Test fotoaparátu Sony DSC-H2

Uplynul prakticky rok od příchodu Sony H1 na český trh. Nyní přinášíme recenzi fotoaparátu Sony DSC-H2, který je jeho nástupcem. Co se změnilo a čím je lepší, nebo i horší, se dočtete v následujícím testu, ke kterému nám jej zapůjčila firma Sony. A příští týden se můžete těšit na další model.

Základní technické parametry aparátu

Velikost čipu 1/2,5” (CCD) / 6 Mpx efektivně
Objektiv 6 mm – 72 mm (ekvivalent 35mm filmu: 36 mm – 432 mm
Základní clonové číslo f/2,8–f/3,7 max. clona f/8
Závěrka 30 s – 1/2000 s (1/1000s manuálně)
(Rychlost závěrky 1/6 s a delší s redukcí šumu)
Vyvážení bílé Automatické, Denní světlo, Zataženo, Zářivka, Žárovka, Blesk, Manuální
Rozlišení 2816×2112, 2816×1872 (3:2), 2592×1944, 2048×1636, 1632×1224, 640×480, 1920×1080 (16:9)
Video 640×480 (30 nebo 17 snímků za sekundu), 160×120 (osm snímků za sekundu), s mono zvukem
Formát dat JPEG; MPEG1
Hmotnost/vnější rozměry 540 g / 113 mm x 83 mm x 94 mm
Záznamové médium Interní 30 MB paměť; Memory Stick Duo

Tělo a ovládání aparátu

Sony DSC-H2 Pohled shora
Ovládací prvky Ovládací prvky

Plastové tělo aparátu působí velmi robustně. Jeho celkovou hmotnost 540 gramů považuji za klad. Mohutný grip, který je potažený gumou se drží výborně a jistě. Náhodné vyklouznutí rozhodně nehrozí. Aparát jsem při focení držel levou rukou za redukční nástavec, který je součástí balení. Celkově lze díky těmto faktorům „udržet“ delší časy i bez zapnuté stabilizace. Rozmístění některých ovládacích prvků se od předchozího modelu liší, ale jistě si zvyknete. Mám dvě výhrady – tlačítko Menu je pod palcem a když jsem stisknul otočný volič (vpředu na gripu) obvykle jsem jej stiskl také. Druhá výhrada – okolí křížového voliče na zadní straně vystupuje více než samotná tlačítka a velmi často jsem mačkal právě jen tuto oblast, nikoliv tlačítko samotné. Musím podotknout, že oba zmíněné neduhy u verze H5 nejsou. U kolébkového tlačítka zoomu.stojí za zmínku jeho dvojí poloha, určující rychlost zoomování. Je tím zajištěno dobré nastavení zoomu. Výborná je také přítomnost kolečka na přední straně pod spouští, kterým se ovládá expozice. Potěší i kovové úchyty pro ramenní popruh. Samozřejmostí je kovový stativový závit, který ale není v ose objektivu.

Padne do každé ruky

CCD, LCD a hledáček

Zadní strana LB, konektory

CCD má rozměr 1/2,5" a počet efektivních pixelů je přibližně 6,18 milionu. LCD o rozměrech 2" je dobře čitelný jak za přímého slunce, tak za šera a disponuje 84 960 body. Elektronický hledáček, který má dioptrickou korekci, disponuje přibližně 200 000 body. (Oproti verzi H1 LCD „ztratilo“ a naopak hledáček si hodně „polepšil“.) Obraz v hledáčku je sice menší, ale právě proto a také díky rozlišení perfektně ostrý. Jas EVF lze nastavit v Setupu ve dvou intenzitách.

Objektiv a ostření

Pohled zpředu - objektiv

Objektiv disponuje dvanáctinásobným optickým zoomem s rozsahem 36 mm – 432 mm (ekv. 35 mm). Minimální světelnost je 2,8 na krátkém a 3,7 na dlouhém konci. Ostření je buď vícebodové automatické, automatické na střed, dále lze definovat místo zaostření a poslední možností je ruční ostření. Při něm se náhled na LCD přibližně zdvojnásobí. Aparát ostří podle mého soudu rychle a kvalitně. Za horších světelných podmínek si pomáhá přisvícením oranžovým světlem. Bohužel při focení s přisvícením nikdy nesignalizoval „zaostřeno“ zezelenáním ostřícího pole. Zelená kontrolka na LCD jen přestane blikat – tj. hlásí zaostřeno – a na to je potřeba si zvyknout. Ostření v makrorežimu je možné od cca 2 cm (W) od objektivu a to až do 2,2 x zoomu (!). Tak se dostanete k velmi slušnému „makru“. V normálním režimu aparát ostří od 30 cm při nekratším ohnisku. Při maximálním zoomu je ostření možné ze vzdáleností přesahujících jeden metr a to přibližně 1,1 m při makrorežimu a 1,4 m při normálním režimu ostření.

Zkreslení, 81mm Zkreslení, 432mm

Zkreslení je v obvyklých mezích kompaktních aparátů. Mírné soudkovité při nejkratším ohnisku (zde je ukázka při nejmenší zobrazitelné ploše, 2,2× zoom) a nepatrné (také soudkovité) při nejdelším.

Provozní časy a výdrž fotoaparátu

Umístení karty ...a baterií

Na dodávané NiMH 2500 mAh baterie jsem nafotil 370 snímků. Režim odpovídal tomu, jak používám fotoaparát obvykle – prohlížení po expozici, cca 5% snímků s bleskem. Stabilizace při snímání. Takže výdrž odpovídá manuálu a je skvělá. Ukazatel stavu nabití je příkladný, má čtyři stavy a rozhodně se vám nestane, že baterie budou prázdné, aniž vás na to aparát včas upozorní blikáním ikonky baterie. Součástí balení aparátu je i nabíječka a to přesto, že je aparát na dva AA články. Umí dobíjet AA i AAA články a to jeden, či pár. Doba nabíjení závisí na míře vybití akumulátorů. Kryt akumulátorů má dvě části. Jednou se otevře samotná karta a druhou i prostor pro baterie.

Provozní časy
(měření je zatížené reakční dobou člověka, tj. do 0,2 s)

  • čas zapnutí a vypnutí cca 2,1 s
  • první fotografii včetně zapnutí aparátu je možné zhotovit do 2,4 s
  • sekvence (maximálně 7 snímků v nejvyšší kvalitě) je exponována s odstupem 0,8 s.

Sekvenční režim nelze použít současně s bleskem.
Ukládání videa ve všech režimech probíhalo bez potíží až do zaplnění paměti.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Duke Vam Piere 0 7
    Duke Vam Piere 0 7
    08.07.2006 23:05

    Čeština na mučidlech... ojojoj.<br>
    Možná by stálo za to pozdržet uveřejnění článku o několik minut a věnovat je přečtení si svého díla. Nejde ani tak o pravopisné nedostatky(i když třeba "Originální snímky měli postupně velikost..." by se objevit nemuselo), jako spíš o ty stylistické.<br>
    Mám - li uvést příklad, zvolím první odstavec na poslední stránce (odstavec začínající "Porovnání expozice bez blesku a s ním"). V textu se ale objevují i další skvosty - nevhodné použití slov, nadužívání spojek a další. <br><br>
    Teď k faktické stránce: Nejsem přesvědčen o tom, že správná metodika měření míry šumu je podle nárustu objemu dat v JPEG kompresi. Existuje nějaká studie, která by něco takového prokazovala, anebo jsou to jenom bez otázek převzané domněnky od bůhvíkoho?

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    09.07.2006 17:08

    Stačí se podívat na reálné snímky - čím vyšší ISO, tím větší datová velikost. Pokud tomu tak není, stačí si prohlédnout snímky s detaily a udělat si závěr.

  • Duke Vam Piere 0 7
    Duke Vam Piere 0 7
    09.07.2006 23:57

    Metodika (alespoň tak, jak jste ji předvedl) je zcela zcestná. Pro šum je podstatné nejen "ISO" (zesílení vstupního signálu), ale též expoziční doba. Fotografoval-li jste v noci s preferencí clony (při různých citlivostech tedy s různým časem) nebo dokonce na automatiku (zde čas ani nelze předvídat), nevystihuje měření závislost citlivosti na šumu. K focení na automatiku pak ještě další poznámka: Velikost obrázku záleží rovněž na množství detailů. Pokud se foťák (v automatickém režimu) rozhodne pro jiné zaclonění, ovlivní to mimo expoziční doby i úroveň detailů. Ze závislosti šumu na citlivosti nezbyde již vůbec nic.
    Celkově metodika "nárustu dat" při ztrátové kompresi je pouze orientační - rozhodně NELZE tímto způsobem stanovit míru! Těch by šlo stanovit hned několik (supremální metrika, RMSE, tyto metody rozšířené podle barevných kanálů, atd...) - byť v podmínkách testování jistě zatížena chybou.

    Tím nechci říct, že by s citlivostí nerostl šum. Jistě, to je zřejmé. Nicméně pro rádoby-exaktnost to dokládat čísly, jejichž významu nerozumíte (a není divu - ony ve zmíněném smyslu ani žádný význam nemají) je... no... rozhodně ne příliš dobrá vizitka. Mnohem raději bych si přečetl shrnutí pozorování (byť subjektivních), než sadu nicneříkajících čísel, ze kterých se pokoušíte skoro až věštit.
    Co jiného je následující citace z článku: "Originální snímky měly postupně velikost DEN -2,5/2,6/2,5/2,7/2,6/2,7 MB, NOC - 1,9/1,8/1,8/2,3/2,7/2,6/2,6 MB což dosvědčuje práci redukce šumu při ukládání snímku a současně nárůst šumu v tmavých partiích snímku."?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram