Test fotoaparátu Konica Minolta Dynax 5D - díl I.

Konica Minolta začíná rozšiřovat řadu svých digitálních zrcadlovek, aby si každý uživatel této značky mohl vybrat tu, která mu bude nejlépe vyhovovat. Zhruba po roce co se na trhu objevila DSLR Dynax 7D, se k ní letos přidává další digitální zrcadlovka v podobě modelu Dynax 5D. Podle označení lze usuzovat, že se jedná o nižší verzi. Dynax 5D nechybí téměř nic z možností D7, má 6Mpix čip i systém optického stabilizátoru Anti-Shake. Rozdílný je použitý materiál pro tělo fotoaparátu a ovládání jednotlivých funkcí. Zachovaná zůstala plná kompatibilita se všemi dosavadními objektivy Dynax a blesky řady (D). Na další podrobnosti se podívejte do našeho testu.

Čip

Čip

Čip použitý u Dynax5D je stejný jako u Dynax7D, stejně jako u Nikonu D70 či D100. Jedná se o prokládaný snímač CCD formátu APS-C (23,5mm x 15,7mm) pracující v primárních barvách s prokládaným načítáním dat. Využívá obvodu Advanced LSI umožňující rychlé zpracování dat při vysoké citlivosti a omezení šumu. Obraz se zpracovává technologií CxProcess TM III. Poměr stran je stejný jako u kinofilmu 3:2. Čip pracuje s 10 barevnými režimy: Natural sRGB (klasické sRGB s věrným podáním barev), Natural+ (zvyšuje kontrast a zostřuje obrysy), Adobe RGB (využívá rozšířeného gamutu – barevného rozsahu, barevný prostor se nepřidává k obrazovým datům) a Embedded Adobe RGB (barevný prostor se přidá k obrazovým datům). Dalších 6 barevných režimů je přednastavených pro určité typy situací, ale lze je samozřejmě, jako i 4 předchozí, ovlivňovat a měnit jejich nastaven,í a to ovlivněním ostrosti, sytosti barev a kontrastu, a to v 5 nastaveních. Jedná se o barevný režim Portrét (optimalizuje pleťové tóny), Krajina (pro denní záběr), Západ slunce (optimalizuje barvy při soumraku a rozbřesku), Noční pohled (záběry bez použití blesku), Noční portrét (záběry s bleskem) a Černobílý. Snad už jen malou poznámku. Jedná se o barevné režimy, nezaměňujte je s podobně znějícími přednastavenými expozičními režimy, kde je stejný barevný profil snímku, ale jiná nastavení clon a expozičních časů.

Barevné režimy Zone matching

V plném rozlišení má snímek 3008 * 2000 bodů a to stačí na fotografii formátu A4 (20×30cm) v rozlišení 255 dpi, nebo na fotografii formátu A3 (30×40cm) v rozlišení 190 dpi. Citlivost čipu lze nastavit ručně od 100 do 3200 ISO, nebo nechat nastavené AUTO. Kromě toho lze použít i novinku, funkci Zone matching. Používá se pro snímky s velmi vysokým jasem – Higt key (Hi200) nebo velmi nízkým jasem – Low key (Lo80) Číslo odpovídá hodnotám ISO při měření v odraženém světle. Při aktivaci této funkce se ruší nastavení digitálních efektů. Nastavení ISO na Lo80 se mi velmi osvědčilo při podvečerních a večerních snímcích.
Naexponované fotografie se ukládají na paměťové karty CompactFlash Typ I a Typ II, Microdrive, SD a MultimediaCard s doplňkovým adaptérem SD-SF1 pro CompactFlash. Formát pro uložení je JPEG, RAW, RAW + JPEG (kompatibilní s s DCF 2.0), DPOF (podporováno tiskovými funkcemi ve verzi 1.1), Exif 2.2.
Na 512MB kartu CompactFlash se vejde zhruba 53 snímků v RAW nebo 82 snímků v JPEG v nejvyšší kvalitě až po cca 926 snímků v JPEG v kvalitě standard a rozměru 1504 * 1000 pixelů.
Na následujících fotografiích je vidět použití Zone matching na snímku z noční ulice s velmi nízkým osvětlením. První snímek je s nastavením ISO 100 a druhý s použitím funkce Zone matching ISO Lo80. Všechny snímky jsou pořízeny pomocí nového objektivu AF DT 18–70mm / 3,5–5,6 (D).

Nastavení ISO 100 Nastavení ISO Lo 80

Další ukázky jsou z téhož místa. Jedná se o výřezy v 100% velikosti. Jde o jednotlivá nastavení ISO 100 až po 3200. Z výřezu je zřejmě, že až do ISO 1600 je šum na vynikající úrovni. Při ISO 3200 je ještě velmi dobrý. Při pohledu na celý snímek je šum i při této citlivosti neznatelný.

Šum Šum

Zaměřil jsem svoji pozornost i na černobílý režim, zajímalo mne jak se projevuje různé nastavení ISO v tomto „černobílém“ případě a jak lze nastavení černobílého režimu ovlivnit. Původní představa, že různá nastavení vyvážení bílé by se mohla projevit i na výsledném černobílém snímku se nepotvrdila, černobílé snímky byly stejné. Výsledné ČB snímky je možné ovlivnit nastavením kontrastu v 5 různých nastaveních. Na test jsem použil stejnou scénu, jenže tentokráte při denním světle.

černobílý režim nastavení kontrastu
různá ISO nastavení ISO

Stabilizátor Anti-Shake

Stabilizátor obrazu

Stabilizátor u Dynax5D je stejný jako u Dynax7D. Jedná se o stabilizátor obrazu s technologií Anti-Shake umístěný přímo na čipu CCD a tvořící tak jeden celek. Tento způsob, spolu s možností záměny objektivů, umožňuje využití stabilizátoru pro všechny objektivy Minolta Dynax AF (kromě objektivu AF Macro zoom 3×-1× /1,7–2,8) a objektivů kompatibilních s tímto bajonetem typu A. U Dynax7D byl úspěšně odzkoušen i způsob snímání pomocí nekompatibilních objektivů nasazených pomocí redukce. I v tomto případě systém Anti-Shake fungoval bezvadně. V druhém dílu – praktickém testu Dynax 5D – budou i ukázky použití nekompatibilních objektivů s touto novou zrcadlovkou a zjištění, zda i v takovém případě bude stabilizace obrazu možná či nikoliv.

Stabilizace

Stabilizátor lze velmi dobře využít při nedostatečném osvětlení, za soumraku, zamračeného počasí či při fotografování s teleobjektivem. Technologie Anti-Shake reaguje na pomalé pohyby těla i rychlé třesoucí se pohyby ruky. Výrobce uvádí, že je možné s jeho pomocí exponovat s časy delšími o 2 až 3 expoziční stupně. Myslím si, že jeho použití a univerzálnost je ještě větší. Nechci tím však tvrdit, že nahradí stativ. Použití stabilizátoru je velmi snadné a přehledné. Jak už jsem se zmiňoval v kapitole o hledáčku, sledování stavu použití stabilizace obrazu je vidět v hledáčku na pravé straně. Je zde řada sloupců, které se rozsvěcují při pohybu přístroje. Čím více sloupců svítí, tím větší je nestabilita. Máte tak hned přehled o tom, jak rychle se obraz stabilizuje a kdy můžete exponovat.

Expozice a vyvážení bílé

Přednastavené režimy

Systém měření expozice je obdobný jako u předešlých zrcadlovek. Je vybaven pěti standardními expozičními režimy. Zelený P – plně automatický režim činnosti, P – automatická expozice, A – preference clony, S – preference času, M – manuální nastavování. Kromě toho je možné použít z nabídky dalších 5 přednastavených programů: Portrét, Sport, Krajina, Západ slunce a Noční portrét, kdy se kromě nastavení optimální clony a času využívají i přednastavené barevné režimy. Expozimetr pracuje ve 3 standardních režimech činnosti. Měření 14 segmenty snímače, kdy fotoaparát získává od systému zaostřování informace o poloze fotografovaného objektu a používá je k volbě odpovídajících segmentů snímače, kterými bude měřit expozici. Při lehkém stisknutí spouště se tedy v hledáčku ukazuje, který segment AF fotoaparát používá k zaostření a zároveň z toho místa měří expozici. Údaje z každého segmentu jsou vyhodnocovány nezávisle a umožňují tak určit úroveň případného protisvětla nebo bodového osvětlení. Při integrálním váhovém měření se měří všemi segmenty a hodnoty se nastavují dle váženého průměru, přičemž údaje ze středových segmentů mají větší váhu. Pro bodové měření expozice se využívá kruh v hledáčku. Změřenou expozici lze aretovat pomocí tlačítka AEL. Korekci expozice lze nastavit v rozsahu +/-2 EV v krocích po 1/3 EV. Rozsah měření expozičních hodnot je 1 až 20 EV.

Segmenty ostření

Závěrka je elektronicky řízená, plochá s vertikálním pohybem štěrbiny. Rozsah expozičních časů je 1/4000 až 30s a Bulb (trvalé otevření závěrky), což umožňuje kreativitu v experimentování. Chod zrcátka je středně hlučný. Trochu zklamáním je, že synchronizační čas pro blesk je pouhých 1/160 s bez použití stabilizátoru a 1/125 s se zapnutým stabilizátorem, stejné jako u Dynax7D. Snímky lze předem ovlivnit i nastavením ostrosti, kontrastu a saturace barev a to v rozsahu 5 kroků.

Vyvážení bílé

Vyvážení bílé

Možnosti nastavení vyvážení bílé jsou 4. Buďto se spolehnete na automatiku, nebo si vyberete jednu z 6 přednastavených možností (denní světlo, stín, zatažená obloha, žárovka, zářivka a blesk) z nichž každou můžete upravit v 6 intenzitách nastavení, případně si nastavíte teplotu chromatičnosti číselně ve stupních Kelvina, a to po 100K od 2500K do 9900K s 19 krokovou korekcí purpurové/zelené barvy. A nebo si ji ručně změříte a nastavíte přes uživatelské nastavení. Pro většinu snímků jsem používal automatické nastavení a to s velmi dobrým výsledkem. Na ukázce vidíte, jak jednotlivé přednastavené typy ovlivňují výsledný obraz.

Automatické vyvážení bílé 6 přednastavených typů

Pokud si nejste jisti, můžete použít stupňovanou expozici pro vyvážení bílé – White-balance bracketing, kdy jsou pro každý snímek nastaveny mírně odlišné hodnoty vyvážení bílé. Máme možnost použít jednu ze dvou variant odstupňování a to s nízkým rozdílem LoWB (s odstupňováním o 10 mired oproti normální expozici) a s vysokým rozdílem HiWB (s odstupňováním o 20 mired oproti normální expozici). Není to klasická stupňovaná expozice, jak jsme zvyklí, exponuje se při ní pouze jeden snímek a ten je následně uložen ve 3 variantách – v normálním, v studenějším a teplejším odstínu. Na ukázce vidíte snímky s použitím varianty HiWB.

normální odstín studenější odstín
teplejší odstín Nastavení teploty

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Honza Dobeš
    Honza Dobeš
    23.09.2005 08:46

    btw 16mpix udela pri 300DPI plnou A3, nevim ktery stredoformat (kdyz pripocitam kvalitu skenu, nejlepe v nejakem labu, nebo na nejake minolte za 10000 bez dph) bude mit kvalitnejsi obraz, navic na tom trapnym 16ti megapixelovym fotaku mas nafoceno a vypaleny cd behem chvile a muzes zacit psat fakturu, kdezto sken a honeni okolo vyvolavani ti dneska nikdo nezaplati ...

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    23.09.2005 11:34

    - když jsi nepochopil proč jsem to řekl tak nekomentuj..
    - diskuzi od minolty Dynax5D neodvádím já, ale ty..
    jinak na tvé urážky nemá smysl reagovat..

  • Honza Dobeš
    Honza Dobeš
    27.09.2005 22:48

    ja chapu, na co si narazel ... kazdopadne kdybys mel nekdy nejakyho lepsiho canona v ruce (eos 1d,5d,1v,3) s 580tkou bleskem a L objektivy, tak bys takovouhle pitomost nikdy nevypustil. bez urazky ;-)

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    28.09.2005 07:43

    Canonů jsem měl v ruce už dost. Dobré kousky i ty horší. Vše je otázkou vkusu, zkušeností, toho co komu vyhovuje a co si oblíbí. Ty preferuješ Canon. Já si před 15lety oblíbil Minoltu a nelituju. A neznamená to, že bych výrobky Canonu pohrdal a plival na ně..
    každému co blízké jest..

  • Honza Dobeš
    Honza Dobeš
    28.09.2005 09:50

    čárlí, 28.9.2005 7:43> s tim samozrejme souhlasim, na druhou stranu s tvym vyrokem o eos 5d a dynaxu petce souhlasit nejde :-) navic, kdyz se podivas kolem sebe, ukaz mi kolik profiku pouziva Minoltu, jako pracovni nastroj ... ja neznam nikoho ...

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    28.09.2005 10:17

    jako profík se necítím a v jejich řadách se nepohybuji, takže jich ani moc neznám a nijak mi to ve fotografování nechybí.
    A ty co znám používají Leicu.

  • Honza Dobeš
    Honza Dobeš
    28.09.2005 10:24

    :o) leicu v digi? to asi znas pekny blazny, nebo rozverne miliardare bez smyslu pro kvalitu :-)))) btw ten "novy" 10mpix digital back pro Rkovou Leicu nema na 1Ds mII sanci, dokonce bych se nebal srovnani s mym 8mpix 1D mII a to nemluvim o rychlosti, cene a spektru rychlych, dlouhych objektivu ... ikdyz Leica ma objektivy nadherny. to je fakt ... kazdopadne profika s leicou fakt osobne neznam :-)

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    28.09.2005 11:10

    ale já vůbec nemluvil o digi...

  • Honza Dobeš
    Honza Dobeš
    28.09.2005 14:41

    aha, tak profika, co foti na kinofilm neznam taky ani jednoho ... zvlast,kdyz po tobr dneks akazdej chce za 10 minut vypaleny cd...

  • Vladimír
    Vladimír
    30.09.2005 21:59

    čárlí: díky moc za rady. Už jí mám (5D)a je skvělá!!! Vzal jsem jí zatím v setu a zatím mám objektiv z klasický 5ky. Hodně úspěchů a trpělivosti :-)))

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    03.10.2005 07:33

    to jsem rád že jsem pomohl a jsi spokojený :o)

  • Jan Brzak
    Jan Brzak
    06.10.2005 17:01

    čárlí, prosim tě už tomu HLUPÁKOVI (DOOBA) na nic neodepisuj, když se ho přestaneš všímat, přestane ho to bavit. mám asi svých problémů dost a léčí si to na fotoaparátu. zdravim

  • ČUK 1
    ČUK 1
    02.01.2006 17:39

    Doteď jsem vždy používal kompakt od Minolty a to jak digitál tak kinofilm z různou mírou spokojenosti např. G400 super, Z3 už míň(celkem poruchová a náladová:-), ale má i své výhody)a teď přišel čas abych přešel na něco "lepšího" uvažuji právě o KM 5D, ale nejsem si jist zda 6mpx je dost?(chtěl bych plnohodnotné fotky 30X45cm) vzhledem k tomu že je to pro mně volba na dlouhou dobu a dost peněz.... dále si nejsem jistý z fotografií hledáčku zda si může být člověk jist na co vlasně 5D zaostřila(nikdy jsem neměl AFzrcadlovku) odpovídá to okolí toho konkrétního rozsvíceného bodu či je to rovnostrnný čtverec o devíti stejných čtvercích?
    Ps:Pročetl jsem celou diskuzi a překvapilo mně,jak taková ne zle a lechce průhledná narážka na Canon 5d rozčílila některé lidi, přitom značka a cenová hladina foťáku hraje podružnou roli a výsledek je vždy z 95% na tom kdo fotí a celá zdejší galerie je toho příkladem(spousta skvělých fotek třeba z Canonu520 nebo KM Z1 naproti tomu fotky třeba z MARKu, které bych se třeba Já styděl vystavit)... to že něco stojí 200tisíc neznamená že z toho budou padat skvělý fotky a řekl bych že tím někteří majitelé docela trpí :-)..... díky za recenzi a případné odpovědi na mé otázky. Čuk

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    03.01.2006 08:11

    i když se to nezdá, tak 6Mpix je opravdu dost slušné pro kvalitní fotku i rozměru 30x45cm

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    03.01.2006 08:18

    nevím jak přsně myslíš ten hledáček, ale u zrcadlovky vidíš reálné okolí, obraz toho na co míříš. V hledáčku vidíš obraz s nejmenší možnou clonou která je u toho kterého objektivu možná (proto čím světelnější objektiv tím lépe), k zaclonění dochází až v okamžiku zmáčknutí spouště. Proto vidíš v hledáčku přesně to co bude i na fotce, ostré to na co je zaostřené a neostré to na co není zaostřené. Zaostřovací body jsou vlastně jen pomůckou, kterou používáš když chceš zaostřit na určité místo. Body v hledáčku ti určují přesné místo kde je umístěn malý zaostřovací senzor. Zaostřuje tedy přímo ten bod, ne čtverec..

  • Jiří Novotný 1
    Jiří Novotný 1
    03.01.2006 10:24

    Vážím si Vašich recenzí ale trochu mi vadí jak často zdůrazňujete že závit pro stativ je/není z kovu.
    Každý kdo si pořídí stativ tak k němu z praktických důvodů používá rychloupínací destičku. Takže z čeho je závit jestli z kovu nebo kvalitního konstrukčního plastu se tím stává podružné.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    03.01.2006 11:44

    ano i ne. ne každý nechává destičku (pokud takový stativ vlastní) trvale přišroubovanou. Nezdůrazňuji plastový závit jako vyloženou hroznou vadu, ale informuji o něm. Plast je přeci jen náchylnější k opotřebení či náhodném poškození. viděl jsem si nešťastnou náhodou spadlý stativ s foťákem, ze kterého foťák odpadl, protože se závit vylomil... Osobně proto beru že kov jako materiál je u připojovacích dílů výhodnější než plast.. ať již se jedná o stativový závit či bajonet objektivu..

  • karlvl
    karlvl
    04.01.2006 12:42

    Omluvte mě za "lamácký" dotaz, když je u objektivu uvedena minimální zaostřovací vzdálenost např. minolta AF DT 18-70mm f/3.5-5.6 (D) 38cm je to bráno v celém rozsahu zoomu nebo jenom na nejkratším ohnisku?
    Nemá někdo zkušenosti s novým minolťáckým 18-200?

  • Roman Vocel
    Roman Vocel
    06.01.2006 11:09

    Můžu se zeptat, jak dopadl test kontinuálního ostření. Stíhá 5D se seťákem sledovat pohybující se objekt? Díky!

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    09.01.2006 08:06

    minimální zaostřovací vzdálenost je v celém rozsahu stejná..

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (93)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram