Test digitálního fotoaparátu SONY Cyber-shot DSC-R1

Do dnešního testu jsem pro vás opět vybral svým způsobem přelomový fotoaparát. Je jím nový SONY Cyber-shot R1, který se zcela vymyká dosavadním konvencím nejen svými technickými daty (je to poprvé, co je v kompaktním aparátu použit čip velikosti APS-C), ale také velmi moderním a trošku nezvyklým designem. Více se dozvíte v podrobném redakčním testu.

Tělo – provedení a ovládání

1. SONY Cyber-shot R1

Přestože je tělo aparátu celoplastové, tak působí skutečně velmi solidním a robustním dojmem a již na první pohled zaujme zcela netradičním designem. Asi největším překvapením je umístění LCD monitoru. Ten není na obvyklém místě na zadní stěně, ale překvapivě úplně nahoře, mezi hledáčkem a bleskem. Umístění je pro lepší ilustraci dobře patrné na produktových snímcích č.3 a 4. Při praktickém použití je třeba si na toto provedení chvíli zvykat, ale po čase jsem musel uznat, že je to skutečně velmi praktické. Monitor lze natočit v podstatě do libovolné polohy, takže lze fotografovat i ve velmi neobvyklých polohách a pozicích. Při transportu (nebo fotografování přes hledáček) lze zase monitor sklopit směrem k aparátu pro snížení rizika jeho případného poškození pádem nebo odřením. Velikost obrazovky je 2“, má jasný obraz a rozlišení 134 000 obrazových bodů. Po přiložení oka k hledáčku se monitor automaticky vypne a obraz se přepne do hledáčku. Ten je také vybaven LCD displejem a jeho rozlišení je 235.200 obrazo­vých bodů.

2. Zadní stěna

Dosti neobvykle je umístěna také botka pro připojení externího systémového blesku (její umístění je nejlépe patrné na ukázkovém snímku č.4). Tu najdeme na pravé úchopové části přístroje hned za spouští. Oč je toto umístění neobvyklejší, o to je praktičtější. Blesk mimo optickou osu objektivu má menší tendenci vytvářet nežádoucí efekt červených očí. Externí blesk také v této pozici nepřekáží vysunutí blesku vestavěného, a proto je lze používat současně. To je velmi výhodné například při fotografování v exteriéru při nastavení externího blesku na odražený záblesk (například o strop místnosti). Vestavěný blesk při tomto nastavení vysvítí případné nežádoucí stíny, které vznikají při odraženém záblesku například pod bradou a nosem fotografovaných osob.
Velmi praktické je také umístění hlavního vypínače na otočném prstenci kolem spouště. Vypínač je tak ideálně přístupný a při nutnosti rychlé akce jej takto můžete zcela intuitivně zapnout ještě dříve, než jej stačíte přiložit k oku. Hned vedle je pak také samostatné tlačítko pro nastavení citlivosti snímacího čipu (citlivost je trvale zobrazena na hlavním LCD monitoru nebo i v hledáčku). Na zadní straně úchopového dílu je pak obvyklý otočný volič a pod ním tlačítko zobrazení informací na monitoru. Zcela dole je pak přepínač určující, zda bude k záznamu využita karta CompactFlash nebo MemoryStick. Ty lze obě současně vložit do samostatných slotů pod krytkou na pravé straně aparátu. Zespodu jsou pak dvířka od bateriové komory, kde najdeme baterii typu Li-Ion s velmi podrobnou indikací úrovně nabití – přímo na monitoru se zobrazuje čas v minutách, který schází do vybití baterie.

3. Vyklopený LCD monitor 4. Sklopený LCD monitor

Na levém boku najdeme zase přepínač autofokusu se třemi polohami pro automatické ostření, manuální ostření a pro režim makro. Nad ním jsou pak dvě samostatná tlačítka pro vysunutí a režim blesku (ten se mění při držení stisknutého tlačítka a současným otáčením kruhovým voličem), druhé pak pro nastavení vyvážení bílé barvy. Pod pěkně provedenou gumovou krytkou zde najdeme také konektory pro video výstup, USB kabel, externí zdroj, nebo nabíječku baterií.
Velmi zajímavá je pak zadní stěna. Najdeme zde nezvykle úplně na levé straně otočný volič pro volbu jednotlivých snímacích režimů, který se jinak u drtivé většiny dalších přístrojů nachází na horní straně. Nahoře je pak již zmíněný hledáček (s možností dioptrické korekce oční vady) s pěknou a mohutnou gumovou očnicí, vedle níž je také trochu neobvykle provedené tlačítko pro přehrávání snímků. Na zbývající ploše jsou pak ještě další tlačítka a přepínače obvyklých funkcí, jako samospoušť, blokování expozice, menu a podobně. Zapomenout nesmíme ani na druhý kruhový volič položený naplocho, v jehož středu se nachází křížový joystick pro pohyb v menu. Jeho stiskem se pak jednotlivé volby potvrzují.
Poloze a rozmístění jednotlivých prvků jsem věnoval v tomto testu trošku zvýšenou pozornost a to hlavně kvůli dost neobvyklé celkové koncepci celého aparátu. Celkově bych ale řekl, že po kratším zácviku je toto provedení velmi praktické a intuitivní. Všechny ovladače jsou také výborně popsané a mají jasně rozeznatelné dorazy. Mechanické konstrukci i ergonomii aparátu tak v podstatě není co vytknout. Je nutno ocenit zcela originální a velmi praktickou celkovou koncepci.

Objektiv

5. Detail objektivu

Jako obvykle musím zdůraznit, že nejdůležitější částí každého fotoaparátu je jeho objektiv. Sony však není výrobcem optiky, a proto spojil své síly s dnes již legendární německou firmou Carl Zeiss, která se stará o výrobu objektivů. V případě testovaného aparátu Cyber-shot R1 je jím pětinásobný optický zoom objektiv Vario-Sonnar T* s ekvivalentní ohniskovou vzdáleností 24 – 120 mm při světelnosti f/2,8–4,8. Optická soustava je složena z 12 čoček v 10 skupinách, přičemž 4 čočky jsou asférické. Rozsah ohniskové vzdálenosti začínající na ekvivalentu 24 mm je tak velmi příjemnou vlastností a takto široký úhel záběru jistě nadchne nejednoho krajináře nebo fotografa architektury. Také světelnost je poměrně slušná. Mechanicky je pak objektiv přímo lahůdkou. Je vybaven klasickým manuálním zoomem, který je rychlejší, přesnější a pohodlnější než zoom ovládaný elektronicky pomocí tlačítek. Ostření je také realizováno manuálním prstencem na objektivu, i když zde už se jedná o elektronické ovládání. To je však dostatečně jemné a v jeho průběhu se dokonce na displeji zobrazuje přesná vzdálenost, na kterou je zaostřeno. Ostřící prstenec má navíc přímo dokonale jemný chod bez sebemenšího náznaku vůle. Ty nevykazuje ani zoomovací prstenec, jehož chod je také velmi příjemný. Součástí objektivu je bajonetová sluneční clona (přední příruba se neotáčí při zoomování ani při ostření) a standardní filtrový závit o průměru 67 mm. Jedinou mírně negativní vlastností je tak pouze fakt, že objektiv se při zoomování relativně dost vysouvá. Největší vysunutí je při nejdelší ohniskové vzdálenosti a oproti minimu činí asi 4 cm. Detail objektivu je na ukázkovém snímku č.5.

6. Ukázkový snímek kresby 7. Ukázkový snímek kresby
8. Kresba a zkreslení

Nyní se však již podívejme na kvalitu kresby. Na ukázkových snímcích č.6 a 7 si můžete prohlédnout a případně stáhnout původní snímek v plném rozlišení v nejvyšší kvalitě formátu JPEG (cca 4MB). Snímek č.6 byl pořízen nejširším možným ohniskem (ekvivalent 24 mm) při cloně f/5, časem 1/60 vteřiny, s vyvážením bílé na předvolbu zataženo a nejnižší možnou citlivostí čipu ISO 125. Snímek č.7 pak ekvivalentním ohniskem 50 mm, při cloně f/5,6, časem 1/80 vteřiny, s vyvážením bílé na předvolbu zataženo a ISO 125. Z výsledku č.6 je patrné, že rozlišení detailů je sice poměrně dobré, ale ostrost jemných detailů by přece jen mohla být vyšší a to především v okrajových částech snímku. Výsledek by se dal ještě vylepšit aktivací vyšší úrovně doostření přímo v aparátu, nebo dodatečným doostřením v grafickém editoru při zpracování snímků. U snímku č.7 je již patrné výraznější zvýšení ostrosti a to i v samotných rozích obrazového pole. Snímek č.8 je také možno stáhnout v plném rozlišení. Byl pořízen nejširším možným ohniskem pro posouzení míry sférického zkreslení. To se na snímku sice projevilo, ale v přijatelné míře. Současně si na snímku můžete prověřit, jak se na kvalitě projevilo zvýšení citlivosti čipu na hodnotu ISO 400.
Celkově bych tedy řekl, že použitý objektiv je mechanicky přímo excelentní a ovládání pomocí dvou otočných prstenců jako u zrcadlovek je opravdu velmi pohodlné. Co se týče optických vlastností, tak jej lze označit jako dobrý, nikoli však vynikající. Sférické zkreslení je na obvyklé úrovni v této kategorii, vinětace při nejširším ohnisku při minimální cloně je sice viditelná, ale jen na jednolitých plochách a jen mírně. Při zaclonění nebo prodloužení ohniska se vinětace vytrácí. Vykreslení detailů je velmi dobré. Ostrost je při širších úhlech záběru trošku slabší, ale s prodlužujícím ohniskem se výrazně zlepšuje až na výbornou úroveň. Ocenit je nutné také fakt, že již v základní dodávce aparátu je kvalitní tvarovaná sluneční clona a jako volitelné příslušenství je možné zvolit ještě širokoúhlou předsádku x0,8, telepředsádku x1,7 nebo předsádku pro zvýšení možností fotografování v oblasti makro. Výrobce k objektivu nabízí též několik originálních filtrů.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    24.10.2005 20:59

    Jako fyzikář si dovolím odpovědět na část otázek.
    Ad rychlost autofokusu: to jde objektivně měřit dost špatně a věty typu" dost rychlý" jsou poněkud scestné. Takže to mi v recenzi nechybí.

    K otázce kolem HO a F se však připojuji.

    Nicméně vím, že si na odpověď musíme počkat do pondělka. Vyčkejme tedy prosím.

  • MaSka
    MaSka
    25.10.2005 08:09

    rozsah clony je 2,8-16 wide a 4,8-16 tele. pokud je to srovnáváno se zrcadlovkou, což je díky veliksti čipu pochopitelné, vítal bych i nějakou srovnávací fotku třeba s D70,D50, 350D,20D.

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    25.10.2005 13:04

    HO je logicky plně srovnatelná s APS-C zrcadlovkami se ekvivalentním objektivem.
    AF co jsem četl, bude výrazně pomalejší.
    Tím pádem se z toho stává jen velkej těžkej kompakt.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    26.10.2005 16:12

    Autofokus je opravdu velmi tezke posuzovat se zrcadlovkami, protoze kazdy objektiv ostri jinak rychle. Subjektivne bych ale rekl, pokiud to zprumeruji, tak tam velky rozdil neni (beru v uvahu nejlevnejsi kategorii zrcadlovek a objektivy bez ultrazvukoveho motoru ostreni).
    Pokud jde o srovnani fotek a to predevsim s ohledem na sum, tak ve svych testech pouzivam vzdy stejnou testovaci nocni scenu, takze se pripadne kouknete na test aparatu, u ktereho vas srovnani zajima.

  • Ota Lehnert
    Ota Lehnert
    25.02.2006 13:52

    porovnani
    http://www.fotopolis.pl/index.php?n=3590&p=0

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (8)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram