Paragrafy kolem fotek

Pokud vezmete do ruky fotoaparát a vyjdete ven na ulici s úmyslem pořídit nějaké fotky, již v tom okamžiku po vás vztahují své zakroucené pařátky všelijaké paragrafy, ve kterých je dobré se alespoň trochu vyznat. Jakmile se rozhodnete své fotografie publikovat třeba jen na svém webu, je dobré orientovat se v paragrafech o trochu více. Jste totiž vlastníkem duševního vlastnictví a jako každý vlastník si určitě budete chtít své vlastnictví chránit.

Internet není trezor

Internet vznikl jako síť sdílených informací, a tak všechno, co na něj umístíte, v podstatě nelze zamknout proti neoprávněnému použití. Máte však možnost jisté ochrany právní, a to po celém světě znamená, že se můžete svých práv domoci. U nás tato práva definuje „Zákon o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským“, číslo 121/2000 Sb., (plné znění například na epravo.cz ).

Podle českého práva „je autorem fyzická osoba, která dílo vytvořila“ – autorem tedy nemůže být žádná organizace a to ani zaměstnavatel. Dále zákon definuje „výlučná práva osobnostní" (§ 11), která nejsou převoditelná a smrtí autora zanikají a „výlučná práva majetková" (§ 12 a násl.), která upravují vztahy kolem užívání a šíření a mohla by tedy nějaký ten majeteček přinést.

Tématem tohoto článku není rozebírat český autorský zákon, podíváme se spíše na praktické použití fotografií (či „děl vyjádřených postupem podobným fotografii“) na internetu, protože internet je internacionální. Vy musíte udělat jednu základní věc – označit fotografie jako své vlastnictví a dát tím najevo, že vám není jedno, kdo a co s vašimi snímky provádí.

Označte si svůj píseček

Nejčastějším řešením je umístit vhodné upozornění na společnou plochu s fotografiemi. Nejběžnější a poměrně výstižné je označení webové stránky například tímto textem:

Copyright © 1999 – 2006 Nositelem autorských práv fotografií je ten a ten pán. Všechna práva vyhrazena. Fotografie podléhají autorskému zákonu 121/2000 Sb. zákonů ČR.

  • Slovo copyright a znak © (z klávesnice jej napíšete přidržením levého Alt a vyťukáním čísel 169) sice není podle českého autorského zákona specifikováno, ale podle mezinárodních dohod platných i v ČR zajišťuje ochranu materiálů, na které se copyright vztahuje. Copyright vlastníkovi výhradních práv umožňuje kontrolovat kopírování a distribuci originálních snímků i materiálů z této práce odvozených.
  • Uvedení časového údaje vyznačuje dobu vytvoření díla (v našem případě webové stránky jako takové), nikoliv dobu platnosti autorských práv.
  • Text „Nositelem autorských…“ upřesňuje fyzickou osobu autora, pokud je web kompilací a autor webu není autorem fotografií.
  • Další text upřesňuje druh práva a předesílá, podle jakého zákona je označen.

Dále můžete specifikovat, například:

Možné je právo užít dílo pro osobní potřebu, nebo právo citace. Jiné použití je možné pouze se souhlasem autora. 

Tento text upozorňuje návštěvníka webové stránky na to, že může do vlastních webů zakomponovat odkazy, vedoucí k vašim obrázkům nebo na vaše stránky, může vaše obrázky na svém počítači doma studovat, ale nesmí je dál vystavovat na svých stránkách, pokud se s vámi nedohodne jinak.

Programátorský oříšek

Také existuje možnost blokovat například v kontextové nabídce levého tlačítka myši funkci „uložit jako.“ nebo „uložit cil jako..“. Tato možnost ale vyžaduje pokročilejší znalosti tvorby webových stránek. Docela zajímavá diskuze o tomto problému je na fóru webzdarma. Vyplývá z ní jediné: Jakmile se stránka s vašimi obrázky jednou v cizím prohlížeči načetla, jsou také někde na cizím hardisku uloženy i vaše obrázky. Internet je prostě úchvatný!
Jak je vidět, obrázky na internetu proti odcizení zabezpečit nejdou. Musíme spoléhat na slušnost a pro všechny případy je lepší mít označené i jednotlivé obrázky.

Označit jednotlivé obrázkylze v podstatě dvěma způsoby:

Vložit informace o autorovi a datu vzniku do tzv. info oddílů jednotlivých obrázků (EXIF, IPTC), nebo nějakým způsobem tyto informace přímo zviditelnit v obrázku. Navíc vložit data do obrázku není až tak složité, jak to na první pohled vypadá.

Při fotografování

Nejjednodušší je zapsat jméno autora do nastavení digitálního přístroje, pokud to umožňuje. Ten tvoří EXIF informaci již v době pořízení snímku. Datum vytvoření snímku a spousta dalších informací tam již je. Potřebný postup pro přednastavení jistě naleznete v návodu na použití.Nevýhodou této metody je, že k této informaci se vám zpravidla nepodaří přiřadit kontakt na vás – na autora.

Data v souboru

Zanést jméno autora a kontaktní spojení do EXIF či IPTC v lze také při pozdějším zpracování v grafickém editoru či manažeru. Výhodou je poměrná volnost v obsahu informací, můžete uvést email, telefon nebo i celou adresu. Nevýhodou pak je, že tato data může někdo jiný stejně jednoduše odstranit.

Vedle Adobe Photoshopu, kde jsou tyto informace dostupné volbou Soubor/Informace o souboru…, lze tato data zanést například i ve freewarovém IrfanView v menu Obrázek/Informace… tlačítka IPTC nebo EXIF- neplést s tlačítkem Poznámka či Comment – tahle volba nezapisuje do souboru(!!).

IrfanView IrfanView

Data v obrázku

Lze také zanést jméno autora (a třeba i logo) přímo do obrazových informací, tedy zviditelnit je vložením nějakého poloprůhledné značky. Na to existuje mnoho návodů, variant či plug-inů. Následné odstranění z obrázku je sice možné retuší, ale postup je zdlouhavý a pracný – proto je tato metoda tolik oblíbená. K profesionálnímu programu Photoshop je k nalezení nepřeberné množství pluginů a filtrů, které v podobě více či méně rušících vrstev a voleb prolnutí vkládají do obrázků libovolné texty či loga, které si můžete vytvořit a umisťovat poměrně bez omezení.

Vlastní filtr

Podobné funkce však nabízejí i podstatně levnější obrazové manažery, a to od skvělého českého Zoner, přes ACDSee, až po bezplatné XnView – recenze na FA či IrfanView. Popisovat všechny by vydalo na deset článků (někdy příště), proto dávám k posouzení zatím jen ukázky použití.

Zoner Zoner
Zoner IrfanView
IrfanView

Výhodou manažerů je také poměrně jednoduché dávkové zpracování většího počtu obrázků.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Danuš
    Danuš
    15.11.2006 21:23

    Danuš
    Také bych uvítala podmínky, za jakých smím fotit lidi kolem sebe na volném prostranství, např. v ZOO, v parcích a pod.
    Nerada bych se dopustila nezákonného jednání.

  • Jan Škvára 1
    Jan Škvára 1
    30.11.2006 21:21

    pro Vabra
    Paragrafy budou pokračovat, další část je Fotograf na ulici - projdeme se po akcích, jako jsou třeba koncerty nebo tancovačky... Taky co se nesmí v některých zemích, atd.
    Dalším dílem bude Fotka jako zboží.
    k velikosti fotek - možná byste se divili, kolik identických fotek běhá právě po netu - a pochybuji, že by o tom autor věděl...

  • Jan Škvára 1
    Jan Škvára 1
    30.11.2006 21:28

    ad man1k
    pokud mi čas dovolí, napíšu něco o fraktálovém zvětšování. Z 500k fotky slušně uloženého jpg jde udělat zvětšenina na dvoustránku časopisu..
    Jinak máte pravdu věšet na web velkou fotku je holá pitomina, leda když potřebujete k někomu méně sběhlému v IT dostat rychle právě tu jednu...
    Jan Škvára

  • Tomáš Otčenášek
    Tomáš Otčenášek
    07.12.2006 14:25

    Tez bych uvital pokracovani. Hlavne prezentace fotek, napriklad jak je to s akty slecen pod 18let apod. Nefotim to zatim, ale buhvi. Jinak clanek dobry, pochvala.

  • David Pohanka
    David Pohanka
    10.06.2009 11:01

    fine článek, taky by mě zajílo jak je to s prezentací aktů a fotek všeobecně ... docela se bojím až se někdo, jehož fotka je na netu zbouří a bude po mě vymáhat nějakou náhradu i když se fotil dobrovolně a s uveřejněním souhlasil ...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram