Uživatelský test objektivu Sigma 150mm f/2,8 EX DG HSM

Máte rádi makrofotografii ale tradiční a obvyklá ohniska makroobjektivů 50 i 105mm se vám zdají příliš krátká? Chtěli byste přece jen něco ještě trošku delšího, při zachování únosných rozměrů a vysoké světelnosti f/2,8? Tak právě vás by mohl zaujmout makroobjektiv Sigma 150mm f/2,8 EX DG HSM, o kterém si v následujícím článku povíme trošku víc.

Obrázek č. 1

Troška teorie o makrofotografii

Nejlevnější makroobjektivy většinou využívají ohniskovou vzdálenost přibližně někde v rozmezí 50 až 60mm. Výhodou tohoto řešení je nejen nízká cena, ale také menší rozměry a nižší hmotnost. Další výhodou je také možnost použití takového makroobjektivu současně jako stále velmi oblíbené základní “padesátky“. Kratší ohnisko také umožňuje použití delších časů bez nutnosti použití stativu. Velkou nevýhodou v praktické makrofotografii je však nutnost fotografování z velmi malé vzdálenosti a to často v řádu jen několika málo centimetrů. To téměř vylučuje možnost fotografování živých organizmů, které si při této vzdálenosti spolehlivě vyplašíme. Dalším velkým mínusem je, že při takto extrémně krátké vzdálenosti si často sami sobě vrháme nežádoucí stíny do záběru. Toto řešení je proto spíše nouzové a jeho využití je v praktické makrofotografii dost omezené a vhodné spíše pro záběry, kde není nutné jít až do extrémních detailů.

Nejčastější a také nejoblíbenější jsou proto ohniska v rozmezí 90 až 105mm. Také využití takového objektivu mimo samotnou makrofotografii je podstatně univerzálnější. Nevýhodou jsou o něco větší hmotnost, rozměry a také cena takového makroobjektivu (i když nárůst těchto parametrů není nijak zvlášť závratný nebo omezující). S takovýmto ohniskem již máme větší odstup od fotografovaného objektu, takže se výrazněji snižuje nebezpečí vyplašení živočichů a stínění si v záběru. Navíc prakticky všechny makroobjektivy vynikají výbornou obrazovou kvalitou a špičkovou ostrostí, takže takovéto ohnisko výborně využijeme třeba i na momentky nebo stále oblíbenější portrétní fotografii.

Nejdelším ohniskem u makroobjektivů je pak rozmezí přibližně mezi 150 a 180mm, což je právě případ testovaného objektivu. S takovýmto objektivem pak již máme opravdu slušný odstup od fotografovaného objektu, což má řadu výhod. Tento odstup oceníme především při nasazení v terénu při fotografování plachého hmyzu, například při fotografování stále oblíbenějších vážek, jak již bylo zmíněno v samostatném článku na toto téma. Takovýto objektiv můžeme použít na libovolné jiné motivy, kde je větší odstup nutný. Můžeme jej využít i jako střední teleobjektiv na fotografování zvířat nebo sportovních akcí. Pro svou vysokou světelnost dobře poslouží také všude tam, kde je méně světla. Výborně se mi osvědčil například při fotografování na koncertech. V neposlední řadě jej pak opět můžeme velmi dobře použít při momentkách nebo portrétní fotografii, zaměřené více na detail. Nevýhodou je pak opět o něco vyšší cena i rozměry a také trochu náročnější práce s hloubkou ostrosti, která je při tomto ohnisku a vysoké světelnosti přece jen podstatně menší. To však může být v řadě případů při kreativnější práci i výhodou, ale je třeba to mít stále na paměti a věnovat hloubce ostrosti větší pozornost než u kratších ohnisek. Objektivy tohoto typu jsou tak spíše vhodnější pro pokročilejší uživatele. I když jistě nadchnou i začátečníka. V tomto případě je pak nutno počítat s tím, že je třeba si na objektiv zvyknout a naučit se jej vhodně používat.

Mechanické provedení a technické parametry

Objektiv Sigma 150mm f/2,8 EX DG HSM má opravdu vynikající mechanické provedení a patří v tomto ohledu k absolutní špičce na trhu. Objektiv je prakticky celokovový a působí mimořádně solidním a robustním dojmem. Ostřící prstenec je dostatečně široký a přitom nevykazuje ani minimální náznak jakékoli nežádoucí vůle nebo nepřesnosti. Stupnice zaostřené vzdálenosti je krytá průhledným okénkem a je na ní jak vzdálenost v metrech, tak i ve stopách. Současně je zde i vyznačen poměr zobrazení. Nejkratší zaostřitelná vzdálenost je 38cm, kde poměr zobrazení dosahuje hodnoty 1:1. Bohužel chybí alespoň orientační stupnice hloubky ostrosti. Vedle okénka se stupnicí je třípolohový přepínač, který umožňuje komfortnější zaostřování. Základní polohou je plný rozsah 38cm až nekonečno. Pokud ale fotografujeme skutečně jen v makrorozsahu, tak je možno přepnout na ostření pouze v rozsahu 38 až 52cm. Pokud naopak objektiv použijeme spíše jako teleobjektiv nebo jako portrétní, tak je možno rozsah omezit na 52cm až nekonečno. Tato nastavení zkrátí ostřící dráhu především při použití automatického zaostřování, čímž dojde ke značnému zrychlení, protože systém není nucen přeostřovat celý rozsah stupnice. Systém automatického ostření je vybaven ultrazvukovým motorem (pouze v provedení pro Canon, Nikon a Sigmu), který umožňuje skutečně mimořádně rychlé ostření. Další výhodou je, že pokud se rozhodneme raději ostřit ručně, tak není nutné přepínat mezi ručním a automatickým režimem. Pokud totiž pootočíme ostřícím prstencem, tak to elektronika objektivu detekuje a automaticky se přepne do ručního režimu. Pokud se chceme zpátky vrátit do režimu automatického ostření, tak stačí pustit a znovu namáčknout spoušť, čímž se objektiv opět automaticky přepne to automatického režimu. Je to mimořádně rychlé a hlavně praktické. Oproti objektivům s klasickým ostřením je to skutečně velká výhoda. Další výhodou je, že objektiv při zaostřování neotáčí přední přírubou a především nijak nemění své rozměry, protože se při zaostřování ani nevysouvá.

Obrázek č. 2

Součástí dodávky objektivu je také naprosto kompletní příslušenství. Kromě přední i zadní krytky je to kvalitní kruhová a dostatečně hluboká bajonetová sluneční clona. Ale to samozřejmě ještě není vše. Sigma k tomuto objektivu dodává v ceně i pěknou, kvalitní a praktickou polstrovanou brašnu. Největší zajímavostí však je, že v balení najdeme i odnímatelnou, celokovovou stativovou nohu. Tu využijeme především při fotografování ze stativu, kdy je aparát s objektivem daleko lépe vyvážen. Při přechodu z fotografování na šířku na fotografování na výšku a naopak není navíc nutné manipulovat stativem ani aparátem, ale stačí lehce povolit stativovou nohu a aparát pootočit do požadované polohy. Pro případnou potřebu přesné polohy je objektiv i stativová noha vybavena kontrolními ryskami udávajícími přesný pravý úhel, takže přechod z vertikálního na horizontální fotografování a naopak je nejen velmi rychlý ale i naprosto přesný.

Nesmíme zapomenout ani na konkrétní technické parametry. Rozměry objektivu jsou 80×135mm a hmotnost je 895g. To se může na první pohled zdát docela dost (například vzhledem k hmotnosti a rozměrům průměrné digitální zrcadlovky), ale vzhledem k ohniskové vzdálenosti a světelnosti je to velmi slušná hodnota. Relativně vyšší hmotnost navíc vypovídá o použití skutečně kvalitních materiálů (sklo a kov). Optická soustava je složena z 16 čoček sdružených ve 12 skupinách, přičemž 2 čočky jsou vyrobeny ze speciálního optického skla s velmi nízkým rozptylem. Zorný úhel je 16,4° a maximální clonové čísli je f/22. Průměr filtrového závitu je 72mm. Maximální poměr zobrazení 1:1 je dosažen při minimální zaostřitelné vzdálenosti 38cm. Poměr zobrazení 1:2 je pak dosažen při zaostření na vzdálenost 50cm a poměr 1:3 při vzdálenosti 63cm.

Obrázek č. 3 Obrázek č. 4

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • tv 1
    tv 1
    01.12.2006 00:36

    Mám ho přes rok a souhlasím s Brianconem - ostření je docela slabota, zejména v porovnání s orig. skly Nikon. Rychlost je vysoká, ale občas přejede (na makro spíše většinou) a už se nevrátí a nezaostří.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    01.12.2006 07:42

    Pajoss: Myslim, ze tohle je spis jen o tom ohnisku - opticky jsou prakticky vsechny makroobjektivy velni dobre. Zkus si znovu precist uvodni kapitolu o vyuziti ohnisek a zamyslet se nad tim, na co jej hodlas predevsim pouzivat ....

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    01.12.2006 07:45

    tv: Ostreni nemuzes srovnavat s beznymi skly, jako treba s Nikonem 18-70 DX. U makroobjektivu je to vsechno trosku jinak. Na porovnani si vezmi jakykoli jiny makroobjektiv a pak teprve docenis ostreni u tohoto objektivu ....

  • Richard Gavenda
    Richard Gavenda
    01.12.2006 09:15

    Ad Minolta
    můžete mi prosím poslat odkaz, kde se hovoří o tom, že je tato Sigma i ve verzi pro bajonet Minolta/Sony? Nenašel jsem o tom zmínku ani u výrobce ani v žádném shopu. Díky

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    01.12.2006 09:29

    Reggae: Je to v navodu k obsluze - link ke stazeni je na konci tohoto clanku ....

  • Kajfik
    Kajfik
    01.12.2006 10:31

    To Kapsa: No vynikajici cena, prave jsem se chtel zptat jestli neni lepsi si poridit D70s, kdyz vezmu v potaz, ze se prodava za stejnou cenu jako kit D40. Osobne preferuji velke telo a packu nebo tlacitko prozdou funkci. Tedy D40 bych koupil spis proto, ze je to levny fotak nez kvuli jednoduchosti. Na druhou stranu bych uvital 2,5" display a určitě bych si vyhral s imitací filtrů a dalšími funkcemi známými z D80... A jelikož s aparátem hodlám pořizovat i běžné snímky tak retuš červených očí a D-lighting bych bral taky jako usnadnění.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    01.12.2006 10:59

    Jeseter: Jiste, D70s je jiste lepsi ale D40 se bude prodavat pod 15.000 Kc .... ;o)

  • Pajoss
    Pajoss
    01.12.2006 17:37

    Kapsa; diky za odpoved. jdu do sigmy. :-)

  • Jiří Míchal www.jmichal.cz
    Jiří Míchal www.jmichal.cz
    01.12.2006 18:16

    chci se zeptat, nepoužíváte někdo tento objetiv s makropředsádkou od canonu 500D, případně s jinou?

  • abcdefg
    abcdefg
    03.12.2006 02:23

    omlouvám se, ale musím tohle sklo docela pohanit.... kdysi jsem ho měl, asi měsíc po tom, co byl uveden na trh, a považuji to za sakra velkou chybu.... objektiv byl na "normální" focení v pohodě, pokud ho člověk používal jako tele na reportážích, při focení sportu a podobně, tak podával výborné výsledky, ale od poměru zobrazení 1:3 se v podstatě pořádně používat nedal. začla neúměrně narůstat chromatická aberace (dělal jsem si kvůli tomu i testy doma ze stativu, svícené bleskem, rovný podklad, a docela jsem zíral) a při zaclonění na více jak f/11 se výrazně zhoršovala kresba (neůnosně se změkčoval obraz). Největším problémem byl ovšem fakt, že objektiv neměl dobře vycentrovanou optickou soustavu, a "střed", odkud se rozcházela chromatická aberace, byl posunut mírně doleva, tudíž se tato vada nedala ani počítačem v podstatě nijak korigovat. ostření mělo občas dost velké problémy (doslova plavalo vpřed a zpátky kolem místa, kam se mělo zaostřit, klidně i pětkrát, vždy o malý kousek, než se chytlo, ale nestávalo se to úplně často). Velice mi též vadí jeho APOchromatická konstrukce, která mimo jiné způsobuje různé zabarvení kontrastních hran v závislosti na tom, zda-li jsou tyto kontrastní hrany před nebo za DOF, a leice nehezky mi můj kus vykresloval velmi světlé objekty mimo DOF (třeba kapičky rosy, ve kterých se odráželo slunce byly fakt na zvracení, sorry).
    Psal jsem do Sigmy, a tam mi odpověděli, že je ten objektiv v pořádku, tak sem je poslal někam.... Jo a je dost na škodu, že objektiv neobsahuje v sobě ty tabulky úbytku světelnosti.... na starších Nikonech, co nepoužívají i-TTL je třeba vypínat 3D-Matrix měření, jinak dochází k velmi výrazné podexpozici při focení s bleskem.
    ale na dálku byl super no.... díkybohu sem se ho zbavil a koupil jsem z bazaru Nikkor 105/2.8 za velice dobrý peníz, a nelituju ani omylem - netrpí ani jedním z uvedených nešvarů.

  • abcdefg
    abcdefg
    03.12.2006 02:25

    ale je fakt, že má docela dost v pohodě ergonomii a jednoduše se na něj vyrábí držák na blesk.... na druhou stranu ten EX povrch moc nevydrží....

    P.S.: používám Nikon D100, kdyby na tom někomu záleželo, a se stejnými vadami jsem se setkal na kamarádově D70s.

  • Jan Bambas
    Jan Bambas
    04.12.2006 11:03

    No já vlastním od jara jeho větší sestru 180/3,5 a jsem s nim maximálně spokojen. Je teda pravda, že automatické ostření se na krátkou vzdálenost nedá moc používat a to i kydž přepnete na nejnižší rozsah zaostřování. Takže se mi velice osvědčilo ostření manuální, které je velice pohodlné a při takovéto vdálenosti focení makra je znát každý milimetr. Jinak jako teleobjektiv funguje ostření velice precizně. Kreska a kvalita obrazu je prostě báječná a neměnil bych. Investice nelituji.

  • Robert Koren
    Robert Koren
    05.12.2006 07:49

    Ja tento objektiv vlastim uz skoro rok ... s nikonom D70. Problemi pana HexageN-a nezdielam ....
    Je to perfektne sklo ,len by som chcel upozornit na dva problemi o ktorich sa tu nepise.....
    Vyrobca varuje (a ja mu verim) ze sa nesmie manualne ostrit pri namacknuti spuste pre autofokus (dost tazka kombinacia pohybov ,ale moze sa to stat napriklad pri kontinualnom ostreni na sport a vypomahani si rucnim doostrenim) pretoze hrozi mechanicke poskodenie motorceka ....(napriklad sigma 70-200 2.8 tento problem nema )a dalej problem pri clone 2.8 a vzdialenosti tak 40 cm bez stativu sa neda poriadne zaostrit, ale to uz je asik chyba v mojich rukach ;-) to viete hlbka ostrosti sa tam pohybuje asik tak na 2mm
    Inak super sklo ....a musim poznamenat ze nie len podla mna ale ked pozriete i ine testy ,tak ma asi najlepsiuy kresbu (v makroobjektivoch)

    Robo

  • Martin Zíta
    Martin Zíta
    05.12.2006 21:50

    Michale... ty určitě tušíš jak moc si na ní brousím zuby,co..?? :-)) takhle mě navnadit.. doufám že v lednu v PH bude zase zástupce sigmy.. páč loni to byla se sigmou 70-200/2,8 láska na první pohled.. ;-)

    dík za bezva článek.. ahoj martin

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    05.12.2006 22:00

    Martin: Dik, je to opravdu skvely sklo a mohu jen doporucit. Pokud nebude zastupce, tak ti ji klidne pujcim na vyzkouseni ....
    Ahoj a dobre svetlo.

  • Martin Ryba
    Martin Ryba
    06.12.2006 11:09

    to HexageN: Chtěl jsem se zeptat, zda byste mi nemohl poslat ukázku několika fotografií pořízených tímto objektivem, na kterých se objevuje chromatická vada. Občas se mi totiž také na snímcích vyskytuje, tak bych to rád porovnal s fotkami od někoho jiného a z jiného objektivu. Ještě by mě zajímalo, jak jste poznal, že střed soustavy není vycentrovaný.

    P. S. Kde jste objektiv koupil? Prodejce ho jako reklamaci nevzal? Mám zkušenost z několika foto obchodů, kde byl jejich přístup velmi vstřícný.

  • Topi Pigula 1
    Topi Pigula 1
    11.12.2006 09:46

    Už se delší čas chystám na 2,8 objektiv s makrev a tohle mi přišlo super do rány. Furt váhám, porovnávám, lobuju doma za penízky :-) ale chybí mi informacer (pokud jsem ji nepřehlédl) jaká je nejmenší zaostřovací vzdálenost? Dík za odpověď
    Topí

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    14.12.2006 17:59

    Topi: Nejkratsi zaostritelna vzdalenost je 38cm ....

  • Martin Ryba
    Martin Ryba
    15.12.2006 07:09

    to Topí: Doplnění informace od Kapsa. Aby nedošlo k nedorozumění, nejkratší zaostřovací vzdálenost je měřena od roviny filmu!

  • Pavol Amaru Kmeťo aka Makaveli
    Pavol Amaru Kmeťo aka Makaveli
    09.01.2007 10:35

    zdravim, super objektiv, chcem si hi zadovazit, zaujimalo by ma ci je aj na BAJONET OLYMPUS.
    dakujem za odpoved.
    Pripadne ta sigma 105/2,8 je ako na tom? a je tiez na OLYMPUS?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (68)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram