Test profesionální digitální zrcadlovky Nikon D2X

Již na loňském veletrhu PhotoKina v německém Kolíně nad Rýnem byla k vidění nová vlajková loď značky Nikon na poli digitálních fotoaparátů - profesionální digitální zrcadlovka s označením D2X. Oficiálně byla představena už i v České republice na listopadové tiskové konferenci. K vidění však zatím byly pouze předprodukční vzorky. Nyní je konečně k dispozici i finální verze, která se již objevuje i na pultech obchodů a redakce FotoAparát.cz vám tak může přinést obvyklý redakční test.

Čip, vyvážní bílé a měření expozice

Asi nejdůležitější částí každého těla digitální zrcadlovky je snímací čip. V případě fotoaparátu Nikon D2X je jím snímač CMOS o rozměrech 23,7×15,7mm (formát APS-C u Nikonu označovaný písmeny DX) a rozlišení 12,4 megapixelů. Maximální rozměry snímku jsou pak 4288×2848 obrazových bodů. Výsledné soubory lze ukládat ve všech třech obvyklých formátech a to jak v JPEG, tak i v NEF (12 bitový RAW bez komprese či s kompresí) a v nekomprimovaném formátu TIFF, případně i ve dvou různých formátech současně. Snímky jsou kompatibilní s Exif 2.21, DCF 2.0 a DPOF. Citlivost čipu lze přitom nastavit v ekvivalentu ISO v rozmezí 100 až 3200 v krocích po 1/3 EV. A tady se dostáváme k dalšímu důležitému parametru – jak je na tom Nikon D2X se šumem při jednotlivých citlivostech? Na to nám odpoví další série testovacích snímků.

Snímací čip CMOS Testovací noční scéna

Napřed se podívejme na produktovou fotografii, na které je samotný snímací čip. Na následujícím snímku je již obvyklá testovací noční scéna. Snímek je složen ze dvou stejných polovin, přičemž jediný rozdíl je v použitém nastavení vyvážení bílé barvy. Levá strana je při nastavení na automatické vyvážení a pravá je při nastavení na předvolbu kalibrovanou na žárovkové světlo. Snímek je opět možné stáhnout v plném rozlišení, kromě složení ze dvou polovin je také zcela bez úprav, velikost je cca 4,5 MB. Dále jsem pořídil sérii testovacích snímků při citlivostech 100, 200, 400, 800, 1600 a 3200 ISO (tentokrát již bylo vyvážení bílé nastaveno pouze na automatiku). Z výsledků jsem opět udělal 100% výřezy, jednou z lépe exponované části noční scény a jednou z tmavých partií. Následně jsem je opět složil do přehledného srovnání. Kromě jednotlivých citlivostí jsem nakonec ještě přidal výřez ze snímků pořízeného na maximální citlivost, ale ještě s aktivovanou funkcí automatické redukce šumu.

100% výřezy 100% výřezy

Z ukázky lépe exponovaných partií je zřejmé, že výsledky jsou až po citlivost ISO 1600 vynikající. Až při citlivosti ISO 3200 se vyskytuje nárůst šumu a pokles saturace snímku, což se však obojí viditelně zlepší při aktivaci redukce šumu. Podívejme se ale již na výřezy z méně exponovaných částí, kde je šum na přechodu od prudkého světelného zdroje po tmavé pozadí vždy jasně viditelný. I zde se ale situace opakuje a od ISO 100 až po hodnotu ISO 1600 je výsledek velmi dobrý a nárůst šumu jen velmi mírný. Znatelnější nárůst (a pokles saturace) je opět zřejmý až při nejvyšší možné citlivosti ISO 3200. Výsledku je opět možné pomoci aktivací redukce šumu.

Nyní se ještě vrátím k ukázce, která je složena ze dvou stejných snímků odlišných jen různým vyvážením bílé barvy. Z výsledku je zřejmé, že automatické vyvážení (pomocí kombinace 1005 pixelového hybridního RGB snímače, obrazového snímače CMOS a externího snímače) sice funguje dost slušně, ale výsledek by vzhledem k použitým technologiím mohl být přeci jen ještě o něco lepší. Manuální nastavení bílé je možné realizovat předvolenými hodnotami (5 nastavení) nebo manuálním změřením s možností 6 kroků s jemným doladěním a případně lze hodnotu nastavit také přímo v Kelvinech, výběrem z 31 hodnot. Využít se dá i bracketing vyvážení bílé v sérii 2 až 9 snímků s možností nastavení po krocích 10, 20 a 30 MIRED.

Měření expozice je možné ve 3 obvyklých režimech. Asi nejčastěji využitelný je systém 3D Color Matrix Metering II realizovaný 1005 bodovým RGB snímačem. Druhým režimem je měření se zdůrazněným středem, kdy je 75% citlivosti měření soustředěno na střed pole a v uživatelských funkcích lze také nadefinovat velikost této středové kruhové plošky na průměr 6, 10 nebo 13 mm. Nechybí ale ani přesné bodové měření z 3mm plošky (což jsou cca 2% celkové plochy snímku), kterou lze navíc svázat s aktivním zaostřovacím bodem, takže systém měří pouze v místě, kam zároveň i ostří.

Závěrka a práce s bleskem

Elektronicky řízená štěrbinová závěrka s vertikálním chodem umožňuje aparátu využití expozičních časů v rozmezí 1/8000 až 30 vteřin a také trvale otevřenou závěrku v obvyklém režimu B. Synchronizační čas blesku je 1/250 vteřiny, přičemž je ale možné využít i zábleskový režim vysokorychlostní synchronizace AUTO FP High-Speed Sync, kdy lze použít časy až do maximální rychlosti závěrky 1/8000 vteřiny.

Nikon D2X s bleskem

Moderní blesky Nikon SB-600 a SB-800 (D2X je ale funkční i se staršími modely blesků Nikon) plně využívají také nový zábleskový režim i-TTL, kdy je zužitkována také informace o barevné teplotě záblesku, která se přenáší do těla aparátu a využívá se k dosažení přesnější věrnosti barev. K dispozici jsou ale i režimy s prioritou vzdálenosti, manuální režim, blokace zábleskové expozice a modelovací osvětlení stroboskopickým zábleskem. Synchronizovat lze i s dlouhými časy nebo až na poslední lamelu závěrky. Pro náročné uživatele lze využít i systém bezdrátového odpalování systému více nezávislých zábleskových jednotek, které je ještě dále možné rozdělit do 3 skupin.

AF, celková rychlost a funkce

Autofokus je postaven na bázi TTL modulu s fázovou detekcí Multi-CAM 2000 AF (jeho pracovní rozsah je –1 až +19 EV při ISO 100 a teplotě 20°C), který využívá 11 AF snímačů, z nichž je 9 křížových. Využívat je lze v několika režimech. Základním je samozřejmě možnost manuálního výběru jednotlivého AF bodu, případně skupin bodů sloučených po 3 nebo 4 bodech. Pro fotografování pohyblivých objektů je výhodný režim dynamického AF, kdy systém sleduje fotografovaný objekt a jestliže se přesune mimo zvolený AF bod, tak automaticky zajistí jeho správné zaostření sousedním AF bodem. Posledním režimem je dynamický AF s prioritou nejbližšího objektu, kdy systém automaticky použije ten AF bod, kde zjistí objekt v nejkratší vzdálenosti od objektivu.

Zvláště při fotografování rychle se pohybujících objektů je důležitá rychlost snímání. Nikon D2X umožňuje maximální rychlost série 5 snímků (lze ale v případě potřeby i manuálně zpomalit na 1–4) za vteřinu a to v nepřetržité sérii až 17 snímků ve formátu RAW nebo 22 snímků v nejvyšší kvalitě JPEG. Snímač lze také nastavit na ořezový faktor x2,0 (vyznačeno rámečkem na matnici nebo lze použít speciální menší matnici, která je v ceně přístroje), čímž se sníží rozlišení na 6,8 megapixelu. Zvýší se tím však rychlost systému až na 8 snímků za vteřinu a to až do série 29 snímků RAW nebo 35 snímků v nevyšší kvalitě JPEG. Tato funkce je výborně využitelná především pro fotografování velmi rychle se pohybujících objektů na velkou vzdálenost.

Bezdrátové rozhraní Nikon D2X s WT-2/2A

Funkce jako korekce expozice, vícenásobná expozice, samospoušť, bracketing a spousta dalších, které jsou u digitálních zrcadlovek běžné snad ani nemá smysl rozebírat. Podívejme se proto podrobněji pouze na méně obvyklé zajímavosti. K nejzajímavějším patří možnost využití bezdrátového síťového rozhraní WT-2/2A s protokolem PTP-IP umožňující funkci Capture Control pro dálkové bezdrátové ovládání aparátu z počítače a také pro bezdrátový přenos snímků přímo do počítače. Volitelné rozhraní a jeho připojení k aparátu najdete na ukázkových snímcích.

Kabel pro připojení GPS

Další lahůdkou je fakt, že k aparátu lze pomocí volitelného propojovacího kabelu MC-35 připojit přijímač GPS a zaznamenávat k jednotlivým snímkům i informaci o nadmořské výšce, zeměpisné délce, šířce a času UTC (Coordinated Universal Time). Tuto funkci jistě ocení nároční cestovatelé, výzkumníci či přírodovědci.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    02.05.2005 10:37

    Jak je to s tou vodotěsností? Už je to srovnatelné s Canonem 1D? Protože co vím, tak D1 na tom byly mmizerně, D2 nevím. A na vyvážení bílé Nikon konečně zapracoval? Jinak hezkej kousek, mohl jsi nafotit něco akčnějšího, ten foťák si o to přímo říká.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    02.05.2005 10:47

    mk: Nevím jak bych srovnání vodotěsnosti provedl ale mohu říct, že jsem zmokl opravdu fest a zcela necháněnému aparátu se ani nezamlžil hledáček či čočky na objektivu. Taky myslím, že v této kategorii to vyjde na stejno a s ohledem na vodu se mi velmi osvědčil i Olympus E-1. Jinak bych taky raději nafotil něco akčnějšího ale měl jsem aparát bohužel jen velmi krátce ....

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    02.05.2005 10:59

    Kapsa: já byl už několikrát svědkem toho, jak týpci s D1X ho úzkostlivě schovávali pod bundu, zatímco ti s 1D vesele fotili :) A někdo dokonce tvrdil, že E-1 umývá pod vodovodním kohoutkem...

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    02.05.2005 11:53

    mk: To ale o ničem nevypovídá, snad jen o tom, jak se kdo ke své technice chová. Já jsem pořádně zmoknul jen s E-1 a D2X - a to jen proto, že opravdu nebylo kde nebo kam to schovat. Když jsem měl 1Ds M II. tak jsem ji měl taky pod bundou - ale ne proto, že bych si myslel, že to nevydrží ale proto, že jsem zrovna měl bundu .... ;o)))

  • Jan Laták
    Jan Laták
    02.05.2005 12:05

    Jo, kdybych měl ty prachy ... koupil bych si to jako druhý tělo k F4 ;-) ... na akční foto, makro a zvířátka to musí bejt bomba ...

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    02.05.2005 13:11

    Kapsa: no vypovídá to o tom, že ti s D1x měli strach fotit na dešti. Jinak já s 1D ještě nezmokl, takže taky nevím :)

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    02.05.2005 13:33

    mk: Já myslím, že ne - kdyby někdo viděl mne, jak schovávám 1Ds M II. pod bundu, tak ho mohlo napadnout to samý. Taky to může vypovídat třeba o tom, že "týpci" s D1X (stejně jako já s 1Ds M II.) měli víc rozumu a zbytečně neriskovali techniku, když měli možnost ji schovat. Navíc jsem nikdy ani neslyšel o tom, že by to někdy někdo nějak exaktně testoval. Ty sám napíšeš "už je to srovnatelné s 1D ?" ale jedním dechem připouštíš, že jsi ty sám ani s tím 1D nezmoknul, natož s D1X. Netvrdím, že je jeden nebo druhý v tomhle ohledu lepší (protože to nevím a myslím, že to nevíš ani ty) ale přesně takhle vznikají fámy ....

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    02.05.2005 13:47

    Já bych se s 1D nebál fotit za deště a to se k foťáku chovám velice slušně, ale hlavně nemám rád, když na mě prší, proto jsem s ním ještě nezmokl ;)

  • Ondřej Prosický
    Ondřej Prosický
    02.05.2005 15:41

    Chlapci, vaše diskuze o dešti... svoje 300D používám v poněkud vlhčích krajinách běžně za deště nebo na i malé jachtě a po roce a půl bych ho klidně prodával jako nové. Chce to jen mít zásobu papírových kapesníků a 1x za čtvrt hodiny tělo (fotoaparátu) otřít. Větší strach mám o externí blesk, když po něm stéká voda jsem poněkud nervozní.

    Kapsa: Je vidět, že i Nikon umí udělat krásnej a funkční foťák, pěkný test.

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    02.05.2005 16:45

    Jo, jste jak malý děcka :)

  • Radek Tezaur
    Radek Tezaur
    02.05.2005 16:49

    Jen poznamenam k tomu, ze fotoaparat neni kam schovat. Nejak si nedovedu predstavit takovou situaci, pokud zrovna nevyrazim nahy s fotaparatem v ruce do pouste a zrovna prijde stoleta bourka. V opacnem pripade ho lze vzdy schovat pod kus obleceni, do tasky, a nebo sebe pod okap. A i nahy ho muze branit vlastnim telem. Ale nakonec je to s kazdym aparatem vec rizika, ktere je s nim majitel ochoten podstoupit.

    Rada 1D byla aspon podle paramametru lepe utesnena vuci vode nez rada D1, uz jen gumovym tesnenim kolem kazde diry do aparatu.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    02.05.2005 17:09

    Radek: Abych rekl pravdu, tak nevim presne, jak byly nebo nebyly zatesnene drivejsi modely D1 ale rada D2 rozhodne ma zatesnene vsechny spoje a po zminene prakticke zkusenosti ani v nejmensim nepochybuju o tom, ze kvalitne ....

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    02.05.2005 17:15

    P.S. - Ale myslim, ze kus pravdy ma i Ondra, protoze i bezne aparaty snesou celkem dost. Na jednom z nasich workshopu v Chomutovskem ZOOparku nam taky pekne prselo a dost jsme fotili i v desti. V podstate skoro vsichni meli bezne D-SLR EOS 10D, 20D a 300D nebo Nikony D100 a D70. Pres delsi pobyt na desti odmitl poslusnost pouze jeden aparat 10D ale i ten po kratke rehabilitaci v hospode na topeni zase "nabehnul" ....

  • Radek Cholasta
    Radek Cholasta
    03.05.2005 12:07

    Pěkné počtení...

    Věty typu "především zcela bezkonkurenčních, 100% kompatibilních, přibližně 80 autofokusových i manuálních objektivů" nemám rád (ač Nikonista).

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    03.05.2005 12:21

    rach: Máš pravdu, asi jsem to mohl formulovat trošku jinak ale chtěl jsem zdůraznit dvě věci, že na rozdíl od levnějších modelů funguje D2X plně i s manuálními objektivy a taky to, že neznám jiný aparát, ke kterému by bylo v současné době na trhu k dispozici 80 originálních objektivů ....

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (20)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram