Test digitálního fotoaparátu OLYMPUS E-500

Po „revoluční“ zrcadlové konstrukci OLYMPUSU E-300 přichází OLYMPUS E-500 s hranolem. Je to přirozený výběr, nebo krok zpět? Na tuto a další otázky se pokusím odpovědět v testu, ke kterému nám fotoaparát zapůjčila firma Olympus.

Úvod

OLYMPUS E-500 - čelně

Digitální SLR zrcadlovku OLYMPUS E-500 mně k testu zapůjčila firma OLYMPUS C&S s.r.o.. Základní balení obsahovalo: Tělo E-500, USB kabel, video kabel, akumulátor Li-Ion BLM-1, bateriový držák LHD-1 na 3×CR123A, nabíječku akumulátorů BCM-2, popruh, CD-ROM Olympus Master, návod k obsluze, záruční list. V zahraničí se také můžeme setkat s názvem OLYMPUS Evolt E-500. Doporučená cena těla byla k 20.listopadu 2005 21990,–Kč, (výhodnější jsou sety s objektivy a příslušenstvím, kde u nejdražších cena osciluje kolem 30 tis. včetně DPH). Mimo samotné tělo se dodávají ještě tři kompletní kity s jedním až dvěma zoomy.

Konstrukce

OLYMPUS E-500 - zepředu OLYMPUS E-500 - zezadu
OLYMPUS E-500 - shora OLYMPUS E-500 - zespodu
OLYMPUS E-500 - zleva OLYMPUS E-500 - zprava

Tělo – OLYMPUS E-500 má tělo z tvrzeného polykarbonátu, tedy z velmi kvalitního plastu používaného pro výrobky určené do ztížených podmínek. Použitý materiál má vliv na velmi nízkou hmotnost E-500. Za nízkou hmotností nezaostávají ani malé rozměry těla fotoaparátu, menší, než má E-300. Ergonomii těla snad není co vytknout. Přes svoji úspornou konstrukci se drží v ruce skvěle. Pravou rukou můžu pohodlně ovládat všechny prvky včetně dvoupolohové spouště. Něco tlačítek zbylo i pro levou ruku, ta je však určená především k obsluze objektivů. Nestalo se mi, že bych nechtěně zvolil nějakou funkci, nebo snad dokonce změnil nastavení fotoaparátu. Zpředu má E-500 pouze bajonet se 4/3 (FourThirds) systémem uchycení objektivu. Shora je výklopný blesk, sáňky pro externí blesk a pro systémové blesky s paticí OLYMPUS, volič režimů, multifunkční ozubené kolečko, spoušť a páčka vypínače fotoaparátu. Zleva má E-500 pod kryty z měkkého plastu vyvedeny konektory napájení, USB a A/V. Zprava je pod plastovými dvířky ukrytý duální slot paměťových karet, připravený pracovat současně s xD kartami a CF I , II kartami nebo Microdrive. Zezadu je ostatní nezbytné ovládání. Nad LCD displejem čeká hledáček s dioptrickou korekcí, tl. AEL, trochu vpravo po palcem tl. Ručního vyvážení bílé a tl. Volby měřících zón. Po levé straně displeje soubor pěti tlačítek ovládajících vestavěný blesk, přehrání snímků, „koš“ pro mazání snímků, Menu a info na LCD displeji. Po pravé straně LCD displeje je multifunkční tlačítko ovládající nastavení sériového snímání, samospoušť (2sec, 12sec.) a dálkové ovládání, dále pak potvrzovací tl. OK uprostřed křížového ovladače s vyvedenými funkcemi nastavení bílé WB, ostření AF, citlivosti ISO a způsobu měření expozice. Na spodní stěně E-500 je pouze kovový stativový šroub v ose objektivu a prostor pro Li-Ion akumulátor BLM-1, uzavřený plastovými dvířky. Jsou zde také praktické výstupky proti odření fotoaparátu a zdrsněný kryt kolem stativového šroubu proti opotřebení při používání stativu.

OLYMPUS E-500 - detail prostoru za objektivem OLYMPUS E-500 - Ultrazvukové čištění čipu
OLYMPUS E-500 - čištění senzoru OLYMPUS E-500 - aplikace ultrazvuku

Změna proti E-300 čeká uvnitř za objektivem. Zrcadlo, jeho pohyb a přenos obrázku na matnici je realizován klasicky jako u jiných zrcadlovek. Je použit opět pentaprismatický hranol. Jako již v celé řadě E-systému je v E-500 použito ultrazvukové čištění CCD senzoru (frekvencí 350kHz). To lze nuceně vyvolat v menu a automaticky probíhá při každém zapnutí fotoaparátu. Jeho činnost je indikována modrou led diodou vedle spouště. Průběh čištění je naznačen na obrázku.
Rozměry těla E-500 jsou jen 129,5(š) x 94,5 (v) x 66(t) mm a váha pouze 435g. Při denním nošení fotoaparát neobtěžuje svou váhou, ani rozměry.

CCD čidlo a zpracování obrazu – V těle OLYMPUS E-500 je opět použito senzoru KODAK KAF- 8300CD, 4/3 typ, progresivní Full Frame Transfer CCD RGB, o velikosti obrazového pole 17,3mm x 13mm. Podle výrobce je senzor optimalizován pro 4/3 systém Olympus pro použití širokoúhlých objektivů i teleobjektivů. Senzor je vybavený infračerveným filtrem a anti-prachovým filtrem (Supersonic Wave Filtr ). Dále je obraz zpracováván procesorem DIGIC II se sníženou spotřebou energie, technologií TruePic turbo s novým zpracováním redukce šumu pro vyšší hodnoty ISO. Barevné profily lze volit sRGB / Adobe RGB. Lze také zvolit pět úrovní saturace, ostrosti a kontrastu, tři úrovně gradace snímku (High key, Normal a Low Key) a samozřejmě je také možné snímek zpracovat jako černobílou fotografii a to i se simulací barevných filtrů (žlutý, oranžový, červený, zelený), případně jako tónovanou fotografii v sepiovém, modrém, červeném a zeleném odstínu. Citlivost je nastavována automaticky od ISO 100 do ISO 400 nebo manuálně na hodnoty ISO 100, 200, 400 a jejich mezihodnoty, s možností rozšíření o ISO 800 a ISO 1600. Celý proces je doplněn o funkci Pixel mapping k programové eliminaci nefunkčních pixelů senzoru a možností zapnutí NR – redukce šumu. Zpracovaný obraz je na paměťové médium ukládán ve formátech RAW, TIFF nebo JPEG -SHQ, HQ, SQ a SQ v šesti velikostech a komprimaci 1/4,1/8 a 1/12. Uložení ve formátu RAW je možné doplnit o uložení stejného snímku ve formátu JPEG.

OLYMPUS E-500 - CCD OLYMPUS E-500 - porovnání velikosti čidel

Zaostřování – Olympus nazývá tento systém TTL Phase Difference Detection System. Spolehlivě pracuje v rozmezí 0 – 19 EV ve třech ostřících zónách. S ostřením nebyly problémy ani v přímém protisvětle, při nízké hladině osvětlení a zvláště na nekontrastních přechodech se jistě občas problém vyskytl. Od toho má SLR zrcadlovka matnici, na kterou můžeme ostřit ručně. AF Systém umožňuje jednotlivé zaostření, kontinuální ostření, manuální ostření a kombinace manuálního ostření s jednotlivým, nebo kontinuálním AF. Ostřící zóny můžeme volit automaticky nebo ručně, aretace zaostření se provádí namáčknutím spouště. Celý systém je doplněn vypínatelným AF iluminátorem (pomocným osvětlením realizovaným sérií záblesků).
Ještě se vrátím k ručnímu zaostřování. To považuji u SLR zrcadlovky za podstatné. Ostří se prstencem objektivu, který krokově ovládá přes tělo fotoaparátu AF motorek objektivu a ten pohybuje optickou soustavou na požadovanou stranu. Toto řešení např umožňuje v menu zvolit způsob otáčení prstence, na jaký jsme z analogové zrcadlovky zvyklí (některé mají nekonečno vlevo, některé vpravo). Osobně by mně lépe vyhovovalo přímé machanické ovládání optické soustavy.
Při tomto způsobu ostření mně stejně jako u E-300 vadil malý obraz na matnici. Nejsou na něm dostatečně vidět podrobnosti a to ani u světlejšího obrazu v E-500. Kvůli pohodlnějšímu zaostření bude od prosince 2005 na trhu Eyecup ME-1, který po nasazení na hledáček zvětší obraz o 20%.

Hledáček a LCD displej – TTL hledáček s pentagonálním hranolem typu Eye-Level TTL Penta má E-500 klasicky umístěný. Je vybavený účinnou dioptrickou korekcí od –3 do +1 dioptrie. Uprostřed pevné matnice (typ Neo Lumicron Mat) jsou vyznačeny zaostřovací zóny, na pravém okraji matnice je malý informační panel. Bez přerušení je tedy fotograf informován o cloně, času, nastavení bílé, o stavu zábleskového zařízení, o korekcích expozice, o způsobu měření expozice, o stavu akumulátoru a o nastaveném režimu. Dále jsou zde informace o počtu snímků při sériovém snímání, značky správného zaostření a aretace zaostření. V TTL hledáčku je na matnici vidět 95% ze skutečně zabíraného snímku při zvětšení 1×. Jako zvláštní výbavu lze k hledáčku pořídit očnici, od prosince 2005 1,2× lupu ME-1. S hledáčkem se mně pracovalo slušně, při ručním zaostřování bych přivítal větší obraz, nebo nějaké ostřící pomůcky, například mikrorastr, ale matnice je opravdu velmi jemná a lze na ní zaostřit. Hledáček se mně zdál být jasnější, než u E-300, neměl jsem však srovnání obou za stejných podmínek.
Barevný TFT LCD displej (Hyper Crystal LCD Panel) se 215 250 px a úhlopříčkou 6,4cm (2,5“) je pevně umístěn na zadní stěně fotoaparátu. Jeho jas lze regulovat v +/- sedmi krocích. Svojí funkci informačního a kontrolního panelu plní bez připomínek. Obraz na něm je ostrý, jasný a viditelný v zorném úhlu 160°.

OLYMPUS E-500 - lupa OLYMPUS E-500 - Info v hledáčku E-500
OLYMPUS E-500 - Vyklopený blesk

Vestavěný blesk – je umístěn nad hranolem. Je opět vidět snahu dostat reflektor blesku co možná nejvýše, aby nevrhal přes konstrukčně delší objektivy stín. Při použití vestavěného blesku je třeba nenasazovat ani na základní zoom sluneční clonu, mohla by vrhat stín. Od vestavěného blesku můžeme očekávat všechny běžné zábleskové režimy: Automatický (automatická aktivace při špatném světle), Snížení jevu červených očí, Doplňkový (vnucená aktivace), Synchronizace s delší expozicí, Synchronizace s delší expozicí + redukce červených očí, Vypnutý. Užitečná je také volitelná synchronizaci na 1., nebo 2. „lamelu“ (dlouhý čas + blesk při otevření nebo zavření závěrky). E-500 umožňuje nastavení korekcí blesku. Jeho výkon (směrné číslo cca 13, nabíjení cca 6–7 sec) stačí pro přisvětlení, rodinné snímky a snímky v menších prostorách. Vyhovuje jako přisvětlení v protisvětle, i pro tzv.“noční portrét“. Externí systémový blesk Olympus lze nastavovat ve stejném rozsahu, jako blesk vestavěný. Použít jde též starších blesků, vybavených jen středovým kontaktem, ale nebudou spolupracovat s elektronikou E-500. Vykrytí scény vestavěným bleskem je vidět na ukázkách, při spodní hranici ohniska jsou rohy nepatrně tmavší, ale na výsledných snímcích to příliš rušivě nepůsobí. Kdo z nějakého důvodu potřebuje vyšší výkon, nebo ovládání ateliérového zábleskového systému, může použít externího připojení blesku do sáněk se středovým kontaktem a s kontakty pro systémové blesky OLYMPUS FL-20, FL-36, FL-50 a makro blesky profesionální řady Olympus E-System – SRF-11 (kruhový blesk) a STF-22 (Twin blesk) s adaptérem FR-100.

OLYMPUS E-500 - Vyklopený blesk OLYMPUS E-500 - Externí blesk
OLYMPUS E-500 - set se dvěma objektivy

Objektiv – V setu s E-500 jsem měl stejný objektiv, jako při testu E-300, ZUIKO DIGITAL 14–45mm (28–90mm), f3,5–5,6. Má poměrně malou světelnost, ale jeho kresba je slušná. Malé soudkovité zkreslení na širokém konci objektivu je obvyklé, na nejdelším konci je zkreslení neznatelné. Mechanicky funguje výborně, vše se posouvá a otáčí hladce, bez drhnutí a při pohybu nejsou slyšet žádné zvuky.
Na trhu se objevila další optika k E-systému, nejen od OLYMPUSu, včetně vysoce světelných objektivů unikátní konstrukce a stále běžnější je používání asférických a ED členů v konstrukcích těchto objektivů. Výrobce dodává i cenově výhodné sety se dvěma objektivy.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • johny5
    johny5
    07.12.2005 21:50

    Když tady furt mluvíte o "malém" snímači, tak ať mi teda někdo vysvětlí, proč Sony R1, který má větší čip, šumí od 1600 ISO jako prase?

  • Jan Pernica
    Jan Pernica
    07.12.2005 22:53

    Olympus bohuzel sumi, protoze pouziva "levnejsi" snimace Kodak. To je zakladni problem. Dalsim velkym problemem je velikost senzoru. Zatim bohuzel se nidko nevyrovna canonu.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    08.12.2005 08:32

    Karizma - open standart je s odpuštěním úplně na houby, pokud ho kromě jeho autora nikdo nepodporuje. Pokud opravdu v příštím roce Panasonic a případně někdo další uvede DSLR postavenou na 4/3, tak to začne být zajímavé, jinak je ale "otevřenost" jen prázdným plkáním.

    Johny: Sony R1 stejně jako profi Nikon D2X šumí při vyšších ISO až dost. Je ale taky dobře dodat, že hustota snímačů u těchto strojů je už také velmi vysoká, Canon má v této velikosti zatím pouze 8,2mpix. Uvidíme, jestli Canon opravdu uvede na trh inovovanou verzi 20D s APS-C snímačem cca 11mpix... Je dost možné, že taky nebude optimální a pak by asi opravdu museli všichni začít uvažovat o přechodu na fullframe. Ale technologie se přeci jen zvolna zdokonaluje...

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    08.12.2005 08:34

    ještě upřesnění - úvahy o přechodu na fullframe byly míněny ve vyšších třídách přístrojů s rozlišením více než 10mpix. Jinak pro velkou většinu uživatelů je kvalita fotek z APS-C snímačů přístrojů jako je třeba EOS350D zcela dostatečná, tam bude spíš tlak na cenu...

  • prekůpek
    prekůpek
    12.12.2005 17:32

    pekna snaha reklamniho agenta v komentarich..:))))))

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    14.12.2005 15:39

    Canon 350 šumí víc než Nikon D50...
    do JPEG je to dano větší redukcí šumu...i do RAwu se množství a povaha šumu příliš neliší...
    to Pernik: Kodak nepatří mezi špátné výrobce snímaču. takže bych nemluvil o levnejsimsnimaci...

  • Honza Čerbák
    Honza Čerbák
    14.12.2005 20:55

    hikeen: Mam Canon 350 a ver mi ze sumi podstatne min nez jakykoliv nikon do 70tis. ;-) Konkretne s D50 jsem taky fotil. Je to dobrej fotak, stejne jako Olympus E500 a E300, ale Canony proste sumi min. Uznavam ale ze pri iso 1600, casech nad 10sec a zvetseninach A4 a vetsi je uz ten sum znatelny.
    E500 je skvelej fotak (jeste jsem s nim ale nefotil), ale ma mensi cip a malo objektivu... , ale za ty prachy je to fakt dobrej fotak. Krom toho ma lepsi ergonomii nez muj Canon 350;)

  • Honza Čerbák
    Honza Čerbák
    14.12.2005 21:04

    Uznavam, jsem canonista, ale podivejte se na ukazky sumu v testu 350D na tomto serveru (a na Nikon se radeji nedivejte:)

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    15.12.2005 17:13

    to Santini: nemá smysl popírat, že Nikon, Canon...šumí méně než Olympus...to je bez pochyby..otázkou je jak často amatér pro kterého je E-500 určena potřebuje ISO 1600 a z toho velke zvětšeniny na papír. Pokud fotí sport nebo třeba nějaky akce za horších podmínek tak pak urcite casto. U Olympusu určitě ocení podle mě lepší zpracování těla, větší grip, antiprachovej filtr. A v neposlední řadě setový objektiv 14-45 ma lepsi zpracovani i obrazovou kvalitu a navic predni clen se neotaci(povazuju za velke plus pro filtry). A srovnatelnej set 350D by vyšel o nějakých 8 000 víc.To jsou plusy které pro amatéra podle mě hraji velkou roli...

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    15.12.2005 17:17

    srovnání šumu D50 vs. 350D

    http://videozona.ru/photo_tests/Reviews/NikonD50/NikonD50_page03.asp

    nevidim, že by na tom byl Canon nějak výrazně lépe. spíše naopak.

    na strance 2 je pak srovnani setaku tam je vidět, že 18-55 opravdu nijak nevyniká.

  • Daaali
    Daaali
    20.12.2005 20:28

    Stal som sa vlastnikom SE KITu. Mam problem s tymito vecmi. Sucastou kitu nie je nabijacka...kde zohnat cestinu do fotaku (na ofic. strankach je sice update na 1.1 , ale o cestine ani zmienka), chyba mi u vas v clanku odkaz na vas navod na update cestiny...existuje cestina do Masteru....
    Dik za odpovede.

  • Daaali
    Daaali
    21.12.2005 16:45

    Odpoviem si sam:
    tu uz ten clanok-navod nie je, nasiel som ho na konkurencnom webe a spomocou neho stiahol cestinu vsade.
    Co sa tyka prislusenstva: biedny set od olympusu, skutocne o nicom, aby som teraz riesil normalny objektiv a nabijacku s akumulatorom, za 10 litrov a viac dohromady, skutocne o nicom. ;-(((((((((((((

  • Petr Michálek
    Petr Michálek
    21.12.2005 23:56

    Kuko: no snad sis ho vybral, nebo ti ho někdo vnutil? To jsi nevěděl, co je obsahem setu?

  • Daaali
    Daaali
    22.12.2005 09:55

    Vyhral som to v sutazi. No a ked clovek zisti, ze v sete nema ani nabijacku s akumulatorom a objektiv 17,5-45(35-90), teda o nicom, asi velku radost nema.
    Nabijacka s akumulatorom stoji asi 5000 a setak 14-45, ktory je slusny asi 10 000. Ak by som to mal kupovat, to ho radsej vyhodim z okna. ;-(
    To bola danajska vyhra.

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    22.12.2005 10:15

    tak ho nabidni za dobrou cenu?....protoze baterku si koupim neorigos do litru..nabijecka taky za par. Objektiv 14-45(novej kolem 7k) se necha sehnat taky o dost levneji...ale necha se i bazar obcas lidi prechazej z 14-45 na 14-54...

    a z vyher si nic nedelej ja jednou vyhral inkoustovou tiskarnu bez naplni, cena naplni se temer rovna cene naplni, ze:-))))

  • Daaali
    Daaali
    22.12.2005 12:25

    Baterka mi je jasna, ale kde zozenes nabijacku neoriginal to neviem, ak vies porad. Inak ho davam za 20 tis. Sk

  • Daaali
    Daaali
    22.12.2005 13:38

    Ano, este ten objektiv, kde sa da zohnat za taku cenu, porad, pls. ;-)

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    22.12.2005 15:14

    to kuko: treba tady
    http://www.alzasoft.cz/DetailPage.asp?DPG=50695&CatId=18843927
    navic ta nabijecka je univerzalni staci koupit za 80korun redukci podle baterky...a cely baterka+nabijecka+redukce te vyjde do 2000

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    22.12.2005 15:24

    objektiv, co vim novej stoji na megapixelu 7500. ale koupil bych spis nekde bazarovku

  • Daaali
    Daaali
    22.12.2005 16:55

    Nie je tam redukcia na BLM-1, takze smola. Takze som na zaciatku. Ked to poratam, je to 11 tisic ceskych t.j. 15000 Sk, nech s tym robis, co chces. Dik za ochotu, ale pojde z okna.;-(

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (61)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram