Praktický test digitální zrcadlovky Konica Minolta Dynax 7D

V dnešní recenzi se ještě jednou vrátíme k loňské novince, digitální zrcadlovce Konica Minolta Dynax 7D. Tentokráte byla zapůjčena od společnosti Konica Minolta na období cca 2 měsíce, abych zjistil, jak se chová v praktickém provozu. Jak je úspěšný optický stabilizátor AntiShake i jaká je kompatibilita s jinými objektivy než s originálními. Také byl zapůjčen nový objektiv Konica Minolta AF 17-35/2,8-4 (D), který lze úspěšně používat i na klasických analogových zrcadlovkách.

Úvod

Dynax 7D

Jak už jsem psal v první recenzi, konstrukce a design Dynax 7D plně vychází z kinofilmové Dynax 7, proto přechod ze SLR na DSLR je bezproblémový a člověk se velmi rychle s ovládáním přístroje sžije. Ovládací prvky jsou snadno dosažitelné prsty (palci a ukazováčky) levé i pravé ruky. Madlo, které ukrývá akumulátor, je velmi dobře navržené a díky povrchové úpravě a vyvážení přístroje, drží v ruce jako přilepené a není třeba mít obavy z vyklouznutí. Když držíte přístroj sklopený objektivem k zemi, stačí vám prsty levé ruky pro bezpečné udržení celé sestavy. Neberte to ovšem jako doporučení, jak fotoaparát držet, spíše jen jako vyjádření k propracovanému tvaru. Tentokrát nebyl zapůjčen battery pack VC-7D. Tělo aparátu se však i při jeho absenci dobře drží. A to i s relativně těžkým středoformátovým teleobjektivem Carl Zeiss 300/4 kovové konstrukce.

Po celou dobu testování nebyl s přístrojem a ovládáním žádný problém či nepohodlí. Snad jen jedna malá drobnost a ta se týká rozdílného způsobu připojení dálkové kabelové spouště, než tomu bylo u klasické Dynax7. Připojení úhlového konektoru kabelové spouště je konstruováno podobně jako u SLR, ale s tím rozdílem, že je otočené o 90° a výstupní kabel tak není otočen nahoru, ale dopředu. Je sice příjemné, že nepřekáží, ale jen do okamžiku, kdy chcete přepínat mezi systémy AF, jehož otočný volič je na přední straně. Protože jsem kabelovou spoušť používal pouze v případě, kdy byl přístroj na stativu (jindy by to ani nemělo smysl) a změnu AF používal jen pro přepínání AF/MF, zvykl jsem si raději používat tlačítko AF/MF umístěné na zadní straně pod palcem pravé ruky, které umožňuje stejný výsledek.

Práce s hledáčkem i LCD je také pohodová a bezproblémová. Optický hledáček je dostatečně velký a světlý, a proto případné používání čistě MF objektivů není překážkou a manuální zaostřování je snadné a přesné.

Dynax 7D

Velký LCD s úhlopříčkou přes 6,3 cm je spolehlivý a snadno se ovládá. Všechny funkce na něm zobrazované jsou dostatečně viditelné a čitelné. V základním nastavení není LCD možná tak kontrastní, jako je tomu u jiných digipřístrojů, proto se při prohlížení naexponovaných snímků, zvláště v silném slunečním světle, může jevit jako tmavý a zašedlý. Kontrast i jas lze samozřejmě upravit v nastavení, ale obecně to není nutné. Velkou pomůckou je zobrazení pixelů s čistou bílou či černou barvou, které v takovém případě viditelně blikají. Máte tak hned základní přehled o rozsahu světla na snímku. Funkce je aktivní při prohlížení snímků s histogramem. Snímky je možné si zhruba 5× zvětšit, což je dostatečné pro kontrolu, zda je ostrý či ne. Škoda že lupa nefunguje pokud fotíte do RAW.

Měření expozice je spolehlivé, i když u některých snímků dochází k mírné podexpozici v rozsahu –0,3V. Trvalé nastavení korekce na +0,3EV ale nedoporučuji, případná přeexpozice by se vám nemusela vyplatit a o snímek s přepáleným světlem asi nikdo nestojí. Kromě již zmiňovaného nového objektivu Konica Minolta AF 17–35/2,8–4 (D) jsem zkoušel exponovat i s dalšími kompatibilními objektivy značky Tokina AF 28–70/2,6–2,8 ATX Pro II, Sigma 70–210/3,5–4,5 APO a Sigma 24/2,8 Super Wide macro II. Jak měření expozice, tak zaostřování bylo bezproblémové a přesné. Rychlost AF je daná různými objektivy. Kromě kompatibilních objektivů jsem pomocí dvou redukcí Minolta Dynax/M42 a M42/P-six používal i objektivy, které se systémem Minolta Dynax nemají vůbec nic společného. Jednalo se o staré manuální středoformátové objektivy Carl Zeiss Jena – základní Biometar 80/2,8 a 120/2,8 a Sonnary 180/2,8 a 300/4 MC a jeden základní kinofilmový objektiv Praktica 50mm/1,8. I v těchto případech bylo měření expozice korektní, i když v případě středoformátových objektivů dochází k určitému lineárnímu posunu expozice. O tomto bych se více rozepsal v dalším článku přímo věnovanému používání středoformátových objektivů na kinofilmových tělech. V porovnání s klasickou kinofilmovou zrcadlovkou Minolta Dynax7, kde jsem středoformátové objektivy také použil a používám, bylo měření expozice stejné. Tuto možnost, měřit expozici při použití nekompatibilního objektivu nabízí málo která SLR i DSLR jiných značek. Pokud vím, tak už jen jedna, a to Pentax.

Šum při nastavení různých ISO je minimální, ukázka je v první recenzi. Při použití delších časů je jeho úroveň výborná až do max. expozičního času, který vám nastaví fotoaparát, a to je 30s. Při použití expozičního času okolo 1–2minut se objeví minimální šum v rozsahu několika světlejších pixelů, při expozici okolo 5 minut je výrazně vyšší a při expozici okolo 10 minut je digitální šum již dost velký. Takové snímky lze použít jen v případě, že šum je brán jako výtvarný efekt.

Asi někteří čtenáři čekají, že se zde více zmíním o tolik diskutovaném AF a jeho údajných problémech. Bohužel není o čem. V případě mého testování, a to loni na podzim a letos na jaře, nebyl s AF žádný problém a vždy fungoval přesně a spolehlivě. V praxi vám také velmi pomůže okamžitý přechod z AF do MF i obráceně pomocí tlačítka pod pravým palcem nebo možnost DMF – přímého doostřování po AF bez nutnosti jakékoliv tlačítko mačkat.

Dynax7D Dynax 7D

Systém optického stabilizátoru AS – AntiShake funguje. Více není nutné také psát a raději dát na ukázku nějaké fotografie. Snad jen o jeho účinnosti, která je cca 80–90%, podle toho za jakých podmínek fotografujete. Obecně se dá říci, že vám pomůže používat časy cca 3–4× delší. Stabilizátor vám rozhodně nenahradí stativ, pokud vaše předpokládané expozice budou dosahovat časů více než 1 vteřina. Za určitých podmínek i tento čas je možné stabilizovat, ale počítejte s nutností více zkušebních expozic. Jen pro příklad: Objektiv Sigma 70–210/3,5–4,5 nastavený na max. ohnisko a použitý čas 1/13s nebo objektiv Zeiss 300/4, expozice 1/80s. Ukázky jsou na konci článku.

Další diskutovanou otázkou je výdrž akumulátoru. Při testování na podzim, kdy již teploty dosahovaly nízkých hodnot a navíc byl na všechny snímky použit stabilizátor, byla jeho výdrž samozřejmě nižší a nepřesahovala jeden den. Při současném testování byla výdrž zhruba 2 – 4 dny, podle toho jak moc jsem používal stabilizátor a vestavěný blesk.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    08.07.2005 11:16

    ještě jedna poznámka na jedno úskalí. Pokud nastavujete program P,A,S nebo M, no zkrátka točíte s horním kruhovým ovladačem, dbejte na to aby docvakl do správné polohy, musíte cítit či slyšet cvaknutí, doraz. Pokud se tak neuděláte, riskujete trochu leknutí z toho že vám přestane fungovat LCD a nereaguje na žádná tlačítka. Je to prostě nastavené tak že LCD funguje pouze v případě že máte správně nastavený hodní ovladače, tak jak mají být. Mě se to stalo, neměl úplně dootočený ovladač, byl mezi A a S a LCD mi zmrtvělo a já neměl daleko k infarktu, bo jsem si v první chvíli myslel, že se mi u testovaného foťáku rozbilo LCD.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    09.08.2005 08:47

    Ještě doplněk k novému objektivu Konica Minolta 17-35/2,8-4 (D)..
    Zkoušel jsem ho i na klasické Minoltě Dynax7 a fotografie z něj jsou pěkné ostré, s velmi dobrou kresbou i v krajích, bez viditelné vinětace v rozích…

  • ciaoco
    ciaoco
    02.04.2006 13:50

    Vážený pane Omesi,
    pravděpodobně jsem koupil poslední kus Dynax 7D v Evropě, kromě jiných modelů Minolty, jsem uživatelem Dynax 600si Classic. S tímto aparátem jsem ve spojení s redukcí M42/Minolta 7000 používal objektivy převážně Carl Zeiss Jena při korekci +1,5EV k absolutní spokojenosti. Nově zakoupený aparát mi ale při připojení na zobrazovači oznámí:No lens attached!
    Ve Vašich článcích jsou jasné důkazy, že to ale jde.
    Můžete mi, prosím, poradit, kde funkční rekukci zakoupit, popř. vyzkoušet, zda není problém v aparátu?
    Jsem přístupný všem Vašim nabídkám, které mi pomohou a jsem připraven úsilí Vámi vynaložené ocenit.
    Děkuji,

    Ciaoco

  • Josef Malý Pepa z depa
    Josef Malý Pepa z depa
    05.04.2006 14:26

    To ciaoco: Je nutné v menu aparátu povolit snímání bez detekovaného objektivu a pak to půjde.
    Já mám problém v tom, že nedokážu zaostřit s redukcí a objektivem z Praktiky (50) na nekonečno, zřejmě je to tím, že objektiv je o cca 1,5mm dál od čipu než by měl být.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    13.04.2006 07:36

    hm to je divné, já také zkoušel pentacon 1,8/50 s redukcí a pohoda...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (15)

Tisknout článek

Tip na článek

Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl
Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl

De­vátý díl ob­lí­bené „Školy světla od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ se vě­nuje umě­lému světlu. Do­zvíte se, jak pra­co­vat s umě­lým svět­lem, jaké jsou jeho druhy a jak je uplat­nit a kom­bi­no­vat. Vy­svět­líme si tyto typy osvět­lení: *Hlavní světlo *Do­plň­kové světlo *Pro­tisvětlo *Světlo na po­zadí *Am­bi­entní světlo *Efek­tové světlo.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace