Test digitální zrcadlovky Canon EOS 400D

Je tomu sotva rok a půl, co jsme tu vítali Canon EOS 350D a už je zde jeho nástupce Canon EOS 400D. Kdo očekává, že jde o pouhé vylepšení předchozího modelu, bude překvapen, k jak výrazným změnám došlo. Nový model se liší nejen rozlišením snímacího čipu, ale i dalšími změnami a vylepšeními. Více informací najdete v redakčním testu.

Obrázek č. 1  - Oficiální firemní snímek aparátu Canon EOS 400D Obrázek č. 2  - Zadní stěna aparátu Canon EOS 400D

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Zcela zásadní změnou na samotném těle aparátu je jeho zadní stěna (viz ukázkový snímek č.2), ze které zmizel stavový LCD displej a na ušetřenou plochu se roztáhnul LCD monitor, který má úhlopříčku skvělých 2,5“ a navíc s vysokým rozlišením 230.000 obrazových bodů. Uživateli tak poskytuje skutečně vysoký komfort při prohlížení pořízených snímků i při listování v menu aparátu. Obraz, který LCD monitor poskytuje, je navíc velmi kvalitní, dostatečně jasný i kontrastní. Například posouzení ostrosti pořízených snímků přímo v terénu je na takto velké ploše opravdu mnohem snazší. Při prohlížení snímků zobrazuje všechny důležité údaje, počínaje časem a clonou, přes číslo snímku, datum, čas, vyvážení bílé, zvolený režim snímání, citlivost ISO, kvalitu a velikost snímku, konče dokonce i zvoleným barevným prostorem nebo datovou velikostí snímku. Nechybí samozřejmě ani indikace přeexponovaných míst v obraze a histogram, který je možno přepnout do zobrazení jednotlivých kanálů RGB. Chybí tak snad již jen indikace podexponovaných partií.

Funkci stavového LCD displeje pak přebral LCD monitor. Toto řešení, ke kterému už dříve přistoupili i někteří konkurenční výrobci, má své zastánce i silné odpůrce. Nebudu se snažit rozsoudit spor o to, které řešení je lepší a které horší, předložím vám jen jednotlivé argumenty obou stran a závěr si dle svých osobních preferencí můžete udělat sami. K nesporným výhodám patří fakt, že na tak velké ploše jsou údaje dostatečně velké, jasné a přehledné, což jistě ocení nejen uživatelé se slabším zrakem. Další nespornou výhodou je, že na větší ploše je možno zobrazit více informací, takže zde kromě všech obvyklých hodnot najdeme například i velmi užitečný údaj o nastavené citlivosti ISO. Při nočním fotografování navíc odpadá nutnost aktivace podsvícení. V případě, že by nás světlo monitoru v noci naopak rušilo, tak je možné ho vypnout a spoléhat pouze na údaje v hledáčku. Hlavním argumentem odpůrců tohoto řešení je především fakt, že aparát s tímto řešením má vyšší spotřebu energie a také to, že při kontrole nastavených údajů je nutné přístroj otočit zadní stěnou k uživateli. Pro snížení spotřeby energie však Canon vybavil hledáček senzorem indikace přiložení oka, čímž automaticky dochází k vypnutí monitoru a zapnutí zobrazení údajů v hledáčku. Škoda snad jen toho, že se údaje na LCD monitoru neotáčí podle toho, zda je aparát v klasické poloze nebo na výšku, přestože aparát má evidentně vestavěn senzor pro sledování polohy.

Obrázek č. 3  - Horní pohled na aparát Canon EOS 400D Obrázek č. 4  - Použité materiály těla aparátu Canon EOS 400D
Obrázek č. 5  - Pohled do hledáčku aparátu Canon EOS 400D

Kromě zmíněné změny ohledně LCD monitoru však samotné tělo aparátu zůstalo přibližně stejné, jako jeho předchůdce EOS 350D a to jak designem, rozmístěním ovládacích prvků, velikostí, hmotností, tak i použitými materiály (materiálové složení těla viz ukázka č.4). Vnější plastové díly těla sice nepůsobí zvlášť robustně, ale zpracování, ergonomie i popis jednotlivých ovládacích prvků jsou jako obvykle na výborné úrovni. Výhradu bych měl snad jen (již tradičně) k umístění hlavního vypínače aparátu, jehož ovládání není vzhledem k poloze příliš pohotové. Celkové rozměry těla jsou spíše malé, a tak zatímco ženy – fotografky budou jistě nadšeny, tak především pro pány fotografy větších tělesných proporcí je tělo většinou příliš malé. Budou tedy častěji sahat po volitelném externím bateriovém zdroji, jehož připojením se rozměry aparátu podstatně zvětší a celková ergonomie tak vyhoví i velké „chlapské“ ruce.

Pokud nahlédneme do hledáčku (viz ukázkový snímek č.5), tak zjistíme, že i zde zůstalo vše při starém. Na matnici sice uvidíme nově devět ostřících bodů, ale to je asi tak vše. Bohužel zůstal stejný i rozměr, takže hledáček nenásledoval zvětšení rozměru, jaký absolvoval LCD monitor. Zůstal však osvědčený systém zvýraznění ostřících bodů červeným světlem přímo na matnici, který je dobře viditelný i v protisvětle. Také viditelnost vnitřního displeje je dobrá.

Obrázek č. 6  - Optická soustava setového objektivu EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 II.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • nepodstatne
    nepodstatne
    25.09.2006 15:29

    qwert : na FF potrebujes este o minimalne triedu lepsie objektivy, nakolko na APS-C mozes kupit objektiv, ktory ma ostry stred obrazu a okraje na ... a vyjdu ti vdaka cropu pekne fotky. na FF je vsak nepouzitelny.
    Ja som prave kupil D80, ako nahradu za D70 a som zvedavy, ci setak z D70 18-70 nebudem musiet vymenit. Idealne by bolo za nikkor 17-35/2.8, ktory je vsak drahsi nez D80 a moje financne moznosti prekracuje o velmi vela...
    kapsa : recenzia mi pride dost narychlo zbuchana, taky sposob, "na den som mal fotak a chcu odo mna recenziu". je mozne, ze to nie je vinou recenzenta, ale porovnanie aspon s inym canonom je tu viac, nez ziadane. takisto vsuvka o objektivoch posobi, ako keby bolo treba nafuknut recenziu, aby to nebola tlacova sprava doplnena par obrazkami. dnes som cital recenziu na dpreview na D80. potesil som sa, ked som videl recenziu na konkurenciu, ale porovnavat obe, by bolo zbytocne. chce to viac casu na zoznamenie sa s aparatom.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    25.09.2006 15:38

    Taffey: Ceny FF pujdou jiste taky dolu ale shodou okolnosti vim i neco o samotne vyrobe cipu a podle toho bych rekl, ze cena FF bude vzdy minimlane dvojnasobna oproti APS-C.
    Jinak ceny se fakt vyvijeji pekne. V posledni dobe ale vitam i podstatne snizeni cen fotografickych tiskaren a taky nakladu na tisk. Prace v cerne komore to sice neni ale clovek neni odkazan na minilab a dal to rozviji tvurci cinnost. A v tomto je Canon take dost dobry ....

  • Qwert
    Qwert
    25.09.2006 15:48

    To drobcheck:

    vím, a proto do objektivů "investuju" od začátku. Mám C 17-40/4 a 100/2,8 Macro. Používám totiž kromě 300D i kinofilm a diáky.

    Petr

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    25.09.2006 16:14

    drobcheck: Ja myslim, ze to hlavni tam je a navic se snazim uz nekolik let fotit treba na srovnani sumu porad to same, takze staci zalovit v archivu a muzes si srovnat skoro cokoli s cimkoli. Nicmene prime srovnani z mnoha duvodu zatim nechystam ....

  • Taffey
    Taffey
    26.09.2006 08:13

    Kapsa: no, pokud bych mohl koupit FF za dvojnásobek APS-c, tedy cca za 40 papírů, v dnešních cenách, samozřejmě, tak by to byla věc k úvaze.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    26.09.2006 08:24

    Taffey: Myslel jsem samozrejme jen cenu cipu, jinak se ale jeste hodne dlouho neda predpokladat, ze by kdokoli daval FF do nejlevnejsiho provedeni tela, takze pokud to chces brat na cenu celeho aparatu, tak ten dvojnasobek bude platit pro srovnatelne provedeni tela ....

  • Jiří Cvrk
    Jiří Cvrk
    26.09.2006 12:42

    haj hou, zdá se, teď I po dojmech z Photokiny, že tenhle bakelit bude to nej, co Canon v roce 2006 nabídl. Inu nejprodávanější digi zrcadlovka všch dob má nástupce.

    Ti kteří čekali letos od Canonu pořádný foťák mohou být jen zklamáni, třeba 30D, který nic nového nepřinesl, pardon, print button.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    26.09.2006 13:29

    Jiří: Myslím, že s tou nejprodávanější zrcadlovkou se pleteš .... ;o)

  • Tomáš Vondra
    Tomáš Vondra
    26.09.2006 19:45

    Možná se pletu, nicméně se mi zdá že ten odkaz v anotaci nevede na 350D (jak by měl) ale na 30D.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    26.09.2006 21:20

    dracula: Dik za upozorneni, kouknu a opravim.

  • kovkou.sk
    kovkou.sk
    27.09.2006 12:18

    Qwert .. full frame určite v budoucnu :) .. jednak na to teraz nie su prachy, dvojak neni zatial moc vyber (iked by som 5Dckom nepohrdol :))) ... kazdopadne v buducnosti by som chcel mat k dispozicii dve tela; jedno FF a jedno APS-c (prave koli 1,6x + teleobjektivy) a tak dalej :) .. ale zatial je to len o tmo ze kazdy mame svoje sny :)))

  • Marek Vojtíšek
    Marek Vojtíšek
    27.09.2006 15:57

    Jedi tak trochu uhodil hřebíček na hlavičku - současné rozlišení čipů už přesahuje možnosti levnějších skel.
    Jenže těch 8 nebo 10MPx je interpolovaných - pro jednotlivé barevné složky je rozlišení poloviční či čtvrtinové. Proto pořád platí, že i s objektivem střední třídy budou fotky z 10 MPx čipu obsahovat (o něco málo)více detailů než z 8 MPx.

  • Lubo Torok
    Lubo Torok
    27.09.2006 17:17

    Jo, predpokladam, ze to ma za nasledok lepsie farebne podanie. V tomto smere ale asi da tomu vsetkemu na frak Sigma SD14. Celkom som na ten fotak zvedavy, teda skor ten cip. RGBG CMOS a CCD su ideovo uplne pomylene.

  • Maxxx
    Maxxx
    27.09.2006 20:42

    Zajímalo by mě jestli připravujete také recenzi na pentax K100D? Trochu mě připadá že značky jako Nikon či Canon jsou upřednostňovány, nejen na tomto servru.
    Nebo se pletu?

  • Marek Vojtíšek
    Marek Vojtíšek
    28.09.2006 02:15

    Upřesním co jsem naznačil:
    Rozlišení čipu 400D je 3888px/22,2mm = 175px/mm = 88lp/mm (párů čar na milimetr). Jenže v každé svislé i vodorovné linii se fyzicky střídají políčka dvou barevných kanálů, tj. fyzické rozlišení čipu v každém jednotlivém barevném kanálu je poloviční, tedy 44 lp/mm!
    Troufnu si tvrdit, že cenově dostupné objektivy slušně zvládají frekvence kolem 60 lp/mm. Zpětným přepočtem docházím k závěru, že k vyrovnání rozlišení čipu a takového objektivu dojde u APS-C formátu někde okolo 19 MPx.

  • Lubo Torok
    Lubo Torok
    28.09.2006 09:40

    Ano, myslim ze chapem o co ide. Princip je ten, ze na jeden pixel co poskytne optika musia pripadnut 3 pixely snimaca: s R,G a B filtrom (alebo 4 RGBG?). Potom vysledna fotka po zmenseni na pocet pixelov rozlisenia optiky, bude mat kompletnu farebnu informaciu. V principe by takto mohli dosiahnut s CMOS a CCd to iste ako s Foveonom. To zmensenie by sa spravilo v bufferi este pred ulozenim na kartu. Zrejme by to dost sumelo, ale Foveon tiez nie je ziadny zazrak z tohto pohladu. Uvidi sa u SD14.

  • Marek Vojtíšek
    Marek Vojtíšek
    28.09.2006 16:32

    Jedi: Ano, pokud by 1 pixel výsledného obrazu odpovídal 4 pixelům senzoru (RGBG), pak by byla informace úplná jako u Foveonu. Pokud se použije každý pixel zvlášť, pak je 1/3 informace (1 barevný kanál) původní a zbylé 2/3 dopočítané, což ovšem při použití sofistikovaných algoritmů dává velice dobré výsledky, rozhodně lepší než otrocké sloučení 4 pixelů do jednoho. Mimochodem, ty algoritmy hodně zatěžují procesor fotoaparátu při konverzi dat ze senzoru do JPEG. Takže pokud člověk nefotí do RAW, tak rozdíl ve výkonu procesoru, potažmo v kvalitě (a složitosti) konverzních algoritmů, může být podstatnější než rozdíl mezi 8 a 10 MPx čipem...
    Osobně jsem k Foveonu poměrně skeptický, on má své specifické problémy, o kterých se moc nepíše, zejména barevné podání při ISO 400+. Také to, že barevná složka detekovaná v nejhlubší vrstvě trpí filtrací v těch předchozích a musí se hodně zesilovat, z čehož vyplývá nevyrovnaný šum v jednotlivých kanálech, což je hodně rušivé a špatně se to odstraňuje.
    To už mi jako progresivnější řešení přijde šestiúhelníková RGB matrice u CCD čipů Fuji. Na druhou stranu Bayerovo RGBG rozložení není náhodné, lidské oko je nejcitlivější na změny jasu právě v zeleném kanále.

  • Marek Vojtíšek
    Marek Vojtíšek
    28.09.2006 17:00

    Ještě naposled k rozlišení objektivu vs. rozlišení čipu:
    Jedim zmíněné testy na Photozone.de počítají rozlišení objektivu při hodnotě MTF 0,5, tj. při 50% reprodukci kontrastu. Ta hranice je stanovená arbitrárně a podle mého zdaleka neodpovídá tomu, co je digitální čip (a procesor) schopen zpracovat. Pro ilustraci: člověk je schopen číst text při rozdílu jasu text/pozadí okolo 20 % (podle photodo.com). 10-bitový AD převodník rozliší 1024 úrovní jasu, tj. detekuje rozdíl jasů kolem 0,1 % (v ideálním případě při absenci šumu, já vím).
    Takže nemusíme propadat panice, netřeba nutně kupovat k 10MPx zrcadlovce objektivy za 60 tisíc kvůli rozlišení.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    29.09.2006 07:19

    Maxx: To bych moc rád ale zatím se mi nedaří získat nějaký Pentax k zápůjčce ....

  • Smolinko
    Smolinko
    13.12.2006 12:12

    Poprosim Vas myslite ze sa oplati kupit 400d a ktomu Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di II LD a SIGMA 135-400/4,5-5,6 APO DG, celkom sa mi pozdava cena keby som to kupil spolu. Ten Tamron chcel najma do prirody na krajinky a tu sigmu na fotenie zveri...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (62)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram