Test digitální zrcadlovky Konica Minolta Dynax 7D

Už je to tady, křičeli jsme kdysi na náměstí, ale nevěděli, co přijde. Tentokráte to trochu pozměníme. Opět můžeme zvolat „už je to tady“, ale dnes již víme, co přichází. Tedy alespoň v oblasti digitální techniky. Je to již nějaký čas očekávaná digitální zrcadlovka od firmy KonicaMinolta s označením Dynax 7D, s vestavěným stabilizátorem obrazu přímo na čipu. Více se o ní dozvíte v dnešním redakčním testu...

Pro testování jsem použil různé objektivy: novinku, objektiv KonicaMinolta AF 17–35/2,8–4 D, špičkový profesionální objektiv Minolta AF 70–200/2,8 G APO SSM D, Tokina 28–70/2,8 AT-X Pro II, Sigma 70–210/3,5–4,5 a pomocí redukce Minolta Dynax / M42 a redukce M42 / Pentacon i středoformátové objektivy MF Carl Zeiss 120/2,8 a MF Carl Zeiss 300/4 MC a některé tyto objektivy ještě v kombinaci s telekonvertorem Kenko AF 1,5×. Ani v jednom případě nebyl s použitím stabilizátoru problém. Fungoval při všech možných kombinacích i v případě 300/4 + konvertor 1,5× , takže výsledné ohnisko bylo sice jen MF, ale zato mělo úctyhodnou velikost 675mm (300×1,5×1,5 – faktor zvětšení).

objektiv Minolta 70–200/2,8 G APO SSM (D), výsledné ohnisko 300mm

bez stabilizace, čas 1/125s se stabilizací, čas 1/40s

Městský znak na Staré radnici ve Žďáře nad Sázavou, vzdálenost asi 50m
objektiv Carl Zeiss MF Sonnar 300/4 MC + konvertor Kenko AF 1,5× , výsledné ohnisko 675mm

bez stabilizace, čas 1/40s se stabilizací, čas 1/60s

Tyto fotografie vznikly v prostoru Staré radnice při velmi slabém osvětlení, bez použití blesku. Expoziční čas první fotografie je 0,5 s a výsledný roztřesený snímek tomu odpovídá. Po zapnutí stabilizátoru a nové kompozici byl výsledný čas dokonce 0,8 s no a výsledek můžete posoudit sami.

bez stabilizace, čas 0,5s se stabilizací, čas 0,8s (!!!)

Fotografováno na tom samém místě, ale s ohniskem 200mm. I zde je důsledek stabilizace obrazu vidět na první pohled. Při použití s delšími ohnisky je stabilizace obrazu často potřebnější a i zde stabilizátor dobře pracuje, narůstá však počet snímků kdy stabilizace není úplně dokonalá, třeba proto že třes vašich rukou je velký a systém jej pouze zmenší. Přesto mohu říci že při testování byl stabilizátor úspěšný a v 95% případů vznikly pěkné ostré snímky. Za to mu patří můj obdiv.
objektiv Minolta AF 70–200/2,8 G APO SSM (D), výsledné ohnisko 300mm

bez stabilizace, čas 1/30s se stabilizací, čas 1/30s

Na dalším snímku je ukázka použití vestavěného blesku v interiéru z důvodu chybějícího stativu. Bleskové světlo je zde jako hlavní zdroj světla. Na druhém snímku je použití kombinace bleskového světla a doplňkového, ze stolní lampy. Byla proto použita funkce Synchronizace pro dlouhé časy, kde je však stativ nutností, protože výsledné časy bývají řádově v časech 1/10 až několik vteřin. Stativ však úspěšně nahradil stabilizátor.
objektiv Minolta AF 70–210/2,8 G APO SSM (D), výsledné ohnisko 300mm.

bez stabilizace, čas 1/125s se stabilizací, čas 1/8s

Expozice a vyvážení bílé

Expozice
Expozice

Systém expozice a její měření je opět podobný jako u Dynax7. Také u Dynax 7D je vybaven 5 standardními expozičními režimy a 3 paměťovými, které si můžete sami naprogramovat a uložit tak vlastní nastavení. Jejich volba se provádí pomocí pravého kruhového voliče na horní straně přístroje. Zelený P – plně automatický režim činnosti, P – automatická expozice, A – preference clony, S – preference času, M – manuální nastavování. Do paměti 1,2,3 lze uložit 3 různé sady nastavení parametrů a funkcí.

Korekce

Expozimetr pracuje ve 3 standardních režimech činnosti. Měření 14 segmenty snímače, kdy fotoaparát získává od systému zaostřování informace o poloze fotografovaného objektu a používá je k volbě odpovídajících segmentů snímače, kterými bude měřit expozici. Při lehkém stisknutí spouště se tedy v hledáčku ukazuje, který segment AF fotoaparát používá k zaostření a zároveň z toho místa měří expozici. Údaje z každého segmentu jsou vyhodnocovány nezávisle a umožňují tak určit úroveň případného protisvětla nebo bodového osvětlení. Při integrálním váhovém měření se měří všemi segmenty a hodnoty se nastavují dle váženého průměru, přičemž údaje ze středových segmentů mají větší váhu. Pro bodovém měření expozice se využívá kruh v hledáčku. Změřenou expozici lze aretovat pomocí tlačítka AEL. Korekce expozice lze nastavit v rozsahu až ±3 EV, kdy si můžete vybrat stupnici, buď po 1/2EV nebo po 1/3 EV.

Závěrka je elektronicky řízená s vertikálním pohybem štěrbiny. Rozsah expozičních časů 1/4000 až 30s a Bulb (trvalé otevření závěrky) což umožňuje kreativitu v experimentování. Chod zrcátka je středně hlučný. Trochu překvapením je, že synchronizační čas pro blesk je pouhých 1/160s bez použití stabilizátoru a 1/125s se zapnutým stabilizátorem. Snímky lze předem ovlivnit i nastavením ostrosti, kontrastu, saturace a barevnosti a to v pěti stupních. Systém „Vyvážení zón“ poskytuje kontrolu při pořizování snímků s vysokými jasy nebo hlubokými stíny, kde redukuje případný šum.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Milan Spurný milans
    Milan Spurný milans
    07.12.2004 08:46

    No ono v modu AUTO je citlivost 100-400. Potom v menu jsou 2 nastevení rozsahu citlivosti pro manuál: 100-1600 a druhé 100-3200. Standardně je zvolen manuální rozsah 100-1600. Pokud se chce člověk dostat na těch 3200, musí to v setupu prvně přepnout.
    Zkoušel jsem i pár fotek s bleskem 5600HSD a připadá mi vše korektní (netvrdím, že jsem vše již dokonale otestoval) - zkoušel jsem v labu také blesk přes synchro-kabel a zvolil jejich programové vyvážení WB pro blesk a vše mi opět připadalo zcela korektní. To jsou alespoň mé dosavadní zkušenosti...

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    07.12.2004 10:58

    pro Petra W: používal jsem režim A a S,a tam mi ISO 3200 fungovalo
    pro Klacka: nevím u které fotografie máte pocit že jsem udělal neostrost schválně. u ohniska 675mm a čase 1/40s? nebo u času 0,5s? a nebo u ohniska 300mm a čase 1/30s? mé svědomí je čisté, a osobně neznám nikoho kdo by toto zvládl. Pokud vy někoho takového znáte, gratulujte mu za mne, je to člověk z výborným předpokladem pro focení.

  • Pavel Langer
    Pavel Langer
    07.12.2004 12:34

    ten stabilizator by se mi hodil do mojeho Canóna pak by 20D už neměl chybu :-))

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    07.12.2004 13:01

    pl: a co ti brání si koupit stabilizovaný objektiv? Uvidíš výsledek v hledáčku, stabilizace je účinnější a na Minoltu si ani nevzpomeneš ;)

  • Michal MARKO
    Michal MARKO
    10.12.2004 13:58

    hmmm 77mm filter to bude zase radosti :))) Dobra recenzia.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (23)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram