Fotografování zvířat v Kostarice

Kostarika je v tropické střední Americe rájem zvířat a láká zoology i amatérské přírodovědce. Koncentrace živočišných druhů je tak vysoká, že přivábí i mnoho fotografů ze všech koutů světa. Protože mám k latinské Americe blízko, příliš jsem se nerozmýšlel a lovit zvířátka na paměťovou kartu fotoaparátu jsem vyrazil i já.

Za papoušky v deštném pralese

Ara arakanga

Jedním z nejpůsobivější zážitků je pozorování nejkrásnějšího ptáka v Kostarice, kterým je bezesporu ohrožený ara arakanga (Ara macao). Tohoto velkého v křiklavých barvách vyvedeného papouška si nenechá ujít žádný milovník kostarické fauny. Počet jedinců tohoto druhu papoušků ubývá, proto je jejich hledání a pozorování velmi náročné. Jeho domovinou jsou vlhké tropické nížiny pacifického pobřeží, ve kterých může prožít až 60 let, pokud se nestane obětí pytláků, kteří obchodují s ohroženými druhy. Nejvhodnějším místem ke zkoumání jejich života je Península (poloostrov) de Osa v okolí Sirena Biological Station. Tato lokalita je sice obtížně dostupná, ale útrapy cesty podél horkého pobřeží stojí za to. Dotáhnout 20 kg vážící batoh na zádech a 7 kg těžkou brašnu na rameni hlubokým pískem do 18 km vzdálené biologické stanice byl můj nejhorší zážitek v Kostarice, dokonce jsem si říkal, že ty „krámy“ prodám.

Ara zelený

Pokud zde papouška spatříte (když zde strávíte alespoň celý den, není to problém), je pro fotografovaní nejlepší po vyplašení s fotoaparátem na místě čekat, až se znovu vrátí. Třeba právě tam jsou nejchutnější plody, které má nejraději a rád se pro ně vrací. Největší překážkou je v husté vegetaci absence světla, je nutné nastavit vyšší ISO, nestačí ani 400, často jsem zkoušel i 800. S objektivem na monopodu jsem šel až na 1/60 s, což se mi neosvědčilo, mnoho snímků je máznutých. Hodně fotografií jsem smazal, ale stále mi zůstalo hodně použitelných. Vzhledem k výrazné červené barvě papoušků doporučuji fotit do formátu RAW, Canony EOS 300D a EOS 10D mají při ukládání do JPG problémy se zpracováním, v červené se ztrácí kresba a v SW se to obtížně opravuje. Možná, že už je na tom EOS 20D lépe. V Kostarice žije několik dalších druhů papoušků. V NP Tortuguero lze občas spatřit aru zeleného (Ara ambigua) a v NP Carara na vás bude z větví pokřikovat třeba amazoňan pomoučený (Amazona farinosa).

S digitální zrcadlovkou v pralese
Často se setkávám s otázkou, jestli nemůže vlhko a další nástrahy tropů ublížit fototechnice. Z počátku jsem strach měl, ale po několika cestách mohu říci, že 300D snese všechno, přestože budou majitelé EOSů 1D, 10D a 20D tvrdit něco jiného. Tělo fotoaparátu běžně používám i ve vytrvalém dešti, pouze ho občas otírám kapesníkem, což i na workshopu pořádaném FA, způsobilo u několika kolegů hodně vykulené oči a nutili mě foťák schovat do brašny. Mnohem důležitější je kvalitní fotobrašna (nebo batoh). V náročném terénu lze zakopnout, a škoda na objektivech může být vysoká. Ačkoli přední výrobci Tamrac i Lowepro tvrdí, že jejich výrobky nepromoknou, doporučuji přes fotografické zavazadlo za deště přehodit igelitku. Jako ochranu objektivů za deště je vhodné nasadit sluneční clonu, na přední čočku nebo filtr nebude pršet. Clona je vůbec šikovná věc a to i pod zataženou oblohou. Několikrát mi takto možná zachránila objektiv, neboť při fotografování zvířat není nouze o drobné nehody.

Pronásledování opic v Manuel Antonio

Chápan středoamerický

Když už mám nafoceno mnoho zástupců kostarické ptačí říše, začínám studovat, kde by bylo nejvhodnější fotografovat velké savce – opice a lenochody. Po rozhovorech s místními lidmi a studiu informací na internetu se mi jako nejvhodnější jeví národní park Manuel Antonio na pacifickém pobřeží. Park je hojně navštěvován, proto není doporučována návštěva o víkendu, kdy je na plážích vyvaleno velké množství lidí. Lokalita je příhodná především pro fotografování opic (malpa kapucínská, chápan středoamerický), dvou druhů lenochodů nebo velkého ještěra ctenosaura. Ptačích druhů je zde také velké množství, ale jejich pozorování je obtížné. Tuto skutečnost ještě více ztěžuje fakt, že správa parku otevírá bránu až v osm hodin ráno, což je škoda, protože ptáci jsou nejaktivnější časně zrána.

Leguán Ctenosaur

Ihned při prvních krocích mě uchvátí členité skalnaté pobřeží, sundávám teleobjektiv (který se pro mě stal v Kostarice „záklaďákem“) nasazuji široké ohnisko a na stativu komponuji záběr s kamenitým pobřežím v popředí a mořským obzorem v dáli. Po exponování kontroluji histogram, náhled snímku není na slunci vidět a sahám do brašny pro šedý přechodový Cokin pro snížení světla sluncem prozářené oblohy. Když jsem s fotografií spokojen, všimnu si na skaliskách velikého ještěra (Ctenosaura similis), který své více jak metr dlouhé tělo vyhřívá na slunci. K těmto plazům se lze přiblížit velmi blízko (až na 5 metrů), proto je jejich fotografování snadné. Jenom je důležité přemýšlet nad kompozicí. Jejich tělo je podobně zbarveno jako skaliska, proto se na snímku ztrácejí. Je vhodné do pozadí snímku zakomponovat něco zeleného nebo oblohu.

Malpa kapucínská

Toulám se parkem již čtyři hodiny a opice nikde, už jsem prošmejdil všechny stezky a hlavu mám z prohledávání korun stromů vykroucenou. Když se vracím až k pobřeží, zaslechnu zdálky křik, jsou to opice. Konečně. Když dorazím do jejich blízkosti, moje prvotní nadšení kalí skutečnost, že toto se přece nedá fotit. Tmavé opice v temné koruně stromu, kterou prosvítá ostré slunce a opice neustále splašeně létají z větve na větev. Dávám si závazek – musím je prezentovatelně nafotit, jinak odtud neodjedu. Jejich několikahodinovým pozorováním absolvuji rychlokurz chování malpy kapucínské a odpoledne to nevidím tak tragicky, po stromech už lezu obstojně. Horší je alchymie správně zvolené expozice. Zkrotit kontrasty, aby bylo vše v pořádku je obtížné. Osvědčilo se mi toto, ISO 800, korekce +1 EV, čas 1/200 clona 5,6.

Je tma jak v jeskyni a jinak to snad nejde. Až po návratu do promrzlé Prahy mě napadlo, že jsem měl použít externí výkonný blesk, i když byly opice daleko, v kombinaci s vyšším ISO by to třeba vyšlo. Příště to tak udělám, chybami se člověk učí. Odpoledne se přehouplo v podvečer, když vysoko v koruně stromu spatřím na listech se pasoucího lenochoda. V bohatém listí je lenochod zcela pohlcen a na výsledné fotce bych poznal, že se jedná o lenochoda, pouze já. Zase musím čekat do té doby, než bude na snímku bezpečně rozeznatelná hlava a alespoň jedna tlapa, abych mohl určit zda se jedná o lenochoda dvouprstého nebo trojprstého. Jednu výhodu tato šedivá zvířata mají, lenochod nezdrhne…

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jiří Pirkl
    Jiří Pirkl
    25.05.2005 17:15

    já bych ty pralesničky tak černě neviděl měl jsem je nekolikrát na ruce a pokud ji nebudeš vyloženě dráždit nebo držet tak v poho........

  • Ondřej Prosický
    Ondřej Prosický
    Autor
    25.05.2005 18:31

    palic:
    Výstavu jsem chtěl už letos (na papíře to vypadá MNOHEM lépe), ale pak mi došlo, že to ještě nemám ucelené. Vodní ptactvo, šelmy nebo třeba krokodýli, no musím se tam v prosinci vrátit...
    Když seženu vhodné prostory pro výstavu, tak v březnu 2006.

  • Juraj Macko
    Juraj Macko
    26.05.2005 10:55

    Super článok Ondro...keby som nemal chorú manželku, okamžite vyrážam s tebou, za tých 2000USD to určite celé stojí....

  • Jiří Pirkl
    Jiří Pirkl
    26.05.2005 15:39

    článek je opravdu super tvé zkušenosti s monopodem utvrdili můj názor v jeho koupi. Chtěl bych se tě zeptat jestli v kostarice začíná v prosinci též období dešťů jako v Jižní americe a jestli si s tím monopodem na 100% spokojenej nebo by si po zkušenostech sáhnul po jiném.Předem dík za odpověď

  • Ondřej Prosický
    Ondřej Prosický
    Autor
    26.05.2005 16:59

    Jirka.P:
    OBDOBÍ DEŠŤŮ V KOSTARICE: zjednodušeně lze říci, že období sucha (tzn. tolik neprší...) je v lednu až dubnu. V prosinci také už tolik neleje a hlavně tam nejsou zástupy turistů (je i o něco levněji). Pro každý park je to trochu jiné a to by tam člověk musel být rok...
    MONOPOD:
    Neocenitelná věc. Klasický stativ nemí moc akční, i když pochopím třeba Rosťu Stacha, který si na osvědčené lokalitě u hnízda stativ rozloží. Ale při mém toulání přírodou, kdy mám na vyfocení zvířátka 5 - 10 vteřin, je monopod ideální. K monopodu mám koupený popruh a nosím objektiv+tělo+blesk+monopod stále na rameni, jsem tak vždy připraven. Když je možnost, lze s ním i delší dobu čekat na vhodný záběr. O je jeho malé hmotnosti (oproti stativu) na cestách ani nemluvím. Stoprocetní spokojenost a klidně bych jej koupil znova.
    ------------------------------------------------
    Moc děkuji všem za kladné přijetí článku!
    ------------------------------------------------
    Ondřej P.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (15)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram