Test profesionální digitální zrcadlovky Nikon D2X

Již na loňském veletrhu PhotoKina v německém Kolíně nad Rýnem byla k vidění nová vlajková loď značky Nikon na poli digitálních fotoaparátů - profesionální digitální zrcadlovka s označením D2X. Oficiálně byla představena už i v České republice na listopadové tiskové konferenci. K vidění však zatím byly pouze předprodukční vzorky. Nyní je konečně k dispozici i finální verze, která se již objevuje i na pultech obchodů a redakce FotoAparát.cz vám tak může přinést obvyklý redakční test.

Objektivy

AF-S DX Nikkor 17-55mm

Jak už bylo řečeno, Nikon staví celou svou produkci digitálních zrcadlovek na čipech o rozměrech formátu APS-S, které označuje zkratkou DX. Tomuto formátu je přizpůsobena i série objektivů, označovaná taktéž písmeny DX. Jedná se především o superširokoúhlé, širokoúhlé a základní objektivy, které rozsahem svých ohniskových vzdáleností v podstatě nahrazují nejoblíbenější ohniska, na která jsme byli zvyklí z kinofilmových přístrojů. Tyto objektivy však samozřejmě nelze použít pro přístroje na kinofilm. Jejich výhodou pro digitální zrcadlovky je také optická konstrukce, kde je kladen důraz na to, aby světlo z objektivu dopadalo na čip co možná nejvíce kolmo a tím zvýšilo kvalitu kresby především v okrajových částech obrazu. Pro většinu testovacích snímků jsem použil objektiv stejné kategorie jako samotné tělo – a sice vysoce světelný profesionální zoom objektiv AF-S DX Nikkor 17–55mm f/2,8 G IF-ED, který je zachycen na ukázkovém obrázku. Objektiv je špičkové mechanické konstrukce, odpovídající odolnosti těla. Jeho optická soustava je složena ze 14 čoček, přičemž 3 z nich mají asférický tvar a další 3 jsou vyrobeny ze speciálního nízkorozptylového ED skla. Je vybaven kruhovým ultrazvukovým motorem, systémem vnitřního ostření a bajonetovou tvarovanou sluneční clonou.

V průběhu praktického testu v terénu se objektiv skutečně velmi dobře osvědčil. Ocenil jsem nejen výbornou kresbu, vysokou světelnost a skutečně mimořádně rychlý autofokus, ale i jeho mechanické provedení. Při pořizování nočních testovacích snímků mne totiž zastihl nečekaný déšť. Velmi slušně jsem promokl a se mnou i tělo se zmíněným objektivem, které jsem neměl v náhlém přívalu čím chránit. Přesto vše fungovalo dál zcela bez problémů a nedošlo dokonce ani k zamlžení čoček.

AF-S DX Nikkor 18-70mm

Uživatelům, kteří nevyžadují vysokou světelnost základního objektivu, jistě dobře poslouží i o něco méně světelný základní zoom AF-S DX Nikkor 18–70mm f/3,5–4,5 G IF-ED. Ten se sice profesionálnímu modelu nevyrovná nejen světelností, ale i mechanickým provedením. To je sice také poměrně slušné (včetně gumového těsnění kolem bajonetu), ale je již mnohem více tvořeno plastovými díly. Rychlostí autofokusu i kresbou je však i tento objektiv na vysoké úrovni a navíc při podstatně nižší ceně. Zmíněný objektiv je také na ukázkovém obrázku.

Za zmínku stojí i objektiv typu rybí oko, který zatím jako jediný na světě dokáže vykreslit plný obrazový úhel 180° na úhlopříčce i na formátu čipu APS-C s typickým sférickým zakulacením. Jeho možnosti lze navíc značně rozšířit doplňkovým softwarem Nikon Capture, kterým je možno snímek uložený ve formátu RAW transformovat na sféricky nezkreslený záběr, který výsledkem odpovídá přibližně úhlu záběru 17mm kinofilmového ekvivalentu.

AF DX Nikkor 10,5mm Rybí oko

Podívejme se na několik ukázkových snímků. Jako první je spíše pro zajímavost ukázka, na které je snímek pořízený právě zmíněným rybím okem AF DX Nikkor 10,5mm f/2,8 G ED. Nastavení aparátu bylo na A (priorita clony) a clonu f 5,6 při času 1/160 vteřiny a citlivosti ISO 100. Snímek je možné stáhnout v plném rozlišení (velikost cca 6 MB). Nás ale budou více zajímat snímky pořízené základním objektivem AF-S DX Nikkor 17–55mm f/2,8 G IF-ED, který je určen pro tuto třídu fotoaparátů. První ukázkou je snímek, který je také možné stáhnout (velikost cca 7 MB) v plném rozlišení.

Snímek objektivem 17-55mm
100% výřez ze středové části 100% výřez z rohu

Pro ty, kteří nedisponují rychlým připojením jsem připravil pro lepší a rychlejší posouzení i obvyklé výřezy z původního snímku. První 100% a nijak neupravený výřez najdeme na dalším ukázkovém obrázku a je ze středové partie fotografie. Další ukázkou je snímek, který je tentokrát výřezem z rohu. Z obou ukázek je patrné, že kresba je vynikající jak ve středové, tak i v rohové části snímku. Pro potvrzení jsem pro jistotu připravil ještě druhou sérii snímků, kde je opět originál a 100% výřezy ze středu a z rohu.

Snímek objektivem 17-55mm
100% výřez ze středové části 100% výřez z rohu

Další ukázkou je snímek pořízený při minimální cloně f/2,8, kde je využita minimální hloubka ostrosti a pozadí je tak příjemně rozostřené a oddělené od hlavního motivu. Z ukázky je zřejmé, že hloubka ostrosti je skutečně minimální a také, že kresba je (jak bývá obvyklé) o něco měkčí než při zaclonění na vysoká clonová čísla, jako tomu bylo u předchozích ukázkových snímků. Přesto je však kresba ještě pořád velmi dobrá a vysoká světelnost objektivu se jistě uplatní v mnoha situacích. Pro lepší posouzení ostrosti kresby je zde opět 100% výřez, tentokrát (vzhledem k velmi nízké hloubce ostrosti) pouze ze středové části.

Snímek objektivem 17-55mm 100% výřez ze středové části

K otázce objektivů bych snad ještě dodal, že Nikon D2X je kromě objektivů DX i běžných autofokusových modelů také plně kompatibilní a 100% funkční (včetně měření expozice) se všemi ostatními objektivy s bajonetem Nikon F, včetně těch manuálních.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    02.05.2005 10:37

    Jak je to s tou vodotěsností? Už je to srovnatelné s Canonem 1D? Protože co vím, tak D1 na tom byly mmizerně, D2 nevím. A na vyvážení bílé Nikon konečně zapracoval? Jinak hezkej kousek, mohl jsi nafotit něco akčnějšího, ten foťák si o to přímo říká.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    02.05.2005 10:47

    mk: Nevím jak bych srovnání vodotěsnosti provedl ale mohu říct, že jsem zmokl opravdu fest a zcela necháněnému aparátu se ani nezamlžil hledáček či čočky na objektivu. Taky myslím, že v této kategorii to vyjde na stejno a s ohledem na vodu se mi velmi osvědčil i Olympus E-1. Jinak bych taky raději nafotil něco akčnějšího ale měl jsem aparát bohužel jen velmi krátce ....

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    02.05.2005 10:59

    Kapsa: já byl už několikrát svědkem toho, jak týpci s D1X ho úzkostlivě schovávali pod bundu, zatímco ti s 1D vesele fotili :) A někdo dokonce tvrdil, že E-1 umývá pod vodovodním kohoutkem...

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    02.05.2005 11:53

    mk: To ale o ničem nevypovídá, snad jen o tom, jak se kdo ke své technice chová. Já jsem pořádně zmoknul jen s E-1 a D2X - a to jen proto, že opravdu nebylo kde nebo kam to schovat. Když jsem měl 1Ds M II. tak jsem ji měl taky pod bundou - ale ne proto, že bych si myslel, že to nevydrží ale proto, že jsem zrovna měl bundu .... ;o)))

  • Jan Laták
    Jan Laták
    02.05.2005 12:05

    Jo, kdybych měl ty prachy ... koupil bych si to jako druhý tělo k F4 ;-) ... na akční foto, makro a zvířátka to musí bejt bomba ...

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    02.05.2005 13:11

    Kapsa: no vypovídá to o tom, že ti s D1x měli strach fotit na dešti. Jinak já s 1D ještě nezmokl, takže taky nevím :)

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    02.05.2005 13:33

    mk: Já myslím, že ne - kdyby někdo viděl mne, jak schovávám 1Ds M II. pod bundu, tak ho mohlo napadnout to samý. Taky to může vypovídat třeba o tom, že "týpci" s D1X (stejně jako já s 1Ds M II.) měli víc rozumu a zbytečně neriskovali techniku, když měli možnost ji schovat. Navíc jsem nikdy ani neslyšel o tom, že by to někdy někdo nějak exaktně testoval. Ty sám napíšeš "už je to srovnatelné s 1D ?" ale jedním dechem připouštíš, že jsi ty sám ani s tím 1D nezmoknul, natož s D1X. Netvrdím, že je jeden nebo druhý v tomhle ohledu lepší (protože to nevím a myslím, že to nevíš ani ty) ale přesně takhle vznikají fámy ....

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    02.05.2005 13:47

    Já bych se s 1D nebál fotit za deště a to se k foťáku chovám velice slušně, ale hlavně nemám rád, když na mě prší, proto jsem s ním ještě nezmokl ;)

  • Ondřej Prosický
    Ondřej Prosický
    02.05.2005 15:41

    Chlapci, vaše diskuze o dešti... svoje 300D používám v poněkud vlhčích krajinách běžně za deště nebo na i malé jachtě a po roce a půl bych ho klidně prodával jako nové. Chce to jen mít zásobu papírových kapesníků a 1x za čtvrt hodiny tělo (fotoaparátu) otřít. Větší strach mám o externí blesk, když po něm stéká voda jsem poněkud nervozní.

    Kapsa: Je vidět, že i Nikon umí udělat krásnej a funkční foťák, pěkný test.

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    02.05.2005 16:45

    Jo, jste jak malý děcka :)

  • Radek Tezaur
    Radek Tezaur
    02.05.2005 16:49

    Jen poznamenam k tomu, ze fotoaparat neni kam schovat. Nejak si nedovedu predstavit takovou situaci, pokud zrovna nevyrazim nahy s fotaparatem v ruce do pouste a zrovna prijde stoleta bourka. V opacnem pripade ho lze vzdy schovat pod kus obleceni, do tasky, a nebo sebe pod okap. A i nahy ho muze branit vlastnim telem. Ale nakonec je to s kazdym aparatem vec rizika, ktere je s nim majitel ochoten podstoupit.

    Rada 1D byla aspon podle paramametru lepe utesnena vuci vode nez rada D1, uz jen gumovym tesnenim kolem kazde diry do aparatu.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    02.05.2005 17:09

    Radek: Abych rekl pravdu, tak nevim presne, jak byly nebo nebyly zatesnene drivejsi modely D1 ale rada D2 rozhodne ma zatesnene vsechny spoje a po zminene prakticke zkusenosti ani v nejmensim nepochybuju o tom, ze kvalitne ....

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    02.05.2005 17:15

    P.S. - Ale myslim, ze kus pravdy ma i Ondra, protoze i bezne aparaty snesou celkem dost. Na jednom z nasich workshopu v Chomutovskem ZOOparku nam taky pekne prselo a dost jsme fotili i v desti. V podstate skoro vsichni meli bezne D-SLR EOS 10D, 20D a 300D nebo Nikony D100 a D70. Pres delsi pobyt na desti odmitl poslusnost pouze jeden aparat 10D ale i ten po kratke rehabilitaci v hospode na topeni zase "nabehnul" ....

  • Radek Cholasta
    Radek Cholasta
    03.05.2005 12:07

    Pěkné počtení...

    Věty typu "především zcela bezkonkurenčních, 100% kompatibilních, přibližně 80 autofokusových i manuálních objektivů" nemám rád (ač Nikonista).

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    03.05.2005 12:21

    rach: Máš pravdu, asi jsem to mohl formulovat trošku jinak ale chtěl jsem zdůraznit dvě věci, že na rozdíl od levnějších modelů funguje D2X plně i s manuálními objektivy a taky to, že neznám jiný aparát, ke kterému by bylo v současné době na trhu k dispozici 80 originálních objektivů ....

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (20)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram