneční clona

Mechanické a optické provedení, technické parametry

Objektiv Sigma 100–300mm f/4 EX DG HSM je již na první pohled pěkný cvalík. Je velmi podobné konstrukce jako jeho stájový kolega Sigma 70–200mm f/2,8 EX DG HSM, je však o trošku větší. Rozdíl není zase až tak dramatický, jak se na první pohled zdá. Mnohem příjemnějším zjištěním je, že objektiv je po mechanické stránce prakticky dokonalý. Drtivou většinu použitých materiálů tvoří optické sklo a odlehčené kovové slitiny. Již na první dotek je i laikovi naprosto jasné, že tohle není žádná laciná plastová hračka. Objektiv je mimořádně robustní a zjevně i mechanicky odolný. Zoomovací ani ostřící prstenec nevykazuje ani ten nejmenší náznak jakékoli vůle a přitom je jejich chod nádherně jemný a plynulý. Dalším velmi příjemným zjištěním je fakt, že přední příruba při ostření ani zoomování neotáčí, a proto je možné použít mimořádně účinnou tvarovanou bajonetovou sluneční clonu, která je navíc součástí základního balení objektivu. Ale to ještě není vše, ostřením ani zoomováním se ani nemění rozměry objektivu – nic se nikde nevysouvá a objektiv si ve všech situacích zachovává stejné rozměry. To je výhodou nejen při použití na stativu, kdy nedochází ke změně těžiště kompletu objektivu s fotoaparátem. Objektiv je také již v ceně vybaven masivní kovovou odnímatelnou stativovou nohou, což jen dále zvyšuje praktičnost použití a to především s ohledem na rozměry a hmotnost.

Optická soustava je složena ze 16 čoček ve 14 skupinách, přičemž z toho jsou 4 čočky ze speciálního optického ED skla s nízkým rozptylem. Objektiv vykresluje plný obrazový kruh, a proto je možno jej použít i na filmových tělech nebo digitálních zrcadlovkách s plným formátem čipu 24×36mm. Automatické ostření je realizováno (pro těla Canon, Nikon a Sigma) ultrazvukovým motorem HSM. Výhoda tohoto řešení je u teleobjektivu zřejmá – ostření je mimořádně rychlé, přesné a bezhlučné. Navíc lze kdykoliv manuálně doostřit bez nutnosti přepínání mezi AF a MF. Ultrazvukový motor ostření má také výrazně nižší spotřebu energie oproti objektivům, které jsou poháněny klasickým motorem nebo motorem umístěným v těle fotoaparátu. Objektiv má rozměry 92×226mm při hmotnosti 1440g. Filtrový závit má průměr 82mm. Minimální zaostřitelná vzdálenost je 180cm, clona je stabilní f/4 při všech nastaveních, maximální clona je f/32, maximální poměr zobrazení je 1:5 a úhel záběru se pohybuje v rozmezí 24.4°-8.2°. Zapomenout nesmíme ani na fakt, že objektiv je vybaven devítilamelovou clonou, což přispívá k výbornému a přirozenému podání partií snímku mimo oblast aktuální hloubky ostrosti.

4. 135mm, clona f/5,6, čas 1/800, ISO 200 5. 210mm, clona f/4,5, čas 1/6400, ISO 400
6. 300mm, f/5,6, čas 1/1250, ISO 200

Optická kvalita a práce s objektivem

Pojďme se již podívat na reálné snímky v plném rozlišení pořízené tímto objektivem při praktickém nasazení v terénu. Napřed se podíváme na snímky pořízené bez použití telekonvertoru. Na nich toho asi není moc co kritizovat a objektiv potvrzuje svou pověst toho nejlepšího, co Sigma v tomto ohledu nabízí. Pořízené snímky vykazují špičkovou ostrost a to dokonce i na plně otevřenou clonu. Clonit je tak nutno spíše z důvodu vhodné hloubky ostrosti, než z nutnosti zvyšovat kvalitu kresby, i když lehké přiclonění není nikdy na škodu. Optimální hodnotu clony s ohledem na kresbu, hloubku ostrosti a zajištění dostatečně krátkého času závěrky bych pak osobně viděl někde kolem hodnoty f/5,6 nebo obecněji v rozmezí f/4 až f/8. K použití vyšších clonových čísel pak v podstatě už není příliš mnoho důvodů. Nicméně výborná kresba jde až k vysokým hodnotám a velmi mírně klesá až u nejvyšších hodnot. Kvalita kresby s ohledem na nastavené ohnisko je pak vynikající při všech hodnotách, i když přeci jen velmi lehce klesá těsně před a při maximální hodnotě 300mm. Při této hodnotě bych pak přeci jen doporučil lehce přiclonit alespoň na hodnotu f/5,6. Kvalitu snímků můžete posoudit na ukázkách č.4,5 a 6.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel  Pagačík
    Karel Pagačík
    15.02.2007 09:45

    Včera jsi mohl vidět,že sigma 70-300 na A4 není zas tak úplně špatná.Pokud budeš mít zase cestu do Karlína přines papírové.Podle ukázek v plném rozlišení je tento objektiv opravdu o kus dál.S konvertorem už je to horší,s 1.4x to ještě jde,ale dvojkový už bych nepoužíval.U obrázku 7 i přes vysokou clonu se nepodařilo zaostřit přesně na oko.Z toho jsem vždy rozčarovaný,ale stává se to.Bezva článek i fotky,mám o čem přemýšlet,ikdyž váha 1500g je festová :)
    Karel

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    15.02.2007 09:51

    omar: Mas pravdu, asi jsem prohodil obrazky, dik za info.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    15.02.2007 09:59

    Karel: Ja nerikam, ze Sigma 70-300 je spatna ale 100-300/4 je proste lepsi, i kdyz samozrejme taky podstatne drazsi. Jinak dik, byl to vcera prijemny vecer a priste urcite donesu i fotky na papire - snad se mi podari dovlacet i neco 60x40 ....

  • Martin Holek
    Martin Holek
    15.02.2007 10:45

    Fajnovej článek, Michale! Musím uznat, že na fotkách bez telekonvertoru mě tohle sklíčko docela nadchlo. S telekonvertory to už je horší, ale to se dá čekat. Jen mě trochu zarazila ta část o konvertorech jiných značek. Třeba na starší Kenka jsem slyšel jen samou chválu (Čárlí má s ním tady v testu fotku s CZ Sonnar 400/4 MC a nevede si podle mě vůbec zle). Myslíš, že by bylo možný udělat někdy v budoucnu srovnání telekonvertorů v praxi? (já to samozřejmě udělat nemůžu, protože Předseda by mě zabil...:-D )

  • Martin Holek
    Martin Holek
    15.02.2007 10:46

    CZ Sonnar 300/4 MC samozřejmě :-)

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    15.02.2007 11:10

    Martin: Dik, jinak ja jsem z neho taky nadsen - opravdu potvrdil svou dobrou povest jednoho z nejlepsich zoom teleobjektivu. Jinak je to ale s temi telekonvertory dost tezky a realny srovnavaci test je v podstate neproveditelny, protoze vzdy zalezi na konkretni kombinaci konvertor/objektiv, takze v kombinaci s nekterym objektivem muze byt konvertor vyborny ale s jinym zase slabsi a pritom jde porad o jeden a ten samy. Prave proto doporucji volit vzdy originalni konvertory, protoze tam se da predpokladat vzajemna optimalizace ....

  • Martin Holek
    Martin Holek
    15.02.2007 11:21

    Souhlas, ale možná právě proto by nemuselo bejt špatný časem někde zapůjčit konvertor jiný značky a doplnit sem srovnání. Třeba by se mohlo ukazát, že pro tenhle objektiv se víc hodí jinej nebo taky ne.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    15.02.2007 12:52

    Martin: Teoreticky ano ale nemyslim, ze by Soligor ci Kenko davali lepsi vysledky nez originalni konvertory. Navic tyhle znacky je temer nemozne sehnat na zapujcku ....

  • obonsky
    obonsky
    15.02.2007 13:18

    Ahoj Michal, pekny clanok. Uz som sa nan dlho tesil.
    K tym konvertorom mam jednu poznamku - skusal som tuto Sigmu s konvertorom Kenko 1.5x MC a na D70-ke mi tako kombinacia vobec nefungovala, ani spravne meranie, ani AF. Neviem, ci je nejaky rozdiel (okrem antireflexnych vrstiev), medzi starou verziou Kenko 1.5x SHQ a touto MC.
    Ku konvertoru Sigma 2x - skusal som aj zalepenie pinov, ale AF nesiel. Kombinacia oboch sigmackych konvertorov kupodivu AF umoznovala, ale kvalita uz bola pomerne mizerna.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    15.02.2007 13:26

    Peter: Diky za doplnujici info, zvlastepak tak kombinace obou konvertoru je fakt zajimava, to musim nekdy zkusit. ;o))

  • Michal Holub
    Michal Holub
    18.02.2007 22:14

    Skvělý článek, rozhoduji se mezi tímto sklem a 70-210. Zajímalo by mě hodnocení té kratší sigmy s prodlužovátkem 1,4 a recenzovaného skla. To kratší sklo + 1,4 mi přijde mnohem univerzálnější...ale co kvalita kresby??

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    19.02.2007 09:37

    Michal: V soucasne nabidce zadny 70-210 neni ale predpokladam, ze mas na mysli 70-200/2,8. Ten je asi skutecne univerzalnejsi ale ma zase kratsi ohnisko, takze jde predevsim o primarni vyuziti. Opricka kvalita je cca stejna - tedy vyborna ....

  • Michal Holub
    Michal Holub
    19.02.2007 21:23

    Nj, sem se spletl :)

  • Stefan Kordos Therion
    Stefan Kordos Therion
    22.02.2007 07:28

    mam tento teleobjektiv a k nemu telekonvertor
    Kenko 1.5x SHQ a funguje to vyborne, kvalita slusna,
    myslim ze lepsia ako Sigma 70-200 s 2x telekonvertorom

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    22.02.2007 09:57

    Stefan: Dik za info. Nezkousel jsi nahodou i Kenko x2,0 zda funguje AF ?

  • Stefan Kordos Therion
    Stefan Kordos Therion
    23.02.2007 11:37

    Michal: to som bohuzial neskusal, nemam odkial pozicat, ale co som cital na nete kvalita s Kenko 2x
    je dost slaba

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    23.02.2007 14:32

    Stefan: Dik za info, to jsem tusil, asi pujdu do originalu ....

  • PiiTii
    PiiTii
    25.02.2007 13:34

    Clanek potesil :-) koupil jsem v zime a uz se tesim na cvakani. Jinak potvrzuji mekci kresbu na konci a v prostisvetle brutalni ubytek kontrastu. Jinak z tech much jeste zdvojene objekty v rozostrenem pozadi-nekdy-nemate s timto nekdo zkusenost??? Jeste musim koupit TC 1.4, ty 300 fakt nestaci a myslim, ze s timto TC to bude ok...

  • Sergej Rasputin
    Sergej Rasputin
    28.02.2007 09:57

    Michale, pekný článok... Nevieš či niekde neexistuje porovnanie s C EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM ? Mal som v pláne kúpiť si tento objektív, no po prečítaní tohoto článku už váham. Ide mi najmä o kresbu samotného objektívu, príp. v spojení s telekonvertorom u oboch týchto objektívov. Ktorý je podľa teba lepší ? Díky za odpoveď.

  • PEDROZ
    PEDROZ
    04.03.2007 18:07

    Ahoj Michale, předem ti chci poděkovat za pěkný článek. Ale zároveň jsi mi o něco stížil život ;-) .
    V následujícím měsíci si chci koupit nějaký teleobjektiv. Vzhledem k tomu že mě focení neživí tak nechci vrážet do toho příliš peněz, ale na druhou stranu zase nejsem tak bohatý abych si mohl kupovat levné věci. Přemýšlím o 70-200/2,8 Macro + TC 1,4x nebo TC 2x a nebo druhá verze je toto 100-300/4 + TC4x.
    Četl jsem již že se někdo na to ptal, ale co by jsi mi doporučil? Chci to na sport, zvířata, portéry, atd.
    Děkuju za radu. Přeji pěkný den a mnoho pěkných podobných článků

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (47)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram