Test fotoaparátu KonicaMinolta Dimage Z20

V dnešním testu se trochu blíže podíváme na poslední novinku firmy Konica Minolta v nižší třídě řady Z, a to na Dimage Z20. Tak jako je vyspělejší Dimage Z5 pokračovatelem Dimage Z3, tak je i Dimage Z20 přímým pokračovatelem a nástupcem Dimage Z10. Stejně jako Dimage Z10 má Z20 8x optický zoom 36 - 290 mm, ale je již vybavena čipem s vyšším rozlišením a to 5 Mpx oproti 3,2 Mpx, který byl u Dimage Z10. Tvar, design i ovládání je však úplně stejné jako u Z10.

Expozice a zaostřování

Možnost měření expozice je ve třech standardních režimech. A to multisegmentové (256 segmentů), váhové se zdůrazněným středem a bodové. Základní multisegmentové měření změří většinu snímků s výborným výsledkem. Přesto za určitých situací, třeba v silném protisvětle, máte možnost použít korekci, která se velmi rychle nastavuje pomocí tlačítek na zadní straně a má rozsah +/- 2EV po 0,3 EV. Není nutné ji zdlouhavě hledat v MENU.

Závěrka je elektronická na snímači CCD a mechanická. Pracuje s rozsahem 4 s – 1/2000 s. Expozičních programů je 10, plná automatika, program P,A,S,M a 5 přednastavených programů typu Portrét, Sport, Krajina, Západ slunce a Noční portrét. Vyvážení bílé se provádí buďto automaticky nebo si můžete vybrat z 5 přednastavených voleb a nebo přímo sami změřit a nastavit bílou.

Pro ukázku jeden motiv krajiny s různým nastavením vyvážení bílé.

vyvážení bílé AUTO sluníčko
mrak blesk

Automatické vyvážení bílé pracuje korektně. Při nastavení na jiný typ vyvážení, můžeme získat různě barevné nádechy snímků. Při nastavení „sluníčko“ je nádech již docela víc do modra než by bylo vhodné a snímek je celkově studenější. Při nastavení na „mrak“ je nádech teplejší, což při zataženém počasí je korektní. Při použití při slunečném počasí a nebo použití nastavení „blesk“ můžete dostat zajímavé barevné snímky, tak trochu s nádechem starých barevných fotografií z minulého tisíciletí. Stačí jen vyzkoušet. Jednotlivá nastavení vyvážení však nejdou více měnit, jak je tomu např. u Z5, kde je možné intenzitu barevného nádechu měnit v rozsahu – 3 až +3. U Z20 to opravdu není možné.

Autofokus používá systém kombinace pasivního AF a Video AF a buďto automatické 3bodové zaostřovací pole nebo bodové zaostřování s volbou zaostřovací oblasti. AF je poměrně rychlý a přesný, pouze za zhoršených světelných podmínek vám může chvíli trvat než se „chytí“. Zaostřovacích režimů je pět a patří mezi ně i kontinuální Rapid AF a manuální zaostřování. Při MF se vám po dobu ostření zvětší obraz na LCD.

V oficiální technické specifikaci se můžete dočíst, že minimální zaostřovací vzdálenost je daná podle ohniska, kterým zrovna fotíte a je od 0,5 m při širokém ohnisku a od 1,5 m při maximálním ohnisku. Při nastavení makro režimu se tato vzdálenost zmenší na min. 1 cm v širokém ohnisku a 60 cm při nejdelším ohnisku. Na rozdíl od jiných typů, u Z20 je makro funkce udělaná tak, že při jejím zapnutí je daná i maximální ostřená vzdálenost, to znamená že od určité vzdálenosti už prostě fotoaparát nezaostří a není to jeho chyba. Je tedy třeba si na toto zvyknout a nezapomínat a pokud vám přístroj nechce na delší vzdálenosti zaostřit, nejprve se podívejte zda nemáte zapnuté makro. Maximální zaostřitelná vzdálenost je u makra 1 m při širokém ohnisku a 2 m při nejdelším ohnisku.

Jak při praktickém testu dopadla testovaná Z20 vidíte v následující tabulce. Kromě ohniska 36 a 290 mm byly testovány ještě 3 nastavení zoomu.

Ohnisková vzdálenost
Nejkratší ( 36mm ) 1/3 ( 60mm ) 1/2 ( 85mm ) 2/3 (120mm ) Nejdelší (290mm)
Normální režim 7 cm 8 cm 9 cm 42 cm 50 cm
Makro režim 1 cm 2 cm 8 cm 42 cm 50 cm

Oproti tvrzení výrobce tedy aparát měl ještě lepší výsledky v nejkratší možně zaostřitelné vzdálenosti. V režimu MF lze zaostřit tak jako v makro režimu. Snad jen malou poznámku k super makru. Pokud chcete používat funkci super makro k plné spokojenosti, velmi pečlivě si hlídejte čistotu vašeho objektivu. Je tu totiž nebezpečí, které se týká všech přístrojů s takto extrémně krátkou zaostřitelnou vzdáleností. Protože při této funkci je zostřované pole již velmi blízko u přední čočky, dochází k tomu, že případné nečistoty či všudypřítomný prach, který se vám na přední čočce usazuje, se tak dostanou velmi blízko hloubce ostrosti a zobrazí se tak jako konkrétní tvar s ostrými rysy. Ukázkovou fotografii, jak takové nečistoty vypadají, si může prohlédnout v minulém mém testu o Dimage Z5. Zde vám raději ukáži několik makro snímků, které Z20 umí. Největší zvětšení je při ohnisku do 60 mm (1/3 rozsahu zoomu) to je zhruba okolo zaostřené vzdálenosti 2 cm.

vzdálenost 2 cm vzdálenost 2 cm

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    24.07.2005 20:44

    Z řada je hodně poruchová....
    to je pekna pitomost... vic k tomu nemam co rici..

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    24.07.2005 20:51

    snad je n to že Z-tková řada není o nic víc poruchová jak jiné značky nebo typy...
    při pohledu na tu fotku 30x40 si mohu jen osobně říci že to řekl hlupák.. ať se na mě zlobí kdo chce...

  • Neta
    Neta
    26.07.2005 00:47

    To je dobře, že to, že je Z řada poruchová popíráte. Aspoň už tak nějak vim do čeho jdu. Jenom bych se chtěl ještě zeptat, jestli mi někdo poradí, zda si mám tu tisícovku připlatit a koupit Z20, nebo ji ušetřit a koupit Z10

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    26.07.2005 10:00

    Z10 je pouze 3,2MPix a každá neostrost, chyba kompozice a podobně se velmi těžko opravují, u 5MPix je to rozhodně lepší...

  • johny5
    johny5
    17.08.2005 22:20

    ehmm... měl bych dotaz: viděl někdy čárlí dobrou černobílou fotografii?
    Protože ani já "jsem netušil že s digikompaktem 5Mpix ze základní rodinné řady půjde udělat výstavní fotografie..."
    Ale jo, jako vtip je to docela působivé:)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram