Test fotoaparátu Nikon D200

Již delší dobu bylo oblíbeným námětem různých debat a spekulací téma, jaký bude nástupce digitální zrcadlovky Nikon D100, který se pro svou zdařilou koncepci držel na trhu až neobvykle dlouho. Velkou oblibu si získal i novější Nikon D70, který však není přímým nástupcem D100. Nyní se však uživatelé systému Nikon konečně dočkali a na trh přichází nejnovější model Nikon D200. Jaký je a jak se osvědčil při praktickém použití se dozvíte v obvyklém redakčním testu.

Nikon D200

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Začneme jako obvykle mechanickým provedením a ergonomií. Základem těla aparátu je celokovový blok z lehkých slitin na bázi magnézia. Tělo je tak neobyčejně robustní a při pohledu na ukázkový snímek č.5 je zřejmé, že asi i hodně vydrží. A nejen to, velkou výhodou aparátu je vodě a prachu odolné celkové utěsnění všech spojů i ovládacích prvků. Úchopové části jsou pak pro jistější držení opatřeny gumovým povrchem s vylisovanou strukturou, pro jistější držení i v případě vlhka nebo mokrých rukou. Tělo je poměrně velké a i do větší ruky padne jako ulité. Již na první dotek je tak naprosto zřejmé, že máme v rukách skutečný aparát pro náročné uživatele a ne nějakou plastovou hračku.

Zadní stěna Pohled shora

Design D200 navrhoval (jak je již u Nikonu tradicí) renomovaný italský designér Giorgetto Giugiaro. Z celkového dojmu je jasně vidět návaznost na předchozí povedené modely této designérské dílny. Tradiční decentní černá barva je doplněna pouze obvyklým červeným trojúhelníkem pod spouští a kovově šedým podkladem plochy kolem spouště. Všechny ovládací prvky jsou logicky a hlavně ergonomicky rozmístěny. Také jejich popis tradičními mezinárodními ikonkami je bezproblémově srozumitelný a každá podstatná funkce je vyvedena do samostatného tlačítka a to například včetně korekcí záblesku, citlivosti ISO nebo ruční aktivace automatického ostření.

Při prvním kontaktu s aparátem zaujme především velký a jasný hledáček s dioptrickou korekcí. Po relativně malých a tmavých hledáčcích modelů D100, D70 a D50 je to skutečně výrazný kvalitativní rozdíl a krok kupředu. I zde je použita technická vychytávka v podobě možnosti zobrazení pomocné mřížky na matnici bez nutnosti její výměny. Přímo na matnici se také zobrazují varování v případě vybité baterie, při použití černobílého režimu a také pokud v aparátu není vložena paměťová karta. V hledáčku samozřejmě nechybí ani klasický displej zobrazující všechny důležité informace o nastavení přístroje. Nikon D200 je také prvním přístrojem této kategorie, který přímo v hledáčku standardně zobrazuje i nastavenou citlivost snímacího čipu v jednotkách ISO. Tato funkce, po které již dlouho volalo mnoho uživatelů byla doposud vyhrazena pouze několika málo přístrojům nejvyšší kategorie.

Boční pohled Kostra

Dalším prvkem těla je nezvykle velký LCD displej s možností podsvícení na horní straně aparátu. Jeho rozměr opravdu není náhodný a zobrazuje skutečně snad vše a to například včetně takových podrobností, jako je aktivace uživatelského komentáře v datech Exif nebo připojení navigačního systému GPS. Podobně povedený je také LCD monitor na zadní stěně přístroje. Jeho rozměr je velmi slušných 2,5“ při rozlišení 230.000 obrazových bodů. Je navíc chráněn speciální krytkou, zabraňující jeho eventuálnímu poškození.

Další ovládací prvky na tělě jsou již více méně standardní a za zmínku již stojí snad jen synchronizační konektor pro připojení studiových zábleskových světel, programovatelné tlačítko FUNC a vestavěný interní blesk, jehož možnosti jsou u Nikon D200 tak rozsáhlé, že bych je s klidem označil až za revoluční a budu jim dále věnovat samostatnou kapitolku. Velmi praktické je také tradiční umístění hlavního vypínače na prstenci kolem spouště, které je velmi pohotové a ve spolupráci s bleskovým náběhem systému i rychlým automatickým ostřením dokáže celý proces zapnutí, expozice snímku a vypnutí aparátu zkrátit na cca 2 maximálně 3 vteřiny a to i v případě, že aparát držíme jen jednou rukou.

Vodě a prachu odolné utěsnění Čip

Snímací čip, snímání a AF

Při výčtu parametrů digitálních fotoaparátů se největší pozornost soustředí na snímací čip. V případě modelu Nikon D200 je jím RGB CCD snímač o rozměrech 23,6×15,8mm, což je formát obecně označovaný jako APS-C a nebo u Nikonu písmeny DX. Rozlišení čipu je 10,2 milionu efektivních obrazových bodů. Největší rozměr snímku je tak 3872×2592 obrazových bodů. Zvolit lze ale i redukované rozměry 2896×1944 nebo 1936×1296 bodů. Pořízené snímky lze ukládat ve formátech JPEG nebo NEF (RAW) a u obou lze také nastavit jejich kompresi. Nastavovat lze samozřejmě i řadu dalších parametrů snímku, jako je barevný prostor, softwarové doostřování, kontrast, saturace nebo redukce šumu (zvlášť pro dlouhé časy a pro vysoké hodnoty citlivosti ISO) či použití uživatelské tonální křivky. Ta může být přednastavená (k dispozici jsou například tonální křivky napodobující barevné podání oblíbených kinofilmů nebo softwarově rozšiřujících dynamický rozsah), nebo si lze také vytvořit vlastní uživatelskou tonální křivku podle svých specifických požadavků. Nechybí ani černobílý režim a také možnost elektronického podpisu fotografie. Nikon D200 totiž umí vložit do údajů Exif také 36 libovolných znaků, které lze vybrat přímo v menu aparátu.

Velmi důležitým parametrem každého digitálního aparátu je také rozsah citlivosti jeho snímacího čipu. V případě modelu Nikon D200 je to ekvivalent citlivosti ISO v rozmezí 100 až 1600, přičemž nejvyšší hodnota není konečná a v uživatelských funkcích lze ještě povolit její další navýšení až na hodnotu 3200. Citlivost ISO lze volitelně nastavit po 1/3, 1/2 nebo po celých krocích. Citlivostí čipu se tak dále dostáváme k dalšímu velmi sledovanému parametru, kterým je úroveň šumu při jednotlivých hodnotách citlivosti ISO. Pro názornější posouzení jsem vyfotografoval při různých hodnotách ISO tradiční noční scénu.

Testovací scéna Výřezy
Úrovně redukce šumu

Samotná scéna je na snímku č.8 kde si ji případně můžete i stáhnout v plném rozlišení. Na snímku č.9 jsou již 100% výřezy při jednotlivých citlivostech, při vypnutých obou režimech redukce šumu. Z tohoto přehledu je patrné, že úroveň šumu je při ISO 100 až ISO 800 velmi nízká a výsledek je opravdu velmi dobrý. Při citlivosti ISO 1600 je již znát velmi lehký nárůst šumu. Viditelnější nárůst je až při maximální citlivosti ISO 3200, kde již dochází i k mírné desaturaci celého snímku. Celkově lze tedy míru šumu hodnotit jako vynikající, i když je nutné podotknout, že v této kategorii aparátů je to obvyklé a rozdíly mezi jednotlivými přístroji jsou nepatrné. Pokud by však někomu tento výsledek nestačil, tak má Nikon D200 navíc velmi sofistikovaný systém redukce šumu pro snímky pořízené dlouhými časy. Nejde už jen o obvyklou redukci, která je buď zapnutá nebo vypnutá ale její míru lze rozlišovat ve třech stupních. Ukázka účinnosti tohoto systému je na obrázku č.10. Jeho základem jsou snímky pořízené při citlivosti ISO 1600 a najdeme zde 100% výřezy z originálů, v pořadí bez redukce, s mírnou, střední a silnou redukcí. Při výběru vhodné úrovně je nutno postupovat podle zkušeností a podle typu fotografované scény. Při silné redukci v kombinaci se snímkem s jemnou strukturou a velkým množstvím detailů dochází k jejich mírnému zastření. A komu by ani tahle funkce nestačila, tak lze ještě aktivovat druhou redukci šumu, která je určena pro vysoké citlivosti ISO. Aktivovat lze i obě redukce současně a při vhodném nastavení tak lze ještě dále výrazně vylepšit kvalitu výsledných fotografií.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Valerian Spusta
    Valerian Spusta
    25.01.2006 20:51

    Všichni:!
    Máte dobré názory. Ale já jsem několik let Nikoňák a v porovnání s Canonem má Nikon o dost navrch! Strobák, o kterém se dodst píše) moc nevyužiju, ale zato, v jakých podmíkách fotografuji uvítám rychlost snc se závěrkou, odolné tělo, váhu nebo dálkové displejové ovl., určitě GPS a taky paradoxně velké a těžké tělo !!! Dál se mi líbí zaměřovací křížek na ostřící body.
    Ahoj valin.cz

  • Tomáš Fencl
    Tomáš Fencl
    21.02.2006 10:02

    Nechapu proc vetsina z Vas hudruje nad tim, ze ma D200 mizernej interni blesk. Je tam pouze pro dalkove ovladani externiho blesku. A co si budeme povidat, v nouzi se hodi jakykoliv blesk, kdyz nemate po ruce pridavny:-)

  • Vít Hordějčuk
    Vít Hordějčuk
    12.05.2006 16:31

    dneska ráno sem ten foťák viděl...je to docela dělo.
    Škoda že mi v kapse nepřebejvá několik desítek tisíc Kč navíc.Tajten foťák mi nasadil brouka do hlavy ;)

  • atreides
    atreides
    17.08.2006 12:37

    Je srpen 2006. Bohužel ani v této době neexistuje na celosvětovém trhu prakticky žádný kvalitní digitální nominativ, který by stál za koupení. Vysvětlím proč:
    1) Nad cca 50 tisíc za tělo je všechno předražené, takže tyto přístroje hned vyřaďmě z úvahy.
    2) Do 50ti tisíc připadají v úvahu v podstatě jen dva zajímavé modely:
    a) CANON 20D/30D
    b) NIKON D200
    Bohužel, ani jeden z těchto přístrojů nesplňuje podmínky pro vhodný produkt. Důvody:

    CANON 20D/30D sice produkuje špičkový obraz, ale využívá zastaralých technologií, např. zaostřování za zhoršených světelných podmínek je řešeno stroboskopem, což je velmi nekvalitní a problémová metoda obzvláště při fotografování lidí, pro které to bývá nepříjemné, a zvířátek, která tím velmi trpí. Synchronizace blesku je bídná (jen 1/250s). Přístroje mají špatnou ergonomii a těžkopádný úchop.

    NIKON D200 má špičkovou ergonomii, vynikající úchop a ohromné portfolio funkcí, avšak zaostává to hlavní: kvalita obrazu. Jelikož výrobce se u přístrojů v této cenové hladině tvrdošíjně drží používání zastaralých símačů CCD, má Nikon značné problémy se šumem. Nevěrohodná je kvalita výrobků, s nimiž jsou již tradičně problémy (vadné série baterií apod.) Po nedávném celosvětovém fiasku s „manšestrákovým proužkováním obrazu“ (bandingem) u přístroje D200 a následné aroganci firmy Nikon k zákazníkům a bezohledné vychcanosti servisu při prokazatelně oprávněných reklamacích ve stylu „závada se neprojevila“ ztratila firma Nikon většinu své bonity u zákazníků. Vzhledem k pochybné kvalitě produktů Nikon a nezodpovědném postoji této firmy je nedůvěra na místě. Proto je dnes rozumné se této značce vyhýbat.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    27.03.2007 12:51

    atreides: Tak tyhle tvoje "duvody" kandiduji na nejvetsi sbirku nesmyslu, co jsem tu zatim kdy cetl ....

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (112)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram