Test fotoaparátu Konica Minolta Dynax 5D - díl I.
Konica Minolta začíná rozšiřovat řadu svých digitálních zrcadlovek, aby si každý uživatel této značky mohl vybrat tu, která mu bude nejlépe vyhovovat. Zhruba po roce co se na trhu objevila DSLR Dynax 7D, se k ní letos přidává další digitální zrcadlovka v podobě modelu Dynax 5D. Podle označení lze usuzovat, že se jedná o nižší verzi. Dynax 5D nechybí téměř nic z možností D7, má 6Mpix čip i systém optického stabilizátoru Anti-Shake. Rozdílný je použitý materiál pro tělo fotoaparátu a ovládání jednotlivých funkcí. Zachovaná zůstala plná kompatibilita se všemi dosavadními objektivy Dynax a blesky řady (D). Na další podrobnosti se podívejte do našeho testu.
Zaostřování a režimy snímání
Dynax 5D je vybaven 9 bodovým systémem automatického zaostřování
s 8 řádkovými a jedním zkříženým středovým snímačem, které
zajišťují přesné zaostření a sledování objektů pohybujících se
v záběru. Systém disponuje jak Prediktivním řízením zaostřování, tak
Sledováním objektu což v praxi znamená, že systém předvídá, kam se
objekt pohybuje a tím urychluje proces ostření. Můžete vybrat buďto
široké zaostřovací pole s automatickým výběrem zaostřovacího bodu a
nebo vybírat AF bod ručně pomocí zadního kruhového voliče. V nabídce je
kromě AF pro jednotlivé snímky (AF-S), standardního AF (AF-A)
i průběžné AF (AF-C) nebo DMF (ruční doostření po AF). Pokud snad vám
rychlé automatické zaostřování nevyhovuje není problém přepnout do
MF.Kromě jednotlivých snímků a stupňované expozice lze v režimu
snímání exponovat i série snímků s rychlostí 3 snímky/s. Rozsah
citlivosti je –1 až +18EV. V případě slabého osvětlení lze použít
vestavěný blesk pro přisvětlení s dosahem 5 m.
Stupňovaná expozice je možná v krocích po 0,3 / 0,7 EV v rozsahu
3 snímků a to buď jednotlivě nebo v sérii. Tlačítko pro rychlou změnu
AF na MF, známé u Dynax 7D, u Dynax 5D chybí. Stejně tak otočný volič
režimu AF na přední straně přístroje. Všechny režimy AF, nastavení
oblastí AF i stupňované expozice a samospouště jsou nastavitelné přes
tlačítko Fn na zadní straně fotoaparátu a na přední straně fotoaparátu
je malý přepínač AF/MF. Jeho umístění mi přijde poněkud
„schované“, na zadní straně pod palec pravé ruky, jako tomu bylo
u Dynax 7D, by se hodilo více.
Vestavěný blesk a externí blesky
Vestavěný blesk u Dynax 5D má standardní vyklápěcí konstrukci a ve sklopeném stavu je výbojka schovaná v plastové konstrukci těla. Směrné číslo je 12 s vyzařovacím úhlem pro ohnisko 24 mm a nabíjecím časem cca 3 s. Při nastavení různých ISO je tak dosah blesku od 1m do 24m (při nastavení ISO 3200 a cloně 2,8). Jak jsem se již zmiňoval synchronizace je jen 1/160s při vypnutém stabilizátoru a 1/125 se zapnutým stabilizátorem. Při použití blesků Minolta 5400HS, 3600HSD a 5600HSD je možná synchronizace i s nejkratším časem 1/4000 – systém HSS.
Blesk se nevyklápí daleko od osy objektivu, proto je třeba si dávat pozor, při použití objektivů s velkým průměrem a širokoúhlým záběrem, na nebezpečí vrhání stínu horní přední částí objektivu do záběru. Velmi zde záleží na konstrukci používaného objektivu. Při použití s novým objektivem Konica Minolta AF 17–35/2,8–4, bude pravděpodobně kvůli velkému průměru přední obruby docházet k vytváření stínu na snímku. Při použití s dalším novým objektivem Konica Minolta 18–70/3,5–5,6 (D) k vytváření stínu nedochází, jen při použití se sluneční clonou je v dolní části patrné drobné ztmavení obrazu. Pokud tedy používáte sluneční clonu, při použití vestavěného blesku pro ohnisko 18–24 mm ji raději sundejte. Blesk může kromě standardního režimu pracovat ještě v režimu redukce červených očí, synchronizace při dlouhých časech a vestavěné dálkové bezdrátové ovládání (přídavný blesk).
Pro měření je používán systém ADI (Advanced Distance Integration), kdy
se kromě měření za objektivem používá pro výpočet expozice i směrné
číslo a změřená vzdálenost. Výkon záblesku je tak méně ovlivňován
jasem pozadí nebo odrazem od fotografovaného objektu. Tento systém je
aktivní, ale jen v kombinaci s novými objektivy Minolta řady D. Při
použití blesků jiných výrobců je použito standardní TTL měření.
Korekce expozice s bleskem je –2 EV až +2 EV v krocích po 1/3 EV a není
svázaná s korekcí expozice. Výrobce doporučuje jako přídavné blesky
používat blesky Minolta řady D a to 2500D, 3600HSD a 5600HSD. Kromě nich
i makro blesky Twin Flash 2400 a Ring Flash 1200 se synchronizačním
kabelem.
Následující ukázka je v podvečerním slabém světle, kdy je vestavěný
blesk použit jako doplněk pro prokreslení popředí a na poslední ukázce
v kombinaci s funkcí Zone matching při nastavení ISO Lo80. Byl použit
režim přednastavené clony s nastavením 5,6. Vzdálenost keře v popředí
je cca 4 m, takže na hranici dosahu blesku v tomto nastavení, navíc se
jedná o snímek v exteriéru bez možnosti odrazu od stěn, proto je snímek
tmavší.
Funkce
Jak už jsem psal v úvodní kapitole, změna konstrukce a ovládání oproti profesionálnější Dynax7D si s sebou nese změnu v nastavování některých funkcí, které již nemají vlastní mechanické nastavení. Ovládají se tlačítkem Fn, které je na zadní straně fotoaparátu. Tímto tlačítkem se aktivuje nabídka následujících funkcí: oblast AF, zaostřovací režim, režim měření expozice, korekce expozice s bleskem, barevný režim a digitální efekty ( ostrost, kontrast a sytost barev). Potom už jen zadním čtyřpolohovým ovladačem nebo předním otočným voličem stačí vybrat příslušné nastavení a je možné exponovat. Nastavení je neustále zobrazeno na zadním LCD.
Energie a Příslušenství
Pro činnost fotoaparátu se používá lithium-iontový akumulátor NP-400 s kapacitou 1500mAh. Výrobce tvrdí, že výdrž je průměrně 550 – 700 snímků, což je více než u předcházející Dynax 7D. V praxi jsem to zatím nemohl dobře posoudit. Velmi záleží na použitém objektivu, např. s objektivem 18–70/3,5–5,6 (D) bylo čerpání energie malé, baterie pořád ukazovala plnou kapacitu. Při použití staršího, velkého a těžkého objektivu Sigma 70–210/3,5–4,5 APO + zapnutý vestavěný blesk, byl odběr energie rychlejší. S použitím standardně dodávané nabíječky BC-400 trvá nabití akumulátoru cca 150 minut. V případě interiérového fotografování je možné použití síťového napáječe AC-11, který není součástí dodávky.
„Dimage Master“ je volitelné softwarové vybavení, zlepšující
pracovní postupy pro zkušenější uživatele, obsahuje různé nové
nástroje pro třídění, porovnání a zpracování snímků ve formátu
RAW.
Řízení tiskového výstupu: Exif Print, PRINT Image Matching II, PictBridge.
Rozhraní pro počítač je USB 2.0 High speed.
Dynax5D podporuje i formát DPOF verze 1.1 (Digital Print Order Format), který
umožňuje přímý tisk snímků z fotoaparátu v laboratořích a na
domácích tiskárnách kompatibilních s DPOF. Tiskové soubory nelze
vytvářet pro formát RAW nebo snímky používající barevný profil Adobe
RGB. Nastavení DPOF se provádí v menu a má 3 volby: tisk označených
snímků, tisk označených složek – adresářů a tisk celé karty. Také
je možné si nastavit tisk data snímku či vytvořit a tisknout index print.
Dalším standardním příslušenstvím kromě akumulátoru a nabíječky je
CD-ROM „Dimage Master“ se software pro další práci se snímky, široký
závěsný řemen WS-5, Krytka sáněk blesku SC-1000, krytka okuláru
hledáčku, očnice s gumovým lemem EC-1500, Krytka do bajonetu BDC-1000,
Svorka pro dálkovou spoušť, Ochranný panel LCD displeje MPP-1000, USB kabel
USB-2 pro přenos snímků do PC a pro přímý tisk na tiskárně –
kompatibilní s PictBridge, a videokabel VC-500 pro možnost prohlížení si
snímků na televizoru.
Jako volitelné příslušenství je možné dokoupit pouzdro na fotoaparát
CS-5D, již zmiňovaný síťový napáječ AC-11, adaptér pro paměťové
karty SD/CF 1 či dálkové spouště v délce 0,5m nebo 5m.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fórubtw 16mpix udela pri 300DPI plnou A3, nevim ktery stredoformat (kdyz pripocitam kvalitu skenu, nejlepe v nejakem labu, nebo na nejake minolte za 10000 bez dph) bude mit kvalitnejsi obraz, navic na tom trapnym 16ti megapixelovym fotaku mas nafoceno a vypaleny cd behem chvile a muzes zacit psat fakturu, kdezto sken a honeni okolo vyvolavani ti dneska nikdo nezaplati ...
- když jsi nepochopil proč jsem to řekl tak nekomentuj..
- diskuzi od minolty Dynax5D neodvádím já, ale ty..
jinak na tvé urážky nemá smysl reagovat..
ja chapu, na co si narazel ... kazdopadne kdybys mel nekdy nejakyho lepsiho canona v ruce (eos 1d,5d,1v,3) s 580tkou bleskem a L objektivy, tak bys takovouhle pitomost nikdy nevypustil. bez urazky ;-)
Canonů jsem měl v ruce už dost. Dobré kousky i ty horší. Vše je otázkou vkusu, zkušeností, toho co komu vyhovuje a co si oblíbí. Ty preferuješ Canon. Já si před 15lety oblíbil Minoltu a nelituju. A neznamená to, že bych výrobky Canonu pohrdal a plival na ně..
každému co blízké jest..
čárlí, 28.9.2005 7:43> s tim samozrejme souhlasim, na druhou stranu s tvym vyrokem o eos 5d a dynaxu petce souhlasit nejde :-) navic, kdyz se podivas kolem sebe, ukaz mi kolik profiku pouziva Minoltu, jako pracovni nastroj ... ja neznam nikoho ...
jako profík se necítím a v jejich řadách se nepohybuji, takže jich ani moc neznám a nijak mi to ve fotografování nechybí.
A ty co znám používají Leicu.
:o) leicu v digi? to asi znas pekny blazny, nebo rozverne miliardare bez smyslu pro kvalitu :-)))) btw ten "novy" 10mpix digital back pro Rkovou Leicu nema na 1Ds mII sanci, dokonce bych se nebal srovnani s mym 8mpix 1D mII a to nemluvim o rychlosti, cene a spektru rychlych, dlouhych objektivu ... ikdyz Leica ma objektivy nadherny. to je fakt ... kazdopadne profika s leicou fakt osobne neznam :-)
ale já vůbec nemluvil o digi...
aha, tak profika, co foti na kinofilm neznam taky ani jednoho ... zvlast,kdyz po tobr dneks akazdej chce za 10 minut vypaleny cd...
čárlí: díky moc za rady. Už jí mám (5D)a je skvělá!!! Vzal jsem jí zatím v setu a zatím mám objektiv z klasický 5ky. Hodně úspěchů a trpělivosti :-)))
to jsem rád že jsem pomohl a jsi spokojený :o)
čárlí, prosim tě už tomu HLUPÁKOVI (DOOBA) na nic neodepisuj, když se ho přestaneš všímat, přestane ho to bavit. mám asi svých problémů dost a léčí si to na fotoaparátu. zdravim
Doteď jsem vždy používal kompakt od Minolty a to jak digitál tak kinofilm z různou mírou spokojenosti např. G400 super, Z3 už míň(celkem poruchová a náladová:-), ale má i své výhody)a teď přišel čas abych přešel na něco "lepšího" uvažuji právě o KM 5D, ale nejsem si jist zda 6mpx je dost?(chtěl bych plnohodnotné fotky 30X45cm) vzhledem k tomu že je to pro mně volba na dlouhou dobu a dost peněz.... dále si nejsem jistý z fotografií hledáčku zda si může být člověk jist na co vlasně 5D zaostřila(nikdy jsem neměl AFzrcadlovku) odpovídá to okolí toho konkrétního rozsvíceného bodu či je to rovnostrnný čtverec o devíti stejných čtvercích?
Ps:Pročetl jsem celou diskuzi a překvapilo mně,jak taková ne zle a lechce průhledná narážka na Canon 5d rozčílila některé lidi, přitom značka a cenová hladina foťáku hraje podružnou roli a výsledek je vždy z 95% na tom kdo fotí a celá zdejší galerie je toho příkladem(spousta skvělých fotek třeba z Canonu520 nebo KM Z1 naproti tomu fotky třeba z MARKu, které bych se třeba Já styděl vystavit)... to že něco stojí 200tisíc neznamená že z toho budou padat skvělý fotky a řekl bych že tím někteří majitelé docela trpí :-)..... díky za recenzi a případné odpovědi na mé otázky. Čuk
i když se to nezdá, tak 6Mpix je opravdu dost slušné pro kvalitní fotku i rozměru 30x45cm
nevím jak přsně myslíš ten hledáček, ale u zrcadlovky vidíš reálné okolí, obraz toho na co míříš. V hledáčku vidíš obraz s nejmenší možnou clonou která je u toho kterého objektivu možná (proto čím světelnější objektiv tím lépe), k zaclonění dochází až v okamžiku zmáčknutí spouště. Proto vidíš v hledáčku přesně to co bude i na fotce, ostré to na co je zaostřené a neostré to na co není zaostřené. Zaostřovací body jsou vlastně jen pomůckou, kterou používáš když chceš zaostřit na určité místo. Body v hledáčku ti určují přesné místo kde je umístěn malý zaostřovací senzor. Zaostřuje tedy přímo ten bod, ne čtverec..
Vážím si Vašich recenzí ale trochu mi vadí jak často zdůrazňujete že závit pro stativ je/není z kovu.
Každý kdo si pořídí stativ tak k němu z praktických důvodů používá rychloupínací destičku. Takže z čeho je závit jestli z kovu nebo kvalitního konstrukčního plastu se tím stává podružné.
ano i ne. ne každý nechává destičku (pokud takový stativ vlastní) trvale přišroubovanou. Nezdůrazňuji plastový závit jako vyloženou hroznou vadu, ale informuji o něm. Plast je přeci jen náchylnější k opotřebení či náhodném poškození. viděl jsem si nešťastnou náhodou spadlý stativ s foťákem, ze kterého foťák odpadl, protože se závit vylomil... Osobně proto beru že kov jako materiál je u připojovacích dílů výhodnější než plast.. ať již se jedná o stativový závit či bajonet objektivu..
Omluvte mě za "lamácký" dotaz, když je u objektivu uvedena minimální zaostřovací vzdálenost např. minolta AF DT 18-70mm f/3.5-5.6 (D) 38cm je to bráno v celém rozsahu zoomu nebo jenom na nejkratším ohnisku?
Nemá někdo zkušenosti s novým minolťáckým 18-200?
Můžu se zeptat, jak dopadl test kontinuálního ostření. Stíhá 5D se seťákem sledovat pohybující se objekt? Díky!
minimální zaostřovací vzdálenost je v celém rozsahu stejná..
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.