EF 24-105mm f/4L IS USM, EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Společnost Canon nedávno představila dva nové objektivy. EF 24-105mm f/4L IS USM a EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. V následujícím uživatelském testu se dočtete, jaké mají vlastnosti a co od nich lze čekat, když spolupracují se špičkovým tělem Canon EOS-1Ds Mark II.

FOTOGRAFIE

Snímky z ateliéru

EF 24–105mm f/4L IS USM

EF 24-105mm f/4L IS USM
Zkreslení 24mm Zkreslení 105mm

Při nejkratším ohnisku a cloně f/4 klesá velmi mírně ostrost směrem ke krajům pole, více ruší vinětace. Při cloně f/8 je již snímek dobrý v celé ploše. S rostoucí clonou (větší jak f/16) se projevuje neostrost způsobená difrakcí (ohybem světla na lamelách clony) s níž se nedá skutečně moc dělat. Do clony cca f/5,6 se projevuje zmíněná vinětace. To ovšem nebude platit pro menší (APS-C) senzory neboť využijí jen „tu nejlepší“ část objektivu. Pro nejdelší ohnisko je vinětace patrná pouze při nejmenší cloně. Ostrost obrazu od středu do stran klesá s rostoucí clonou minimálně (při nejmenší cloně přičítám neostrost v krajích malé hloubce ostrosti). Chromatická aberace (color fringing) je minimální – maximálně 2 až 3 pixely v krajích snímku a ve středu je aberace nulová.

EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM

EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Zkreslení 70mm Zkreslení, 235mm

Při kratších ohniscích je vinětace patrná pouze při nejmenší cloně. O clonu výš je neznatelná. Na reálných snímcích (mimo jednolité barevné plochy) ji nepostřehnete. Při nejdelších ohniscích se vinětace projevuje více. Nalezneme standardní velmi mírné soudkovité zkreslení, které postupně přechází do poduškovitého.

Reálné snímky

Protisvětlo

Reflexe, 40mm Reflexe, 90mm
Reflexe, 190mm Reflexe, 240mm

Antireflexní vrstvy odvádí svou práci dobře. Abych reflexe vůbec vyfotil, musel jsem hledat takové nastavení objektivu, světelného zdroje a zoomu, aby k nim došlo. Faktem tedy je, že k rušivým reflexím dojde ve velmi specifických případech.

???

U některých snímků se objevil světlejší pruh na straně. Jeho původ mi není jasný. Objevuje se pouze tehdy, je-li exponováno v protisvětle. Vyskytl se u obou objektivů.

Vinětace

Vinětace, f/4, 24mm Vinětace, f/5,6, 24mm Vinětace, f/16, 24mm

Reálné snímky, které doplňují snímky z ateliéru.

Sport

Sport Výřez
Sport Výřez
Sport Výřez
Sport Výřez

EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM

Dovolím si srovnat nesrovnatelné. Měl jsem současně k dispozici také objektiv EF 70–200 f/2.8L USM. Oba jsem vyzkoušel při focení hokeje a zde jsou poznatky platné pro kontinuální autofokus: EF 70–200 f/2.8L USM ostřil naprosto skvěle, prakticky ihned, bez vady. EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM mu ovšem zdatně sekundoval. Potíže nastaly jen v případě, že „se ztratil“. Pak chvíli přeostřoval „sem a tam, než se chytil“. Osobně mi režim kontinuálního ostření vyhovoval. Výsledky zde vidíte. Něco podobného jsem ovšem fotil prvně. Cílem bylo zkusit v režimu priority času stabilizaci při čase 1/125s a rychlost ostření. (Manuální nastavení bílé, ISO 800 nebo 1600, priorita závěrky s časy kolem 1/100, +1/3 až +2/3 EV.)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jiří Šebek
    Jiří Šebek
    15.02.2006 08:45

    díky za testík, zrovna nad tím eLkem do budoucna uvažuju jako o základáku.

  • kulihrasek 1
    kulihrasek 1
    15.02.2006 09:45

    canone, canone, kam to miris?

  • Jiří Cvrk
    Jiří Cvrk
    15.02.2006 12:15

    to je <a href="http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=32604&gal=photo">tahle?</a> Rostou, rostou.. ;o)

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    15.02.2006 12:42

    ano,rostou...

  • David Martan
    David Martan
    15.02.2006 17:05

    .

  • Leoš Suchánek Trhač
    Leoš Suchánek Trhač
    15.02.2006 18:39

    moc pěkný článek, pohyblivý obrázky, to jsem tu ještě neviděl!

  • Peteb
    Peteb
    15.02.2006 20:51

    Je ve FotoTestu spravne uvedeno, ze objektiv
    EF24-105/4L nedisponuje FTM?

    Primo na Vami uvadenem obrazku http://www.fotoaparat.cz/image/17007
    je to uvedeno.

    Nebo na
    http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=ModelDetailAct&fcategoryid=149&modelid=11924

  • Peteb
    Peteb
    15.02.2006 21:49

    Komentar beru zpet, nevsiml jsem si zacatku odstavce o EF70-300.

    Mea culpa.

  • Pavel Vabrousek
    Pavel Vabrousek
    15.02.2006 22:51

    Ahoj, Petre.
    Diky za peknou recenzi, ty pohyblive gify jsiu super.
    Na netu jsem se potkal s recenzemi, ve kterych se uvadi, ze ta 70-300 ma problem s ostrosti pri dlouhem ohnisku na natocenem fotoaparatu "na vysku" (zrejme nejaky bug v IS). Muzes to potvrdit nebo vyvratit?
    Diky.

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    15.02.2006 23:36

    Prohlédl jsme všechny snímky daných parametrů (300mm ohnisko, stabilizace v režimu 2). Bohužel nemám dva snímky téhož místa za týchž podmínek. Takže ostrost nemohu posoudit jinak, než subjektivně.

    Výsledek: mám (dle mého soudu) ostré snímky "na výšku" při čase 1/40 a mírně neostré při čase 1/1250. Závislost na natočení foťáku v tom nevidím, spíše problém rukou. (Ta neostrá je obdoba zde publikovaného sněhu - bokeh.)

    Přesto mám dva podobné snímky(nikoli překrývající se) - zase sněhu. Ostrost bych posoudil jako shodnou.

  • Kamil Moravec
    Kamil Moravec
    16.02.2006 08:31

    To si snad děláš prdel? Pět tady ódy na obyčejné seťáky. To si snad myslíš, že pokud ti k tomu půjčej nějaký nový prototyp bez označení "Canon EOS-Ds Mark II" (viz konec textu), tak že se z toho po... Člověče, ty ani nevidíš, jelikož jsi v Canon prdeli celej, co tady píšeš. Prostě jsou to standardní SETOVÉ objektivy pro běžného uživatele, spíše mírně podprůměrného. Existují i jiné varianty na tyto ohniska.

  • Zdeněk Burda
    Zdeněk Burda
    16.02.2006 08:45

    Kamile, co kdybys místo blbých keců v diskuzi nám běžným podprůměrným uživatelům ukázal jak jsi dobrý a hodil sem odkazy na své články? Pár článků (o nečem jiném než focení) jsem napsal a vím, že to není zrovna jednoduché. Tento článek se mi líbí.

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    16.02.2006 10:03

    2Kamil: co je na EOS-Ds Mark II "bez označení" ?

  • Kamil Moravec
    Kamil Moravec
    16.02.2006 12:31

    tsunami: Zde se opravdu rozejdeme v názoru. Zde je jasně vidět, že internet snese vše. Kde kdo zde může napsat cokoliv a očemkoliv (nejen fotoaparát.cz). Bohužel odkaz na moje publikace na netu nenajdeš, s tím jsem zkončil před cca 3 lety. Teď již publikuji pouze knižně, či v časopisech. Obor regionální historie.
    petrkor: nauč se číst a pak se ptej :)
    PS. Pro ty, kteří mě budou chtět dodatečně nařknout z toho, že focení nerozumím, tak jisté zkušenosti mám. Ovšem přiznám se bez mučení, nejsem vlastníkem Canonu. Tuto značku uznávám, pouze si myslím, že tento šlánek se nepovedl.

  • Peter Ertl
    Peter Ertl
    16.02.2006 12:39

    no ta 24 105 je sice setak ale dost vybocuje zo standardu setakov a udajne je to celkom dobre sklo na setak dost nadpriemerne. neviem len som pocul od zainteresovanych.

  • Jan Trkal
    Jan Trkal
    16.02.2006 13:12

    Upozornit na chybějící jedničku v názvu foťáku se dá i kultivovanějším způsobem, nejlépe přímo autorovi. Ale pokud má někdo nutkavý pocit vyřvávat to do diskuse takto "vybranými" způsoby , nechť se realizuje, když mu to v reálném životě není dopřáno.
    Jinak test je pěkný, takových se moc nenajde. Jen tak dál!

  • Tomas Mikeska
    Tomas Mikeska
    16.02.2006 14:18

    2Kamil: myslim ze 24-105L je profi sklo ci sa ti to paci alebo nie. Predpokladam ze narazas na skla s f2.8, lebo asi iba tie su pre teba profi. LENZE nie kazdy fotograf potrebuje f2.8. Ked najblizsie pojdes niekam do hor na dlhsiu turu so svojou viac ako 1kg f2.8, tak pochopis. S 24-105 dosiahnes to iste, mas lepsi rozsah a mas IS! Okrem toho jeho konstrukcia a opticka kvalita je pravom Lkova, my 2 cents

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    16.02.2006 14:38

    Kamil - mám EOS1DIIN vlastní, nikoli nějakou testovací a po praktických testech bych k ní asi 24-105/4 IS L před 24-70/2,8L upřednostnil. Cena je naprosto stejná, takže v tom problém není a prostě se mi jeví pro moje účely vhodnější.
    Inovovaná 70-300 už profisklo rozhodně není, ale taky patří spíš k tomu zdařilejšímu na trhu.
    Kdybych tomu článku měl něco vytknout, tak asi právě to spojení dvou nesourodých objektivů, já bych dal každý samostatně, společného nemají skoro nic. Jinak se mi ale ta recenze docela líbí a autora bych spíš pochválil.

  • Radek Fišer 1
    Radek Fišer 1
    16.02.2006 15:22

    Ano, je vidět, že web znese zkutečně vše, včetně neznalosti rodného jazyka a znalosti obhroublých výrazů....

    Autora testu se zastávám. Myslím,že odvedl nadstandartní práci, za kterou by se mnohý testér nemusel stydět, což jsem patřičně ohodnotil.
    Díky.

  • johny5
    johny5
    17.02.2006 00:25

    Tedy možná mám přehnaný požadavky, ale na to, že je to Lkové sklo se mi vinětace a sférické zkreslení u 24-105 zdají pěkně obrovitánské:-(
    Za tohle bych 35k nedal ani náhodou.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (25)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram