Test digitálního fotoaparátu OLYMPUS E-500

Po „revoluční“ zrcadlové konstrukci OLYMPUSU E-300 přichází OLYMPUS E-500 s hranolem. Je to přirozený výběr, nebo krok zpět? Na tuto a další otázky se pokusím odpovědět v testu, ke kterému nám fotoaparát zapůjčila firma Olympus.

Výkony (provozní časy)

Údaje jsou zaokrouhlené vypočtené průměry z 10-ti měření. Po zapnutí udělá E-300 první snímek do 3,1 sec. (doba se zdá dlouhá, ale je v ní započítáno asi 2,5 sec. ultrazvukové čištění čidla). Bez předchozího zaostření je snímek hotový za 0,20 – 0,30 sec. S nastavenými hodnotami (s namáčklou spouští) není zpoždění v mých podmínkách měřitelné. Při sérii snímků je prodleva mezi snímky 0,4 sec v nastavení vysoká rychlost (5 snímků JPEG -HQ). Prohlížení snímků má při nejvyšším rozlišení snímků prodlevu až 0,1sec. Skvělá byla výdrž baterie, vydržela na jedno nabití kolem 500 snímků s bleskem i bez.

Kvalita obrazu

Kvalita obrazu je samozřejmě dána především kvalitou optiky, ale u E-500 výrobce dokázal zlepšit obraz účinnější redukcí šumu (NR), alespoň co se vyšších ISO týče. Použití NR dává obraz trochu měkčí, ale i při citlivosti ISO 800 je použitelný, rozhodně lepší, než měla E-300 s použitím NR. Použití ISO 1600 je samozřejmě možné, ale ani NR u ní nezredukuje šum do té míry, že neruší. Je to dáno spíše charakterem šumu, nikoliv jeho velikostí. Pro pozorovatele je přijatelnější i větší šum, který má charakter zrna na filmu, než různobarevný šum, který vzniká zde. Své hraje jistě i tradice pozorování starých zrnitých fotografií, se kterými nechtěně srovnáváme i snímky z digitálu s patrným šumem. Výskyt šumu v „normálním“ rozsahu citlivostí ISO 100 – ISO 400 byl zcela nepatrný. Srovnávám-li šum CCD senzoru KODAK KAF- 8300CD použitého v E-500 s CMOS senzory, tak do ISO 800 jsou výsledky téměř totožné. Aberace při dané kombinaci CCD a objektivu je viditelná, ale nikoliv rušivá. Projevuje se až při extrémních kontrastech.
U testovaného fotoaparátu byly dobře znatelné všechny úpravy snímku, jako je nastavení ostrosti, kontrastu a saturace. Při středním nastavení se mně jevil obraz měkčí, ale nebyl problém jej nastavením ostrosti udělat perfektně ostrý, s jasně definovanými přechody tonalit a bez viditelných změn. Jak vidíte z ukázek, při fotografování mně občas automatika WB nastavila trochu mimo, většinou do teplejších tónů. Při žárovkovém osvětlení byl tento problém častější. Vždy šlo posun srovnat v počítači. Co se týká měření expozice, E-500 udělal svým 49 zónovým měřením krok vpřed. Odchylek od optimální expozice bylo rozhodně méně, než u E-300 a když, tak byly malé a směrem do podexpozice. Neměly tedy za následek přesvícení a podobné jevy.
Celkově byl obraz z E-500 jasný, brilantní, ostrý s přirozenými barvami a velkým dynamickým rozsahem polotónů. Možnosti jeho úprav jsou značné a provedené úpravy v rukou zkušenějšího uživatele mohou obrazu prospět.

Příslušenství

V příslušenství je doména digitálních SLR zrcadlovek. Pro E-systém bylo vyvinuto pět dalších objektivů systému 4/3, které rozšíří řadu dnes dodávaných 11 objektivů a dvou konvertorů 1,4× a 2× od OLYMPUSU a dalších od jiných výrobců. V příslušenství se od prosince 2005 objeví, kromě již vyráběné redukce na optiku starého OM systému a pěti zábleskových přístrojů, také výše zmíněná 1,2× zvětšující lupa Eyecup ME-1 na hledáček E-300 a E-500.

ZUIKO digital Ed 18–180mm (36–360mm*) 1:3.5–6.3

  • Nejbližší zaostření: 0.45m
  • Rozměry: 84.5×78mm
  • Hmotnost: 440g
OLYMPUS E-500 - Objektiv 18-180mm

ZUIKO digital 35mm (70mm*) Makro 1:3.5

  • Nejbližší zaostření: 0.146m
  • Rozměry: 71×53mm
  • Hmotnost: 165g
OLYMPUS E-500 - Objektiv 35mm makro

ZUIKO digital 17.5–45mm (35–90mm*) 1:3.5–5.6

  • Nejbližší zaostření: 0.28m
  • Rozměry: 71×70mm
  • Hmotnost: 210g
OLYMPUS E-500 - Objektiv 17,5-45mm

ZUIKO digital Ed 35–100mm (70–200mm*) 1:2.0

  • 1+4 ED elmenty – minimum chromatické vady
  • Zlepšená prachotěsnost a ochrana proti vodě.
  • Nejbližší zaostření: 1.4m
  • Rozměry: 96.5×213.5mm
  • Hmotnost: 1,800g (se stativovým adaptérem)
OLYMPUS E-500 - Objektiv ED 35-100

ZUIKO digital Ed 90–250mm (180–500mm*) 1:2.8

  • Tři ED členy – minimum chromatické vady
  • Zlepšená prachotěsnost a ochrana proti vodě.
  • Nejbližší zaostření: 2.5m
  • Rozměry: 124×276mm
  • Hmotnost: 3,270g (se stativovým adaptérem)
OLYMPUS E-500 - Objektiv ED 90-250

Rád bych opět upozornil na možnost nahrání češtiny z internetu přímo do E-500. Celou operaci nahrání češtiny jsem již dříve popsal na stránkách FotoAparát.cz . Nyní je uveden kompletní návod také na českých stránkách Olympusu.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Daaali
    Daaali
    22.12.2005 17:01

    Hop, uz som tu redukciu nasiel! No, dva tisice usetrene. ;-DDD

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    22.12.2005 18:37

    jasne, ze tam ta redukce je:-)

    kdyby sel z okna rekni kde mam chytat...

  • Radovan Šrámek
    Radovan Šrámek
    08.01.2006 13:42

    Prosím o objektivní zápory tohoto foťáku. Klady už mám. Zvažuji jeho koupi. Dík

  • Daaali
    Daaali
    10.01.2006 16:57

    hikeen: Nakoniec sa teda Olympus zachoval kralovsky a po mojej urgencii SE mi vymenil za KIT. Takze super bomba. ;-)))

  • Jojos
    Jojos
    07.10.2006 07:22

    Na zaklade tohoto clanku som sa rozhodol kupit E-500 DZK. Ako amater som mal pocit ze mi poskitne po prechode s kompaktu vecsiu radost z fotienia. Mam ho doma mesiac a stale via a viac sa presviedcam ze lepsie som vybrat nemohol. Ku kupe ma priviedli priatelia ktory mi dali do ruky Nikon 200 a Nikon 50, ale ja som mal doma vzdy Oly takze preto E 500, napriek vystraham ze sumi, drahe skla atd. Ale jeden jedin problem z tymto fotakom je a to musim objektyvne priznat. a to je mala ocnica, obraz je tak maly a tmavy za horsich svetelnych podmienok ze to pokladam za velike minus inac dobreho fotoaparatu. Nepomohla ani ocnica. Ktoru som nakoniec dal dole pretoze som mal pocit ze je to este horsie. Ale je mozne ze mam zle oci :)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (61)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram