Test fotoaparátu Konica Minolta Dynax 5D - díl II.

Slíbili jsme vám, našim čtenářům, pokračování testu zrcadlovky Konica Minolta 5D a jak jsme slíbili, tak činíme. Jako tradičně, druhý díl je zaměřen na praktické použití fotoaparátu. Najdete zde také podrobné porovnání s loňským modelem 7D.

Možnost použití barevných filtrů

Ukázku černobílého režimu a kvalitu jeho zobrazení jsem ukazoval už v prvním díle. Co mne však ještě zajímalo, bylo použití barevných filtrů při tomto režimu a tím jakási obdoba použití barevných filtrů u černobílých filmů. Protože v současné době nemám barevné filtry, použil jsem k testu kus barevného plexiskla se středně tmavým modrým odstínem. Výsledek byl trochu překvapující. Snímek byl výrazně tmavší, jakoby podexponovaný. Po řadě zkušebních snímků jsem nejlepšího výsledku dosáhl při použití korekce +1EV. V tomto případě byl i patrný rozdíl mezi klasickým černobílým režimem a posunem barev s použitím modrého „filtru“. Pro měření expozice bylo použito bodové měření ze středu snímku.

režim Natural režim BW
režim BW + modrý "filtr", bez korekce režim BW + modrý "filtr" s korekcí +1EV

Ukázka černé barvy

Chtěl jsem otestovat, jaké bude zobrazení při zakrytém objektivu. Teoreticky by se měla vytvořit čistá černá barva. Byly vyfoceny 3 snímky s různým nastavením. Při prvním byl zakryt hledáček kvůli možnému vlivu zadního světla. Druhý snímek byl s nezakrytým hledáčkem a přístroj byl umístěn ve stínu. Poslední snímek byl s nezakrytým hledáčkem, na který dopadalo odpolední slunce v době cca 14.00.

Výsledek byl ve všech případech stejný. Nejedná se o 100% čistou černou barvu na všech pixelech, ale velmi se jí blíží. Pomocí PC bylo napočítáno 34 barevných odstínů RGB. Pokud budu brát paletu RGB v rozsahu 0–255 pro každý kanál, potom hodnoty R=0, G=0 a B=0 (čistá černá) byly v 1/3 případů. V polovině případů byly hodnoty R=0 a B=0 a G=1 v ojedinělých případech G=2. Zbytek případů bylo buď R=1 nebo B=1. Tento rozdíl je však natolik malý, že lidské oko jej bere jako černou barvu. Druhá ukázka je proto upravený snímek, kdy byl pomocí PS kontrast zvýšen na maximum (100), aby se ukázalo rozložení, kde se jaká barva RGB zobrazila.

Expozice s vestavěným a externím bleskem

Na ukázkách je porovnání použití vestavěného blesku s krajními hodnotami ohniska 18mm a 70mm. Záměrně jsem zkoušel blesk v místnosti s tmavým stropem a nastavenou relativně velkou clonou. Z výsledku je patrné, že obojí mělo vliv na výsledný snímek. Dosah blesku měl totiž při této cloně dosáhnout pouze 1,5m, což byla skříň vlevo. Květina je ve vzdálenosti 2m a další skříň cca 3m. Snímek lze velmi dobře a jednoduše zesvětlit v grafickém editoru, kresba ve stínech je i tak dostatečná.

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 1/60 s
Clona: 8
ISO: 100
Vyvážení bílé: pro blesk
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)

Ohnisko: 70 mm
Expoziční čas: 1/125 s
Clona: 7,1
ISO: 100
Vyvážení bílé: pro blesk
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)
Velikost: 4,3 MB

Další ukázkou je totéž, ale s použitím externího blesku Minolta 5600 HSD. Zde se již projevil velký výkon blesku, který scénu nasvítil více. Můžete pozorovat zvláště u druhého snímku. Teoretický dosah blesku byl od 5 do 7 m. Odraz blesku na levé skříni je již bílý. U lakovaných věcí se tomu bohužel nedá zabránit.

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 1/60 s
Clona: 8
ISO: 100
Vyvážení bílé: pro blesk
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)
Velikost: 4,3 MB

Ohnisko: 70 mm
Expoziční čas: 1/125 s
Clona: 7,1
ISO: 100
Vyvážení bílé: pro blesk
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)
Velikost: 4,4 MB

Následují ukázka zobrazuje použití možnosti dálkově řízeného blesku. Jeho ovládání je integrované přímo v těle přístroje a není nutné dokupovat příslušné vybavení. Minolta ho dává, oproti jiným výrobcům, do všech svých SLR a DSLR od střední třídy. První snímek je ukázkou celé kompozice, kdy je použit pouze externí blesk umístěný cca 3m od fotoaparátu. Na druhém snímku je patrný rozdíl při použití kombinace světla vestavěného a externího blesku s nastavením poměru 2:1 pro externí blesk. Světlo vestavěného tak není téměř patrné, ale došlo k prosvětlení stí­nů.

Další fotografie je s bleskem v noci v exteriéru – na zahradě, kde není žádná možnost odrazu světla od světlých stěn. Clona byla nastavena na nízkou hodnotu, ale i tak byl teoretický dosah vestavěného blesku pouhé 3m při citlivosti ISO 100. Fotografovaný objekt byl ve vzdálenosti 5m. Fotografie je proto tmavá a málo osvětlená. Jednou z možností je změnit ISO na větší hodnotu, jak ukazuje druhý obrázek, kde je ISO 800. Šum při této citlivosti je velmi malý, jeho kvalitu jste měli možnost posoudit v prvním díle testu. Třetí ukázka je první fotografie upravená v PS příkazem „přizpůsobit“ „barva automaticky“. Je vidět, že i velmi tmavý podexponovaný originál má dostatek informací pro vhodnou úpravu. Ohnisko u obou fotografií bylo nastaveno na 18mm.

clona 4,5  ISO 100 clona 4,5   ISO 800
clona 4,5  ISO 100 + úprava v PS

Poslední fotografie s ukázkou blesku je tak trochu experiment se světlem a časem. Jedná se o nastavení, kdy je závěrka nastavena manuálně na 30s (nebo na bulb – trvalé otevření) a vy jen chodíte a nasvěcujete si předměty ručně externím bleskem. Fantazii se meze nekladou.

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 30 s
Clona: 7,1
ISO: 200
Vyvážení bílé: pro blesk
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)
Velikost: 5,9 MB

Dynax 5D v porovnání s Dynax 7D

Často je v současné době kladena otázka, v čem se vlastně nová Dynax5D liší od loňské profesionálnější Dynax7D. Podívejme se na základní srovnání. Nejprve několik obrázků:

pohled zepředu pohled zezadu pohled shora
Dynax 5D Dynax 7D
Konstrukce a ovládání
Tělo je menší a je vyrobeno ze sklolaminátu s vnitřním šasi z kovu s některými částmi potaženými pryží. Část ovládání je samostatná a mechanická, část je kombinací tlačítka a výběru přes LCD. Robustní tělo vyrobené z hořčíkové slitiny s některými částmi potaženými pryží. Většina funkcí má své samostatné mechanické nastavení a ovládání.
Rozměry: 130,5 × 92,5 × 66,5 mm. Rozměry: 150 × 106× × 77,5 mm.
Hmotnost: 590g bez baterie. Hmotnost: 760g bez baterie.
Kruhový volič pro nastavení auto P, P, A, S, M + kreativní programy. Kruhový volič pro nastavení auto P, P, A, S, M.
Korekce expozice nastavitelná samostatným tlačítkem + přední volič. Korekce expozice nastavitelná samostatným kruhovým voličem.
Přepínání režimů AF-S, AFC, AF-A a DMF přes tlačítko Fn + výběr křížovým ovladačem. Samostatný kruhový volič režimů AF-S, AF-C, AF-A a DMF.
Výběr zaostřovacího bodu – křížovým ovladačem. Výběr zaostřovacího bodu – křížovým ovladačem.
Přepínání AF oblastí přes tlačítko Fn + výběr křížovým ovladačem. Přepínání AF oblastí samostatným přepínačem.
Přepínání AF/MF – samostatným přepínačem. Přepínání AF/MF – samostatným tlačítkem nebo na otočném přepínači režimu zaostřování.
Korekce expozice s bleskem přes tlačítko Fn + výběr křížovým ovladačem. Korekce expozice s bleskem nastavitelná samostatným kruhovým voličem.
Přepínání režimů měření expozice (multisegmentové, váhové, bodové) přes tlačítko Fn + výběr křížovým ovladačem. Přepínání režimů měření expozice (multisegmentové, váhové, bodové) samostatným otočným přepínačem.
Přepínání vyvážení bílé samostatným otočným přepínačem. Přepínání vyvážení bílé samostatným otočným přepínačem.
Přepínání režimů snímání (jednotlivé snímky, série snímků, stupňování atd.) samostatné tlačítko + výběr křížovým ovladačem. Přepínání režimů snímání (jednotlivé snímky, série snímků, stupňování atd.) samostatným otočným přepínačem.
Anti-Shake – samostatný dvoupolohový přepínač. Anti-Shake – samostatný dvoupolohový přepínač.
Citlivost ISO pod samostatným tlačítkem. Citlivost ISO pod samostatným tlačítkem.
Aretace expozice samostatným tlačítkem. Aretace expozice samostatným tlačítkem.
Pouze přední volič clony a času. Přední a zadní volič clony a času.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ali Ježek
    Ali Ježek
    13.12.2005 19:59

    To KUKO: Tak oba foťaky jsem si už ošahal. Jen tak zběžně,zatím. Problém akorát v tom,že ne oba najednou. Přesto mi přišlo,že se Dynax5D držel lépe a ani nijak neklouzal,to u Canonu mě to tak nesedělo. Ale nijak víc jsem si s tím nehrál. Co ty? už máš nový přírůstek?

  • jiří burda
    jiří burda
    19.12.2005 17:58

    Recenze sqělá! Nevím, jestli mohu mezi vámi položit dotaz, zda D5D nebo CANON 350D? Nemohu se rozhodnout. Poradíte mi nějaký dobrý zoom, tak 28 - 135mm ? A jaak je to u D5D s čištěním čipu, u fuji S2 Pro s tím byl problém. Díky!!!

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    20.12.2005 10:17

    canon 350D neznám, tak těžko mohu srovnat, je třeba si přečíst jeho recenzi udělat si vlastní úsudek. Setový zoom minolta DT 18-70 je velmi slušné úrovně.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    31.01.2006 06:28

    pokud používáte nekompatibilní objektivy je dobré nastavit korekci +1EV pro správnou expozici

  • Ales Adamek
    Ales Adamek
    23.03.2006 09:57

    Nevíte prosím Vás někdo telefonní číslo na toho pana Kolína, co vyrábí ty redukce z bajonetu na M42 závit? Děkuju moc.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (62)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram