"Nechť hudba zní" - rozhovor s vítězem

V červnu se konalo další téma dne. Tentokrát na téma "Nechť hudba zní". Přinášíme Vám rozhovor, který již tradičně s vítězem zprostředkoval Ivan Tomášek.

V Tématu dne „Nechť hudba zní (Ať hudba zní)“ zvítězil Pavel Tyle se svojí fotografií „Yamato“. Na druhém místě se umístil Pavel Petruška a na třetím Ondra Nosek. Vítězům gratulujeme.

Pavel Tyle
Pavel Petruška Ondra Nosek

A nyní již otázky pro vítěze :

Pavle, nejprve mi dovol, abych Ti pogratuloval k získání prvního místa v tomto tématu dne, kde jsi se svou fotografií „Yamato…“ získal 806 bodů a od počátku jsi se držel na první příčce.

1. Kdy jsi se rozhodl, že se zúčastníš tématu dne a kdy a jak vznikla uveřejněná fotografie?

Dosud jsem se zúčastnil všech témat dne, pokud jsem nebyl někde na cestách, nebo pokud mě nezaskočil přečerpaný limit vkládání a hlavní motivací byl pochopitelně hrneček FA – takže, jakmile jsem si přečetl vyhlášení tohoto tématu dne, začal jsem probírat svůj archiv a vybral několik možných adeptů. Nakonec jsem vsadil na jistotu (jak správně odhalil PP, který mě po celou dobu soutěže šlapal na paty) a použil jednu z fotografií z březnového koncertu japonského souboru Yamato v Kongresovém centru v Praze.

2. Jaké jsou Tvé fotografické začátky? Kdy jsi začal fotit a jaká fototechnika byla Tvoje první a co vše „prošlo“ Tvýma rukama? 

Focení mě začalo zajímat už v dětství, prvním fotoaparátem byl „středoformát“ značky Pionýr, ze kterého jsem si dělal jen kontakty. Potom vysoce sofistikovaný přístroj Vilja Avto, ze kterého, na rozdíl od Pionýra, občas vylezl i ostrý obrázek. Po skončení střední školy jsem si na brigádách naškudlil na vysněnou Practicu MTL3 a zvětšovák. Zařídil jsem si temnou komoru a začal z NDR pašovat ČB filmy ORWO v metráži. Toto černobílé nadšení mi vydrželo po celou dobu studií a ještě dlouho potom. Jako chemik jsem experimentoval s různými i méně obvyklými postupy zpracování, zpracovával jsem i barevné negativy a pozitivy. Dodnes mám uschovány krabice zvětšenin a hlavně asi deset tisíc negativů, ke kterým se doufám jednou ještě vrátím. V osmdesátých letech jsem pro jiné priority fotil jen rodinnou dokumentaci a nechal si v labu vyvolávat barevné pohlednice pořízené automatem Olympus SuperZoom 110. Další velký fotografický záchvat, který mě dosud nepustil, přišel s nástupem digitální fotografie, postupně jsem používal několik fotoaparátů Olympus (820 L, Camedia 2000z, 4040z, 5050z), Jakmile Canon uvedl svou první „lidovou“ DSLR, neváhal jsem.

3. Čím v současnosti fotíš, jaké je Tvé vybavení? A ještě na doplnění, jak se díváš na „souboj“ analog versus Digital? 

V současnosti používám převážně Canon 20D a několik L objektivů Canon (24–105, 70–200, 300) a Sigmy 12–24 a 50 Makro. K souboji analog versus Digital – o různých aspektech kvality a kvantity lze dlouze diskutovat, ale myslím, že je už téměř dobojováno a je jen otázkou času, kdy pro velké hráče na trhu s technikou a fotochemií přestane být analog rentabilní. Analog se stane exkluzivní a kultovní záležitostí, podobně jako v oblasti záznamu zvuku vinylové desky a analogové pásky.

4. Podle fotografií na Tvém webu i zde v galerii se domnívám, že hodně cestuješ. Fotografování a cestování patří podle mne nerozlučně k sobě. Z Tvých fotek, ale vyzařuje i něco víc, než jen dokumentační činnost. Kromě focení je cestování Tvůj další koníček ? 

Ano, cestování je také můj velký koníček, původně jsem se snažil jen fotograficky dokumentovat cesty, ale v posledních letech už asi převažuje fotografická náplň cest, cestuji převážně s manželkou, která má docela pochopení pro věčné zdržování a čekání na nejlepší světlo a moment.

5. Mohl bys nám prozradit něco o sobě? Rodina, práce a pod.

Téměř 21 let ženatý, dvě dospělé studující děti, vystudovaný chemik, chemie je také mé povolání.

6. Jaký je Tvůj názor na FotoAparát.cz, tedy jak se díváš na jeho zaměření, úroveň fotografií, přínos pro další tvorbu ? Máš nějaké oblíbené autory z FA? A co bys byl rád, kdyby se na současné podobě změnilo ? 

Jsem na FA od konce r. 2003 a zpětná vazba, kterou jsem dostával na své fotky mě určitě hodně ovlivnila a doufám, že ještě ovlivní. Přesto, že zdaleka ne vše na FA je ideální, je to podle mého názoru nejlepší internetová galerie z hlediska počtu hodnocení i průměrné úrovně. Jelikož zahrnuje velké množství různě fotograficky (i mentálně) vyspělých lidí, musí si podle mě každý fotograf vytvořit vlastní „filtr“ na rozdávání i přijímání hodnocení, evidovat, ale nenechat se příliš ovlivňovat názory většiny a trendovostí. Oblíbených autorů mám na FA celou řadu, nechci nikoho vynechat, tak jen obecně – jsou to většinou ti, u kterých cítím za formou fotografie i obsah, myšlenku, nápad. Nemyslím, že by jakákoli významná změna podstatně vylepšila fungování FA, vše závisí na lidech, kteří sem chodí, hodnotí a vkládají fotky a na každém jednotlivci záleží, co si z toho pro sebe vezme (možná placená sekce – ale opravdu nedokážu odhadnout, zda by to galerii prospělo, nebo spíš uškodilo).

7. Kterou fotografii z vložených do soutěže Ty osobně považuješ za nejlepší, respektive, která Tě nejvíce zaujala?

Je to „empatie“ od M. Pospíšila

8.A na závěr: co bys chtěl vzkázat všem, kteří se účastní dění okolo FA ? 

V prvé řadě přeji všem dobré světlo, hodně zdařilých fotek a dále také více objektivity a tolerance v rozdávání i přijímání hodnocení jiných fotografů. Provozovatelům serveru chci také poděkovat za jejich práci a za hrneček, který, doufám, co nejdříve dorazí.

Děkuji Ti za rozhovor a přeji další zdařilé snímky.

Ivan Tomášek (i.BoB.t.)

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • avanka
    avanka
    04.07.2006 19:38

    Taky gratuluju k výhře :-)
    Ivana

  • Laco K.
    Laco K.
    07.07.2006 12:28

    klahoželám k výhre a cením si tvoju skromnosť a nadhĺad v článku
    laco lacko z FA

  • Zdenka Rosecká
    Zdenka Rosecká
    07.07.2006 17:12

    Gratuluji k zasloužené výhře. Moc se mi líbí i tvoje hodnocení/přístup ohledně dění na FA. Přeji hodně dalších pěkných fotek. Zdenka R.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram