Test profesionální digitální zrcadlovky Nikon D2X

Již na loňském veletrhu PhotoKina v německém Kolíně nad Rýnem byla k vidění nová vlajková loď značky Nikon na poli digitálních fotoaparátů - profesionální digitální zrcadlovka s označením D2X. Oficiálně byla představena už i v České republice na listopadové tiskové konferenci. K vidění však zatím byly pouze předprodukční vzorky. Nyní je konečně k dispozici i finální verze, která se již objevuje i na pultech obchodů a redakce FotoAparát.cz vám tak může přinést obvyklý redakční test.

Úvod

Nikon D2X

Nová profesionální digitální zrcadlovka Nikon D2X je osazena snímačem typu CMOS s rozlišením 12,4 Mpix a rozměry formátu APS-C, který Nikon označuje písmeny DX. Z toho je zřejmé, že se tento výrobce do čipu o plných rozměrech kinofilmového políčka příliš nehrne a jistě k tomu má své důvody. Dá se to usuzovat i podle rozrůstající se nabídky speciálních objektivů, určených právě pro formát DX, kterými Nikon zatím jako jediný výrobce pokrývá i všechna myslitelná problematická širokoúhlá a superširokoúhlá ohniska. Nemá zde ale smysl řešit problematiku formátu DX versus Full Frame, o tom se vedou nekonečné diskuse a spory, které stejně nemají jednoznačný závěr, protože každému uživateli vyhovuje něco jiného. Podívejme se raději podrobněji na novou zrcadlovku v našem redakčním testu.

Přední strana aparátu Zadní strana aparátu

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Tělo svými rozměry, provedením i celkovou koncepcí dává jasně najevo, že patří do nejvyšší kategorie profesionálních digitálních fotoaparátů. Design nese typické rysy nové řady aparátů Nikon a opět se na něm podílel italský designér Giorgetto Giugiaro. Samozřejmostí je celokovové a mimořádně mechanicky odolné (dokonce vodovzdorné) provedení těla z hořčíkových slitin. Jako většina podobných aparátů má i D2X tělo tvarované současně i pro vertikální úchop, včetně samostatné vertikální spouště, předního i zadního ovládacího kolečka a tlačítka AF-ON. Představu o mechanické konstrukci jistě zpřesní i velmi zajímavý ukázkový obrázek, na kterém je řez aparátem i s nasazeným superširokoúhlým objektivem AF-S DX Nikkor 12–24mm f/4 G IF-ED.

Řez aparátem

Ergonomické provedení těla je jako obvykle velmi vydařené a při klasickém i vertikálním držení padne do ruky jako ulité. Vzhledem k rozměrům 157,5×149,5×85,5 mm bude spíše vyhovovat uživatelům s větší rukou. Také hmotnost kolem 1 kilogramu (přesně 1.070 gramů bez baterie a paměťové karty) je také tak akorát a dává držení přístroje jistotu. Ovládací tlačítka, rollery i křížový volič jsou pak velmi logicky rozmístěna, dobře se ovládají a mají jasně rozeznatelné dotazy i jednotlivé polohy. Jsou také jasně a zřetelně popsány obvyklými ikonkami a zkratkami. Ovládání jako celek pak vychází z obvyklé koncepce aparátů Nikon a je velmi intuitivní. Každému, kdo už někdy pracoval s jakoukoli jinou zrcadlovkou Nikon, půjde ovládání i přes značné množství funkcí samo a to i bez použití manuálu.

Zobrazení v hledáčku

Hledáček je poměrně velký a jasný, se zvětšením 0,86× s objektivem 50mm f/1,4. Tvoří jej pevně vestavěný pentagonální hranol v rovině oka a má vestavěnou dioptrickou korekci v rozmezí –3 až +1 dioptrie. Přímo na (výměnné) matnici je dobře viditelných všech 11 zaostřovacích bodů a hlavně 100% plochy snímku. Hledáček má dokonce vlastní uzávěrku očnice pro zamezení vniku parazitního světla při fotografování ze stativu – u levnějších zrcadlovek je tento problém nutno řešit samostatnou krytkou nebo nouzově zakrytím rukou. Pod a vpravo od matnice jsou umístěny dva stavové displeje se zelenými segmenty, zobrazující všechny myslitelné hodnoty a jednotlivá nastavení, včetně nastaveného vyvážení bílé, kvality obrazu, způsobu měření expozice, ale také nastavené citlivosti ISO na samostatné pozici, což je zatím i mezi zrcadlovkami spíše výjimka.

Další dva displeje, s možností podsvícení, najdeme na obvyklém místě pravé strany horního panelu a také na zadní straně. Také tyto displeje zobrazují všechny myslitelné nastavené hodnoty, včetně citlivosti ISO. Hned nad zadním displejem najdeme velký 2,5“ nízkoteplotní křemíkový TFT LCD monitor s 235.000 obra­zovými body a možností nastavení jasu bílého podsvětlení. Velmi praktická je také krytka LCD monitoru, která prakticky nemá vliv na kvalitu zobrazení, ale účinně zamezuje jeho poškrábání či poškození. Vpravo vedle monitoru je umístěn osmisměrný křížový volič pro pohyb v menu, ale také pro výběr zaostřovacího bodu a také čtyřpolohový přepínač režimů činnosti zaostřovacích polí. Ještě dále vpravo je masivně krytý slot pro paměťovou kartu, kterou v případě D2X může být CompactFlash typu I a II nebo disk Microdrive. Vlevo od monitoru a po obou stranách očnice hledáčku jsou další ovladače v podobě tlačítek. Vypínač celého přístroje je pak řešen obvyklým prstencem okolo spouště, čímž je dokonale snadno přístupný a svou intuitivní polohou ještě zúročuje mimořádně rychlý náběh celého přístroje, který činí pouhých 37 milisekund. Prstencem lze také ovládat podsvícení displejů. Hned nad ním je pak tlačítko MODE pro volbu expozičních režimů a tlačítko pro nastavení korekce expozice. Na hranolu je pak kolečko pro nastavení již zmíněné dioptrické korekce a také přepínač způsobu měření expozice. V přední části hranolu, kde u amatérských zrcadlovek nacházíme vestavěný blesk, je ukryté unikátní čidlo pro měření povahy okolního osvětlení, s jehož pomocí je například přesněji definováno vyvážení bílé barvy. Na přední straně nechybí obvyklé tlačítko pro kontrolu hloubky ostrosti, volič zaostřovacích režimů a kontrolka samospouště. Dále zde a na pravém boku najdeme několik gumou dobře krytých propojovacích konektorů pro připojení počítače (USB 2.0 High Speed), televizoru, externího zdroje, kabelového dálkového ovladače a externích studiových zábleskových jednotek. No a konečně na levé části horního panelu najdeme kombinovaný tlačítkový a kruhový volič pro nastavení automatické expoziční řady, snímacích režimů, režimů synchronizace zábleskové expozice a aretace ovládacích prvků.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    02.05.2005 10:37

    Jak je to s tou vodotěsností? Už je to srovnatelné s Canonem 1D? Protože co vím, tak D1 na tom byly mmizerně, D2 nevím. A na vyvážení bílé Nikon konečně zapracoval? Jinak hezkej kousek, mohl jsi nafotit něco akčnějšího, ten foťák si o to přímo říká.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    02.05.2005 10:47

    mk: Nevím jak bych srovnání vodotěsnosti provedl ale mohu říct, že jsem zmokl opravdu fest a zcela necháněnému aparátu se ani nezamlžil hledáček či čočky na objektivu. Taky myslím, že v této kategorii to vyjde na stejno a s ohledem na vodu se mi velmi osvědčil i Olympus E-1. Jinak bych taky raději nafotil něco akčnějšího ale měl jsem aparát bohužel jen velmi krátce ....

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    02.05.2005 10:59

    Kapsa: já byl už několikrát svědkem toho, jak týpci s D1X ho úzkostlivě schovávali pod bundu, zatímco ti s 1D vesele fotili :) A někdo dokonce tvrdil, že E-1 umývá pod vodovodním kohoutkem...

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    02.05.2005 11:53

    mk: To ale o ničem nevypovídá, snad jen o tom, jak se kdo ke své technice chová. Já jsem pořádně zmoknul jen s E-1 a D2X - a to jen proto, že opravdu nebylo kde nebo kam to schovat. Když jsem měl 1Ds M II. tak jsem ji měl taky pod bundou - ale ne proto, že bych si myslel, že to nevydrží ale proto, že jsem zrovna měl bundu .... ;o)))

  • Jan Laták
    Jan Laták
    02.05.2005 12:05

    Jo, kdybych měl ty prachy ... koupil bych si to jako druhý tělo k F4 ;-) ... na akční foto, makro a zvířátka to musí bejt bomba ...

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    02.05.2005 13:11

    Kapsa: no vypovídá to o tom, že ti s D1x měli strach fotit na dešti. Jinak já s 1D ještě nezmokl, takže taky nevím :)

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    02.05.2005 13:33

    mk: Já myslím, že ne - kdyby někdo viděl mne, jak schovávám 1Ds M II. pod bundu, tak ho mohlo napadnout to samý. Taky to může vypovídat třeba o tom, že "týpci" s D1X (stejně jako já s 1Ds M II.) měli víc rozumu a zbytečně neriskovali techniku, když měli možnost ji schovat. Navíc jsem nikdy ani neslyšel o tom, že by to někdy někdo nějak exaktně testoval. Ty sám napíšeš "už je to srovnatelné s 1D ?" ale jedním dechem připouštíš, že jsi ty sám ani s tím 1D nezmoknul, natož s D1X. Netvrdím, že je jeden nebo druhý v tomhle ohledu lepší (protože to nevím a myslím, že to nevíš ani ty) ale přesně takhle vznikají fámy ....

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    02.05.2005 13:47

    Já bych se s 1D nebál fotit za deště a to se k foťáku chovám velice slušně, ale hlavně nemám rád, když na mě prší, proto jsem s ním ještě nezmokl ;)

  • Ondřej Prosický
    Ondřej Prosický
    02.05.2005 15:41

    Chlapci, vaše diskuze o dešti... svoje 300D používám v poněkud vlhčích krajinách běžně za deště nebo na i malé jachtě a po roce a půl bych ho klidně prodával jako nové. Chce to jen mít zásobu papírových kapesníků a 1x za čtvrt hodiny tělo (fotoaparátu) otřít. Větší strach mám o externí blesk, když po něm stéká voda jsem poněkud nervozní.

    Kapsa: Je vidět, že i Nikon umí udělat krásnej a funkční foťák, pěkný test.

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    02.05.2005 16:45

    Jo, jste jak malý děcka :)

  • Radek Tezaur
    Radek Tezaur
    02.05.2005 16:49

    Jen poznamenam k tomu, ze fotoaparat neni kam schovat. Nejak si nedovedu predstavit takovou situaci, pokud zrovna nevyrazim nahy s fotaparatem v ruce do pouste a zrovna prijde stoleta bourka. V opacnem pripade ho lze vzdy schovat pod kus obleceni, do tasky, a nebo sebe pod okap. A i nahy ho muze branit vlastnim telem. Ale nakonec je to s kazdym aparatem vec rizika, ktere je s nim majitel ochoten podstoupit.

    Rada 1D byla aspon podle paramametru lepe utesnena vuci vode nez rada D1, uz jen gumovym tesnenim kolem kazde diry do aparatu.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    02.05.2005 17:09

    Radek: Abych rekl pravdu, tak nevim presne, jak byly nebo nebyly zatesnene drivejsi modely D1 ale rada D2 rozhodne ma zatesnene vsechny spoje a po zminene prakticke zkusenosti ani v nejmensim nepochybuju o tom, ze kvalitne ....

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    02.05.2005 17:15

    P.S. - Ale myslim, ze kus pravdy ma i Ondra, protoze i bezne aparaty snesou celkem dost. Na jednom z nasich workshopu v Chomutovskem ZOOparku nam taky pekne prselo a dost jsme fotili i v desti. V podstate skoro vsichni meli bezne D-SLR EOS 10D, 20D a 300D nebo Nikony D100 a D70. Pres delsi pobyt na desti odmitl poslusnost pouze jeden aparat 10D ale i ten po kratke rehabilitaci v hospode na topeni zase "nabehnul" ....

  • Radek Cholasta
    Radek Cholasta
    03.05.2005 12:07

    Pěkné počtení...

    Věty typu "především zcela bezkonkurenčních, 100% kompatibilních, přibližně 80 autofokusových i manuálních objektivů" nemám rád (ač Nikonista).

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    03.05.2005 12:21

    rach: Máš pravdu, asi jsem to mohl formulovat trošku jinak ale chtěl jsem zdůraznit dvě věci, že na rozdíl od levnějších modelů funguje D2X plně i s manuálními objektivy a taky to, že neznám jiný aparát, ke kterému by bylo v současné době na trhu k dispozici 80 originálních objektivů ....

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (20)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram