Istanbul: o fotografování mezi Západem a Východem

Zpěv muezínů volající věřící do mešit uprostřed automobilového reje, lidé zasedající k modlitbám přímo na ulicích, bohatsví a o sto metrů dále zoufalá chudoba… Istanbul, město rozporů, kde se potkávají kultury a národy. O tom, jak se fotografuje v mešitách, chudinských čtvrtích a tak trochu i o lidech dnešní šestnáctimiliónové megapole mezi Evropou a Asií je tento článek.

Dodnes si vzpomínám na okamžik asi před deseti lety, když jsem v kdysi největším křesťanském chrámu Hagia Sophia stanul před mnoho staletí starým torzem mozaiky Krista. Chrám měl stále jen minimum umělého osvětlení a zlatá mozaika zářila odraženým světlem přicházejícím z kamenného vikýře. V tu chvíli kolem mne stálo několik muslimských žen s hlavami pokrytými šátky. Byl jsem tehdy odpoledne v muslimské mešitě jedním z mála Evropanů. Mozaika byla pro mne stopou té mé křesťanské civilizace, která to zde prohrála s islámem.

Média nás vytrvale zásobují zprávani o islámských extremistech inscenujících teroristické útoky a o tom, jak jsou muslimové málo tolerantní vůči lidem jiného přesvědčení.V mi­nulých letech jsem hodně fotografoval interiéry v různých kostelech a katedrálách. Jakmile jsem vytáhnul stativ, vždy byly problémy. O to více jsem měl strach z mešit, kde fotograf může navíc naštvat věřící. Proto bylo pro mne velmi příjemným překvapením, že v Istanbulu stativ s velkým fotoaparátem nikomu nevadil. Dokonce mě zde lidé několikrát požádali, aby se mohli podívat do hledáčku a evidentně je těšilo, že fotografuji jejich krásnou měšitu. V jedné z nejposvátnější tureckých mešit v Eyupu jsem při fotografování položil boty vedle sebe na koberec. Přišel ke mě muž a vložil mi je do igelitové tašky a omlouval se mi, zda mi to nevadí.

Mešita v Eyupu

Jedním z přikázání islámu je modlit se pětkrát denně. První motlitba začíná hned po rozbřesku. Protože jsem bydlel nedaleko mešity a bylo léto, byl jsem vždy vzbuzen před čtvrtou hodinou ranní pořádně hlasitým zpěvem muezína z ampliónu. To nebylo zase tak špatné. Když už jsem byl vzbuzen, mohl jsem vyrazit a využít nejlepšího ranního světla. Například před šestou ranní v nejkrásnější Modré mešitě (Blue mosque) nebývá nikdo a je to ideální čas vychutnat její krásu. Motlitby nemusí probíhat jen v mešitě. Stačí si sednou na ulici a obrátit se k Mekce. Je to praktičtější. V obchodní čtvrti Eminonu trhovci a prodavači prostě nemohou opustit svoje krámky.

Motlitba v Eminonu

Ve spleti obchůdků největšího krytého tržiště Grand Bazaaru jsou malé mešity součástí základní infrastruktury a lidé si sem jednoduše odskočí z obchodu.

Mešita uvnitř Velkého tržiště

Istanbul je město rozporů. Bohatá banka a o sto metrů vedle chatrč. Starý, často ještě dřevěný Istanbul však pomalu mizí. Lidé si zde zatím neuvědomují cenu starých věcí a za čas už možná bude již pozdě. Prastaré čtvrti Fener a Balat jsou již pod ochranou UNESCO, ale je to spíše teorie. Lidé zde žijí dnes a chtějí se přiblížit vzorům prosperity na Západě. Staví se bez plánů. Je zde i spousta manufaktur, kde v temných místnostech šijí kožené kabely, vyrábějí textil v úděsných podmínkách, montují všemožné stroje… Prostě denní boj o přežití a to ještě pořád v Evropě. Nikde v Istanbulu nevidíte tolik agitačních plakátů politiků jako právě tady.

Volte Ayabaka a Dagistana

Na druhé straně tu stojí celkem solidní auta. Lidé zaplatí velké peníze za luxusní šaty. Každý chce hlavně vypadat. Zapamatoval jsem si jedno z hesel zakladatele moderního Turecka Kemala Ataturka, který je národní celebritou: Turku, buď hrdý, pracuj tvrdě a měj sebedůvěru…

Trochu mě varovali, že fotografování v chudinských čtvrtích je nebezpečné. Myslím, že jak kde a pokud se tady nepromenujete v noci, není problém. Pro fotografování si zde musíte lidi hlavně získat. Mají tendenci odvracet obličeje. Lidé v žádném případě nesmí získat dojem, že je fotografujete jako nějaké exoty. Musíte se snažit svými gesty a chováním maximálně jim vyjádřit úctu a poděkovat za to, že vás nechají fotografovat. S jazykem je to v Turecku vždy dost špatné a proto jste většinou odkázání jen na posunky. Nejlépe se fotografují děti, které se jako všude na světě chovají naprosto přirozeně a bez zábran.

Kluci s balónky Děti Feneru

Istanbul je stát ve státě. Do této šesnáctimiliónové megapole přijíždějí lidé z východu. Ženy jsou jakoby uniformované díky šátkům: ortodoxní muslimky v černých hábitech, střední proud v barevných šátcích a k tomu prostovlasé liberálky. Žijí zde vedle sebe, ale každý po svém. Vytvářejí to, co je megapolis jménem Istanbul, město mezi Východem a Západem.

Bílá královna?
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Michal Grunt
    Michal Grunt
    25.07.2006 14:04

    Obrazky jsou strasne male a podle me i silne preostrene. Obrazek velikosti 500x350px pri rozliseni monitoru 1280x1024 nebo 1600x1200 je v dnesni dobe opravdu malo.

  • Radek Burda
    Radek Burda
    11.12.2006 17:16

    ted jsejm se vratil z Istanbulu a musim rict, ze jsem fotky v nem nevidel.... takze gratulace za tvoje fotky... tys je proste videl a jsou mimoradne dobre... (samo, ze ne skvele, ale tos ani slyset urcite nechtel, ze?)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram