Makrofotografie - Pro ty, kdo o tom chtějí vědět více III.

Přinášíme další část seriálu o makrofotografii od Luboše Wišniewského. Nejdůležitější volbou fotografa je objektiv. Cílem tohoto dílu je rozebrat možnosti jednotlivých typů objektivů pro použití v makrofotografii.

Nesnažíme se sehnat co nejsvětlejší, naopak. Potřebujeme co největší hloubku ostrosti, tzn. clonit alespoň na 22, někdy výše. Některé objektivy to nemají rády, je třeba vyzkoušet kresbu objektivu při maximální cloně a potom při menší.Většina objektivů kreslí příliš měkce při max.cloně a proto volíme clonu menší i na úkor zmenšení hloubky ostrosti.

Zoomobjektivy

Dnes nejčastěji používané objektivy. Všeobecně se vyznačují malou světelností (pro nás výhoda). Některé se pyšní hrdým dodatkem MAKRO.Je třeba si uvědomit, že většina výrobců se snaží prodat cokoliv. Jinými slovy, není zlato vše, co se třpytí. Nechci se nikoho dotknout, ale na mne to dělá dojem špatně spočítané fokusové dráhy objektivu, kde výrobce už neví kudy kam, tak prohlásí, že tam bude značka Makro. Samozřejmě, že tomu tak většinou není, ale výsledek stejně není o moc slavnější. Nečekejme od nich nějaké zázraky, ale kupodivu použitelné jsou. Na zvětšení 1:2 – 1:1 volíme raději ohniska větší, cca 70–200 a doplníme je mezikroužkem o výšce 20–40 mm.Budeme překvapeni z několika důvodů.

  1. Máme- li autofokus, pravděpodobně se zblázní a nebude rozumět, co po něm chceme
  2. Zvětšení budeme mít pravděpodobně jenom jedno
  3. Manuální ostřící kroužek nám téměř nebude reagovat
  4. Ostření budeme provádět zoomovým kroužkem(nebo posuvem) za současného pohybu od nebo k fotografovanému předmětu
  5. Při troše štěstí s touto kombinací využijeme střední dráhy zoomu, kde kreslí nejlépe a výsledky budou docela vyhovující

Samozřejmě, kombinacím se meze nekladou, nevýhodou zůstává relativně malý rozsah zvětšení.

Pevné standardní (základní) objektivy

Většinou mají ohniskovou vzdálenost kolem 50 mm a světelnost 1.8 –3.5. Nikdy jsem je nepodceňoval, na rozdíl od mnoha mých kolegů, kteří základní objektiv (když už ho koupili s komorou) strčili po chvíli do skříně.Totiž většina základních objektivů trochu lepších firem má poměrně velmi dobrou kresbu. Pro přímé použití jako makroobjektiv se nehodí. Ale málo se používá jedna z pomůcek, která je schopna v kombinaci se základním objektivem vytvořit velice schopný objektiv pro makro.Touto pomůckou je převratný kroužek (také reverzní). Je to jednoduché zařízení, které přišroubujeme na čelní stranu objektivu místo filtru. Druhá strana kroužku je vybavena bajonetem nebo závitem k uchycení na komoru. Celý vtip spočívá v tom, že využívá ke snímání většinou perfektně spočítané druhé poloviny optické soustavy objektivu, jenž je určena na promítání snímaného motivu na rovinu filmu při jedné konstantní vzdálenosti, která činí cca 40–50 mm dle typu komory.

Věcička, co stojí pár stovek, oproti několika (i desítek) tisíců za originální makroobjektiv. Je několik výrobců, co vyrábí takováto „udělátka“. Zmíním se jen o firmě Novoflex, která vyrábí převratné kroužky pro převážnou většinu výrobců zrcadlovek (i středoformá­tových).

Zajímavé je, že jejich převratné kroužky respektují i event. přenos ovládání autofokusů, které v tomto případě pracují docela uspokojivě. Tedy, vcelku elegantní, kvalitní a laciné řešení pro ty, kteří chtějí makro jen „občas“. Výsledná kresba je jednoznačně kvalitnější, nežli makro-záběr týmž objektivem s mezikroužkem.

Ještě lepších výsledků docílíme, jestliže převratný kroužek se základním objektivem namontujeme na měchové zařízení nebo na sadu mezikroužků. Dosáhneme tak i většího požadovaného rozsahu zvětšení, přičemž se objektiv chová jako „pravý“ makroobjektiv. (Asi některé z vás teď napadlo, že originální makroobjektivy jsou vlastně „převrácené normální objektivy“. Není to sice až tak jednoduché, ale vcelku je to úvaha správná.)

Teleobjektivy

V podstatě lze s nimi experimentovat stejně jako se základními objektivy. Jenže ouha. Teleobjektivy mají téměř vždy větší průměr frontální čočky a tudíž nelze použít převratných kroužků, neboť ty jsou konstruovány právě většinou pouze pro základní objektivy. Nebuďme ale smutní, protože převážná část teleobjektivů je velmi jednoduchých konstrukcí typu tesar a pro naše účely se nehodí. Pak tedy použít mezikroužky, ale nutno přiznat, že tato kombinace je na seriózní práci velmi chabá z důvodů, které jsem již psal výše.

Širokoúhlé objektivy

Situace velmi podobná jako u teleobjektivů, opět se asi nesetkáte se správným průměrem pro převratný kroužek. S mezikroužky získáme sice dost velkého zvětšení, ale téměř všechny „širokáče“ bohužel při této kombinaci začnou vinětovat.

Shift a tilt objektivy

Práce naprosto totožná jako se širokoúhlými objektivy. Shift objektivy nepřinášejí žádný větší užitek než normální širokoúhlé, výjimku by snad tvořilo speciální zadání. To platí i pro tilt objektivy, které mohou přinést určité vylepšení v kontrole roviny ostrosti, ale pro praktickou a dynamickou práci jsou příliš těžkopádné.

Kombinované makroobjektivy

Jsou to objektivy, konstruované tak, že ostří od několika centimetrů až do nekonečna a jsou přizpůsobeny k přímému nasazení na komoru. Jsou buď od renomovaných firem nebo od firem, které se zabývají jenom výrobou objektivů. Namátkou je to třeba Tamron, Sigma, Tokina, Vivitar apod. Většinou mají delší ohnisko, charakteristicky 90 mm. Zvětšení není sice nijak oslnivé, většinou pouze 1:2 až někdy 1:1, ale mají nespornou výhodu – jsou soběstačné a lze je použít jako normální objektivy. Poměr výkon : cena je u nich nejoptimálnější. Výborně se hodí k příležitostné práci, jako jsou například drobní obojživelníci, květiny, větší hmyz a motýli, detaily přírody a techniky. Vřele doporučuji každému, kdo zvažuje nákup kratšího teleobjektivu, aby popřemýšlel i o tomto řešení.

Makroobjektivy

Uvedené objektivy jsou konstruované a spočítané právě pro makrofotografii. Je to logicky to nejlepší, ale také nejdražší, co je na trhu. Cena kvalitního makroobjektivu od renomované firmy je řádově několik desítek tisíc korun. (Např.MakroPlanar 120mm pro Hasselblad stojí 94.000,–Kč nebo ZuikoMakro 20mm pro Olympus 33.000,–. ) Jejich ohnisková vzdálenost se pohybuje od cca 20 do cca 140 mm. Čím menší ohnisko, tím větší zvětšení. Při nákupu je zapotřebí se již detailně poradit s odborníky, přitom je nutné vědět, v jakém rozsahu zvětšení se chcete pohybovat. Makroobjektivy jsou jako normální objektivy – nelze je používat univerzálně, je třeba vědět, co budu fotografovat nejčastěji a podle toho se rozhodnout, co koupit.

Tedy, mám-li omezené možnosti finanční a zároveň chci pokrýt „vše“, jednoznačně doporučuji koupit tzv. kombinovaný makroobjektiv, aby poměr cena-výkon byl co nejoptimálnější. Lidově řečeno, abych ho využil co nejvíce. Dnes, ve věku digitální fotografie a široké nabídky objektivů pro tyto digitální komory, má každý renomovaný výrobce, ať už je to Canon, Nikon, Olympus a jiní, ve své nabídce i takovéto objektivy.

Příští díl věnujeme speciálnímu příslušenství.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    05.08.2006 06:17

    asi na zaciatok by sa patrilo zamenit nazov zoom za transfokator.

    a laskavo chcem vidiet tu makro fotku na clonu 22.

    chyba mi spomenutie drobnosti, ze pri foteni makra na zakladak si viac nez vzdy clovek sam tieni celou sustavou.

    Tie "zazracne" reverzne kruzky som pozrel. Existuje aj lacna verzia napr na nikon a objektiv 50/1.8 so zavitom 52mm kde vsak prepojenie merania nie je. Pri tom ma iba strasne desi vystavenie vnutornych nechranenych casti objektivu vplyvom z vonku ako je prach, spina a podobne.

  • kulihrasek 1
    kulihrasek 1
    07.08.2006 10:05

    ja si nechal udelat k rezerznimu krouzku jeste "bajonetovy" krouzek, u FD canonu je nezbytny pro otevreni a nastaveni clony, a na ten krouzek je opatren 52mm zavitem, kam sroubuju ochranny filtr => tj. objektiv netrpi, spina tam nemuze...

  • Laco K.
    Laco K.
    12.10.2006 15:57

    mám Nikon D 70 a chystám sa kúpiť Nikon AF-S VR Mikcro nokkor 105/2,8 G IF -ED Poradí mi dakdo údajne medzikrúrky k tomu nejdú ,ale len nejaké predsádkové objektívy T5,T6, Má s tým dakto skúsenosti čo to stojí a je to vôbec k dostaniu?

  • Zbyněk Buřival
    Zbyněk Buřival
    18.12.2006 09:38

    Odborný pindy;) Na makro až zas tak drahé vybavení netřeba, spíš pořádné oko a trpělivost. I s takovou legrací jako převrácená 50/1,8 z Praktiky na kompaktu se dají dělat hodně pekelné výtvory. Teď mám Olympus E-300 a přestože vlastním i origoš mezikroužek Olympus, víc fotím s mezikroužkama nebo makroměchem a objektivem Pentacon 50/1,8. Když použijete kus čtvrtky, dokážete i se zabudovaným bleskem nasvítit věc před objektivem. A to prosím není problém vzít z ruky objekt 1cm velký, protože to bude tak 1/160 při f11-f16. Ono to chce spíš myslet, než jenom kupovat superdrahé vybavení.

  • Zdeněk Šmolík
    Zdeněk Šmolík
    18.10.2013 09:54

    Sice nemusíte shánět objektiv s nejmenší světelností, ale zkuse si ostřit na miniaturní objekty s nastavenou clonou 2,8 a 5,6. To pak budete psát něco jiného. Většinou i když makro objektiv nabízí AF, tak při praktickém focení je stejně nejlepší MF.
    Dále makrofotografie s max. hodnotou clony vede u drtivé většiny objektivu k degradaci obrazu. Takže fotografovat makro na max clonu rozhodně nedoporučuji.
    Kupovat makroobjetiv za 100tis je holý nesmysl. Například moje Sigma 150mm 2,8 HSm EX DG kreslí skvěle. (U Sigmy záleží na kuse). Mezikroužky a reverzně nasazený objektiv dokáže dělat zázraky.

    Hezký den
    http://www.fotosmolik.cz/makro.html

    hezký den

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram