Test fotoaparátu KonicaMinolta Dimage Z20

V dnešním testu se trochu blíže podíváme na poslední novinku firmy Konica Minolta v nižší třídě řady Z, a to na Dimage Z20. Tak jako je vyspělejší Dimage Z5 pokračovatelem Dimage Z3, tak je i Dimage Z20 přímým pokračovatelem a nástupcem Dimage Z10. Stejně jako Dimage Z10 má Z20 8x optický zoom 36 - 290 mm, ale je již vybavena čipem s vyšším rozlišením a to 5 Mpx oproti 3,2 Mpx, který byl u Dimage Z10. Tvar, design i ovládání je však úplně stejné jako u Z10.

Objektiv a čip

Fotoaparát je vybaven objektivem Konica Minolta s 8 násobným rozsahem zoomu, 36 mm –290 mm, který je složen z 11 čoček v 9 skupinách. Světelnost objektivu je od 3,2 při ohnisku 36 mm až po 3,4 při ohnisku 290 mm.

Pro ty, kteří chtějí ještě trochu širší ohnisko, je tu možnost dokoupit redukci a širokoúhlou předsádku ZCW-200, která vám rozšíří nejmenší ohniskovou vzdálenost na velmi slušných 26 mm ( ekvivalent pro kinofilm ). Rozsah zoomu a kde se zrovna nacházíte, vidíte v horní části zobrazení při zoomování. Zoom je slušně rychlý, plynulý a bez skoků. Lze tedy dobře a rychle nastavit požadovaný výřez. Samozřejmě, že nevíte jaké ohnisko zrovna máte nastavené a tak pro ty, co to potřebují vědět, uvádím přibližné hodnoty v tabulce:

Grafický ukazatel zoomu 1/3 1/2 2/3
Ohnisko 60 mm 85 mm 120 mm

Jak je vidět, změna zoomu není rovnoměrná a ke konci je rychlejší. Na následujících dvou snímcích můžete vidět fotografie s nejširším a nejdelším optickým ohniskem. V rohu je výřez ve 100% velikosti. Jak jsem již zdůraznil na začátku, fotoaparát je určen pro nejširší skupinu uživatelů, proto i nastavení aparátu a jednotlivých funkcí bylo pro test záměrně nastavováno co nejvíce na automatiku, expoziční režim P a základní multisegmentové měření expozice. Většina fotografií v testu jsou zmenšené buďto na 25% (ukázky barevných režimů) nebo 33% (ukázky zobrazení) a doostřené. Pokud je na fotografii výřez, je ve 100% velikosti a neupravovaný. Pokud vám takovéto zobrazení nevyhovuje, napište mi do komentářů a domluvíme se na jiném.

ohnisko: 36 mm ohnisko: 290 mm

Dimage Z20 je vybavena prokládaným snímačem CCD 1/2,5 palce s maximálním rozlišením 5 Mpix, přesněji z rozlišením 2560×1920 pixelů. Toto vám postačuje na fotografii o rozměru 16,3 cm x 21,7 cm při rozlišení 300 dpi, nebo fotografii 20×30cm o rozlišení 217 dpi. Poměr kinofilmového formátu 3:2 nelze nastavit.

Další ukázkou jsou fotografie s ukázkou digitálního zoomu, kterým si nejdelší ohnisko můžete zvětšit až 4×. Obrazová kvalita tohoto zoomu má však již svoje omezení. První ukázka je za použití 2× digitálního zoomu, takže výsledné ohnisko je 580 mm. Druhá ukázka je za použití 4× digitálního zoomu, takže výsledné ohnisko je 1160 mm.

ohnisko: 290 mm + 2x digi zoom ohnisko: 290 mm + 4x digi zoom

Následující 2 fotografie jsou znovu ukázkou digitálního zoomu a jeho případné kvality oproti dodatečnému zvětšování fotografie ve Photoshopu. V podstatě se mi potvrdila zkušenost z několika předchozích digitálních fotoaparátů, které digitálním zoomem disponují, a to že kvalita digitálního zoomu se zhoršuje od 2× zvětšení. Na první ukázce je výřez z fotografie s nastavením 2× digi zoom. Pro porovnání je hned vedle ukázka výřezu z fotografie, kde bylo použito pouze max. optické ohnisko 290 mm a následně byl snímek zvětšen pomocí Adobe Photoshopu s bikubickým převzorkováním. Z ukázky je patrné, že kvalita digitálního zoomu je výrazně lepší než následné softwarové zvětšení. Snímek je čistší, kresba kvalitnější a jakoby hladší, což někdy může být lepší, někdy naopak na škodu. Dalším příjemným překvapením je, že s použitím 2× digitálního zoomu se velmi potlačila, v podstatě úplně zmizela chromatická vada. Fotografovat s použitím digitálního zoomu však vyžaduje pomůcku v podobě kvalitního stativu, protože již budete pracovat s velkými ohnisky. Na druhé ukázce je to samé, ale tentokráte s použitím 4× digitálního zoomu a tím výsledného ohniska 1160 mm. Zde je již patrné, že výstup, ať již 4× digitální zoom, nebo 2× + zvětšení v PS, je stejný a nekvalitní.

ohnisko 290 mm + 2x digi zoom ohnisko: 290 mm + 4x digi zoom

Nezkoušel jsem udělat z těchto snímků papírové fotografie, ale odhaduji, že s použitím 2× digitálního zoomu a tím celkovým ohniskem cca 580 mm, jde udělat fotografie o velikosti do 13×18 cm v dobré kvalitě. 4× digitální zoom už takovou kvalitu nemá.

Citlivost snímače se oproti předchozímu typu Z10, trochu změnila a je v rozsahu 50–320 ISO. Tentokráte vám nepředvedu klasický noční snímek, ale snímek udělaný ve dne, v pozdních odpoledních hodinách, navíc s pozadím ve tmavém stínu. Na první fotografii je celý snímek, kde při 25% zmenšení nebyl viděl žádný rozdíl. Na druhé ukázce je výřez ze 100% velikosti. Zde je již rozdíl patrný. Opět je otázkou do jaké míry bude patrný na skutečné fotografii. Myslím si, že při velikosti výsledné fotografie 10×15 cm nebude digitální šum ani při použití ISO 320 rušivý a možná ani patrný.

celý snímek výřez ze 100% velikosti

Další věcí, která mne při testování zajímala, je aberace. Má jí v podstatě každý objektiv a ani Dimage Z20 není výjimkou. Jen mě trochu překvapilo, že u některých snímků se objevila a u některých velmi podobných ne. Pro test jsem použil kontrastní scény s velmi světlými prvky v obraze. Na první ukázce je snímek s nejširším ohniskem 36mm. Aberace je zde velmi nepatrná, uprostřed snímku v podstatě nulová, při okraji sice již patrná, ale malá. S měnící se clonou se aberace nemění. Na druhé ukázce je snímek s maximálním ohniskem 290 mm. Zde je již aberace větší. Ve středu snímku je stále ještě malá až zanedbatelná, při okraji je viditelná. Se změnou ohniska se opět nijak nemění. Aberace zabírala 2–4 pixely, při vyjádření na max. fotografii s rozlišením 300 dpi (16×21 cm) by se barevná vada projevovala ve velikosti 0,2 až 0,4 mm. Při jednom druhu fotografie se však aberace velmi projevila a to při focení vody (tekoucí či vodotrysk) v protisvětle. Zde se u kapek vody objevil sytý modrý závoj.

ohnisko 36 mm ohnisko 290 mm

Vinětace objektivu se projevuje při minimální cloně 3,2 a to jak při normální expozici, tak i při expozici s bleskem, ale je velmi nízká. Při zaclonění zcela zmizí. Co mne však trochu překvapilo, byla vinětace v celém rozsahu ohniska a to i při maximálním ohnisku 290 mm. Viz další ukázka.

ohnisko 290 mm s clonou 3,2 a  8

Následující ukázkou je test zkreslení obrazu při nejkratším 36 mm a nejdelším 290 mm ohnisku. Při nejkratším ohnisku dochází k viditelnému soudkovitému efektu, to je třeba mít na paměti při focení architektury a jiných „rovných“ objektů. A bohužel i u nejdelšího ohniska dochází k určitému posunu a to do poduškovitého efektu. Soudkovitý ani poduškovitý efekt není v rozsahu 1/4 až 3/4 zoomu, což je zhruba ohnisko 40 až 200 mm.

ohnisko 36 mm a 290 mm

V protisvětle se objektiv chová velmi dobře, rušivých efektů a odlesků je v obraze málo a jejich případné odstranění v některém z grafických programů by bylo možné. Obraz je i přes silné slunce kontrastní a s kresbou v detailech. Pouze v místech, kde je slunce a jeho světlo již velmi silné, je obloha slitá do velmi světlé až bílé barvy. Pokud chcete fotit v protisvětle, mějte raději slunce buď úplně mimo snímek, nebo naopak přímo v obraze. V okamžiku kdy by bylo na okraji, dojde k mnoha rušivým efektům, jejichž odstranění by bylo velmi obtížné. Vznikají i jakési přímé dlouhé paprsky od slunce, jako při použití hvězdičkového filtru. Pokud tedy chce podobný snímek vytvořit, můžete tento „neduh“ objektivu využít výtvarně a můžete si při tom říci: „A mám to zadarmo!!“.

protisvětlo protisvětlo

Dimage Z20 umožňuje i záznam neozvučených videosekvencí v rozlišení 640×480 pixelů při frekvenci 15 snímků/s nebo při rozlišení 320×240 pixelů s frekvencí 15 nebo 30 snímků/s. Při natáčení videosekvencí je možné využívat celého rozsahu zoomu a velikost je omezena jen kapacitou karty. Video je možné i editovat a uložit z něj snímek do JPG formátu. K dispozici je i režim noční videosekvence.

Naexponované snímky ve 3 nastaveních formátu JPG lze ukládat na SD a MMC karty, případně využít samostatné vnitřní paměti o velikosti 14,5 MB, na kterou se vejde cca 6 snímků v plné velikosti a nejvyšší kvalitě. Snímek v plném rozlišení a kvalitě má cca 1,5 až 2 MB. Videozáznamy se ukládají do formátu MOV.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    24.07.2005 20:44

    Z řada je hodně poruchová....
    to je pekna pitomost... vic k tomu nemam co rici..

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    24.07.2005 20:51

    snad je n to že Z-tková řada není o nic víc poruchová jak jiné značky nebo typy...
    při pohledu na tu fotku 30x40 si mohu jen osobně říci že to řekl hlupák.. ať se na mě zlobí kdo chce...

  • Neta
    Neta
    26.07.2005 00:47

    To je dobře, že to, že je Z řada poruchová popíráte. Aspoň už tak nějak vim do čeho jdu. Jenom bych se chtěl ještě zeptat, jestli mi někdo poradí, zda si mám tu tisícovku připlatit a koupit Z20, nebo ji ušetřit a koupit Z10

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    26.07.2005 10:00

    Z10 je pouze 3,2MPix a každá neostrost, chyba kompozice a podobně se velmi těžko opravují, u 5MPix je to rozhodně lepší...

  • johny5
    johny5
    17.08.2005 22:20

    ehmm... měl bych dotaz: viděl někdy čárlí dobrou černobílou fotografii?
    Protože ani já "jsem netušil že s digikompaktem 5Mpix ze základní rodinné řady půjde udělat výstavní fotografie..."
    Ale jo, jako vtip je to docela působivé:)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram