Test fotoaparátu Konica Minolta Dynax 5D - díl I.

Konica Minolta začíná rozšiřovat řadu svých digitálních zrcadlovek, aby si každý uživatel této značky mohl vybrat tu, která mu bude nejlépe vyhovovat. Zhruba po roce co se na trhu objevila DSLR Dynax 7D, se k ní letos přidává další digitální zrcadlovka v podobě modelu Dynax 5D. Podle označení lze usuzovat, že se jedná o nižší verzi. Dynax 5D nechybí téměř nic z možností D7, má 6Mpix čip i systém optického stabilizátoru Anti-Shake. Rozdílný je použitý materiál pro tělo fotoaparátu a ovládání jednotlivých funkcí. Zachovaná zůstala plná kompatibilita se všemi dosavadními objektivy Dynax a blesky řady (D). Na další podrobnosti se podívejte do našeho testu.

Čip

Čip

Čip použitý u Dynax5D je stejný jako u Dynax7D, stejně jako u Nikonu D70 či D100. Jedná se o prokládaný snímač CCD formátu APS-C (23,5mm x 15,7mm) pracující v primárních barvách s prokládaným načítáním dat. Využívá obvodu Advanced LSI umožňující rychlé zpracování dat při vysoké citlivosti a omezení šumu. Obraz se zpracovává technologií CxProcess TM III. Poměr stran je stejný jako u kinofilmu 3:2. Čip pracuje s 10 barevnými režimy: Natural sRGB (klasické sRGB s věrným podáním barev), Natural+ (zvyšuje kontrast a zostřuje obrysy), Adobe RGB (využívá rozšířeného gamutu – barevného rozsahu, barevný prostor se nepřidává k obrazovým datům) a Embedded Adobe RGB (barevný prostor se přidá k obrazovým datům). Dalších 6 barevných režimů je přednastavených pro určité typy situací, ale lze je samozřejmě, jako i 4 předchozí, ovlivňovat a měnit jejich nastaven,í a to ovlivněním ostrosti, sytosti barev a kontrastu, a to v 5 nastaveních. Jedná se o barevný režim Portrét (optimalizuje pleťové tóny), Krajina (pro denní záběr), Západ slunce (optimalizuje barvy při soumraku a rozbřesku), Noční pohled (záběry bez použití blesku), Noční portrét (záběry s bleskem) a Černobílý. Snad už jen malou poznámku. Jedná se o barevné režimy, nezaměňujte je s podobně znějícími přednastavenými expozičními režimy, kde je stejný barevný profil snímku, ale jiná nastavení clon a expozičních časů.

Barevné režimy Zone matching

V plném rozlišení má snímek 3008 * 2000 bodů a to stačí na fotografii formátu A4 (20×30cm) v rozlišení 255 dpi, nebo na fotografii formátu A3 (30×40cm) v rozlišení 190 dpi. Citlivost čipu lze nastavit ručně od 100 do 3200 ISO, nebo nechat nastavené AUTO. Kromě toho lze použít i novinku, funkci Zone matching. Používá se pro snímky s velmi vysokým jasem – Higt key (Hi200) nebo velmi nízkým jasem – Low key (Lo80) Číslo odpovídá hodnotám ISO při měření v odraženém světle. Při aktivaci této funkce se ruší nastavení digitálních efektů. Nastavení ISO na Lo80 se mi velmi osvědčilo při podvečerních a večerních snímcích.
Naexponované fotografie se ukládají na paměťové karty CompactFlash Typ I a Typ II, Microdrive, SD a MultimediaCard s doplňkovým adaptérem SD-SF1 pro CompactFlash. Formát pro uložení je JPEG, RAW, RAW + JPEG (kompatibilní s s DCF 2.0), DPOF (podporováno tiskovými funkcemi ve verzi 1.1), Exif 2.2.
Na 512MB kartu CompactFlash se vejde zhruba 53 snímků v RAW nebo 82 snímků v JPEG v nejvyšší kvalitě až po cca 926 snímků v JPEG v kvalitě standard a rozměru 1504 * 1000 pixelů.
Na následujících fotografiích je vidět použití Zone matching na snímku z noční ulice s velmi nízkým osvětlením. První snímek je s nastavením ISO 100 a druhý s použitím funkce Zone matching ISO Lo80. Všechny snímky jsou pořízeny pomocí nového objektivu AF DT 18–70mm / 3,5–5,6 (D).

Nastavení ISO 100 Nastavení ISO Lo 80

Další ukázky jsou z téhož místa. Jedná se o výřezy v 100% velikosti. Jde o jednotlivá nastavení ISO 100 až po 3200. Z výřezu je zřejmě, že až do ISO 1600 je šum na vynikající úrovni. Při ISO 3200 je ještě velmi dobrý. Při pohledu na celý snímek je šum i při této citlivosti neznatelný.

Šum Šum

Zaměřil jsem svoji pozornost i na černobílý režim, zajímalo mne jak se projevuje různé nastavení ISO v tomto „černobílém“ případě a jak lze nastavení černobílého režimu ovlivnit. Původní představa, že různá nastavení vyvážení bílé by se mohla projevit i na výsledném černobílém snímku se nepotvrdila, černobílé snímky byly stejné. Výsledné ČB snímky je možné ovlivnit nastavením kontrastu v 5 různých nastaveních. Na test jsem použil stejnou scénu, jenže tentokráte při denním světle.

černobílý režim nastavení kontrastu
různá ISO nastavení ISO

Stabilizátor Anti-Shake

Stabilizátor obrazu

Stabilizátor u Dynax5D je stejný jako u Dynax7D. Jedná se o stabilizátor obrazu s technologií Anti-Shake umístěný přímo na čipu CCD a tvořící tak jeden celek. Tento způsob, spolu s možností záměny objektivů, umožňuje využití stabilizátoru pro všechny objektivy Minolta Dynax AF (kromě objektivu AF Macro zoom 3×-1× /1,7–2,8) a objektivů kompatibilních s tímto bajonetem typu A. U Dynax7D byl úspěšně odzkoušen i způsob snímání pomocí nekompatibilních objektivů nasazených pomocí redukce. I v tomto případě systém Anti-Shake fungoval bezvadně. V druhém dílu – praktickém testu Dynax 5D – budou i ukázky použití nekompatibilních objektivů s touto novou zrcadlovkou a zjištění, zda i v takovém případě bude stabilizace obrazu možná či nikoliv.

Stabilizace

Stabilizátor lze velmi dobře využít při nedostatečném osvětlení, za soumraku, zamračeného počasí či při fotografování s teleobjektivem. Technologie Anti-Shake reaguje na pomalé pohyby těla i rychlé třesoucí se pohyby ruky. Výrobce uvádí, že je možné s jeho pomocí exponovat s časy delšími o 2 až 3 expoziční stupně. Myslím si, že jeho použití a univerzálnost je ještě větší. Nechci tím však tvrdit, že nahradí stativ. Použití stabilizátoru je velmi snadné a přehledné. Jak už jsem se zmiňoval v kapitole o hledáčku, sledování stavu použití stabilizace obrazu je vidět v hledáčku na pravé straně. Je zde řada sloupců, které se rozsvěcují při pohybu přístroje. Čím více sloupců svítí, tím větší je nestabilita. Máte tak hned přehled o tom, jak rychle se obraz stabilizuje a kdy můžete exponovat.

Expozice a vyvážení bílé

Přednastavené režimy

Systém měření expozice je obdobný jako u předešlých zrcadlovek. Je vybaven pěti standardními expozičními režimy. Zelený P – plně automatický režim činnosti, P – automatická expozice, A – preference clony, S – preference času, M – manuální nastavování. Kromě toho je možné použít z nabídky dalších 5 přednastavených programů: Portrét, Sport, Krajina, Západ slunce a Noční portrét, kdy se kromě nastavení optimální clony a času využívají i přednastavené barevné režimy. Expozimetr pracuje ve 3 standardních režimech činnosti. Měření 14 segmenty snímače, kdy fotoaparát získává od systému zaostřování informace o poloze fotografovaného objektu a používá je k volbě odpovídajících segmentů snímače, kterými bude měřit expozici. Při lehkém stisknutí spouště se tedy v hledáčku ukazuje, který segment AF fotoaparát používá k zaostření a zároveň z toho místa měří expozici. Údaje z každého segmentu jsou vyhodnocovány nezávisle a umožňují tak určit úroveň případného protisvětla nebo bodového osvětlení. Při integrálním váhovém měření se měří všemi segmenty a hodnoty se nastavují dle váženého průměru, přičemž údaje ze středových segmentů mají větší váhu. Pro bodové měření expozice se využívá kruh v hledáčku. Změřenou expozici lze aretovat pomocí tlačítka AEL. Korekci expozice lze nastavit v rozsahu +/-2 EV v krocích po 1/3 EV. Rozsah měření expozičních hodnot je 1 až 20 EV.

Segmenty ostření

Závěrka je elektronicky řízená, plochá s vertikálním pohybem štěrbiny. Rozsah expozičních časů je 1/4000 až 30s a Bulb (trvalé otevření závěrky), což umožňuje kreativitu v experimentování. Chod zrcátka je středně hlučný. Trochu zklamáním je, že synchronizační čas pro blesk je pouhých 1/160 s bez použití stabilizátoru a 1/125 s se zapnutým stabilizátorem, stejné jako u Dynax7D. Snímky lze předem ovlivnit i nastavením ostrosti, kontrastu a saturace barev a to v rozsahu 5 kroků.

Vyvážení bílé

Vyvážení bílé

Možnosti nastavení vyvážení bílé jsou 4. Buďto se spolehnete na automatiku, nebo si vyberete jednu z 6 přednastavených možností (denní světlo, stín, zatažená obloha, žárovka, zářivka a blesk) z nichž každou můžete upravit v 6 intenzitách nastavení, případně si nastavíte teplotu chromatičnosti číselně ve stupních Kelvina, a to po 100K od 2500K do 9900K s 19 krokovou korekcí purpurové/zelené barvy. A nebo si ji ručně změříte a nastavíte přes uživatelské nastavení. Pro většinu snímků jsem používal automatické nastavení a to s velmi dobrým výsledkem. Na ukázce vidíte, jak jednotlivé přednastavené typy ovlivňují výsledný obraz.

Automatické vyvážení bílé 6 přednastavených typů

Pokud si nejste jisti, můžete použít stupňovanou expozici pro vyvážení bílé – White-balance bracketing, kdy jsou pro každý snímek nastaveny mírně odlišné hodnoty vyvážení bílé. Máme možnost použít jednu ze dvou variant odstupňování a to s nízkým rozdílem LoWB (s odstupňováním o 10 mired oproti normální expozici) a s vysokým rozdílem HiWB (s odstupňováním o 20 mired oproti normální expozici). Není to klasická stupňovaná expozice, jak jsme zvyklí, exponuje se při ní pouze jeden snímek a ten je následně uložen ve 3 variantách – v normálním, v studenějším a teplejším odstínu. Na ukázce vidíte snímky s použitím varianty HiWB.

normální odstín studenější odstín
teplejší odstín Nastavení teploty

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    09.01.2006 08:06

    zatím jsem nezkoušel, dám vědět

  • Stefan Kordos Therion
    Stefan Kordos Therion
    18.01.2006 10:02

    Pekna recenzia , Carli!

    Dooba si Onanisticky uboziak

  • ČUK 1
    ČUK 1
    07.02.2006 19:00

    Nazrál čas a příští týden jdu pro foťáček, ale problém nastal v tom že obě dvě Minolty u nás spadly téměř na stejnou cenu D5+18/70-16000,- D7+18/70-18000,- Čárlí poraď, ty dva tisíce opravdu nehrají roli :-) Čuk
    Ps:u 7D jsou prý nějaké menší možnosti u prohlížení Rawu než u D5 jak to je? A jek je to z bleskem na první a druhou lamelu u těchto dvou foťáků? předem díky za pomoc.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    08.02.2006 09:32

    o RAWU nevím, s bleskem jsou na tom oba stejně, oba umožňují pozdní synchronizaci.
    jinak ti moc neporadím, jsem sám rád že se nemusím rozohodavat ;o). D7D má výbornou a kvalitní konstrukci a ovládání společně s velkým hledáčkem a baterpackem. D5D (podle mě) má o trochu lepší zpracování obrazu v JPG, a lepší spolupráci s nekompatibilními objektivy a větší výdrž baterie minimálně o 50procent.. rozhodnout se musíš sám ...

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    08.02.2006 09:33

    přesnější rozdíly mezi D5D a D7D je v druhém díle testu o D5D.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (93)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram