Ohlédnutí za výstavou Photokina 2006

Ve čtvrtém a posledním článku se vracíme k největší evropské výstavě fototechniky - Photokina 2006, která proběhla minulý týden v německém Kolíně nad Rýnem.

V dnešní internetové době se může zdát, že veletrhy postrádají smyslu – pro výrobce je totiž čím dál těžší čekat na velké výstavy a „ustát“ nápor novinek chtivých zájemců – ale není tomu tak. Možnost vidět přístroje na jednom místě, vzít je do ruky, vyzkoušet, a hlavně vidět i výrobce maličké, neznámé, z exotických států a udělat si tak vlastní názor na svůj obor, je k nezaplacení :-).

Trendy

Snažili jsme se pro naše čtenáře shrnout trendy, cesty, po kterých se vydává vývoj. Jako nejzajímavější technologie využívaná v aparátech několika firem nám připadá rozpoznávání tváře fotografovaných lidí a zaostření + přizpůsobení expozice tak, aby tvář – na portrétní fotografii nejdůležitější prvek – byla ostrá a správně exponována. Novým standardem v digitálních zrcadlovkách a lepších kompaktech se stává 10,2MPx snímač, optická stabilizace obrazu, u zrcadlovek odstraňování prachu z čipu a také nové verze procesorů na zpracování obrazu, většinou s vyšším výkonem, kvalitou a nižší spotřebou. Také displeje se zvětšují – většina nových přístrojů má displej veliký 2,5“ a „čitelnost“ na světle bývá na vyšší úrovni. Výrobci tiskáren přestávají závodit ve zvyšování rozlišení a soustřeďují se spíše na zkvalitnění tisku jinou cestou – nabízejí více inkoustů – od šesti do dvanácti, zvyšuje se také počet šedých inkoustů pro zkvalitnění tisku černobílých snímků a hlavně, čím dál víc inkoustů má mnohaletou garanci světlostálosti, v nejlepších případech vyšší než je u fotografií zhotovených chemickou cestou. U videa a televizí nastupují přístroje s vyšším rozlišením obrazu – standard 1080p začíná být naplňován.

Canon

Canon měl na Photokině jeden z největších stánků, síla společnosti zde byla cítit. Vystaveny byly snad všechny produkty – digitální kompakty řady IXUS, PowerShot A, G7, zrcadlovky včetně novinky Canon 400D, kompletní řada objektivů EF, tiskárny PIXMA, i-SENSYS, SELPHY, videokamery, skenery a velkoformátové stroje – zde jsou novinkou dvanáctiinkoustové stroje – A2 model iPF5000 a 150cm iPF9000 – oba budou k vyzkoušení i na letošním Invexu/Digitexu, oba tam pečlivě vyzkoušíme a své postřehy přineseme, myslím, že je na co se těšit.

Nikon

Nikon nemá tak široké portfolio produktů jako Canon, přesto o jeho stánek byl také veliký zájem – přeci jen vidět a vyzkoušet novinku – digitální zrcadlovku Nikon D80, jejíž test jsme přinesli v pondělí (článek zde) lákalo. Ve znalostní soutěži bylo možné i jeden kus vyhrát.

Nikon nejsou ale jen oblíbené digitální zrcadlovky – představeny byly také 3 nové digitální kompakty S7c, S9 a S10. Samostatný stánek měl NIK software, předvedl zde novou verzi programu na zpracování Nikon RAW (NEF) formátu s technologií U-point – Nikon Capture NX. Otestujeme.

Fuji

O novinkách firmy FUJIFILM jsme psali v minulém článku. My se těšíme na možnost otestování zrcadlovky S5 na praktické otestování technologie face detection a také na to, jak si firma poradila s šumem ve vyšších citlivostech.

Pentax

Pentax představil 3 nové digitální zrcadlovky – model K10D (snímač 10,2MPx, technologie Shake Reduction, citlivost ISO až 3200, 2 druhy RAW – komprimovaný Pentax RAW (PEF) a nekomprimovaný DNG) a dva šestimegové – Pentax K100 a Pentax K110 (oba technologie Shake Reduction, oba bajonet K, …).

Sigma

Velikým překvapením bylo uvedení dalšího, třetího pokusu uplatnění technologie čipu FOVEON, zde ve verzi X3, do digitální zrcadlovky Sigma. Za čas uvidíme, jak úspěšný. Podle technických informací může být aparát vážným konkurentem výrobků „velkých“ hráčů na poli digitálních zrcadlovek, nezbývá než popřát, ať se spojení Sigma a Foveon konečně začne více dařit.

Sigma nespí a chce-li se udržet, ani spát nemůže, v tom, v čem je silná – ve výměnných objektivech – na veletrhu jsme viděli úctihodnou a snad kompletní řadu známých skel rozšířenou o 4 nové.

Leica

Leica prezentovala nový digitální dálkoměrný fotoaparát Leica M8 s 10,3 MPx čipem. Už kvůli ceně (asi 4300EURO) jde o přístroj mířící k profesionálním fotografům, nejvíce asi k těm, kteří zůstávají značce věrni a kteří mají „starší“ Leica dálkoměrný fotoaparát a hlavně kvalitní Leica objektivy. Jen zařazení digitálního přístroje do řady M není úplně pochopitelné, i když na první pohled přístroj jako klasická Leica vypadá a nebýt displeje na zadní straně, za klasickou Leicu může být snadno považovaný. Zajímavostí také je, že tento přístroj je podle našich informací první, který jako RAW formát používá firmou Adobe navržený DNG.

Panasonic

Bohužel se nám nepodařilo dostat se na tiskovou konferenci firmy Panasonic. Firma však nabídla rozhovor se Suguru Takamorou, Senior Coordinatorem a tak jsme měli možnost se dozvědět mnohé o novince, vlajkové lodi Panasonic LUMIX DMC-L1 s objektivy LEICA D VARIO-ELMARIT 14–50mm/F2,8–3,5 ASPH a LEICA D SUMMILUX 25mm/F1,4 ASPH, o objektivech formátu 4:3, o procesu na odstranění šumu Venus Engine III i o dalších produktech Panasonic – modelu DMC-FZ50, kompaktním digitálním fotoaparátu DMC-LX2 a DMC-FX50 s obrazem poměru stran 19:6, kompaktním digitálním fotoaparátu DMC-FX07 (je nabízen ve 4 barvách) a DMC-FX3.
Velmi využívána byla nabídka firmy – oproti dokladu totožnosti si na zvolenou dobu půjčit jakýkoliv model fotoaparátu.

Olympus, Sony, Epson, Fujifilm, Noritsu

O nových přístrojích firmem Olympus, Epson, Fujifilm a Noritsu jsme se zmiňovali v článcích uveřejněných přímo z veletrhu (první článek a druhý článek.
Rád bych upozornil na rozhovor s vývojovými pracovníky firmy Olympus zde.

Hasselblad

Tradiční švédský výrobce představil digitální středoformátový fotoaparát Hasselblad H3D full frame 48×36mm s 22/39 MPx senzorem, stavebnice z pěti výměnných částí – hledáčku, objektivu, těla, zadní stěny a software. Jako příslušenství je dodávána 100GB obrazová databanka. Aparát obdržel cenu TIPA. Společnost Hasselblad fúzovala s dánským výrobcem skenerů společností IMACON a tím získala do svého portfolia i její výrobky – skenery FLEXTIGHT. Na Photokině byly představeny modely Flextight X1 (6300dpi, 60MB/min) a Flextight X5 (8000dpi, 300MB/min).

Cambo

Další z tradičních výrobců středo a velkoformátových kamer představil nové tělo Cambo Digital Wide DS umožňující shiftování a připravené pro digitální zadní stěny Hasseblad, Leaf, Phase One a Sinar včetně nejnovějšího 39MPx modelu.
Zajímavý, ale bohučel cenově hůře dostupný (1800EURO) nám přišel sytém X2-Pro, který umožňuje změnit některé digitální jednooké zrcadlovky Canon, Nikon, Fujifilm a Mamiya spolu s objektivy Schneider, Rodenstock, Hasseblad a Mamiya v shiftovací fotoaparát.

Gilde, Roundshot, Seitz a Alpa

Že aparáty vyrábějí nejen velké firmy, ale i „malí“, někdy by se chtělo říct i garážoví výrobci, jsme se přesvědčili na stáncích firem GILDE, ROUNDSHOT, SEITZ a ALPA. Musím podotknout, že se jedná o aparáty s vysokou kvalitou zpracování a většinou i netypickou konstrukcí, jako v případě panoramatických přístrojů firmy SEITZ. Ta kromě svého trháku – digitálního panoramatického „středoformátového“ fotoaparátu 6×17cm s čipem 160MB s cenou 30000EURO – nabízela i cenově přijatelnější řešení, např. mechanismus pro namontování zrcadlovky, který je elektronicky řízený a který pomocí kabelu spolupracuje s digitálními zrcadlovkami a umožňuje snímání v 360° tak, že skládání panoramat je velmi snadné pak (i díky tomu, že střed optické soustavy zůstával i přes otáčení aparátu na stejném místě).

SEITZ je malá rodinná švýcarská firma, jejíž jedna větev sahá na Slovensko a tam jsou také některé díly vyráběny. A díky spolupráci s firmou ALPA i díly těchto fotoaparátů.

Lensbabies

Asi nejmilejší novinka na letošní Photokině, těšící se oblibě nemála fotoamatérů – trochu mimozemsky vypadající shiftovací objektiv firmy Lensbabies umožňující naklánění ve všech směrech. Díky těmto možnostem může fotograf využitím ostrosti a neostrosti vypíchnout jen část snímku.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram