Paragrafy kolem fotek III.

V prvním článku na téma paragrafy jsme si řekli, že autorská práva se dělí na osobnostní a majetková – v tomto článku se budeme zabývat těmi druhými. Jsme autory snímků, a půjde nám o jejich zpeněžení, tedy prodej.

FOTOGRAFIE JAKO ZBOŽÍ

Jsem autor, kdo je víc?

Autorské právo definuje zákon č. 121 (autorský zákon) v paragrafu 11 jako osobnostní právo, jde tedy o ochranu vaší osobnosti, a vymezuje především právo autora rozhodnout o zveřejnění díla, právo rozhodnout zda a jakým způsobem má být jeho autorství uvedeno při zveřejnění díla. Autor má také právo nedotknutelnosti svého díla, právo udělit souhlas k jakýmkoli zásahům do svého díla a má právo na autorský dohled nad užíváním díla jinou osobou. Tato práva náleží výlučně autorovi. Jsou nezcizitelná, nepřevoditelná, autor se jich nemůže vzdát a smrtí autora zanikají. Ochrany autorských práv se ale mohou také domáhat osoby blízké. To byl ve zkratce § 11autorského zákona. To ale samo o sobě žádné peníze autorovi nepřinese, proto se autorský zákon v dalších paragrafech zabývá pojmem „majetková práva“.

Velmi oblíbená mikrofotobanka Shutterstock

Majetkové právo znamená právo dílo užít, (právnicky) nebo-li užívat si peněz z něj (lidsky). Majetkových práv se autor nemůže vzdát, jsou nepřevoditelná, nelze je postihnout výkonem rozhodnutí, a jsou převoditelná na dědice. Majetková práva trvají po dobu autorova života a 70 let po jeho smrti. Prvotně má výkon tohoto práva autor – můžete si tedy své fotografie klidně nabízet k prodeji, ať už v umělecké galerii, prodejní výstavě nebo na svých internetových stránkách, a klidně i inkasovat libovolné peníze. Na takovou činnost nepotřebujete ani živnostenský list, ani jiné oprávnění. Narazit na paragrafy můžete jen v okamžiku, kdy tyto peníze přesáhnou 10 tisíc korun ročně a vy je nepřiznáte státu.
Na rozdíl od osobnostních práv však „autor může smluvně udělit jiné osobě právo k výkonu majetkových práv“ (§ 13 – 23 autor. zák.) – to znamená, že můžete jako autor nabídnout své snímky FOTOBANCE, aby je za vás nabízela k prodeji třetím subjektům, domlouvala způsob užití a odměnu za užití díla. Poskytnutím tohoto „práva užít autorské dílo jinou osobou“ nezaniká osobnostní právo autora.

Reklama, práva, prachy

http://www.fotobanka.cz/

Výkon majetkových práv jinou osobou by se vždycky měla držet základním licenčním ujednáním. V něm (skoro vždy se jedná o smlouvu) je potřeba domluvit jednotlivá kritéria výkonu majetkových práv (nakládání s vašimi snímky), která převádíte na jiný subjekt.
Z nich nejdůležitější je to, co každého z nás zajímá, o to je odměna. Autorský zákon v § 49 přímo říká, že: „Není-li ve smlouvě dohodnuta výše odměny nebo alespoň způsob jejího určení, smlouva je neplatná, s výjimkou případů, kdy strany ve smlouvě sjednají, že licence se poskytuje bezúplatně, nebo z jednání vyplývá vůle uzavřít smlouvu úplatně i bez určení výše odměny; v takovém případě je nabyvatel povinen poskytnout autorovi odměnu ve výši, která je obvyklá v době uzavření smlouvy“
. Jinými slovy, buď dáváte zadarmo (musíte uvést) nebo výši odměny necháváte na druhé straně (výše odměny, obvyklá dnes za snímek může být i několik stokorun). Jenom na okraj, bankovní domy si běžně stanovují procenta za výběr z bankomatu, ale vždy je stanovena minimální částka. Možná i tak by mohla být stanovena rozumná licenční smlouva.

Co je licence k fotografii

www.profimedia .cz

Pokud chcete svůj jeden skvělý snímek poskytnout fotobance nebo jinému nabyvateli majetkových práv, měli byste vědět , co znamená nevýhradní licence. Je to bod pro autora, může stejný snímek prodávat do alelujá (§ 47). Pokud poskytnete agentuře licenci výhradní, (asi za větší peníz, ne?), můžete ji například vy nebo nabyvatel omezit místem (například ne v ČR) nebo časem (bývá dobrý zvyk po dobu jednoho roku). Tím se smlouva (licence) váže na podmínky neposkytnout v daném regionu nebo čase snímek jiné osobě. Tedy nesmí již ležet v jiné fotobance, nebo jinými slovy: prostě snímek v daném regionu a čase nesmí použít někdo jiný včetně vás. Také si tak často fotografové vyhrazují právo prodávat ve své zemi snímek sami. Nikde totiž není řečeno, že snímek nemůžete prodávat sami, tedy pokud neuděláte chybu a nepodepíšete časem a místem neomezenou výhradní licenci jedné osobě (právnické nebo fyzické).
Rada tedy zní: ať jednáte s kýmkoliv, vždy trvejte na nevýhradní licenci (tedy pokud nejste zrovna v jednání třeba s Adidas nebo Ferari). Výhradní licence je ta, kterou výslovně povolujete použití snímku na určitý čas (výslovně), místo (výslovně), nebo určení (výslovně). Ukázky výhradní licence jsou například „No Czech Republic“ – předpokládáte, že si vás zájemci najdou sami a dohodnou s vámi normální cenu, nebo můžete zakázat užití jen pro propagaci (advertising) v jaderném či masném průmyslu, neboť v licenci si můžete vyhradit cokoliv. Například děláte snímky pro farmaceutickou firmu, z nichž si firma vybere jen některé, klidně zbylé fotografie nabídněte fotobankám, ale s výhradou – „no advertising pharmaceutic industry“.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jan Škvára 1
    Jan Škvára 1
    25.02.2007 21:20

    OPRAVA!!!
    V části o souhlasu vlastníka objektu s (komerčním)využitím podoby objektu jsem všechny uvedl v OMYL tvrzením, že tzv. "Tančící dům" (komerční budovu Nationale Nederlanden na rohu Jiráskova náměstí a Rašínova nábřeží)nelze bez souhlasu použít ani na pohlednici. Přímo v zákoně (§ 33 autorského zákona č.121 Sb.) se píše, že "Do práva autorského nezasahuje ten, kdo .... fotografií ... zaznamená ... dílo, které je umístěno na náměstí, ulici, v parku, na veřejných cestách nebo na jiném veřejném prostranství; autorovo svolení není třeba ani pro rozmnožování, rozšiřování a sdělování veřejnosti díla takto zaznamenaného..."
    Podle odstavce 2) to ale neplaté, pokud byste chtěli prodávat trojrozměrný model tohoto díla.
    Omlouvám se všem, na koho jsem přenesl tento můj omyl - jedná TROJROZMĚRNOU kopii díla, kterou nesmíte šířit.
    Dokonce ČNB vydala pamětní 2000Kč minci s tímto námětem na rubové straně.
    Děkuji za upozornění panu M. Šerovi.
    Jan Škvára

  • riman
    riman
    26.02.2007 11:26

    Jan Škvára: Tak to odpovídá na moji otázku. :-) Vždycky jsem si myslel, že na veřejnosti mohu budovy fotit jak chci, ale článek moji víru poněkud zviklal...

    Nestálo by za to opravit přímo článek? Ne každý musí sledovat diskuzi pod ním...

  • Jan Kovačičin
    Jan Kovačičin
    25.08.2007 19:36

    A jakpak to je pokud fotim jako zamestnanec (v popisu pracovni naplne je fotografovani) a budu chtit fotografii(vyfocenou v pracovni dobe :) treba vystavovat, potrebuji souhlas zamestnavatele?

    Nebo jeste jina otazka, kdyz ma prace nema s focenim nic spolecneho, v praci neco vyfotim tak to predpokladam zamestnavateli nijak nanalezi. Je tak?

  • Petr Vaclavek
    Petr Vaclavek
    28.08.2008 15:18

    V poslední době se velmi dobře prodávají ilustrace než fotky. Ale když si dá člověk s fotkou trochu práci, tak se to příjemně projeví na počtu stažení.

    No pokud se chcete dozvědět praktické informace o prodeji fotek na zahraničních fotobankách, tak se mrkněte ke mě na blog: http://petr.vaclavek.com/fotobanky

  • petrmolnar
    petrmolnar
    03.11.2016 17:51

    Škoda, že takových článku o propojení práva a světa fotografii tu není víc ;)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (14)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram